Article

28.06.2017

EU en China: gematigd succes voor het economische luik

Tijdens de jaarlijkse top EU-China spraken de twee grootmachten hun gemeenschappelijk engagement uit voor het klimaat, als tegengewicht voor het Amerika van Donald Trump. De economische onderhandelingen leverden dan weer nauwelijks iets op.

De vijand van mijn vijand ... U kent het zinnetje wel. Op de twaalfde EU-China Business Summit, die begin juni in Brussel werd georganiseerd, kwamen China en Europa tot een akkoord om het gebruik van fossiele energie terug te dringen, groene technologieën te ontwikkelen en bij te dragen tot de jaarlijkse financiering van een fonds van 90 miljard euro in de strijd tegen de uitstoot van broeikasgassen. In de economische discussies werd er echter nauwelijks vooruitgang geboekt sinds de vorige top van juni 2016. Een gemiste kans voor de Europese Unie, die voor China toch de belangrijkste import- en exportpartner geworden is.

Welke strategie hanteert de EU ten opzichte van China?

In een informatiefiche die op 1 juni 2017 werd gepubliceerd, vatte de Europese Commissie dit beleid samen in een reeks “Conclusies van de Raad over de EU-strategie ten aanzien van China”. Het gaat hierbij over de versterking van de wederzijdse betrekkingen en het vastleggen van voorwaarden voor eerlijke concurrentie op alle vlakken van de samenwerking, in het bijzonder op het moment dat de Europese Unie en China naar een globaal akkoord toewerken over de investeringen om nieuwe marktkansen te creëren.

“De sterkte van de economische ontwikkeling, van het handelsverkeer en van de investeringen heeft alles te maken met het respect voor de rechtsstaat. Om zaken te kunnen doen, moeten burgers toegang kunnen krijgen tot vrije en onafhankelijke informatie en kunnen communiceren en discussiëren.”  Cecilia Malmström, Europees Commissaris voor handel

Europa wil bovendien de digitale link tussen Europa en China verbeteren op het vlak van infrastructuur en uitwisseling. Tijdens het Belt and Road Forum dat in mei plaatsvond in Peking, gaf de Europese Unie haar visie over de verbetering van de connectiviteit tussen Europa en Azië. Voor die connectiviteit is samenwerking nodig op het vlak van infrastructuur, met name via financiering, onderlinge uitwisselbaarheid en logistiek.

“Ook een gemeenschappelijk kader met normen en standaarden is essentieel voor een gunstige economische relatie, bijvoorbeeld op het vlak van intellectuele eigendomsrechten of de veiligheid van voedingsmiddelen en consumptiegoederen.” Europese Commissie, juni 2017.

Handel, investering ... en dumping

Tijdens de onderhandelingen streefde de EU naar een globaal akkoord over investeringen. Die onderhandelingen zijn overigens al zo'n twee jaar aan de gang. Het vastleggen van meer eerlijke concurrentievoorwaarden voor bedrijven is hierbij een prioriteit.

De Europese Unie wil verder samenwerken met China zodat het land zijn markt nog meer zou openstellen voor Europese investeringen. Een van de belangrijkste bezorgdheden van de Commissie is de zogenoemde “industriële overcapaciteit van China” in verschillende sectoren, waaronder de staal- en aluminiumindustrie. De Europese Unie haalde hierbij het argument van de “oneerlijke concurrentie voor de Europese bedrijven” aan en is van mening dat Europa “wordt overspoeld door Chinese dumpingproducten”. Een probleem dat China “bij de kern moet aanpakken”.

EIF: een plan van 500 miljoen euro

Het Europees Investeringsfonds en het Chinese Silk Road Fund ondertekenden op 2 juni een protocolakkoord om samen in fondsen te investeren (investeringskapitaal en risicokapitaal). Doel? Op hun beurt investeren in kmo's die voornamelijk in de EU gelegen zijn. In totaal zou het gaan om 500 miljoen euro aan kredieten, verdeeld in twee gelijke stukken. Dat initiatief moet een aanvulling vormen op het kmo-luik van het Europees Fonds voor strategische investeringen van het Plan Juncker dat bedoeld is om zo'n 416.000 kmo's in Europa makkelijker toegang te geven tot financiering.

RELATED NEWS

Article

01.07.2016

Belgische kmo’s in het buitenland: eerst China, dan de wereld voor Punch Powertrain

In 2006 was Punch Powertrain op sterven na dood. Tien jaar later is het Sint-Truidense bedrijf een wereldspeler in automatische versnellingsbakken. Het succesverhaal begon in China.

