Article

01.09.2020

Het Anker, klaar voor een ‘gouden’ toekomst

Duurzaam groeien, verder professionaliseren en toch je eigenheid bewaren? Brouwerij Het Anker deed het met de ondersteuning van BNP Paribas Fortis Private Equity.

Het Anker, gevestigd in de binnenstad van Mechelen, is niet zomaar een brouwerij. Binnen de muren van het door UNESCO erkende werelderfgoed ‘het Groot Begijnhof’ huist naast de brouwerij ook een driesterrenhotel, een gezellige brasserie met winkel en worden er begeleide rondleidingen georganiseerd. De Mechelse familiebrouwerij die al 5 generaties lang bier brouwt is wereldwijd gekend voor haar meermaals bekroonde speciaalbieren “Gouden Carolus”. Sinds 2010 distilleert Het Anker in Stokerij De Molenberg, de 17e-eeuwse familiehoeve in Blaasveld, ook Single Malt whisky op basis van het moutbeslag van Gouden Carolus Tripel.

Die successen zijn er niet zomaar gekomen. Om die groei te realiseren en de activiteiten verder uit te bouwen ging zaakvoerder Charles Leclef te raad bij huisbankier BNP Paribas Fortis. De lange samenwerking, de kennis die de bank had van deze gezonde Belgische kmo en een gedeelde visie rond duurzaamheid mondden uit in een nog nauwere relatie. In juni 2016 stapte BNP Paribas Fortis Private Equity via een kapitaalsverhoging mee in het bedrijf. Het gaf Het Anker de financiële ruimte om haar expansieplannen in brouw- en distilleeractiviteiten op duurzame wijze te realiseren. De samenwerking met BNP Paribas Fortis Private Equity zorgde voor een verdere professionalisering op vlak van rapportering en governance, evenwel met behoud van de familiale identiteit van het bedrijf.

Groei ondersteunen

Ondernemingen financieren en hun groei ondersteunen: dat is de ambitie van BNP Paribas Fortis Private Equity. “We zorgen voor een financiële inbreng onder de vorm van kapitaal of mezzanine, en begeleiden en ondersteunen ondernemingen op lange termijn bij de uitvoering van hun strategie en businessplan”, aldus Laurens Boriale, Investment Manager bij BNP Paribas Fortis Private Equity. “In elk bedrijf streven wij ernaar om waarde te creëren, door onze operationele en financiële skills aan te reiken, ons internationale netwerk ter beschikking te stellen, of een beroep te doen op onze expertise die we over tientallen jaren hebben opgebouwd.”

 

Familiale verankering

Private Equity is een uitstekend middel om te investeren in de reële economie en om het kmo-weefsel te versterken. Bovendien is het complementair aan het familiaal aandeelhouderschap en bankfinanciering. “Onze investering is een oplossing om ook in de toekomst het bedrijf familiaal te verankeren. De kapitaalsverhoging in Het Anker is daarom een perfecte illustratie van de investeringsaanpak van BNPP Fortis Private Equity.”

Mooie vooruitzichten

Het Anker was meteen te vinden voor het private equity-idee. Charles Leclef: “We zijn dankbaar dat de bank zo intens met ons wil samenwerken en onze toekomstvisie deelt. Ook voor ons staat duurzaamheid centraal. BNP Paribas Fortis is al meer dan 30 jaar onze financiële partner en hebben ook deze keer bijzonder constructief en creatief nagedacht over de opties om Het Anker verder te laten groeien. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe investeringsronde ons voorbereidt op een ‘gouden’ toekomst onder leiding van de volgende generatie.” 

Article

27.04.2021

Wordt u in 2021 Onderneming van het Jaar®?

Volgt u Stow op als Onderneming van het Jaar® in 2021? Waarom niet! Stel u kandidaat vóór midden mei en misschien wint uw bedrijf deze prestigieuze prijs.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse prijsuitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2021 al toe aan haar 27ste editie. Vorig jaar verliep het evenement noodgedwongen online. Dat had als voordeel dat voor het eerst een breed publiek via livestream kon volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot Onderneming van het Jaar® 2020. Jan Jambon reikte De prijs van Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar uit aan Robovison. Op dinsdag 7 december 2021 kennen we de twee nieuwe laureaten.

