Article

03.08.2018

Een klant vraagt een procedure gerechtelijke reorganisatie aan?

Een koude douche: u vernam zonet dat een van uw belangrijkste klanten een procedure van gerechtelijke reorganisatie (of kortweg PGR) heeft gestart. Uw facturen zullen misschien niet meteen worden betaald, maar toch hoeft u niet bij de pakken te blijven zitten.

Een PGR, wat is dat precies?

De bedoeling van de procedure van gerechtelijke reorganisatie is ‘het behoud, onder toezicht van de rechter, van de continuïteit van het geheel of een gedeelte van de activiteiten van een onderneming’ (n.v.d.r. deze was tot 1 mei 2018 gekend als de WCO, de wet continuïteit ondernemingen). Een duidelijke doelstelling dus: er alles aan doen om het bedrijf weer op de goede koers te krijgen en een faillissement te vermijden. Als uw klant aan een reeks voorwaarden voldoet, kan hij de PGR dus opstarten en krijgt hij een opschorting van (maximaal, maar tweemaal vernieuwbaar) zes maanden. Dat noemen we dus de opschortingsperiode: tijdens die periode kan het bedrijf niet failliet worden verklaard en kan er geen beslaglegging gebeuren. Er is dus hoop op een 'reorganisatie' ... Vervolgens zijn er drie scenario's mogelijk (naargelang de situatie van het bedrijf):

  • Een minnelijk akkoord met twee of meerdere schuldeisers;
  • Een collectief akkoord met alle schuldeisers via de goedkeuring van een reorganisatieplan;
  • Een overdracht onder gerechtelijk gezag

In de meeste gevallen krijgt de tweede mogelijkheid de voorkeur: tijdens een zitting in de handelsrechtbank wordt aan de schuldeisers een reorganisatieplan ter goedkeuring voorgelegd.

Zolang er hoop is ...

Laten we duidelijk zijn: hoewel de laatste aanpassingen in de regelgeving (in 2013 en in mei 2018) onder meer tot doel hadden om misbruiken te vermijden door ze duurder en dwingender te maken, en hoewel de gerechtelijke reorganisatie niet noodzakelijk uitmondt in een stopzetting van de activiteiten, hebt u maar weinig kans dat u uw geld ooit terug zult zien. De PGR werd immers ingevoerd als een redmiddel maar blijft in veel gevallen (70 tot 80% volgens de cijfers die in de pers verschenen) jammer genoeg de voorbode van een faillissement. Toch is dat nog altijd geen reden om uw kop in het zand te steken ... Zeker als u weet dat het reorganisatieplan sinds 1 mei 2018 (in het scenario van een collectief akkoord met alle schuldeisers) verplicht om ten minste 20% van het verschuldigde bedrag aan de schuldeisers terug te geven (vroeger was dat 15%). Tewijl uw klant dus even weer op adem komt, en uw facturen inmiddels voor een tijdje in de koelkast blijven, kunt u best deze vijf tips volgen:

  1. Controleer de lijst met schuldeisers en de bedragen: het bedrijf in reorganisatie krijgt acht dagen de tijd om zijn schuldeisers op de hoogte te brengen. Zodra u iets hoort, controleert u eerst of u wel op de lijst staat, gaat u na of de bedragen op de lijst correct zijn en of de status van de schuldvorderingen klopt. Een fout gezien? Gebruik uw recht om in beroep te gaan. Let wel op: u moet ten laatste één maand voor de datum van de zitting waarop het reorganisatieplan zal worden gestemd, reageren.
  2. Informeer u: met de zitting in het verschiet (en dus ook het vervolg van uw handelsrelatie) kan het nuttig zijn om informatie in te winnen over de exacte (lees: boekhoudkundige) situatie van uw klant. Hoe? Tijdens de volledige procedure hebt u het recht om het gerechtelijke reorganisatiedossier te raadplegen.
  3. Woon de stemming bij: de bedoeling van die zitting is het herstelplan voor uw klant goed te keuren. Men zal u waarschijnlijk voorstellen om uw schuldvorderingen te verlagen en de betaaltermijn te verlengen (soms over verschillende jaren). Onthoud dan vooral: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. Uw aanwezigheid is uiteraard belangrijk, want u kunt uw goedkeuring geven en eventueel uw rechten laten gelden.
  4. Blijf uw verplichtingen nakomen: de opschortingsperiode schort immers geen lopende contracten op. De 'nieuwe' schuldvorderingen worden niet bevroren, dus u kunt nu strengere betalingsvoorwaarden eisen. Dat kan uiteraard ook een keerzijde hebben, want hoe dieper uw klant wegzakt, hoe kleiner de kans dat hij uw facturen nog zal betalen. Dient zich een nieuwe verkoop aan tijdens de PGR (hoewel u niet verplicht bent om hierop in te gaan), wees u dan bewust van de risico's!

