Article

09.10.2017

Hoe kan BNP Paribas Fortis nog hoger inzetten op energietransitie?

Op 31 januari zochten experts, ondernemers en medewerkers van de bank op een studiedag naar manieren waarop de bank een grotere rol kan spelen in de volledige overstap naar duurzame energiebronnen.

Tijdens de workshop 'BNP Paribas Fortis in Transition' wisselden ondernemers (Weforest, BeeOdiversity, Car Amigo, Ecoyo, June, Piggy Bee), instellingen die ijveren voor een circulaire economie (ACR+, impulse.brussels), energie-experts, facilitators en medewerkers van de bank waardevolle ideeën uit rond energietransitie.

Dringende actie vereist

“BNP Paribas Fortis ziet heel wat mogelijkheden in energietransitie en wil bruggen slaan naar allerhande spelers. We geloven in de kracht van co-creatie en willen onderzoeken welke denksporen we - eventueel ook samen met externe spelers- kunnen ontwikkelen”, aldus Aymeric Olibet die zich bezighoudt met innovatie binnen BNP Paribas Fortis (Corporate Banking).

“Wat mij vooral getroffen heeft, is dat de deelnemers, ondanks hun zeer uiteenlopende achtergrond, er allemaal van overtuigd zijn dat we dringend in actie moeten komen tegen de klimaatopwarming en voor een duurzamere samenleving. Een bank mag zich niet beperken tot zijn rol als financiële dienstverlener en werkgever maar heeft ook een maatschappelijke rol te spelen”, voegt Geert Schepens die klanten uit de energy sector opvolgt hier nog aan toe.

Mogelijke pistes

Tijdens de workshops werden er allerhande ideeën geopperd. Zo zou de bank voor elk nieuw krediet een boom kunnen planten of zou ze een specifiek kredietbeleid kunnen uitwerken om bedrijven die inzetten op de circulaire economie te ondersteunen. De bank kan hierbij ook haar medewerkers betrekken en sensibiliseren, door bijvoorbeeld herstelcafés op te zetten in de gebouwen van de bank. Voor de bedrijfsklanten zou er ook een compleet aanbod kunnen uitgewerkt worden dat hen in staat stelt meer hernieuwbare energie te gebruiken en te produceren. Verder zou ze voorkeurtarieven kunnen krijgen, of de kans om hun installaties te financieren met de gerealiseerde energiebesparingen (via een systeem van derde investeerders).

Wist u dat?

BNP Paribas Fortis sowieso al een dienstverlening heeft die verder gaat dan traditioneel bankieren? Zo is er al enkele jaren een team actief dat u kan begeleiden bij uw groene projecten. Initiatieven zoals deze workshop helpen ons vooral om de vinger op de pols te houden en telkens een stapje verder te zetten naar een duurzamere samenleving.

Meer weten over duurzame ontwikkeling en Sustainable Energy Services

Article

18.12.2023

Wie is Onderneming van het Jaar 2023?

Op 5 december werd de Willy Naessens Group bekroond als laureaat van 2023. De jury was onder de indruk van het groeiverhaal van rasondernemer Willy Naessens.

Tijdens de 29ste editie van ‘Onderneming van het Jaar’ verkoos een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, Willy Naessens Group boven de andere finalisten OMP, Spaas Kaarsen en Van Moer Logistics. Het bedrijf volgt hiermee Aliaxis op, de winnaar van 2022. Willy Naessens Group is een familiebedrijf van de derde generatie dat internationaal actief is in vijf business lines: ‘Build’, ‘Concrete’, ‘Pools’, ‘Food’ en ‘Invest’.

Bekroning voor beloftevolle Belgische bedrijven

De ‘Onderneming van het Jaar’-award bekroont Belgische bedrijven die blijk geven van een uitmuntende ondernemingszin en succesvol management. BNP Paribas Fortis is al sinds het begin een trouwe partner van de prijsuitreiking, die georganiseerd wordt door EY.

