Article

22.02.2016

Ideal Felt: Pools potentieel

Met een concrete strategie, een specifiek aanbod en vooral de juiste contactpersonen kreeg de Belgische viltleverancier voet aan de grond in Polen.

Ideal Felt is een Belgische leverancier van technische vilten voor talrijke industriële toepassingen en van gekleurde vilten voor decoratieve doeleinden. Ook filtermouwen op maat, hittebestendige dichtingen en beschermingselementen voor industrieel gebruik behoren tot het aanbod.

De onderneming ontplooit het merendeel van haar activiteiten momenteel in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Omdat Ideal Felt in die landen stilaan de grenzen van de groei heeft bereikt, richt het de blik nu verder naar het oosten. We vroegen Henry Symons, Director van Ideal Felt, hoe Trade Development hem hielp de Poolse markt te betreden.

Waarom koos u precies voor Polen?

Henry Symons (HS): “Die beslissing is ingegeven door onze marktbenadering: Ideal Felt is een nichespeler met een sterk gespecialiseerd productaanbod. We werken met een ruime portefeuille klanten in verschillende industriële sectoren, die periodiek kleine bestellingen plaatsen.

Nu is een nichemarkt per definitie beperkt: de afgelopen jaren hebben we de Belenux, Duitsland en Frankrijk grondig verkend en er zowat alle potentiële klanten gezien. We mogen er dus van uitgaan dat ondernemingen die daar met ons willen werken, dat ook doen of ons op zijn minst toch kennen. Dat maakt een verdere betekenisvolle groei in die landen moeilijk. Daarom gingen we op zoek naar nieuwe afzetmarkten, bij voorkeur in landen met veel industrie. Polen stond bovenaan ons lijstje.”

Ging u zelf op prospectie?

HS: “Een tijdje geleden trokken we inderdaad zelf naar Polen, maar keerden met lege handen terug. In de eerste plaats omdat het aartsmoeilijk was de juiste gesprekspartners te bereiken. Wegens ons specifiek assortiment onderhandelen we zelden of nooit met een centrale aankoopdienst, maar met technici en specialisten op de werkvloer. Die zijn lang niet altijd gekend bij de algemene contactpersoon van het bedrijf, laat staan aan het onthaal. En kregen we iemand te pakken, dan was er nog de taalbarrière.”

Wat zette u ertoe aan om toch een tweede poging te wagen?

HS: “Tijdens een gesprek met onze relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis, kwamen onze uitbreidingsplannen opnieuw op tafel. Hij raadde ons meteen aan om zijn collega’s van de dienst Trade Development in te schakelen. Die brachten ons op hun beurt in contact met Valians International, hun partner voor Oost-Europa.”

Hoe ging de samenwerking in zijn werk?

HS: “In verschillende stappen. In een eerste fase hebben we de mensen van Valians uitgebreid gebrieft over onze onderneming, onze activiteiten en producten. Zo kregen ze een beter inzicht in de markt, waardoor ze gerichter op zoek konden gaan naar prospecten en contactpersonen.

Daarna hebben we samen de doelmarkt zorgvuldig afgebakend. Die mocht niet te klein zijn, anders kwam – gezien de transportkosten – de rendabiliteit van mogelijke business met Polen in gevaar. We zochten dus ondernemingen uit interessante sectoren die significante volumes zouden kunnen bestellen.

Om Valians te helpen bij het detecteren van geschikte ondernemingen, hebben we een heel concrete vragenlijst opgesteld. Op basis daarvan, en met het profiel van onze ‘ideale klant’ in het achterhoofd, maakte Valians vervolgens een eerste selectie. Die hebben we zelf nog wat bijgeschaafd, zodat we uiteindelijk een tiental ‘must see’ bedrijven plus nog enkele twijfelgevallen overhielden.”

Die ging u ter plaatse bezoeken

HS: “Klopt. We waren met drie: onze contactpersoon bij Valians, die waar nodig ook als tolk optrad, onze commerciële vertegenwoordiger voor de Benelux en ikzelf. Uiteindelijk hebben we tijdens onze week ter plaatse maar zeven bezoeken kunnen afleggen. Omdat we verschillende sectoren hadden geselecteerd en de Poolse industrie sterk geografisch verspreid is, ging te veel tijd verloren aan verplaatsingen om er meer te kunnen doen.

