Article

17.08.2017

GDPR: hoe bereidt u zich nu al voor?

In 2018 treedt de General Data Protection Regulation in werking, met ingrijpende gevolgen voor de informatiesystemen van alle ondernemingen. Enkele best practices.

Wat is de GDPR?

De algemene verordening met betrekking tot de gegevensbescherming (General Data Protection Regulation) wordt van kracht in mei 2018. Ze definieert – verstevigt en harmoniseert – het beleid voor de bescherming van de persoonsgegevens in alle lidstaten van de Europese Unie. Het opstellen van die verordening verliep niet van een leien dakje: er gingen vier jaar van onderhandelen aan vooraf.

Wat staat er in de nieuwe tekst?

De verordening, die op 26 april 2016 werd aangenomen, kunt u hier raadplegen. In grote lijnen zet ze een geharmoniseerd kader uit voor de regels met betrekking tot de gegevensbescherming en met een grensoverschrijdende toepassing. Ze introduceert ook het “recht op gegevenswissing” van de persoonlijke gegevens binnen een zo kort mogelijke termijn. Dan is er nog het recht op overdraagbaarheid van de persoonsgegevens, meldingen van datalekken en grotere financiële boetes (tot 4% van de wereldwijde jaaromzet van een onderneming) wanneer de regels niet worden nageleefd.

De GDPR heeft ingrijpende gevolgen voor de informatiesystemen van ondernemingen, groot en klein, vooral wat betreft de manier waarop ze omgaan met gegevens en waarop ze die gegevens verwerken.

Hoe moeten we ons erop voorbereiden?

  • Gegevenswerving en -integratie: de uitgebreide toestemming vereist een andere omgang met gegevens op alle niveaus (internet, gerichte aanbiedingen, facturatie, marketing) om ze transversaal in overeenstemming te brengen.
  • Klasseren en in kaart brengen: bedrijven moeten de gegevens definiëren en categoriseren en ze lokaliseren in hun systemen (herkomst, gebruik).
  • Gegevens anoniem maken: bedrijven moeten gevoelige gegevens opsporen (adres, kredietkaart) om problemen met de vertrouwelijkheid van de gegevens te vermijden voor ze openbaar worden gemaakt.
  • Overdraagbaarheid mogelijk maken: klanten moeten toegang krijgen tot hun gegevens, zodat ze er wijzigingen in kunnen aanbrengen of ze kunnen laten wissen. Hiervoor is een gegevensintegratietool onmisbaar.
  • Een Data Protection Officer (DPO) aanstellen, een expert binnen het bedrijf die instaat voor de gegevensbescherming.

Meer weten?

De Privacycommissie publiceerde een gids in 13 stappen, die beschikbaar is in pdf op haar website

Article

23.08.2016

Kapitaalmarktenunie: Het draait niet om ons, het draait om u

Hoe moeten de kapitaalmarkten en de regelgeving in Europa geharmoniseerd worden? Petra De Deyne, Regulatory Affairs Manager voor Global Markets bij BNP Paribas, analyseert het nieuwe initiatief van de Europese Commissie om een eengemaakte markt op te bouwen voor alle 28 lidstaten van de Unie.

Financiële stabiliteit was na de crisis van 2007-2008 dé topprioriteit voor de Europese Commissie. Om die stabiliteit te herstellen moest de veerkracht van banken worden versterkt en het systeemrisico op de markten worden ingedamd, wat leidde tot de bekende 'tsunami' aan regelgeving vanuit Brussel. Het meeste werk om de banken en markten opnieuw stabiel te krijgen is nu afgerond, en de respectieve wetgeving is ingevoerd of zal binnenkort worden ingevoerd.