De woorden van de jury

Michèle Sioen, voorzitter van de jury, licht de keuze voor Willy Naessens Group toe: “Een prachtig ondernemersverhaal met een rasechte ondernemer die het bedrijf heeft doen uitgroeien tot een goed georganiseerde multinational. Dit is al lang niet meer een onemanshow. De oprichter is wel nog voorzitter van de Raad van Bestuur en waakt over de langetermijnstrategie en de continuïteit van de onderneming. Maar hij heeft gezorgd voor een uitstekend uitgebouwde organisatie waarin opvolging verzekerd is binnen de familie maar ook door de inbreng van externen. Vanuit haar strategische visie van verticale integratie tracht de groep de volledige waardeketen inhouse te verzorgen.”

Patrick Rottiers, CEO van EY België: “We zijn verheugd om deze mooie prijs te geven aan een onderneming die, door middel van constante evaluaties, de toekomst van het bedrijf vooropstelt. Door innovatie als focus te houden, groeit het bedrijf mee met de globale tendens. Wij zijn even trots op de andere finalisten die allemaal een mooi duurzaam groeipad aantonen.”

“Willy Naessens Group is een verhaal van echt ondernemerschap. Precies 60 jaar geleden opgestart door Willy Naessens en uitgegroeid tot een ware multinational. Steeds opnieuw op zoek via innovatie en creativiteit om de processen beter en efficiënter te maken. De klant en de medewerkers staan daarbij centraal. We zijn erg trots op de 29ste Onderneming van het Jaar die helemaal thuishoort in de indrukwekkende lijst van winnaars”, reageert Rudi Braes, Vice Chair EY EMEIA.

Bron: EY

Article

18.12.2023

Wie is de Scale-up van het Jaar 2023?

Op 5 december kreeg Loop Earplugs de Prijs van de Vlaamse Regering voor Scale-up van het Jaar. Het bedrijf zette een indrukwekkend groeiverhaal neer.

De award van Scale-up van het Jaar is een prestigieuze prijs, uitgereikt door de Vlaamse Regering, die snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase beloont voor hun geleverde inspanningen, én hen motiveert om op hetzelfde elan verder te gaan. BNP Paribas Fortis is al sinds het begin een trouwe partner van de prijsuitreiking, die georganiseerd wordt door EY.

De award ging dit jaar naar Loop Earplugs. Het bedrijf treedt daarmee in de voetsporen van FEops, de winnaar van 2022. De andere finalisten waren Chili Publish, ML6 en Techwolf.

Van functioneel naar lifestyleproduct

Loop Earplugs werd opgericht in 2016 en maakt herbruikbare en aanpasbare oordopjes om mensen meer controle te geven over hun omgevingsgeluiden. Ondertussen groeide het bedrijf uit tot een echt lifestylemerk en kende het een explosieve groei, met de VS als grootste afzetmarkt, en klanten in ruim 150 andere landen.

De woorden van de jury

Jurgen Ingels, Managing Director Smartfin Capital en voorzitter van de jury, verklaart de keuze voor Loop Earplugs: “Niet alleen vertegenwoordigt Loop Earplugs een inspirerend verhaal van ondernemerschap, veerkracht en aanpassingsvermogen, het is ook het resultaat van de ongelooflijke inzet van twee gedreven ingenieurs. In slechts vijf jaar tijd zijn ze erin geslaagd om de top te bereiken in hun niche, met 90% oprichterskapitaal, 98% van de omzet uit export en een indrukwekkende omzet van 120 miljoen euro. Wat hen onderscheidt, is hun slimme transformatie van gewone gehoorbescherming tot kwalitatieve lifestyleproducten, waarbij innovatie, creativiteit en klantbeleving centraal staan. Dit is waarom Loop Earplugs onze keuze is als winnaar.”