En daarna?

Na afloop van de procedure van collectief akkoord (behalve indien uw klant hervalt) zijn er twee mogelijkheden: een faillissement of een herstel. De eerste mogelijkheid is geen goed nieuws voor de bedragen die de klant u nog verschuldigd was. Komt het toch tot een herstel? Dan kunt u gerust blijven samenwerken met uw klant, zeker als u weet dat hij hoogstwaarschlijnlijk dubbel zo hard zijn best zal doen om dit niet nogmaals mee te maken. Blijf in elk geval voorzichtig zodat uw eigen bedrijf zeker niet in gevaar komt.

Article

18.04.2016

Hoe gaan frauders te werk? Een overzicht van de meest gebruikte technieken

Georganiseerde en professionele fraude komen niet alleen steeds vaker voor, fraudeurs gaan ook alsmaar subtieler, stoutmoediger en gesofisticeerder te werk. Zeker als ze de financiële transacties van organisaties willen treffen.

De fraudeurs hebben een heel arsenaal technieken ter beschikking. Dit zijn de belangrijkste fraudewapens:

Valse overschrijvingen

Fraudeurs versturen valse 'manuele' overschrijvingen – dus papieren overschrijvingen, brieven of faxen – naar de bank van een organisatie. De handtekeningen op deze betalingsopdrachten zijn perfect nagemaakt en nauwelijks van het origineel te onderscheiden.

Vervalste facturen

Echte facturen worden onderschept en vervalst voordat ze de debiteur of de bank bereiken. Dat gebeurt bij de postdiensten of bij de organisatie zelf, die dan het slachtoffer is van interne fraude.
Vervolgens veranderen de fraudeurs het rekeningnummer van de begunstigde. Voor facturen gebeurt dat soms aan de hand van een sticker met de vraag om voortaan op een nieuw rekeningnummer te betalen ,vandaar de naam stickerfraude. Ook apparaten en speciale software kunnen 'perfecte' vervalsingen creëren.

Social engineering en phishing

 Deze fraudevorm berust op manipulatie: de fraudeurs proberen hun slachtoffers te misleiden om hen er zo toe aan te zetten bepaalde verrichtingen uit te voeren – in de meeste gevallen overboekingen van geld. Om hun opdrachten echt te laten lijken, verzamelen ze eerst namen, rechtstreekse telefoonnummers, rekeningsaldi, lijsten van bestellingen of van klanten, enz.
Het bijeensprokkelen van deze gegevens gebeurt meestal via publieke websites, sociale media of zelfs door niet-versnipperde documenten uit de vuilnisbakken van een organisatie te halen. Soms nemen de fraudeurs echter ook contact op met het slachtoffer zelf. Dat doen ze bijzonder overtuigend, bijvoorbeeld door zich uit te geven voor een directielid of een collega uit een buitenlandse vestiging van de organisatie. Dit type fraude brengt vaak zware verliezen met zich mee, soms met extra schade op het vlak van solvabiliteit en de capaciteit om kredieten terug te betalen.
Phishing is een specifieke subvorm van social engineering waarbij criminelen, hoofdzakelijk via e-mail, naar persoonlijke gegevens 'vissen' om in een later stadium geld van een bankrekening te stelen. Meestal gebeurt dat door in te spelen op 'angstgevoelens': uw geheime is zogezegd code vervallen of uw rekening wordt afgesloten als u niet onmiddellijk reageert. De criminelen bellen zelfs vaak slachtoffers opom hen te 'begeleiden' ('vishing' genoemd).
Waar phishing vooral gekend is van de massamailings – een grote groep mensen ontvangt dezelfde, vaak eerder amateuristisch gepersonaliseerde mail – merken we nu ook een verschuiving op richting 'spear phishing'. Daarbij viseren de fraudeurs een heel beperkt aantal slachtoffers, nadat ze intensief persoonlijke informatie hebben verzameld om hun boodschap zo geloofwaardig mogelijk te laten overkomen. Het spreekt voor zich dat deze slachtoffers voor de fraudeurs een 'lucratief' doelwit zijn: bij welstellende particulieren of bij bedrijven is de potentiële buit veel groter.