Groei als prioriteit

De volgende taak voor de Europese Commissie is nu om groei te creëren. Daarvoor moeten ondernemingen investeren en hun activiteiten laten groeien en uitbreiden. In het verleden waren ondernemingen die wilden uitbreiden erg afhankelijk van bankkredieten. Maar na de invoering van kapitaal- en liquiditeitsvereisten vonden sommige banken het moeilijker om hun rol als traditionele kredietverstrekker te vervullen. Toen grotere ondernemingen hun bankfinancieringsbronnen zagen opdrogen, wendden ze zich tot de kapitaalmarkten. Daar kregen ze echter niet altijd gunstige leningsvoorwaarden en vonden ze niet altijd geïnteresseerde beleggers. Voor een aantal kleinere ondernemingen is het zo heel moeilijk geworden om aan financiering te komen. Een onderzoek van de ECB en de Europese Commissie in 2014 naar de toegang tot financiering voor ondernemingen (SAFE) toonde aan dat 35% van de kmo's in 2013 niet de volledige financiering kreeg die was aangevraagd bij de bank.

Als we kijken naar de VS, dan zien we dat ondernemingen daar ongeveer driekwart van hun financiering rechtstreeks uit de kapitaalmarkt halen en dat ze maar in beperkte mate een beroep doen op bankkredieten. In Europa is de situatie net omgekeerd, en daarom vroeg de EU zich af of ze een financieringslandschap kon creëren dat meer zou lijken op de situatie in de VS. Dat zou betekenen dat wie financiering nodig heeft, rechtstreeks in contact komt te staan met diegenen die geld willen investeren. Dit zou ervoor zorgen dat de reële economie minder afhankelijk wordt van banken, wat op zijn beurt zou bijdragen tot de financiële stabiliteit. In dat geval is er echter nood aan een geharmoniseerde, goed geïntegreerde kapitaalmarkt in Europa. En dan komen we bij het initiatief van de Europese Commissie: de vorming van een Kapitaalmarktenunie.

Kort samengevat houdt de Kapitaalmarktenunie het volgende in: het plan is om een eengemaakte markt voor de 28 lidstaten van de Europese Unie tot stand te brengen, waarin enerzijds de financieringsbronnen voor ondernemingen worden gediversifieerd - dus verder gaan dan bankkredieten - en anderzijds de investeringsmogelijkheden en investeringsbasis worden verruimd.

Wat is het plan?

In "het Plan", dat in oktober 2015 door de Europese Commissie is gepubliceerd, zijn vier duidelijke doelstellingen vastgesteld:

  1. Werkgelegenheid en groei ondersteunen
  2. De financiering beter koppelen aan investeringsprojecten in de EU
  3. Het financiële stelsel stabieler maken
  4. De financiële integratie verdiepen en zorgen voor meer concurrentie

In "het Plan" worden ook vijf prioritaire actiegebieden genoemd, met meer dan dertig verschillende initiatieven voor herzieningen, beoordelingen, rapporten, initiatieven en wetgevingsvoorstellen die allemaal tussen nu en 2018 moeten worden uitgevoerd.

De eerste prioriteit is om meer financieringskeuzes te bieden aan Europese ondernemingen en kmo's. Hier zullen we initiatieven zien om durfkapitaal en innovatieve financieringsvormen, zoals crowdfunding, te ondersteunen. De EU denkt ook na over manieren om investeerders bepaalde gegevens over kmo's te verstrekken, zodat ze weloverwogen investeringsbeslissingen kunnen nemen.

In de tweede plaats moeten langetermijninvesteringen worden bevorderd. Een initiatief dat hiermee verband houdt is het herzien van de kapitaalvereisten voor verzekeraars zodat er beter wordt ingespeeld op hun investeringsbehoeften. Ook zullen er maatregelen moeten worden genomen om investeringen in infrastructuurprojecten te bevorderen.

In de derde plaats moet de waaier aan investeringskeuzes voor zowel niet-professionele als institutionele beleggers worden verruimd. Op dit vlak zien we onder meer stimulansen om pensioensparen en onderhandse plaatsingen te bevorderen.

De vierde prioriteit bestaat erin om de kredietverleningscapaciteit van banken te verbeteren. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, aangezien het juist de bedoeling van de Kapitaalmarktenunie is om de rol van traditionele kredietverlening terug te dringen. Voor veel kmo's zullen banken echter de belangrijkste financieringsbron blijven. Europa wil er dan ook voor zorgen dat banken meer activa van hun balans kunnen halen, zodat ze meer ruimte hebben om kredieten te verstrekken.