Het verschil met onze eerste reis was in elk geval enorm. Het grootste voordeel was dat de prospecten ons verwachtten, waardoor ze uitgebreid de tijd namen om ons te woord te staan en hun bedrijf te laten zien. Eén van die rondleidingen bracht ons zelfs op ideeën voor een nieuwe toepassing van onze producten. Ook de taal leverde geen problemen meer op.”

Kunt u al iets kwijt over de resultaten?

HS: “De meeste bedrijven die we bezocht hebben vroegen ons om hen testmateriaal te bezorgen en een offerte op te maken. Die werd opgesteld in het Pools, opnieuw via tussenkomst van Valians, dat ook instaat voor de verdere opvolging. Voorlopig leverde dat al één bestelling op, terwijl verschillende andere onderhandelingen nog lopen.

Een langdurige zakenrelatie aanknopen is natuurlijk nooit een evidentie, en al helemaal niet voor een Belgische nichespeler in Polen. Onze potentiële klanten werken al jaren met goedkopere lokale leveranciers, die in de meeste gevallen echter een mindere kwaliteit bieden. Het is dus een werk van lange adem hen ervan te overtuigen dat ons gamma zijn meerprijs absoluut waard is.

Ik ben alvast optimistisch, zeker omdat onze contactpersoon bij Valians het aanbod van Ideal Felt nu door en door kent en het ook bij andere potentiële Poolse klanten kan gaan aanprijzen. De samenwerking was bovendien een bijzonder leerrijke ervaring, die ons heel wat kennis heeft bijgebracht om ook andere markten te verkennen. Als ondernemers blijven we nu eenmaal voortdurend op zoek naar duurzame, rendabele groei.”

Article

22.02.2016

Trade Development bespaart u groeipijnen in het buitenland

Rob Van Veen, Trade Development Manager bij BNP Paribas Fortis, licht toe hoe zijn dienst u kan helpen buitenlandse markten aan te boren.

Waarom een aparte dienst?

Rob Van Veen (RV): “Trade Development is opgericht binnen het Global Trade Solutions Competence Centre in Brussel omdat we een dubbele behoefte opmerkten bij onze klanten. Enerzijds vertrouwen middelgrote ondernemingen hun business development meestal toe aan medewerkers die nog heel wat andere taken op zich nemen. Daardoor vinden ze moeilijk de tijd om na te denken over een buitenlandse groeistrategie of aan prospectie te gaan doen. Anderzijds missen ze de lokale contacten of de noodzakelijke kennis en middelen om optimaal te kunnen inspelen op een buitenlandse opportuniteit.”

Een behoefte die dus verder gaat dan het klassieke bankaanbod

RV: “Inderdaad. Een bank kan ondernemingen met groeiplannen in het buitenland wel praktisch bijstaan door rekeningen te openen, garanties te voorzien of het betalingsverkeer te regelen, maar de vraag van de klant gaat verder. Die wil dat zijn bank strategisch meedenkt en hem helpt de markt op een verstandige en efficiënte manier te benaderen. En daar komen wij dus in beeld.”

Welke service bieden jullie precies aan?

RV: “Kort samengevat brengen we klanten in contact met mensen die hun buitenlands project van A tot Z kunnen begeleiden. In een eerste fase luisteren we dan ook vooral naar de behoefte van de klant, peilen we naar zijn plannen en onderzoeken de verschillende mogelijkheden.

Vervolgens ontvangt de klant een rapport met alle relevante informatie – waaronder een heldere inschatting van het prijskaartje en de verwachte resultaten – om een weloverwogen, strategieconforme beslissing te kunnen nemen. Doordat de onderneming niet zelf op onderzoek moet uitgaan en contacten leggen, wordt het besluitvormingsproces dus gevoelig ingekort. En krijgt het project groen licht, staan we in voor de nodige logistieke begeleiding om het ook daadwerkelijk te implementeren.”

Hoe gebeurt dat in de praktijk?

RV: “Dat hangt af van het project, het land en de concrete behoeften van de klant. Een aantal diensten leveren we zelf, via eigen mensen of buitenlandse collega’s binnen de bank – sinds kort zijn er trouwens ook diensten Trade Development opgericht in Frankrijk en Italië. Voor zaken die een specifieke lokale kennis vereisen, doen we een beroep op partners ter plaatse. Marktonderzoek, bijvoorbeeld, of rekrutering, administratie, audit en juridisch, fiscaal of operationeel advies.