Hacking

Hackers installeren ongemerkt een virus in uw computer. Dit programma verzamelt allerlei gegevens en observeert uw doen en laten. De hacker krijgt een seintje zodra u online bankiert. Hij kan vervolgens een pop-up op uw scherm laten verschijnen om u ertoe aan te zetten een betalingsopdracht te bevestigen of uw geheime code mee te delen.
Hackers plegen steeds vaker 'multikanalenfraude', waarbij ze u opbellen tijdens uw sessie internetbankieren en u om vertrouwelijke gegevens vragen.

Infiltratie

Dit is een nieuwe maar onrustwekkende fraudetechniek. Een handlanger van de fraudeurs laat zich aanwerven door de geviseerde organisatie en maakt er zich vertrouwd met de betalings- en controleprocedures. Na enkele maanden voert deze 'slapende fraudecel' dan één of meerdere grote betalingen uit naar een rekening van de fraudeurs, om vervolgens met de noorderzon te verdwijnen.

Article

18.04.2016

Helft Belgische bedrijven onvoldoende beveiligd tegen cyberaanvallen

Uit de Global Information Security Survey blijkt dat 1 Belgische onderneming op 2 zichzelf niet in staat acht om gesofisticeerde cyberaanvallen op te sporen.

De jaarlijkse Global Information Security Survey peilt naar de cyberbeveiliging van  1.755 organisaties uit 67 landen, waaronder 56 Belgische. De resultaten voor ons land zijn op zijn minst alarmerend te noemen: de helft van de bevraagden denkt vandaag niet in staat te zijn om een gesofisticeerde cyberaanval op te sporen, terwijl volgens 88% de architectuur voor informatiebeveiliging niet volledig beantwoordt aan de behoeften van hun organisatie.

De bevraagden zijn het meest beducht voor cyberaanvallen door criminele organisaties (54%), hacktivisten (54%), hackers die op eigen houtje handelen (53%) en – opvallend – eigen werknemers (40%). Ook phishing en malware staan hoog op het lijstje met mogelijke dreigingen.

Vijf voor twaalf

Hoewel de respondenten beseffen dat cyberfraude steeds gesofisticeerder wordt en het gevaar in vele hoeken schuilt, heeft minder dan de helft een team voor informaticabeveiliging. De reden is simpel: de overgrote meerderheid van de bevraagden geeft aan niet over gekwalificeerde medewerkers te beschikken en/of moeite te hebben dergelijke profielen aan te trekken.

27% analyseert geen cyberbedreigingen, terwijl 21% niet eens aan identiteits- en toegangsbeheer doet. De digitale poort staat met andere woorden wagenwijd open voor misbruik. Een inhaalbeweging op het vlak van beveiliging dringt zich dan ook op.

(Bron: EY en de Tijd)

Article

18.04.2016

Slachtoffer van fraude? Reageer kordaat

U hebt een verdachte e-mail ontvangen maar bent hier niet op ingegaan

Stuur de verdachte e-mail als bijlage door naar onze specialisten op het adres phishing@bnpparibasfortis.com.
Zij trachten de frauduleuze website zo vlug mogelijk uit te schakelen.

U deelde een elektronische handtekening of andere vertrouwelijke informatie mee (telefonisch of op een website), u hebt verdachte schermen in PC banking ingevuld of klikte op een link in een verdachte e-mail

Neem contact op met onze Helpdesk.

  • PC banking/PC banking Pro +32 (0)2 228 08 88
  • PC banking Business +32 (0)2 565 05 00
  • Central Competence Centre Connexis +32 (0) 2 228 47 77
  • Isabel +32 (0) 2 404 03 35
  • Isabel (BNP Paribas Fortis) + 32 (0) 2 565 28 34

Neem onmiddellijk contact op met uw relatiebeheerder

U bent geconfronteerd met een andere vorm van fraude

Neem onmiddellijk contact op met uw relatiebeheerder

Hebt u nog vragen over hoe u zich concreet kunt beschermen tegen het frauderisico?