En tot slot wil de EU barrières voor grensoverschrijdende investeringen tussen de lidstaten neerhalen. Dit is een vrij ambitieus project, waar bepaalde fiscale kwesties moeten worden aangepakt voor we een harmonisatie kunnen zien op het vlak van nationale insolventie- en effectenwetgeving.

Onmiddellijke actie

Tegelijk met de publicatie van "het Plan" bracht de Europese Commissie een aantal wetgevingsvoorstellen uit. Ze startte ook drie raadplegingen om de kortetermijnacties meteen te lanceren en het hele project op de rails te zetten.

De Europese Commissie onderneemt onmiddellijke actie op het vlak van securitisatie. Dit lijkt misschien controversieel, aangezien sommigen deze activiteit nog steeds beschouwen als de bron van alle kwaad. Securitisatie is echter een essentieel instrument om de economie te financieren en staat hoog op de agenda van de Commissie. Om de securitisatiemarkt een nieuwe impuls te geven, kwam de EU met een wetgevingsvoorstel met een dubbel doel:

  • In de eerste plaats het herstellen van het vertrouwen. Om die reden wordt een kwaliteitslabel geïntroduceerd: “Eenvoudige, Transparante en Gestandaardiseerde" (STS) securitisaties. Dit wil zeggen dat elke "STS"-securitisatie zal voldoen aan meer dan twintig verschillende standaarden, waardoor beleggers beter geïnformeerd zijn over deze producten en de kwaliteit verzekerd wordt. In de tweede plaats stimuleert het voorstel banken om de activiteit opnieuw op te starten door deze STS-securitisaties een betere kapitaalbehandeling te geven in vergelijking met andere vormen van securitisatie.
  • Daarnaast heeft de EU een voorstel gedaan om de Solvabiliteit II-regels voor verzekeraars aan te passen, zodat deze minder kapitaal hoeven aan te trekken wanneer ze investeren in langetermijninfrastructuurprojecten of Europese Langetermijnbeleggingsinstellingen (ELTIF's).

Ook dient te worden opgemerkt dat de Europese Commissie onderzoek doet naar gedekte obligaties. Op dit moment zijn er in de EU 26 verschillende raamwerken voor gedekte obligaties, wat een zekere harmonisatie beslist nuttig zou maken. Hoewel de Commissie geen gemeenschappelijk kader voor Europa beoogt, zou ze wel de beste praktijken willen bevorderen, de transparantie willen verhogen en belemmeringen voor grensoverschrijdende investeringen willen wegnemen. Ook lanceerde ze een raadpleging over durfkapitaal en een oproep om informatie te verzamelen over de cumulatieve effecten van financiële wetgeving.

Administratieve lasten verminderen

Op middellange termijn wordt een herziening van de Prospectusrichtlijn verwacht. Dit is een logische stap, aangezien de EU graag veel meer ondernemingen rechtstreeks naar de kapitaalmarkt wil lokken om schuldpapier uit te geven. Prospectussen enerzijds goedkoper en minder omslachtig maken voor kleine emittenten, en anderzijds gebruiksvriendelijker maken voor beleggers, zou in dat opzicht een welkome steun zijn.

Een ander initiatief is een Groenboek (een eerste, algemene uitwisseling van visies tussen de EC en de sector om een bepaald onderwerp te verkennen) over financiële diensten voor consumenten. Hierin onderzoekt de Europese Commissie manieren om de concurrentie te vergroten en consumenten toegang te geven tot een bredere waaier aan diensten om zo de beste deal te kunnen sluiten op het vlak van hypotheekleningen, spaarproducten, verzekeringen, bankrekeningen etc.