Dankzij deze aanpak weet de onderneming zeker dat ze met de juiste mensen in zee gaat. We werken immers met een netwerk van vaste, betrouwbare contacten die na elk project door de klant worden geëvalueerd. Zo kunnen we een kwaliteitvolle dienstverlening garanderen. Hun belangrijkste troef is echter dat ze uitstekend vertrouwd zijn met de plaatselijke regels en gewoontes en weten hoe er mee om te gaan.”

Werkt u dan vooral op exotische bestemmingen?

RV: “Zeker niet. Veel klanten schakelen ons ook in om Europese markten aan te boren, een aanzienlijk deel daarvan in de buurlanden. Zo hebben we momenteel talrijke dossiers lopen in Duitsland, een aantrekkelijke groeimarkt voor heel uiteenlopende sectoren, maar het is aartsmoeilijk je er als ‘buitenstaander’ te vestigen.

Wat ook voorkomt, is dat een onderneming het aanvankelijk te ver gaat zoeken. De bedrijfsleiding heeft misschien een blinde vlek opgemerkt in de afzetgebieden of van een sectorgenoot gehoord dat markt X of Y ‘hot’ is. Ze willen er dan uiteraard zo snel mogelijk van start gaan. Maar past die markt wel in de algemene bedrijfsstrategie? En kennen ze wel voldoende de specifieke kenmerken, uitdagingen en regels van de markt – denk maar aan de unieke marktomstandigheden in India en China of de hoge importtaksen in Brazilië.”

Gaat het om een betalende service?

RV: “Onze klanten betalen inderdaad een fee, die je echter vooral als een investering moet zien. Een heel interessante investering, omdat ze kostbare tijd uitspaart en heel wat andere – jammer genoeg soms nutteloze – uitgaven kan vermijden.

Denk maar aan het scenario van de ondernemer die ergens in Zuid-Amerika gaat prospecteren, duizenden euro’s betaalt voor zijn vlucht en verblijf en dan aan de slag moet in een onbekende omgeving. Vaak zonder de nodige contacten of een duidelijk zicht op de mogelijke kosten en opbrengsten. De kans dat die reis met een sisser afloopt is reëel.

Ook wij kunnen onze klanten natuurlijk nooit een echte garantie op succes bieden, maar we zorgen er wel voor dat alle factoren aanwezig zijn om hun projecten een uitstekende kans op slagen te geven. Bovendien is er het voordeel van de continuïteit: eenmaal we met een onderneming hebben samengewerkt en de strategie kennen, kunnen we heel snel optreden voor eventuele vervolgopdrachten of projecten in andere markten.”

Article

22.02.2016

Essentiel: London calling

Deze zomer kreeg het Antwerpse modehuis een unieke kans zich in Londen te vestigen. De uitdaging: op enkele dagen een Britse entiteit oprichten.

De kleurrijke en frivole creaties van Essentiel zijn al jaren een vaste waarde in het Belgische modelandschap. Het merk is ook in andere landen aan een opmars bezig, onder meer in Frankrijk, Spanje, Nederland en – via de tussenkomst van Trade Development – sinds kort in Groot-Brittannië. Een gesprek met Erik Vercauteren, CFO van Essentiel.

Vanwaar de beslissing om de Britse markt te betreden?

Erik Vercauteren (EV): “Enkele jaren geleden waren we al aanwezig in het VK via een agent, maar wegens dalende verkoopcijfers beslisten we de samenwerking na verloop van tijd stop te zetten. Een terugkeer bleef echter tot de mogelijkheden behoren, op voorwaarde dat de omstandigheden gunstig waren.

Paradoxaal genoeg begon ons nieuwe Britse avontuur in Frankrijk. Vorig jaar openden we een winkel in het eerste arrondissement van Parijs, midden in de modebuurt. Daardoor genoot ons merk niet alleen een sterke visibiliteit bij fashionista’s en modeprofessionals, maar ook bij importeurs en verantwoordelijken van department stores. Vrij snel stapte Harvey Nichols op ons af met het aanbod om Essentiel te verdelen via hun winkel in Londen.”