Europese chauffeurs houden nog vast aan het versnellingspookje, maar in de rest van de wereld is automatische transmissie de standaard. Met de opkomst van hybride en elektrische wagens gaan ook Europese autobouwers steeds vaker die weg op. Punch Powertrain ziet het graag gebeuren. Het bedrijf uit Sint-Truiden ontwerpt en produceert automatische transmissiesystemen - vandaag voor de Aziatische markt, morgen voor de rest van de wereld.

We kijken onze ogen uit wanneer we ons karretje voor Punch Powertrain parkeren. Links en rechts verrijst in Chinees tempo nieuwbouw. De zaken gaan goed, knikt CFO Bart Delaere:

“Vorig jaar zijn we met 100 procent gegroeid. Tussen 1972 en 2008 werden hier onder verschillende eigenaars al automatische transmissies gemaakt, op het einde voor de Mini van BMW. In een topjaar gingen er toen 35.000 transmissies de deur uit. Tegen eind dit jaar produceren we er 50.000... per maand. We hebben wereldwijd 1.200 medewerkers, waarvan 300 in R&D. Die R&D-afdeling trekken we tegen 2020 op naar 740 mensen, waarvan 600 in België.”

Het begin was nochtans niet rooskleurig. Toen BMW in 2006 besliste om van leverancier te veranderen, zaten ze in Sint-Truiden met de handen in het haar. In 2008 liep het contract met de Duitse autobouwer af. Andere klanten waren er in de verste verte niet te zien. Toch zagen enkele Belgische investeerders potentieel in het bedrijf. Niet in Europa (een verzadigde markt met weinig automaten) en ook niet in de VS (een markt in crisis met wagens die te zwaar waren voor de Belgische automaten), maar wel in de Asia Pacific regio. Eerste werk voor Punch Powertrain: China veroveren. Bart Delaere:

“Onze CEO Cor van Otterloo kwam van Philips en kende China goed. We hebben toen een drievoudige strategie op papier gezet, waar we vandaag nog trots op zijn. Eén: we willen meer klanten. Twee: we willen meer producten. Drie: we willen meer geografische spreiding.”

De zoektocht naar klanten begon in China. Punch Powertrain liep de deuren van de Chinese autobouwers plat. Een hele klus, want er zijn er zo’n 150. Vandaag zijn 15 ervan klant, waaronder Volvo-eigenaar Geely. Ook Proton in Maleisië is een belangrijke klant. Hoe hebben de Belgen dat klaargespeeld? Bart Delaere:

“In tegenstelling tot de grote Japanse spelers, haalden we onze neus niet op voor kleine series. Bovendien boden wij de Chinezen aan om de hele ontwikkeling voor hen te doen: software aanpassen, op de motor afstellen, … Daarnaast hanteren we bewust de strategie: lokaal produceren voor lokale klanten. De R&D en de productie van de kerncomponenten is en blijft hier. Maar de assemblage doen we waar de klant zit. In de ogen van onze Chinese klanten is Punch Powertrain een Chinese leverancier.

Nog voor we één klant hadden, hebben we in Nanjing een sharedeal gedaan van een bestaand bedrijf en dat tot een transmissiefabriek omgebouwd. Het managementteam dat we toen opgebouwd hebben is er nog steeds, wat bijzonder is in China. We hadden dan ook allemaal mensen verzameld waarmee vroeger al commerciële relaties bestonden en er een groot vertrouwen was. Dat is goud waard. ”

Stap twee in de strategie is een grotere productdiversificatie. Vandaag bouwt Punch Powertrain alleen CVT’s, kort voor continu variabele transmissie. Momenteel werkt de R&D-afdeling ook aan een goedkopere automaat, aan een CVT die ook zwaardere auto’s kan aandrijven en aan systemen voor hybride en elektrische auto’s. Bart Delaere:

“Als we dat hele gamma bestrijken, kunnen we de derde stap in ons strategisch plan zetten en wereldwijd de grote spelers aanspreken. Of dat gaat lukken? In 2006 waren we zo goed als dood, in 2016 staan we op de radar. We werken flexibel en goedkoop, zijn bereid om kleine series te doen en kunnen snel inspelen op vragen. Dat willen we ook zo houden. We groeien heel sterk, maar in de manier van werken willen we een kleine, horizontale organisatie met korte lijnen blijven. Deze flexibiliteit legt ons geen windeieren.”