Op lange termijn, laten we zeggen 2017/2018, kunnen we verdere stappen verwachten om kmo-groeimarkten en onderhandse plaatsingen te ondersteunen, evenals plannen voor een pan-Europees pensioenfonds. Ook bronbelasting en insolventiewetgeving zullen aandacht krijgen.

Voordelen voor bedrijven

Alles samen behelst de Kapitaalmarktenunie ongetwijfeld een volle en ambitieuze agenda. Maar wat levert dit alles nu eigenlijk op voor bedrijven? Mogelijk heel veel. We beseffen echter dat de weg naar een echte Kapitaalmarktenunie weleens heel lang zou kunnen worden. 2019 lijkt akelig dichtbij voor een aantal veranderingen die nog moeten plaatsvinden. Het herbalanceren van de financiële bemiddeling, bijvoorbeeld, zal hoogstwaarschijnlijk eerder een geleidelijk, natuurlijk proces zijn dat samengaat met politieke belangen, FinTech-ontwikkelingen etc., in plaats van een grote verschuiving op een welbepaald ogenblik.

Ook zal er een mentaliteits- en gedragsverandering nodig zijn bij alle betrokken stakeholders. De effecten van een Kapitaalmarktenunie kunnen meer uitgesproken zijn voor de bedrijfssectoren in bepaalde landen met relatief kleine kapitaalmarkten. Voor deze landen kunnen een aantal initiatieven bijzonder gunstig zijn. Het is mogelijk dat hun binnenlandse kapitaalmarkten op dit moment hun grote ondernemingen niet kunnen bedienen, waardoor ze deze wegduwen naar de internationale markten. De Kapitaalmarktenunie zou ervoor kunnen zorgen dat ze terugkeren en hun markten kunnen uitbreiden.

De voordelen van de Kapitaalmarktenunie zullen uiteenlopend zijn voor verschillende types bedrijven:

  • Starters zullen speciale aandacht krijgen, aangezien hun innovatie- en ondernemersgeest uitermate belangrijk is voor het groeipotentieel van Europa. Op dit moment kunnen starters gebruikmaken van crowdfunding en 'business angels', maar deze financieringsbronnen blijven beperkt en lokaal en voorzien niet altijd in de nodige financiering op cruciale momenten tijdens het uitbreidingsproces. De initiatieven om bijvoorbeeld de rol van durfkapitaal te vergroten kunnen in dat opzicht zeer gunstig zijn.
  • Kleine ondernemingen die het moeilijk hebben om aan bankfinanciering te komen, voornamelijk in die landen die het meest getroffen zijn door de crisis, kunnen meer financiering verkrijgen via securitisatie. Met name kmo's kunnen positief beïnvloed worden, aangezien het bedoelde neveneffect van securitisatie inhoudt dat banken hun kredietverleningscapaciteit kunnen verhogen, en we weten dat bankkredieten voor dit soort ondernemingen een zeer belangrijke bron van financiering kunnen blijven. Voorts wil de Europese Commissie ook nauw samenwerken met de kmo-groeimarkten, een nieuwe marktsubcategorie die is gecreëerd in het kader van de MiFID II-richtlijn om de toegang tot kapitaal voor kmo's te vergemakkelijken, zodat het regelgevingsklimaat voor deze markten de verwachte resultaten oplevert.
  • Middelgrote en grote ondernemingen, die misschien al toegang hebben tot kapitaalmarkten, zouden ook de effecten moeten voelen, aangezien de Kapitaalmarktenunie ondersteuning zal bieden aan beleggers die grotere kapitaalbedragen in de markt willen investeren. Het initiatief om onderhandse plaatsingen te bevorderen, voortbouwend op succesvolle ervaringen zoals die in Duitsland en via de steun aan initiatieven vanuit de markt, zoals dat van de ICMA inzake het gebruik van gestandaardiseerde documentatie, zou bijzonder zinvol kunnen zijn. Fiscale kwesties aanpakken zou eveneens behulpzaam zijn.

Wat ook belangrijk is, is dat de Europese Commissie van plan is om de werking van de Europese markt voor bedrijfsobligaties te herzien en te bekijken hoe de marktliquiditeit verbeterd kan worden. Een goed werkende secundaire markt zal van cruciaal belang zijn voor het succes van de primaire schuldmarkten.