“Loop Earplugs heeft niet alleen met succes een 'born-global direct-to-customer' model toegepast, wat opmerkelijk is voor een Vlaams bedrijf. Ook hun uitgekiende branding, design en sterke online aanwezigheid hebben een diepe indruk achtergelaten. Ze maken slim gebruik van sociale media, influencers en e-commerceplatformen om hun merk te versterken. Met de belofte van voortdurende productontwikkeling en de juiste strategische positionering in de convergerende 'earwear'-markt, is Loop Earplugs een potentiële toekomstige winnaar van de Onderneming van het Jaar-award”, aldus Stefan Olivier, partner EY België.

Bron: EY

Article

06.09.2023

Nieuwe mobiliteit: de troef van technologie

Is technologie een troef voor de overstap naar nieuwe mobiliteit voor bedrijven? Dit vindt Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert.

Onze samenleving ondergaat een duurzame transitie. Om daaraan bij te dragen moeten bedrijven hun mobiliteit heroverwegen. Sinds 1 juli 2023 voelen we de eerste gevolgen van het uitdoven van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2026. Tegelijk maakt het federale mobiliteitsbudget deze (r)evolutie een pak concreter en werkbaarder. Eén ding is zeker: technologische tools, vooral applicaties, spelen een sleutelrol. Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval BNP Paribas Group, legt uit waarom.

1 juli 2023: een sleutelmoment

"In de weken na het scharniermoment van 1 juli 2023 zagen we de behoeften van onze professionele klanten al veranderen", legt Philippe Kahn uit. "Sommige bedrijven hadden al concrete stappen gezet naar een duurzame transitie. Maar in heel wat bedrijven rijzen nu pas veel concrete vragen en bezorgdheden van medewerkers die beantwoord moeten worden. Hoe kan ik een elektrische auto gebruiken als ik in de stad woon en er geen oplaadpunten beschikbaar zijn? Heb ik zin om elke twee dagen op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om op te laden? En ben ik bereid om mijn mobiliteit fundamenteel te herzien? Voor werkgevers is het een prioriteit om op al die vragen een bevredigend antwoord te geven.”

Naast het beheer van een elektrische bedrijfswagen van a tot z, inclusief opladen, beginnen almaar meer ondernemingen hun globale mobiliteitsbeleid te herzien. Ze analyseren alle bestaande alternatieven, met name de multimodale. “En dat is uitstekend nieuws”, gaat Philippe Kahn verder. “Want het is een verplichte passage voor hun toekomst. Ik denk dat de vraag naar zo’n oplossingen steeds groter zal worden. Om daar vlot op in te spelen, zijn technologie en vooral apps een belangrijke troef."

Anticiperen om beter te dienen

Ondernemingen beginnen er meer en meer over na te denken, maar voor Arval BNP Paribas Fortis en Philippe Kahn is het al jaren een prioriteit. "We anticiperen al meer dan vijf jaar op de veranderingen die aan de gang zijn, met als doel een veel bredere mobiliteitsvisie en expertise te hebben dan alleen leasing. Vandaag hebben we trouwens een volledige afdeling die zich daar uitsluitend mee bezighoudt. Dankzij die expertise kunnen we tegemoetkomen aan en zelfs vooruitlopen op de behoeften van bedrijven. Die zitten vaak met vragen en voelen zich soms wat verloren in deze mobiliteitsrevolutie."

Een vereenvoudigde en vlottere ervaring dankzij technologie

Maar waarom en hoe speelt technologie een belangrijke rol in deze transitie naar een duurzamere mobiliteit van bedrijven? "Het maakt de ervaring van deze nieuwe mobiliteit eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. De laatste marktontwikkelingen liggen in die lijn", antwoordt Philippe Kahn. "Dat geldt ook voor de nieuwe mobiliteitsapps die we onze zakelijke klanten voortaan aanbieden. Voor werkgevers vergemakkelijken ze het beheer van het mobiliteitsbudget dat de federale overheid invoerde. Dit budget met zijn drie pijlers is cruciaal om de mobiliteit te herdenken. Maar tegelijk hoort daar een zekere reglementaire complexiteit bij. Net om daarop in te spelen zijn we vijf jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van een hele reeks technologische tools die het beheer van het mobiliteitsbudget vergemakkelijken. Bijvoorbeeld om onze klanten in staat te stellen heel eenvoudig de gecombineerde keuze voor een elektrische wagen en een fiets te beheren binnen dat budget. Vanuit die innovatielogica, die gericht is op een aangename gebruikerservaring, integreren onze apps heel concreet alle facetten van de nieuwe professionele mobiliteit, toegankelijk via een smartphone. Gebruik van openbaar vervoer, deelmobiliteit, taxi's en zelfs parking, ook al behoort dat niet tot het mobiliteitsbudget: alles is op één plaats terug te vinden.”