Big picture & little picture

De coronapandemie beïnvloedt nog altijd het bedrijfsleven. De nieuwe Onderneming van het Jaar® en Scale-up van het Jaar zijn ongetwijfeld ondernemingen die naast groei, innovatie en goed bestuur ook daarin de juiste aanpak vonden. In zijn boek ‘The Unstoppables’ omschrijft Bill Schley het als the big en the little picture. Succesvolle ondernemers houden naast de hun core business en de financiële kant, altijd ‘the little picture’ voor ogen. En dat is het emotioneel mechanisme om op de juiste manier om te gaan met obstakels, mislukking en risico's.

Aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid grote uitdagingen voor bedrijven in 2021. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elke jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van Onderneming van het Jaar® of Scale-up van het Jaar winnen, legt u als bedrijf geen windeieren. Deze awards hebben een sterke nationale en internationale uitstraling die de naamsbekendheid van uw bedrijf enorm vergroten. Als laureaat, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en u krijgt uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien is een plaats in de finale een enorme boost voor de motivatie van al uw bedrijfsmedewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat voor Onderneming van het Jaar® 2021 of Scale-up van het Jaar via de website van EY vóór midden mei! U vindt daar alle informatie over de criteria, de selectieprocedure en de inschrijving. In juni worden de uiteindelijke finalisten geselecteerd.

Article

04.01.2021

Robovision: “Artificiële intelligentie is binnen 5 jaar alom tegenwoordig”

Robovision ontpopte zich op enkele jaren tijd tot de bekendste AI-speler in de Benelux. Maar het jonge bedrijf ziet het nog veel grootser. “Gezondheidszorg, landbouw, milieu… artificiële intelligentie zal binnen dit en vijf jaar alomtegenwoordig worden”, gelooft CEO Jonathan Berte. BNP Paribas Fortis is bij hun groei een belangrijke partner.

Jonathan Berte, van opleiding burgerlijk natuurkundig ingenieur, moet glimlachen als hij terugdenkt aan de pioniersjaren van Robovision. “Eigenlijk was ik als kind al erg analytisch ingesteld. Bij de scouts en op school hield ik werkelijk álles bij in dagboeken. Informatie verzamelen was heel belangrijk voor mij. Ik was een soort infoholic. Maar alleen maar info verzamelen leidt tot niets. Dat geldt ook voor informatie die gewoon wordt bewaard op een harde schijf. De toegevoegde waarde zit in hoe je die info efficiënt gebruikt.”

Hoe doen jullie dat precies bij Robovision?

“Technologie evolueert razendsnel. We hebben vandaag vrijwel allemaal een smartphone in onze broekzak zitten. Onder meer die machines creëren heel veel informatie, dus moeten we ook aan de kant van de algoritmiek bijblijven. Artificiële intelligentie helpt ons daarbij. Zo kunnen wij overheden, instituten, kleine en grote bedrijven een platform aanbieden om automatische beslissingen te nemen op basis van visuele data. Daarbij stellen we ons bovendien steeds de vraag hoe we artificiële intelligentie kunnen democratiseren. We zijn zo’n beetje de Airbnb van artificiële intelligentie.”

Wat kunnen die visuele data bijvoorbeeld zijn?

“Wij hebben in mei in samenwerking met UAntwerpen en beveiligingsfirma Securitas een slimme camera geplaatst in een winkelstraat, die meet hoe social distancing wordt nageleefd. Dat is belangrijke info voor de beslissingsnemers in ons land. Wij moeten de beelden trouwens niet zelf bekijken. We laten ze analyseren door een heel specifieke vorm van artificiële intelligentie: zelflerende algoritmes of zogenaamde neurale netwerken. Die zijn een beetje afgekeken van ons eigen brein, al zijn ze lang niet zo complex.” 

Wat ons bij de hippe term deep learning brengt. Zullen machines zichzelf uiteindelijk slimmer maken dan de mens zelf?

“Oh, dat is op dit moment al aan de gang. Onder andere in de radiologie, maar ook in spelletjes. Denk maar aan de legendarische Go-wedstrijd tussen de Zuid-Koreaanse grootmeester Lee Sedol en de computer, mooi in beeld gebracht in de documentaire AlphaGo uit 2017. Ook wij spitsen ons toe op deep learning, omdat neurale netwerken heel efficiënt omgaan met visuele data. Al zal het nog wel even duren vooraleer AI een mens echt kan evenaren, bijvoorbeeld op vlak van intuïtie.”

Jullie zijn intussen geëvolueerd van start-up richting scale-up. Waar willen jullie over vijf jaar staan?