Een kans die u absoluut niet kon laten liggen

EV: “Inderdaad, Harvey Nichols is een multimerkenwinkel die werkt via concessie: in ruil voor een bepaald percentage van de opbrengst krijgen wij een stand in hun winkel, bemand door onze eigen mensen en met eigen rapportering, visual merchandising, enz. Zo kunnen we ons merk in de beste omstandigheden tonen op Knightsbridge, wat toch kan tellen als prestigieuze en drukbezochte locatie. Om in dit aantrekkelijke systeem te stappen, hoefden we enkel een entiteit op te richten in het VK. Veel bedenktijd kregen we echter niet – de stands bij Harvey Nichols zijn natuurlijk heel gegeerd.”

Hoe kwam u met Trade Development in contact?

EV: “Op aanraden van onze vaste relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis. We onderhouden al jaren een nauwe relatie met de bank, met wie we regelmatig onze strategische plannen, mogelijke financieringen of andere zaken bespreken. Tijdens één van die gesprekken kwam ook het voorstel van Harvey Nichols aan bod, waarop onze relatiebeheerder ons meteen voorstelde om Trade Development in te schakelen.”

Hoe verliep de samenwerking in de praktijk?

EV: “Onze belangrijkste zorg was om zo snel mogelijk een entiteit op te starten in het VK, en daarvoor de meest geschikte vennootschapsvorm te kiezen. Trade Development speelde daarbij vooral de rol van ‘matchmaker’ door ons in contact te brengen met een lokale partner, Frenger International. Die adviseerde ons een ‘Ltd.’ op te richten met een startkapitaal van 10.000 pond – een stuk meer dan wat wettelijk vereist is, en dus een duidelijk signaal dat Essentiel vastbesloten is om zich op de Britse markt te vestigen. Een voorstel waarin we ons prima konden vinden. Eenmaal de keuze gemaakt, ging het bijzonder snel: op enkele dagen was de Ltd. een feit.

Hoewel de verdere contacten nu rechtstreeks met Frenger verlopen – ze staan onder meer ook in voor de btw-administratie, boekhouding en fiscale aspecten – blijft Trade Development stand-by om op te treden als er zich problemen zouden voordoen.”

Wat was voor u het voordeel?

EV: “Eerst en vooral tijdswinst, zowel bij het vinden van een partner, de keuze van de vennootschapsvorm als de concrete uitvoering. Plus een vlotte toegang tot lokale contactpersonen met een uitstekende kennis van de plaatselijke regels en administratie.

Onze ervaring op andere markten heeft geleerd dat die lokale kennis onontbeerlijk is, of het nu gaat om betalingsgewoonten of omgangsvormen.”

Is Essentiel een hit in Londen?

EV: “Onze stand is sinds midden augustus operationeel en de eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. Als deze trend zich doorzet, behoort een samenwerking met Harvey Nichols in andere Britse steden zeker tot de mogelijkheden!”

Article

09.12.2024

Veilig ondernemen met BNP Paribas Fortis

Elke ondernemer kan ervan meespreken: de financiële markten zijn onvoorspelbaar en dat brengt risico’s met zich mee. Wij reiken u oplossingen aan om uw onderneming in alle veiligheid te leiden.

Van klein tot groot, van binnen- tot buitenland: als u als ondernemer de markt opgaat en uw uiterste best doet om uw onderneming te laten groeien en bloeien, komen er onvermijdelijk momenten waarop u tijdens het zakendoen risico’s loopt. Frédéric Raxhon, Head of FI Midcap Sales bij Transaction Banking van BNP Paribas Fortis, is specialist in de materie. Hij geeft met veel kennis van zaken een inkijk in de manier waarop BNP Paribas Fortis werk maakt van veilig ondernemen.

Raxhon heeft een duidelijk zicht op de impact van volatiliteit in de markten op de dagelijkse werking van kleine, middelgrote en grote ondernemingen. Zijn voorgeschiedenis als bankier in corporate finance, aandelen en derivaten, en in het begeleiden van holding- en beursgenoteerde bedrijven doet hem met een geroutineerde blik naar de marktwerking kijken.

Raxhon: “Wij begrijpen zeer goed dat prijsonzekerheid, in de vorm van volatiliteit op de financiële markten, een serieuze impact kan hebben op de werking en winstgevendheid van ondernemingen. Daarom monitoren wij de markten en hun volatiliteit voortdurend: als de prijzen snel schommelen, lopen onze klanten het risico om te duur aan te kopen en te goedkoop te verkopen. We hebben wat dat betreft ons deel gehad de afgelopen jaren: een sterke stijging van de rentevoeten, een energiecrisis met zeer volatiele prijzen, en een sterke stijging van de inflatie.