Hoe Chinees is Punch Powertrain?

Bart Delaere:

“In China kennen ze ons als een Chinese leverancier met een Chinees management. Dat wil niet zeggen dat we alles op zijn Chinees doen. Vroeger woonden veel arbeiders ver van de fabriek en sliepen ze op het bedrijf, al dan niet met hun gezin. Dat vonden wij geen goed idee. Wij hebben die slaapkwartieren meteen met de grond gelijkgemaakt. De medewerkers wonen nu in de stad. Bovendien hebben we verwarming en airco geïnstalleerd. In de winter zaten de mensen vroeger met een dikke jas op kantoor, in de zomer was het soms ondraaglijk heet. Ginder zorgen we voor onze medewerkers, in België ook. We hanteren hier een eenheidsstatuut avant la lettre en maken geen onderscheid tussen bedienden en arbeiders. De incentive plans gelden voor iedereen. Daar krijgen we veel voor terug. Vorig jaar was er zoveel werk, dat we bijna alle verloven moesten opdoeken. Toch waren er genoeg medewerkers gevonden die wilden komen werken.”

Welke rol speelt de bank in dit expansieverhaal?

BNP Paribas Fortis was in 2009 samen met twee andere banken betrokken bij de doorstart van Punch Powertrain, vertelt Jo Peeters (relatiebeheerder BNP Paribas Fortis):

“Wij financierden het verhaal samen met ING in België; KBC deed dat in China. Die doorstart was niet evident, want er moesten nieuwe klanten gezocht worden. Maar we hadden vertrouwen in de aandeelhouders en het management en in hun businessplan. Ze konden aantonen dat het mogelijk was. En ze hebben het bewezen. In het eerste jaar groeiden ze van 0 naar 50 miljoen EUR omzet. Heel sterk was dat. Ook sterk is dat die strategie van tien jaar geleden tot op vandaag overeind blijft.”

Begin 2015 veranderde het bancair verhaal. Op vraag van de klant nam BNP Paribas-dochter Bank Of Nanjing de financiering in China over. BNP Paribas Fortis werd de mandated lead arranger voor een nieuw investeringsplan van in totaal 270 miljoen EUR. Jo Peeters:

“BNP Paribas Fortis heeft het grootste deel van de financiering op zich genomen en de rest is verdeeld onder KBC, ING en Belfius. Die 270 miljoen wordt in fasen geïnvesteerd in België en China, in gebouwen en productiemachines. In India wordt een representations office opgestart. Punch Powertrain bewijst dat ook Belgische bedrijven kunnen innoveren en het buitenland veroveren. Het bedrijf werkt snel en flexibel. Als financierende banken moeten wij snel meegaan en kort op de bal spelen. We blijven hen graag ondersteunen bij hun mondiale plannen.”

Kort na dit interview maakte Punch Powertrain bekend dat de aandeelhouders van de onderneming een exclusieve koop- en verkoopovereenkomst hebben afgesloten met de Chinese groep Yinyi om 100% van de aandelen van het Limburgse Punch Powertrain te verwerven.

Article

08.03.2017

De mobiele betaling heeft China veroverd

In China is het de normaalste zaak van de wereld geworden om je smartphone boven te halen om een aankoop te regelen. De mobiele betaling is er tegenwoordig niet meer weg te denken als betalingswijze en komt zelfs vaker voor dan de betaling met bankkaart.

Gsm-gebruik de hele dag door

De Chinezen hebben hun smartphone op elk moment aan hun zijde. Hij dient om te communiceren, om informatie op te zoeken, spelletjes te spelen, video's te bekijken, professionele of sociale relaties te onderhouden, om te shoppen ...  Dat maakt dat de smartphone er dus belangrijker is dan eender waar.

  • Van de 688 miljoen Chinese internetgebruikers gebruikt 90% een mobiele telefoon.
  • Het gaat zelfs om 127 miljoen die enkel en alleen via hun smartphone surfen.
  • WeChat, een mobiele app om berichten te sturen, telt in het land zo'n 650 miljoen gebruikers.

Om te voldoen aan de verwachtingen van die gebruikers heeft WeChat zijn functies uitgebreid. De app biedt niet langer enkel de mogelijkheid om met vrienden te communiceren of spelletjes te spelen. Je kunt hem nu ook gebruiken om een maaltijd of een taxi te bestellen en om aankopen in een winkel of om de taxi te betalen. Verder is het mogelijk om geld over te maken naar een andere gebruiker. Mobiele betalingen zijn nu eenmaal onmisbaar geworden voor de Chinese gebruikers.

