Article

13.12.2016

Gamificatie als motivator

Bij koppels komt er na een tijd sleur in de relatie, maar dat is ook zo in een bedrijf. Om het vuur van het engagement weer aan te wakkeren, kunt u gebruikmaken van games en 'gamificatie'. Hoe doet u dat het beste

30% van de Amerikanen zegt zich gemotiveerd te voelen in zijn onderneming, zo blijkt uit een studie van Gallup. Met andere woorden: 70% is dat niet. Het zou verkeerd zijn te denken dat de factor engagement enkel bij de aanwerving moet worden gemeten.

Tom Gimbel, oprichter en CEO van rekruteringsbedrijf LaSalle Network, zegt: "Engagement is een gegeven dat in de loop van een carrière permanent moet worden opgevolgd."

Hij legt uit: "De prestaties van een werknemer zijn het eerste jaar over het algemeen optimaal, met name door de combinatie van uitdagingen en het leerproces." Maar de problemen komen pas later:

"In het Engels wordt dat de sophomore slump genoemd, en die steekt pas na een jaar of twee de kop op. Dat is het moment waarop de interesse afneemt." En dan kan 'gamificatie' een interessante oplossing zijn.

Waar gaat het over?

In het verleden werden werk en spel gezien als activiteiten, plaatsen en ruimten die haaks op elkaar staan. De idee van spelen vond pas in de jaren 90 ingang in de professionele context, met name door de mode van extreme sporten. Toen ontstond bij bedrijfsleiders een trend om hun medewerkers mee te nemen op vriendschappelijke raftingwedstrijden. Vandaag is het spelelement doorgedrongen tot alle gelederen van de ondernemingen. Er zijn 500 miljoen gamers in de hele wereld. Kortom, we kunnen er niet meer omheen, ook niet bij de hogere kaderleden, van wie naar verluidt 61% de pauzes gebruikt om te gamen.

Diverse toepassingsdomeinen van de ontspanningssector bereiken nu ook de professionele wereld en worden er ook algemener aanvaard. Voorbeelden daarvan zijn opleidingen en leerprocessen op basis van quizzen en de zogeheten serious games. De modaliteiten zijn doorgaans: individuele of groepsuitdagingen, simulatiespelletjes, teamspellen, constructies in Lego of Kapla (van hout).

Gamificatie kan ook de vorm aannemen van een werkomgeving waarin een spelelement aanwezig is. Naar het voorbeeld van verscheidene start-ups worden pauzeruimtes ingericht met een spelconsole of een biljart, of zelfs een sportzaal voor medewerkers. Het doel: banden scheppen en de solidariteit en samenhorigheid onder de werknemers stimuleren.

En het werk zelf dan?

Bedrijfsleiders stellen zich wel terecht de vraag of al die extra ontspanningsmogelijkheden niet contraproductief zullen werken. Nee! Het is niet omdat ze meer ontspannen dat werknemers vergeten waar hun prioriteiten liggen. Het spelelement is in de eerste plaats een middel om de werkrelaties en de samenhorigheid te bevorderen. Het is een natuurlijke stimulans.

Nu, hoewel u zeker aandacht moet schenken aan motivatie in uw onderneming, is alles tot een spel maken, ook niet altijd het beste idee, vooral in commerciële afdelingen waar de ludieke sfeer snel kan omslaan in een hevige concurrentiestrijd die verdeling zaait. Sommigen vinden ook dat onder het mom van een spel “een visie van het economische systeem kan worden gestimuleerd, gebaseerd op accumulatie, efficiëntie en productiviteit, wat de vraag opwerpt of gamificatie in een commerciële context ons idee van spel niet aan het veranderen is.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top