Dit vergemakkelijkt ook het beheer van transacties. “Mobiliteitsaankopen voor een klein bedrag, zoals een busticket, worden onmiddellijk verrekend en gevalideerd. Er is geen manuele controle meer nodig. Volgens die logica moet er niets voorgeschoten of terugbetaald worden ... en hoeven dus ook geen tickets en andere aankoopbewijzen bewaard of beheerd te worden. Kortom: onze apps vereenvoudigen het mobiliteitsbudget door alle componenten op een gebruiksvriendelijke manier aan te reiken: auto, fiets, scooter, multimodaliteit, openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit ..."

Technologie als strategische accelerator

Het innovatietraject dat Arval België uitstippelt, illustreert perfect waarom technologie een belangrijke accelerator is om nieuwe mobiliteitsstrategieën te implementeren. En uiteraard zal wat vandaag bestaat snel evolueren naar een steeds rijkere gebruikerservaring. Philippe Kahn: "Er bestaan al heel wat innoverende tools. Maar we moeten rekening houden met de Belgische complexiteit. Een van de uitdagingen is om alle betrokken actoren onder dezelfde koepel samen te brengen en het resultaat van die samenwerking in eenzelfde 'magische' app te gieten. Wat vandaag in België bestaat, heeft nog vaak een lokale draagwijdte. Zo’n beperking bestaat bijvoorbeeld niet in Nederland dankzij de OV-kaart. Ook de stedenbouwkundige realiteit van ons land is een uitdaging. Want de invoering van mobiliteitshubs buiten de grote stedelijke centra waar alle verplaatsingsmiddelen toegankelijk zijn, is niet zo gemakkelijk."

Eén ding staat vast: de transitie naar een nieuwe bedrijfsmobiliteit staat op de rails. En de nieuwe Arval Mobility App is een waardevolle tool voor onze bedrijven. "Technologische innovatie maakt het mogelijk om de reglementaire complexiteit voor werkgevers te verminderen en multimodaliteit concreet en gebruiksvriendelijk te maken voor hun werknemers", besluit Philippe Kahn.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Arval Belgium N.V. is een dochtermaatschappij van BNP Paribas Fortis N.V.

Article

22.06.2023

Maritiem transport: focus op de impact van decarbonisatie en energietransitie

Eind mei brachten BNP Paribas Fortis en de Universiteit Antwerpen een groep experts samen om de vele uitdagingen rond de decarbonisatie van de maritieme transportsector te bespreken. Wat moet je onthouden?

De leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens werd twaalf jaar geleden opgericht en is verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Hij voert uitgebreid onderzoek naar concrete en innoverende manieren om een steeds veerkrachtiger – en duurzamer – maritiem ecosysteem te creëren.

Na het succes van de eerste twee grote evenementen in 2017 en 2019 besliste de leerstoel om dit jaar opnieuw een samenkomst te organiseren. Zo kwamen op 25 mei 2023 een reeks specialisten en actoren uit de haven- en maritieme sector samen in de gebouwen van BNP Paribas Fortis in Antwerpen. Daar bespraken ze de impact van decarbonisatie op het maritieme ecosysteem.

Dit zijn hun voornaamste conclusies ...

1 – We moeten een versnelling hoger schakelen

Maritiem transport is momenteel de meest koolstofzuinige vorm van commercieel vervoer, op basis van de CO₂-uitstoot per ton en per kilometer. Maar het kan beter.