Noodzaak in het dagelijkse leven

De mobiele betaling is  in enkele jaren tijd enorm populair geworden  in het land. Volgens een studie  van Alipay in  januari 2016, gebeurde 65% van de online transacties in 2015 vanaf een gsm. De bankkaart heeft in China geleden onder het succes van de e-commerce: één gebruiker op vijf heeft er een, maar ze worden slechts zelden gebruikt om online aankopen mee te doen. De gsm heeft zich daarentegen opgeworpen als aanvulling van de e-commerce en van de m-commerce ... en werd zo heel snel noodzakelijk in het dagelijkse leven.  In een winkel of aan een automaat betalen door een QR-code te scannen met een smartphone is dagelijkse kost geworden. 

Verschillende spelers zijn verwikkeld in een genadeloze strijd om de liefhebbers van mobiele betalingen voor zich te winnen. De onbetwiste marktleider in dat domein, Alipay, telt vandaag 450 miljoen actieve gebruikers (tegenover 200 miljoen voor Tenpay, de betaaloplossing die geïntegreerd is in WeChat), en dagelijks 170 miljoen transacties. De gebruikers aarzelen ook niet om aan te sluiten bij nieuwkomers op de markt. Toen Apple Pay in februari 2016 zijn opwachting maakte in China, meldden zich alleen al de eerste dagen zo'n 30 miljoen gebruikers aan. En de fabrikanten van mobiele telefoons schrikken er niet voor terug om hun eigen betaaloplossing voor te stellen. Zo zijn er bijvoorbeeld Samsung Pay, LG Pay en Huawei Pay.

In Azië gaat het er heel anders aan toe

Resultaat? Vandaag de dag zijn de belangrijkste betaalmiddelen in China in deze volgorde:

  • Alipay, dat goed is voor 48% van het marktaandeel – waarvan een deel betrekking heeft op de mobiele markt die in volle groei is, en daarom constant blijft toenemen;
  • UnionPay, Chinees interbancair netwerk en grootste systeem voor betaalkaarten wereldwijd wat het aantal uitgegeven kaarten betreft;
  • Tenpay, betaaloplossing die geïntegreerd is in WeChat.

De situatie in China maakt van het land een geval apart op zijn continent. In Hong Kong zijn het kredietkaarten die het leeuwendeel van de markt opeisen, en de drie belangrijkste betaalmiddelen zijn er Visa, MasterCard en Paypal! In Japan liggen Visa en Mastercard eveneens op kop, maar worden ze gevolgd door Konbini, een online betalingswijze zonder verbinding bij buurtwinkels. In Zuid-Korea, Taiwan, Thailand en India liggen Visa en MasterCard nog steeds op kop.

(Bron: www.bnpparibas.com)

Article

26.07.2018

BATX versus GAFA: de clash der internetmultinationals!

Achter de heerschappij van de vier Amerikaanse internetreuzen schuilen miljarden gebruikers en gegevens... Maar worden ze binnenkort van de troon gestoten door hun Aziatische concurrenten? Maak kennis met BATX (Baidu, Alibaba, Tencent en Xiaomi)!

China is veel meer dan de 'werkplaats van de wereld', gekenmerkt door 'low cost' en namaak. Het Keizerrijk van het Midden toont steeds meer zijn ambitie om wereldleider te worden op het vlak van technologie. En het is op de goede weg: het land is nummer één qua aantal patenten, in 20 jaar tijd ging de export in 'hightech' van 9,4 naar 43,7 procent, er werden miljarden dollars geïnjecteerd in R&D én er werd massaal geïnvesteerd in artificiële intelligentie. Resultaat: China begint zo stilaan de heerschappij van de Verenigde Staten in de meest geavanceerde sectoren te overschaduwen. Zo staan Shenzhen (met meer dan 2.200 technologiebedrijven) of de technologische hub van Zhongguancun voor een groot aantal economische indicatoren al een heel stuk verder dan Silicon Valley. Het speerpunt van deze dreiging uit het oosten? De BATX! Maak kennis met deze vier Chinese webreuzen, want hun veroveringsdrang eindigt niet aan de grenzen van het Aziatische continent ...