 “De samenleving van morgen zal er een worden waarin alles goed wordt opgemeten en begeleid. Zo zijn we ook actief in de tuinbouw waar AI kan worden ingezet voor kwaliteitscontrole, bij pakweg fruit met een abnormale vorm of kleur. Een heleboel land- en tuinbouwbedrijven kwamen de afgelopen maanden in de problemen omdat Oost-Europese plukkers het land niet binnen konden. Wellicht zullen die bedrijven de komende jaren meer in AI en automatisering investeren. Op zulke vlakken heeft corona ons bijna van de ene dag op de andere naar een digitale samenleving geleid.”

Welke partners heb je nodig om te slagen in je opzet?

“In onze groei van start-up naar scale-up is BNP Paribas Fortis altijd een belangrijke partner geweest. Jullie gaan heel erg mee in het begrijpen van ons verhaal. Jullie móéten de projecten natuurlijk ook goed bevatten vanuit bancair standpunt, om het risico te kunnen inschatten. Maar los daarvan heb ik het gevoel dat jullie die hele tech- en start-upscene bijzonder goed ondersteunen.” 

Article

15.12.2020

Deze zonnebril wil de oceanen redden

Het Belgische bedrijf Yuma Labs maakt zonnebrillen van gerecycleerde petflessen. Yuma Labs is uitgegroeid van een eenmans-start-up tot een bedrijf dat ook voor andere merken produceert. Maar zijn groei en duurzaamheid wel te combineren? Bij BNP Paribas Fortis vinden we alvast van wel.

Yuma Labs (toen nog YR Yuma geheten) is het geesteskind van Sebastiaan de Neubourg, vertelt mede-zaakvoerder Lenja Doms. "Sebastiaan werkte als consultant, maar het kriebelde om ook zelf te ondernemen. Zijn idee was om met een 3D-printer zonnebrillen te printen uit gerecycleerd plastic. Hij heeft toen zelf ontdekt waarom er nog nooit eerder iemand dit probeerde. Want dat bleek toch net iets moeilijker dan verwacht", lacht Lenja.

Crowdfunding

In 2017 had Sebastiaan een bruikbaar prototype en startte hij een crowdfundingcampagne voor zijn duurzame zonnebril. Het was meteen een schot in de roos. Toch ging het in de eerste plaats niet om het verkoopsucces, zegt Lenja. "Voor Sebastiaan was die bril vooral een tool om mensen bewust te maken van het basisprincipe van de circulaire economie. Afval bestaat niet: een afgedankte petfles is de grondstof voor een nieuw product, zoals een zonnebril." Om de cirkel rond te maken, wordt de koper gevraagd om de bril op het einde van diens leven terug te sturen en in te ruilen voor een nieuwe – met een aantrekkelijke korting als stimulans.

Duurder

Duurzaam produceren, zoals Yuma Labs doet, maakt het eindproduct onvermijdelijk duurder. "Dat is heel dubbel", zegt Lenja. "We willen zeker niet dat circulaire economie alleen weggelegd is voor de elite. Maar wij houden nu al rekening met de hele levenscyclus van een product, en nemen de verantwoordelijkheid op voor de recyclage en het hergebruik van de grondstoffen. En laat het duidelijk zijn: dat is duurder dan gewoon een product op de markt brengen en je er niets van aan te trekken wat er later mee gebeurt."

Mikken op groei

In de zomer van 2019 kwamen Lenja Doms en Ronald Duchateau het team versterken. Het was ook de aanleiding om de focus te verbreden en niet alleen de consumentenmarkt te bespelen. Deze maand kondigt Yuma Labs een samenwerking aan met een groot modebedrijf. Dankzij die schaalvergroting kan Yuma Labs een veel groter publiek bereiken.

Goede mix

Om te groeien, heeft een bedrijf werkingsmiddelen nodig. Yuma Labs heeft heel wat mogelijkheden onderzocht, zegt Lenja . "Er zijn vandaag heel wat initiatieven om duurzaam ondernemen te ondersteunen, en dat zowel bij banken, de overheid als privé-investeerders. We hebben altijd gezocht naar een goede balans tussen eigen middelen en externe financiering, en naar een goede mix van verschillende vormen zoals kapitaal, subsidies en leningen."

Voor andere ondernemers in de circulaire economie heeft Lenja een gouden tip. "Ik zie te vaak dat de economische kant van het verhaal verwaarloosd wordt omdat bedrijven blijven zoeken naar de perfecte oplossing of het perfecte product. Dat heeft geen zin; je moet niet witter dan wit proberen te zijn."