We blijven volatiliteit in die markten verwachten. Zo zijn er geopolitieke spanningen en oorlogen die aanslepen. Maar ook verkiezingen veroorzaken volatiliteit, omdat ze er vaak voor zorgen dat landen hun houding ten opzichte van economie veranderen. Zo spreekt Trump over een significante verhoging van douanerechten voor de Verenigde Staten. Dat zal een impact hebben op de wereldwijde groei en inflaties. Ook de vergroening van de maatschappij door de energietransitie, hoe positief dat proces ook is, vormt een bron van onzekerheid. Ondernemingen moeten daardoor bijvoorbeeld enorme investeringen doen, en er is nog geen duidelijkheid over welke technologieën zullen overleven …

Al die factoren tonen vooral één ding aan: ondernemingen hebben nood aan begeleiding, waarin ze een oplossing op maat krijgen aangereikt, om ervoor te zorgen dat volatiele markten zo goed als geen invloed op hun werking hebben en ze zich op hun core business kunnen concentreren.”

Oplossingsgericht

Die oplossing komt van een partner die een marktleiderspositie heeft in het veiligstellen van nationaal én internationaal ondernemen.

Raxhon: “Het gaat bij BNP Paribas Fortis heel vaak over het beheren van risico’s van ondernemingen die een aantal eenvoudige wensen op hun verlanglijstje hebben staan: ze willen op een gewone, dagelijkse manier zakendoen; aankopen tegen een zo vast mogelijke prijs; hun lonen betalen in een stabiele omgeving; verkopen aan klanten met een rendabele, standvastige marge … Als ze in de markt onzekerheid ervaren bij hun werking, staan wij klaar om hen daarin te begeleiden en oplossingen aan te dragen voor verschillende scenario’s.

Dat kan gaan van ondernemingen die stabiliteit willen als ze goederen aan- of verkopen in een andere munt, over het beheersen van wisselvallige interestvoeten in huidige of toekomstige leningen, tot het scheppen van een stabiele financiële omgeving waarin ze gestaag hun lonen kunnen betalen. Maar we dekken ook grondstoffen in: ondernemingen die veel energie, metaal, of bijvoorbeeld tarwe gebruiken – nog maar een paar van de grondstoffen die aan prijsfluctuaties onderhevig zijn – mogen op onze expertise rekenen om hun onzekerheid naar zekerheid om te buigen.

Als ondernemingen aan het einde van het jaar met de budgetten van de komende jaren bezig zijn, is het nemen van assumpties in budgetten en kosten een factor waarmee de toekomstige markten natuurlijk geen rekening houden. En dat kan voor ongerijmdheden zorgen in de werking van het komende boekjaar. Ook daarvoor dragen wij regelmatig oplossingen aan, die vertrouwen injecteren in dat hele proces. Wij helpen ondernemers om de ‘viabiliteit’ van hun onderneming onafhankelijk te maken van wat er op de financiële markten gebeurt. Die voortdurende oplossingsgerichtheid, in elk scenario, zit er bij BNP Paribas Fortis ingebakken.”

Internationale voeling

Omdat Belgische ondernemingen almaar vaker de stap naar het buitenland zetten, is het cruciaal om met een internationale blik naar de zich ontwikkelende economie te kijken.

Raxhon: “In de economische ruimte is alles sterk met elkaar verweven. De energiecrisis, bijvoorbeeld, speelde zich niet alleen binnen de nationale grenzen af. De elektriciteitsprijzen bij ons waren in die tijd ook rechtstreeks gelinkt aan het feit dat Frankrijk gedurende een periode minder nucleaire energie kon leveren. De Amerikaanse verkiezingen hebben, door de zenuwachtigheid van beleggers en de markten daarrond, een rechtstreekse invloed op zakendoen in de internationale ruimte. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

We verwachten trouwens dat die wederzijdse afhankelijkheid en volatiliteit zal aanhouden: er zijn een groot aantal trends in de economie en in de wereld die de onzekerheid voeden. Daarom is het zo belangrijk om de voeling met die wereld en die onzekerheden te behouden. Bij BNP Paribas Fortis doen we dat door gebruik te maken van een wereldwijd netwerk van experts, dat eigenlijk nooit slaapt. Wát er ook gebeurt en wáár het zich ook afspeelt: altijd zijn er wel mensen van onze bank in de buurt die de situatie opvolgen en ons in realtime raad geven over hoe we onze klanten daar het best over informeren. Dat netwerk, dat is voor ons en onze klanten goud waard.”