Baidu, het Chinese Google

Deze reus uit Peking werd opgericht in 2000 en is absoluut de nummer één van de zoekmotoren in China. Op de lijst met meest bezochte websites ter wereld, staat Baidu zelfs op een mooie vierde plaats, na YouTube, Facebook en Google. Dankzij zijn krachtig algoritme en Mandarijnse zoektechnologie werd Baidu al snel dé belangrijkste toegangspoort tot het Chinese web. Baidu verstikte zijn lokale concurrenten en maakte mee een einde aan het Google-avontuur in het Hemelse Keizerrijk. Met een kapitaal van 95 miljard dollar (wat nog een stuk minder is dan de 800 miljard van Alphabet, het moederbedrijf van Google) blijft de eenhoorn van Zhongguancun steeds verder uitbreiden. Het bedrijf mikt bovendien op diversifiëring: cartografie met BaiduMaps, iets tussen YouTube en Netflix met Iqiyi of de zelfrijdende auto met Apollo.

Alibaba, of 25 miljard dollar in 24 uur!

Deze recordomzet werd gerealiseerd door het e-commerceplatform tijdens de grote 'braderie' op de 'Vrijgezellendag' van 2017 (deze populaire feestdag vindt elk jaar plaats op 11 november) en is het levende bewijs van de macht van dit bedrijf dat werd opgericht door Jack Ma in 1999. Als enige echte concurrent wereldwijd van Amazon is Alibaba overigens de grootste distributeur ter wereld. Het bedrijf verkoopt zelfs vliegtuigen van Boeing ... Alibaba maakte bovendien een overweldigende indruk met zijn beursgang op Wall Street, dankzij een recordopname van meer dan 25 miljard dollar. De groep uit Hangzhou kan rekenen op meer dan 450 miljoen gebruikers per jaar (tegenover 300 miljoen voor zijn Amerikaanse concurrent). Het bedrijf onderscheidt zich evenwel van de concurrentie door zijn 'marketplace'-aanpak en met zijn eigen betaalsysteem Alipay omschrijft het zichzelf als een echt ecosysteem.

Tencent en de 'superapp' WeChat

Van een succes gesproken bij deze 'sleeping giant'! De groep Tencent (opgericht in 1999) speelt een belangrijke rol in het leven van zijn miljard gebruikers via tal van applicaties aangepast aan hun dagelijkse activiteiten. WeChat, de lokale WhatsApp, is daar een voorbeeld van. Tencent biedt een erg brede 'client experience', gaande van instant messaging (het bekende 'QQ', dat werd gelanceerd in 1999), veilingsites voor particulieren (vergelijkbaar met eBay), online betalen en sociale netwerken tot videogames, virtuele objecten of zelfs streaming van films en muziek. Het hoeft u dus niet te verbazen waar Facebook de laatste jaren zijn inspiratie haalde ... Wat de beurskapitalisatie betreft, draaide de ontmoeting tussen de twee netwerken ook uit in het voordeel van de Chinezen. Het bedrijf uit Shenzhen bereikte onlangs immers de kaap van 500 miljard dollar, de hoogste waardering van Azië.

Xiaomi, Apple maar dan zonder de appel

Het Chinese bedrijf Xiaomi haalde zijn inspiratie duidelijk bij de technologische objecten van het bedrijf uit Palo Alto, maar toch is er een verschil met de Amerikaanse concurrent. Xiaomi is de vijfde grootste smartphoneconstructeur ter wereld en werd (pas) in 2010 opgericht. Het bedrijf produceert een breed gamma 'hightech' objecten (zoals tablets, geconnecteerde voorwerpen, batterijen, hoofdtelefoons, miniatuurcamera's en slimme televisies), maar ook huishoudtoestellen. De waardering van deze reus uit Peking wordt geschat op bijna 46 miljard dollar en zo staat het bedrijf op een mooie derde plaats bij de belangrijkste 'scale-ups' wereldwijd. De concurrentie – met name van het Chinese Huawei – is echter bikkelhard, waardoor Xiaomi nu ook inzet op artificiële intelligentie en fintech.

Opvolging op komst!

Ook 'nieuwe' GAFA en BATX willen een plaatsje onder de zon. Zo zien we in Amerika een geleidelijke opkomst van de NATU (Netflix, Airbnb, Tesla en Uber). Hetzelfde scenario zien we in China met de komst van Didi Chuxing, Nio, Vivo, Huawei en JD.com. Wordt dus zeker en vast vervolgd ...

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top