In algemene zin is de Kapitaalmarktenunie een ambitieus, maar uitdagend plan van de Europese Commissie. Ambitieus omdat het de traditionele financieringsbronnen in Europa wil herzien. Uitdagend door het uitgebreide scala aan problemen die moeten worden aangepakt om er te geraken en de strakke deadline te halen. Uiteindelijk zouden ondernemingen beleggers moeten ontmoeten op een efficiënte markt, waardoor de waaier van mogelijkheden voor beide partijen wordt verruimd en op die manier wordt bijdragen aan de economische groei.

(Bron: Focus Magazine CIB (pdf – enkel beschikbaar in het Engels)

Article

24.10.2016

Kilometervergoeding voor elektrische fiets niet altijd fiscaal vrijgesteld

Werknemers die met de fiets naar het werk rijden, kunnen een fietsvergoeding krijgen tot 22 eurocent per kilometer. De regeling geldt in principe ook voor elektrische fietsen. Sommige modellen zoals de speed pedelec, vallen echter uit de boot.

De elektrische fiets wint terrein: ruim één op vier verkochte tweewielers is een elektrisch exemplaar.  Steeds meer mensen gebruiken hun fiets ook om te pendelen. Werkgevers kunnen hun fietsende medewerkers een fietsvergoeding uitbetalen. Tot 0,22 EUR per kilometer is die vergoeding fiscaal onbelast. Het moet dan wel gaan om een “klassieke” elektrische fiets:

  • met een maximumsnelheid van 25 km/u;
  • met een motor van maximum 250 watt;
  • met trapondersteuning, wat betekent dat de fietser ook moet trappen, er mag dus geen sprake zijn van een autonome motor.

Niet voor speed-pedelecs

Die voordelige regeling geldt dus niet voor speed pedelecs, zeg maar de Formule 1-versie van de elektrische fiets. Speed pedelecs kunnen snelheden tot 45 km/u halen. Sinds 1 oktober moeten bestuurders daarom een helm, rijbewijs en verzekering hebben.

Voor alle duidelijkheid: pendelaars die gebruik maken van een speed pedelec kunnen wel degelijk een kilometervergoeding krijgen van hun baas. Maar die uitkering wordt dan wel  beschouwd als een belastbaar inkomen. De werknemer zal dus zowel RSZ als bedrijfsvoorheffing moeten betalen. Op die regel bestaat één uitzondering: medewerkers die kiezen voor een forfaitaire aftrek van hun beroepskosten. Zij hebben recht op een fiscale vrijstelling van maximum 380 EUR.

Wat met bedrijfsfietsen?

Werkgevers kunnen hun medewerkers een fiets ook ter beschikking stellen. Alle kosten die daaruit voortvloeien, onder andere het onderhoud, zijn vrijgesteld van belastingen. Voorwaarde is dat de medewerker de fiets daadwerkelijk gebruikt voor zijn woon-werkverkeer, al zijn zuivere privé-verplaatsingen ook toegestaan. Deze regeling geldt alleen voor de klassieke elektrische fietsen. Speed pedelecs vallen (opnieuw) niet onder deze fiscale vrijstelling.

(Bron: Partena)
Article

14.12.2016

Zolang er data zijn ...

Het ultieme doel van big data? Een unieke klantervaring creëren. Maar waarom lukt het een start-up zonder verleden om affectief te zijn, terwijl oudere bedrijven met tonnen data maar wat graag dichter bij hun klanten willen staan? Wat is de winnende formule?