Meerwaarde creëren

Bij BNP Paribas Fortis begeleidde Maxime Prové het dossier van Yuma Labs. Hij beaamt wat Lenja Doms vertelt. "Ondernemers die bezig zijn met duurzaam of sociaal ondernemen, moeten ook meerwaarde willen creëren. Anders blijft het niet duren. Je kan geen duurzaam, ecologisch of sociaal businessmodel opzetten zonder dat er een winstgevend verhaal achter zit. Alleen zo kan je groeien, meer mensen in dienst nemen en meer impact hebben."

Foto: Karel Hemerijckx

Article

09.12.2020

Stow en Robovision schitteren tijdens virtuele Onderneming van het Jaar

Op 8 december werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van Jaar®’ tijdens een bijzondere online editie van deze prestigieuze award uitreiking. Robovision ontving de prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Het ging er wat anders aan toe in dit coronajaar, maar dat neemt absoluut geen glans weg van de deze hoogmis voor ondernemers. Het was al de 26e editie van dit evenement, georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis. Dit jaar kon een breed publiek via livestream volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot ‘Onderneming van het Jaar®’. De prijs voor ‘Scale-up van het Jaar’ werd uitgereikt aan Robovision door Vlaams minister-president Jan Jambon.

Stow stockeert

Stow treedt met deze award in de voetsporen van Kinepolis Group en haalde het van de drie andere finalisten Van Marcke, Abriso-Jiffy en Konings. Al 40 jaar ontwerpt, produceert en verkoopt Stow industriële opslagsystemen. Sinds 2013 is het bedrijf elk jaar gegroeid met gemiddeld 13%. Dat mooie groeiparcours dankt Stow aan een continue technologische innovatie en doorgedreven automatisering in stockage. Vandaag is het bedrijf Europees marktleider met een omzet van 614 miljoen euro. Maar Stow is ambitieus en wil een wereldspeler worden. De eerste stappen zijn al gezet om de Amerikaanse markt te veroveren.

Michèle Sioen, voorzitster van de jury: “Deze award lauwert unieke Belgische bedrijven die getuigen van een ambitieuze strategie en succesvol management. Stow speelt met succes in op de continue veranderende trends in de supply chain sector. Groei zit in het DNA van de onderneming. De doorgedreven focus op hoge efficiëntie doorheen alle processen en producten, leidt tot operational excellence.”

Robovision democratiseert AI

Het Gentse Robovision neemt de fakkel over van Guardsquare als ‘Scale-up van het jaar’ en laat drie andere snelgroeiende techbedrijven achter zich: FibriCheck, THEO Technologies en Unifly. Het bedrijf biedt machinebouwers in verschillende industrieën oplossingen aan met toepassing van artificiële intelligentie (AI). Dat heeft hen geen windeieren gelegd, want Robovision groeit en verdubbelt jaarlijks, en dat nu al drie jaar lang. De toepassingen van AI zijn volgens Robovison eindeloos en daarom bouwden ze zelf een generiek platform dat hen in staat stelt eigen AI-modellen te trainen, beheren en uit te rollen. Maar ze gebruiken ook bestaande codes en modellen. Zo democratiseren ze AI en creëren ze een gelijk speelveld.

Hans Crijns, Professor van de Vlerick Business School en voorzitter van de jury: “Met zijn bewezen, baanbrekende propositie is Robovision de verdiende winnaar. De technologie van Robovision is breed toepasbaar: van de landbouwsector tot de productie-industrie tot in slimme steden. CEO Jonathan Berte heeft een sterke visie. Het groeipotentieel en de impact van het bedrijf is groot, zowel in België als in het buitenland.”

Meer dan ooit aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “Het afgelopen jaar was uitdagend voor ondernemingen en het vraagt flexibiliteit en creativiteit om daar gepast op te reageren. Stow en Robovision hebben deze periode met glans doorstaan. Ze bleven mooi op koers en zijn altijd blijven gaan voor hun ambities. Alle finalisten legden trouwens een mooi parcours af en dragen bij tot een positief ondernemingsklimaat. Ik wil hen allemaal van harte feliciteren. Het is een eer om al zo lang partner te zijn van dit evenement. Het zijn immers de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie.”

Aan Franstalige kant werden de prijzen uitgereikt op 7 december. ‘Entreprise de l’Année’ werd I-care en de prijs voor ‘Scale-up de l’Année’ ging naar Proxyclick. Lees er hier meer over.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top