Tot dusver gaven de spelers in de sector de voorkeur aan snelle winsten. Bijvoorbeeld door de schroeven van schepen te wijzigen en hun snelheid aan te passen. Maar op 25 mei kwamen de experts overeen dat het nu tijd is om te experimenteren met nieuwe brandstoffen en technologieën en te evolueren naar (bijna) emissievrije brandstoffen. Het tempo van de verandering versnelt, maar er is nog geen mirakeloplossing. De kosten (en risico's) zijn enorm.

2 – Eén en slechts één internationale regelgeving graag!

Het reglementaire kader is complex en evolueert voortdurend.

Tegen 2030 verbindt de International Maritime Organization (IMO), die afhankelijk is van de VN, zich ertoe de koolstofproductie van alle schepen met 40% te verminderen ten opzichte van 2008. En met 70% tegen 2050.

De Europese Unie verbindt zich ertoe om de uitstoot van broeikasgassen in het maritiem vervoer tegen 2030 met minstens 55% te verminderen, in vergelijking met 1990. Tegen 2024 zal een emissiehandelssysteem (ETS) van toepassing zijn op alle schepen van meer dan 5.000 bruto ton van en naar de havens van de EU.

Kortom: de dingen bewegen in de goede richting. Maar volgens de spelers in de sector zijn er heel wat regionale en supraregionale programma's die parallel blijven lopen. En dat brengt een administratieve en financiële overlast met zich mee.

Op 25 mei bereikten alle stakeholders een akkoord over twee punten: ten eerste is een uniek internationaal beleid noodzakelijk, aangezien het om een wereldwijde sector gaat. En ten tweede moeten spelers die de regels niet naleven, worden bestraft.

3 – De transitie naar koolstofneutraliteit 

De investering die nodig is voor de bouw van nieuwe, groenere schepen wordt geschat op 5.000 miljard dollar tegen 2050. De kosten voor de modernisering van de bestaande vloot zijn nog niet bekend, maar zullen niet min zijn ... Bovendien zal de investering om de haveninfrastructuur te vernieuwen gigantisch zijn.

4 – Grote onzekerheid over de beste brandstof en/of technologie

Wat wordt de brandstof of technologie van de toekomst? De meningen lopen uiteen.

Veel brandstofsoorten met een lage uitstoot zullen waarschijnlijk enige tijd naast elkaar blijven bestaan. Elektriciteit zal alleen worden gebruikt op kustschepen, veerboten en bepaalde trailers. Grote schepen zullen vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibaar petroleumgas (LPG) gebruiken, of methanol, ammoniak en misschien zelfs biobrandstoffen.

Het transport over lange afstanden zal in eerste instantie afhangen van de zware brandstof, eventueel met koolstofafvang en -opslag. Waterstof heeft potentieel, maar de dichtheid, opslag en manipulatie ervan roepen vragen op. Ook wind, zonne-energie en kernenergie blijven niet achter.

Maar het echte probleem vandaag is dat als het aantal schepen dat met schonere brandstoffen kan werken, effectief toeneemt, die brandstoffen nog niet voldoende internationaal beschikbaar zijn. Het aanbod ligt met andere woorden beduidend lager dan de vraag.

5 – Banken spelen een sleutelrol

Banken spelen een sleutelrol in de financiering van de energietransitie. In 2019 hebben elf financiële instellingen – voornamelijk Europese instellingen, waaronder de groep BNP Paribas – de Poseidon-principes ingevoerd, die de overgang naar koolstofarme shipping ondersteunen. Dankzij dat wereldwijde kader kan de koolstofintensiteit van bankleningen voor de maritieme sector worden gemeten en is die voor iedereen bekend. Vandaag zijn er 24 ondertekenaars, waaronder Japanse financiële instellingen. En dat is goed nieuws.

Graag meer info?

De presentaties, video's en foto's van het evenement van 25 mei 2023 zijn beschikbaar op deze pagina.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top