Digitale gegevens opslaan en verwerken is niet nieuw. Datamining ook niet. Maar connected devices en mobiele toepassingen creëren letterlijk een tsunami aan gegevens. Sms'jes, chats, foto's, filmpjes, muzieklijsten, zoekopdrachten, clicks op het net, routeberekeningen op Google Maps en aanverwanten, onlinebetalingen, contacten met klanten via chatbots of e-mail, automatische bestellingen door slimme koelkasten ... We produceren de hele tijd gegevens zonder er ook maar even bij stil te staan! Ook als we akkoord gaan met geolocatie of wanneer we inloggen op een hotspot ...
Tegen 2020 zal het datavolume allicht vervijfvoudigen.  Zo genereert een geconnecteerde wagen in amper één uur miljoenen gegevens die niet alleen nuttig zijn voor de auto zélf, maar ook voor de verzekeraars en de e-commerce. Er staat veel op het spel: een strategie bijsturen, een service personaliseren, betere beslissingen nemen, tendensen opsporen, prognoses maken ...

Old-school statistici interpreteerden cijfers uit het verleden om voor een betere toekomst te zorgen. Hedendaagse  “data scientists' zijn geeks, er worden academische opleidingen georganiseerd en we zijn mentaal niet meer in staat om het explosieve groeitempo van de gegevens bij te houden. Alleen machines kunnen dergelijke gegevensstromen nog verwerken. Dankzij automatische leertechnieken ('machine learning') gebeurt dat beter en sneller. Er zou een standaard voor correct gebruik van artificiële intelligentie in de maak zijn op initiatief van kleppers als Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft. Volgens Nicolas Méric, oprichter en CEO van de start-up DreamQuark, gespecialiseerd in deep learning in de gezondheids- en verzekeringssector, verhogen dergelijke technologieën de menselijke capaciteiten, maar zijn ze niet bedoeld om volledig autonoom  te werken.

Wie komt in aanmerking?

Geen enkele sector ontsnapt aan de behoefte om gegevens te verzamelen en die te gebruiken om zijn omgeving nuttig aan te passen. Maar de ene is al gehaaster – of opportunistischer– dan de andere. Telecommunicatie, transport, gas-, water- en elektriciteitsleveranciers nemen het voortouw: de Franse spoorwegen maar ook schoonheidsproductenfabrikant Nuxe speuren alle onlinekanalen af op zoek naar klantencommentaren om hun klanten beter te leren kennen. Liftenfabrikant ThyssenKrupp wil zijn liften en vooral de gebruikers ervan optimaal bedienen en verzamelt allerhande liftparameters om het onderhoud te optimaliseren en vervelende storingen te voorkomen.
Big-data-managers in bedrijven staan voor drie grote uitdagingen, ook wel bekend als de '3V's': grote Volumes verwerken, rekening houden met de oneindige Variatie van gegevens en omgaan met de Velocity of snelheid waarmee ze worden gegenereerd.
Banken ontsnappen daar niet aan. Ze hebben er zelfs enorm veel bij te winnen, want ze beschikken over tonnen transactionele informatie over hun klanten en creëren allerhande processen. Zij staan dus voor de uitdaging om zelf ook met die schat aan gegevens aan de slag te gaan en binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek nieuwe diensten met toegevoegde waarde uit te testen.

Momentum

Jean-François Vanderschrick is Head of Marketing Analytics & Research bij BNP Paribas Fortis: "Wat mij fascineert is niet zozeer de hoeveelheid beschikbare gegevens en connected devices, als wel wat de technologie er tegenwoordig allemaal uithaalt. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik van iets nieuws opkijk. JP Morgan komt tendensen op het spoor door foto's te kopen van de bezetting van supermarktparkings. China ontwikkelt gelaatsherkenning om de lay-out van zijn interfaces aan te passen aan de gelaatsuitdrukking van zijn klanten. Sokken 'made in USA' kunnen we volgen zodra ze verzonden worden totdat we ze in huis hebben ... Het is allemaal onderdeel van ons dagelijkse leven. Net zoals een bank die zich wil gaan aanpassen aan de levensfase waarin haar klant – die ze volgt sinds hij een rekening heeft – zich bevindt om hem precies datgene aan te bieden wat nuttig voor hem is."