Kan een modebedrijf ook succesvol zijn zonder de excessen van fast fashion? Zeker, zo bewijst Jean Chabert met Stanley/Stella, dat op maat gemaakte kleding van biologisch katoen produceert.

“We willen een gamechanger zijn”, vertelt Jean Chabert, CEO van Stanley/Stella. “Toen ik geboren werd, 62 jaar geleden, leefden er 2 miljard mensen op onze planeet. Vandaag zijn we met 8 miljard. Dat is de realiteit, en dus moeten we ophouden met de uitputting van hulpbronnen. Menselijke activiteiten hebben altijd gevolgen, maar we moeten er wel voortdurend naar streven om onze parameters te verbeteren. Daar ligt ons engagement en dat hebben we in 2022 vastgelegd in een charter. We controleren ons hele ecosysteem en leggen de nadruk op mensen en op vertrouwen.”

Kleding als communicatiemiddel

Het B2B-bedrijf uit Brussel verkoopt kleding die dient als communicatiemiddel. Klanten van Stanley/Stella laten T-shirts, sweatshirts en hoody’s bedrukken, printen of borduren en bieden die gepersonaliseerde items aan hun eigen klanten aan. “We zitten in een ‘giveaway’-industrie en onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan het gemiddelde. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen”, aldus Chabert.

Biokatoen: de helft minder water

Vijftien van de 220 Stanley/Stella-werknemers zijn direct of indirect bezig met ESG (Environmental, Social, Governance). Ze controleren bijvoorbeeld of de afspraken over arbeidsomstandigheden en veiligheid op de productielocaties worden nageleefd. Het bedrijf koopt zijn biologisch katoen - geproduceerd zonder GGO (Genetisch Gemodificeerde Organismen), zonder pesticiden en met 70 procent minder waterverbruik dan conventioneel katoen - in India, Tanzania en Turkije. Vervolgens gaat Stanley/Stella in de hele productieketen langdurige verbintenissen aan met als streefdoel: minimale negatieve gevolgen voor mens en milieu. Een voorbeeld? 90 procent van de containers arriveert in de opslagloods in Duitsland per binnenvaartschip, de minst vervuilende vorm van transport.

Nadenken over alle effecten

“We moeten natuurlijk realistisch blijven”, nuanceert Chabert. “Bedrijven die levensvatbaar willen zijn, moeten ook winstgevend blijven. Om textiel te maken verbruiken we per definitie hulpbronnen. Dus denken we na over alle effecten. Onze activiteiten rond textieldecoratie houden we bijvoorbeeld in Europa, ook al is dat duurder. Het afvalwater met inkten en kleurstoffen wordt behandeld en hergebruikt. Voorlopig kunnen we niet vermijden dat elektriciteit in Bangladesh wordt opgewekt door gas. We checken hoe bereid een land is om daarin vooruitgang te boeken. En ondertussen compenseren we wat we niet kunnen vermijden.”

Vertrouwen en menselijkheid

“Vertrouwen is de kern van een goede relatie”, zegt Chabert. “Vroeger liep ik al eens tegen een cashflowprobleem aan. Ik zat aan mijn eigen vermogen en had jarenlang geen leningen. Lange tijd was ik 100 procent aandeelhouder. Uiteindelijk heb ik mijn kapitaal voor 40 procent geopend en kredieten aangevraagd bij BNP Paribas Fortis. We kennen elkaar ondertussen goed en ik hoef hen de beperkingen van mijn bedrijf niet uit te leggen, ze kennen de sector. Ze cofinancieren de voorraad, bieden een factureringsoplossing, ondersteunen onze ontwikkeling in de Verenigde Staten dankzij hun internationale netwerk, enzovoort.”

Vandaag gaat het Stanley/Stella voor de wind. In 2023 werd de omzet meer dan verdubbeld, tot 170 miljoen euro. Binnenkort hoopt het bedrijf ook zijn eerste passen te zetten in Japan en Zuid-Korea. Maar voor Chabert is het duidelijk: “Onze belangrijkste rijkdom staat niet op de balans. Dat zijn onze mensen.”

Stanley/Stella is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

 

We controleren ons hele ecosysteem en leggen daarin de nadruk op mensen en op vertrouwen.

Onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan gemiddeld. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen.

Discover More

Contact
Top