Article

10.09.2020

Exportplannen? Leg eerst uw oor te luisteren bij onze experts

Wilt u uw buitenlands avontuur goed voorbereiden? Stel uzelf dan de juiste vragen en leg ook uw oor te luisteren bij ervaringsdeskundigen: partners, klanten, collega-exporteurs én experts.

BNP Paribas Fortis heeft oor naar vragen van internationale ondernemers en biedt betrouwbaar advies. “Nogal wat exporterende bedrijven roepen te laat onze hulp in”, aldus Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions.

 

Ondernemers met weinig exportervaring horen het vaak donderen in Keulen bij het financiële plaatje. Waarmee moeten ze allemaal rekening houden bij het budgetteren van hun exportplannen?

Frank Haak: “Zoveel zaken zijn cruciaal bij budgettering en prijszetting: werkkapitaal, wisselkoersrisico’s en valuta-interesten, prefinanciering, winstmarges, verzekeringen, invoerrechten en andere lokale taksen, prijszetting van concurrenten … Wij adviseren klanten of prospects altijd om te vertrekken van een worstcasescenario. Nogal wat bedrijven storten zich onvoldoende voorbereid in hun eerste buitenlands avontuur: er is een opportuniteit en die grijpen ze – met niet zelden een ontgoocheling en financiële opdoffer tot gevolg.

Onze experts hebben jarenlang ervaring met export en de BNP Paribas Group beschikt over teams wereldwijd. Zo kunnen we zowel algemene als landenspecifieke tips geven. Neem nu een machinebouwer die machines op maat wil maken en uitvoeren. Die raden we aan om bij de budgettering rekening te houden met de herbruikwaarde van die machine: kunnen ze die machine nog verkopen als de buitenlandse klant die plots niet meer zou willen afnemen of als export naar dat land onmogelijk wordt door een handelsembargo of een noodsituatie?”

 

Wat voor bedrijven kunnen bij BNP Paribas Fortis terecht voor advies?

Frank Haak: “Iedereen! Ondernemers durven vaak geen advies vragen, soms uit angst dat het hen geld kost. Terwijl het hen op termijn net heel veel geld kan besparen. Een ‘letter of credit’ of documentair krediet is bijvoorbeeld een aanrader voor iedereen die voor het eerst exporteert naar een buitenlandse afnemer. Met dit product in combinatie met een confirmatie door BNP Paribas Fortis beschikt de exporteur over zekerheid dat hij zijn geld krijgt tegen afgifte van conforme documenten, terwijl de koper erop kan rekenen dat zijn goederen – of diensten – correct geleverd zullen worden.”

 

Wie niet horen wil, moet voelen: wat kan een exporteur zonder documentair krediet doen bij wanbetaling?

Frank Haak: “Worden je facturen niet betaald, dan kan de bank van de tegenpartij gecontacteerd worden met de ultieme hoop dat zij alsnog zouden voorschieten. Maar ik ben daar nogal fatalistisch in: de kans dat het goedkomt zonder financieel verlies, is echt zeer miniem. Eens je je goederen aan de douane hebt achtergelaten, verlies je meestal alle controle erop. Vandaar het belang van een goede voorbereiding: luister naar het advies van je bank en organisaties als Flanders Investment & Trade (FIT) en geef er gehoor aan. Zo dek je je in tegen een pak exportrisico’s.”

 

BNP Paribas Fortis

  • is in België (cfr. statistieken van NBB) de nummer 1-bank voor import (+/- 40% marktaandeel) en export (+/- 25% marktaandeel): biedt advies/financiering en kan ook helpen bij het ontdekken van nieuwe exportmarkten via ‘Trade Development’;
  • is fier dat België tot de 15 grootste exportregio’s van de wereld behoort en geeft exporteurs met plezier een duwtje in de rug, onder andere door de Leeuw van de Export te sponsoren.

 

Bron: Wereldwijs Magazine

Article

07.09.2022

Wie maakt kans op een Leeuw van de Export in 2022?

Op woensdagavond 14 september reikt FIT voor de 21ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Belkorn, Twipe Mobile Solutions, XenomatiX, Bogaerts Greenhouse Logistics, Kipco-Damaco of Lambo Laboratoria?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen boekten. We stellen de zes genomineerden graag aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen. Op 14 september worden de strafste exporteurs in de bloemetjes gezet in de Brabanthal in Leuven.

Genomineerden in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Belkorn uit Diest
Gezonde en lekkere ingrediënten van hoge kwaliteit die goed zijn voor mens en planeet. Met die duurzame visie pakte Belkorn al uit in 1985. Het bedrijf bracht toen de eerste biobabykoek op de markt in Europa en liep daarmee ver vooruit op de huidige biotrend. In 2010 komen de exportplannen in een stroomversnelling als het voor een Brits bedrijf koekjes mag produceren. Rusland en Australië volgen en vandaag is Belkorn actief in 30 landen. Meer dan 95% van de omzet komt uit export.