BNP Paribas Fortis zette onlangs een nieuwe stap in de dataverwerking met de benoeming van een Chief Data Officer die lid is van het uitvoerend comité, Jo Couture. Dat betekent ook dat er meer mankracht, nieuwe tools en nieuwe capaciteiten onderweg zijn.

Jean-François Vanderschrick: "Data analytics moet ons in staat stellen om de klantervaring te verbeteren en de kosten onder controle te houden. Meestal gaat dat samen met een verhoogde efficiency."

Volgens hem belandt de leercurve nu pas in de exponentiële fase terecht.  

De timing is even belangrijk als de service zelf

Data komen in heel wat domeinen van pas: operationele excellentie, marketing, fraudedetectie, kredietrisico ... De bedrijven hebben intussen ingezien dat ze hun gegevens in kennis en diensten moeten omzetten en hebben vaak alles in huis om dat goed te doen, op voorwaarde dat ze zich niet door de oceaan van gegevens laten overspoelen. Het moeilijkste – en een bron van frustratie – is wellicht het ontsluiten en kwalificeren van de gegevens. Compliance-aspecten hebben de natuurlijke neiging om de ontwikkeling af te remmen, terwijl een kortere data -to -market juist heel belangrijk is. Dikwijls laat de marktintroductie te lang op zich wachten. Verder is het van belang om een service in real time aan te bieden. Supermarktketen Monoprix analyseert bijvoorbeeld het verwerkingsproces van de 200.000 dagelijkse bestellingen van zijn 800 winkels om onmiddellijk te kunnen ingrijpen op de supply chain. Voor de Franse winkelketen is dat een kritiek proces.

"Er moet een juiste dosering worden gevonden tussen tests (het prototype van de service oogt dikwijls bijzonder fraai, maar het veralgemenen ervan lukt niet altijd), risicometing en prioritering van de doelstellingen", zegt Jean-François Vanderschrick.

Het algoritme 'opvoeden'

Als je over de gegevens en de technologie beschikt en er financiële belangen meespelen, staat er geen grens op het ontsluiten van de gegevenswaarde. Je verbeelding is de enige beperking. Naast grote en complexe projecten zijn ook hier vrij eenvoudige quick wins mogelijk en wenselijk. Zo kunnen de operationele directies van de onderneming elementaire analyses verrichten op grote gegevensvolumes.

"Er zijn heel wat soorten gegevens die er misschien volstrekt onbelangrijk uitzien, maar die toch informatie verschaffen en tot actie aanzetten: een klant die met de concurrentie werkt, die elders kredietlijnen opent of een zeer groot bedrag leent, die met een ander land werkt ... Al die gegevens verdienen onze aandacht vanuit commercieel oogpunt,  in 70 procent van de gevallen zijn ze relevant", voegt de BNP Paribas Fortis manager eraan toe. Door het transactionele model van een klant te onderzoeken kunnen we betere kredietbeslissingen nemen. Relevante beslissingen liggen meer voor de hand met een model dan zonderweet Jean-François Vanderschrick. "Via machine learning leren we het algoritme om antwoorden te geven die meer en meer to the point zijn", voegt hij eraan toe.

'Big is better', ook voor kleine ondernemingen?

Dankzij de cloud hebben kmo's vandaag de nodige opslag – en rekencapaciteit – om de gegevens te verwerken. Bedrijfsmanagementprogramma's die gebruikmaken van de cloud-technologie, zoals CRM, tools om bestellingen of productiekosten of de traceerbaarheid van leveranciers te volgen, maken big data toegankelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen. Op één voorwaarde: dat alle gegevens op dezelfde plaats samengebracht worden. Het verschil tussen corporates en kmo's speelt zich af op lange termijn. Maar kmo's voor wie eenstatisticus te duur is, kunnen altijd specifieke studies kopen en hun gegevens uitbreiden met externe databases ...

(Bronnen: BNP Paribas Fortis, Les Echos, Transparency Market Research, IDC, Ernst & Young, CXP, Data Business)

 

 

Article

27.12.2016

Deze vier grote bedrijven uit Silicon Valley willen uw IT-directeur overtuigen

Google, Facebook, Slack en LinkedIn zijn alomtegenwoordig in ons dagelijkse leven en komen nu met een vernieuwende en aanvullende aanpak om ook bedrijven voor zich te winnen. Benieuwd naar hun strategie?

Google: de waarde van slimme gegevens

De aanpak van Google gaat verder dan communicatietools en applicaties en diensten rond productiviteit. De verschillende divisies in het bedrijf ondergingen een aanzienlijke transformatie om van cloud infrastructuur, big data, analytics en machine learning een topprioriteit te maken. Hierbij krijgt Google af te rekenen met twee concurrenten: Amazon en Microsoft. De reden waarom is bij beide wel verschillend. Amazon Web Services krijgt al ruime tijd het volste vertrouwen van softwareontwikkelaars. Microsoft (Cloud, Office) is al jarenlang een vaste waarde voor IT-afdelingen wereldwijd. Op het vlak van de verwerking van gevoelige gegevens moet Google dus nog een tandje bijzetten: bedrijven zijn namelijk niet zo makkelijk te overtuigen als consumenten, en al zeker niet wanneer het om strategische en geheime gegevens gaat. Het geheime wapen van Google? De kracht van artificiële intelligentie om massa's gegevens te verwerken.

Facebook: WorkPlace natuurlijk!

Iets meer dan een jaar geleden startte Facebook met de ontwikkeling van WorkPlace bij een aantal partnerbedrijven zoals Danone, Starbucks, Royal Bank of Scotland en Booking.com. In oktober werd het platform dan ook officieel gelanceerd. WorkPlace werkt net als Facebook: via deze tool kunnen bedrijven een 100% privé en beveiligd intern sociaal netwerk aanmaken. De medewerkers kennen de interface bovendien al goed uit hun dagelijkse leven. Facebook gaat zo de concurrentiestrijd aan met bestaande tools als Chatter (Salesforce) en Yammer (Microsoft). In tegenstelling tot Facebook is WorkPlace niet gratis. Het bedrijf ontvangt maandelijks een factuur op basis van het aantal gebruikers: 3 dollar voor de eerste 1000 gebruikers, 2 dollar voor de 9000 volgende en 1 dollar vanaf 10.000 gebruikers.

Slack: real time samenwerking wordt mainstream

Ondanks de concurrentie van Microsoft Teams blijft Slack geloven in zijn strategie om tools te creëren om de samenwerking en productiviteit in bedrijven te verhogen.

“Het offensief van Microsoft zien we als een compliment en tegelijk als intimidatie, gezien de grote middelen van het bedrijf. Toch denken we dat er op de markt plaats is voor meerdere spelers”, zei vicepresident van Slack April Underwood begin november nog.

Slack speelde overigens een belangrijke rol in de opening en dynamiek van deze markt door de invoering van het concept van de real time samenwerking. Hoe? Dankzij de flexibiliteit van de beproefde en weliswaar gekopieerde tools, ondanks de beperkte omvang van het bedrijf. Resultaat? Dagelijks vier miljoen actieve gebruikers en een constante groei.

LinkedIn: B2B-marketing voor ... Microsoft

Begin december stond de Commissie in Brussel de overname van LinkedIn door Microsoft toe.. De miljardenoperatie werd met grote aandacht gevolgd in. Ondanks de duidelijke stempel op het bedrijf – voornamelijk op HR-niveau – heeft LinkedIn de 25 miljard euro van Microsoft nodig om zijn intense concurrentiestrijd op het vlak van professionele tools te kunnen voortzetten. Door de overname van LinkedIn bereikt Microsoft een breder B2B-marketingpubliek met onder meer rekruteringskantoren, headhunters en verkopers. Binnenkort ontvangt u dus misschien wel een uitnodiging voor een vergadering waarbij u van elke aanwezige ook meteen het LinkedIn-profiel te zien krijgt. Een eenvoudig voorbeeld van Microsoft-CEO Satya Nadella om de synergie achter de overname te verklaren. 

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top