CEO Jos Corthouts: “Dankzij continue investeringen in innovatie en een ultramodern productiecentrum zijn we de afgelopen 5 jaren hard gegroeid. In de toekomst hopen we sterker te worden in Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland en voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt.”

www.belkorn.com

Twipe Mobile Solutions uit Heverlee
Twipe Mobile Solutions uit Heverlee helpt zo’n 80 invloedrijke krantentitels aan hogere lezerscijfers en inkomsten met een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat. Na een eerste mobiele nieuwsapp en de eerste exclusief digitale krant in Frankrijk volgde JAMES in Groot-Brittannië, een digitale butler die gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees. Ondertussen is Twipe Mobile Solutions actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet.

CEO Danny Lein: “De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt, maar trouw blijven aan onze Vlaamse wortels. Met intelligente innovatie, enorme werkkracht en teamspirit kan je groeien en internationaal weerklank krijgen.”

www.twipe-mobile.com

XenomatiX uit Leuven
XenomatiX ontwikkelt innovatieve lasersystemen voor zelfrijdende wagens. Het Leuvense bedrijf biedt daarmee een antwoord op de vraag van de automobielindustrie naar meer compacte, betrouwbare en betaalbare sensoren. Ondanks de kleinschalige productie, is XenomatiX wel heel lokaal aanwezig in de grote automobiellanden zoals Duitsland, de VS, China, Japan en Zuid-Korea om er de technologie uit te leggen en te demonstreren. Met hun veelbelovende technologie willen ze wereldwijd het verschil maken.

CEO Filip Geuens: “Wij willen met onze technologie en de werkgelegenheid die daaruit voortvloeit een economisch relevante bijdrage leveren aan de maatschappij.”

www.xenomatix.com

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten
Bogaerts Greenhouse Logistics is de grootste speler in de automatisatie van glastuinbouw. Het bedrijf ontwikkelt machines, apparaten en andere logistieke hulpmiddelen om te sproeien, oogsten en sorteren in moderne glazen serres. De gesofisticeerde systemen, geproduceerd in Hoogstraten, worden ondertussen ingezet in meer dan 40 landen.

CEO Joris Bogaerts: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel. Wij willen tot de top 3 van de wereld behoren.”

www.bogaertsgl.com

Kipco-Damaco uit Oostrozebeke

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of kookworst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, dat de voorbije jaren evolueerde van een West-Vlaams pluimveeslachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking. Na een eerste buitenlands verkoopkantoor in Singapore, volgden 4 productiesites en 11 vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam: een belangrijke meerwaarde dankzij de lokale marktkennis en korte lijnen met de vleestechnologen bij Kipco-Damaco. De export is goed voor 83% van de omzet, waarvan een aanzienlijk deel naar de EU.

Mede-eigenares en commercial & marketing director Iris Vandaele: “We zijn durvers die op elke uitbreidingskans springen. We valoriseren kippenseparatorvlees, maar halen bijvoorbeeld ook proteïnes uit veren voor dierenvoeder. We waren al circulair voordat het een hot topic werd.”

www.damaco-group.com

Lambo Laboratoria uit Wijnegem

Familiebedrijf Lambo Laboratoria ontwikkelt hoogkwalitatieve gelatinecapsules voor de farma- en voedingssupplementensector. Geen massaproductie, maar op vraag en op maat van de klanten. De keuze voor een nichemarkt stuwt al 15 jaar de internationale groei, met vandaag een afzet naar 30 landen. Ondertussen komt 78% van de omzet uit export, waarvan het leeuwendeel naar onze buurlanden, Italië en Polen. Het bedrijf ziet nog veel groeipotentieel, zowel geografisch als in specifieke marktsegmenten, en zoekt partners in Duitsland en Italië. Ook verre markten lonken.

Managing director Uwe Leonard: “We spelen onze Vlaamse verankering bewust uit. Het is opvallend dat we in het buitenland vaak meer naar waarde geschat worden dan in eigen land. ‘Made in Belgium’ is er een kwaliteitslabel.”

Ontdek op 14 september wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wilt u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2022

Article

27.01.2022

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Op 16 februari weten we wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept én ook welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 16 februari zijn award. Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Aangepaste organisatie

In lijn met de geldende coronamaatregelen hebben we samen met EY en De Tijd besloten om de awards uit te reiken in beperkt gezelschap door maximaal in te zetten op de finalisten, juryleden, vroegere winnaars en enkele prominenten.  

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant dingen Analis, Gourmanisto, Iris, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 15 februari. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top