Bespreek ze met uw relatiebeheerder. Hij kan u zelf advies geven of een beroep doen op de specialisten van de bank om de specifieke risico’s voor uw organisatie (bv. voor uw betalingsverkeer of financiële producten) te bespreken.

Article

18.04.2016

Snijd fraudeurs de pas af

Fraude overkomt niet alleen de anderen. Daarom is het absoluut noodzakelijk de nodige tijd en aandacht te besteden aan preventie. Met enkele relatief kleine ingrepen verkleint u de kans om het slachtoffer te worden van fraude. En uiteraard staat u niet alleen in uw strijd tegen fraude!

Deze maatregelen neemt uw bank om u te beschermen tegen fraudeurs

Net zoals fraude is ook fraudebestrijding uitgegroeid tot een volwaardige specialisatie. BNP Paribas Fortis zet sterk in op fraudebestrijding en trekt er de nodige middelen voor uit. Een hele reeks systemen en maatregelen steken beroepsfraudeurs stokken in de wielen:

  • preventie via permanente opleiding van de bankmedewerkers en communicatie, zowel intern als extern.
  • controle- en opsporingssystemen die abnormale verrichtingen detecteren, ook al lijkt de betaling volledig in orde (juiste kanaal, correcte handtekeningen, enz.). Zo heeft uw relatiebeheerder wellicht al eens contact opgenomen met uw onderneming om een transactie te laten bevestigen. Daarbij gaat ook veel aandacht uit naar het opsporen en uitschakelen van zogenaamde ‘geldezels’ of ‘money mules’: tussenpersonen die hun bankrekening (al dan niet bewust of met kwade bedoelingen) ter beschikking stellen van criminelen om gestolen geld naar het buitenland te versluizen.
  • analyse- en verbeteringssystemen, wanneer er zich ondanks alles fraude heeft voorgedaan, er nieuwe fraudetechnieken opduiken of zich nieuwe trends aftekenen.

Deze middelen zijn niet 100% waterdicht, maar beperken het risico aanzienlijk. De bank heeft ook specialisten in dienst die zich volledig toeleggen op het opsporen en voorkomen van fraude. Ze voeren diepgaande onderzoeken wanneer er zich fraude-incidenten voordoen, dienen klacht in bij de politie en nemen alle noodzakelijke maatregelen om het eventueel verduisterde geld te beschermen en te recupereren.

Deze maatregelen kunt u zelf nemen

1. Sensibiliseer uw medewerkers

  • Leg uit dat dit risico bestaat en dat uw medewerkers alle vormen van informatie als echte assets van de onderneming moeten beschouwen – er bestaan geen ‘onschuldige’ gegevens.
  • Moedig hen aan vragen die afwijken van de normale gang van zaken kritisch te benaderen en te melden.
  • Werk aan een cultuur van controle op de werkvloer – die hoeft overigens zeker geen afbreuk te doen aan de serene werksfeer en het vertrouwen tussen collega’s.
  • Wees op uw hoede voor veranderingen in de gewoonten van uw klanten of leveranciers. Als u bijvoorbeeld de vraag krijgt om een factuur op een rekening in het buitenland te betalen terwijl u gewoonlijk op een binnenlandse rekening betaalt, kan dat een signaal zijn dat er iets mis is. Controleer dit zeker bij uw klant of leverancier, en gebruik hiervoor gekende, betrouwbare communicatiekanalen

2. Bescherm uw informaticasystemen

Eerst en vooral een nuancering: ondanks de berichtgeving in de pers over hacking en andere fraudepogingen blijven PC banking Business, Connexis en Isabel veruit de veiligste kanalen voor uw financiële verrichtingen. Toch verdient het aanbeveling de volgende regels in acht te nemen:

  • Installeer op uw computer een antivirusprogramma en een firewall en werk ze systematisch bij.
  • Ga niet in op telefonische vragen. Uw bank zal u nooit per telefoon om een code of vertrouwelijke gegevens vragen.
  • Open alleen de PC banking Business- of Isabel-sessie. Zorg er met andere woorden voor dat er nooit andere websites actief zijn.
  • Onderteken met uw elektronische codes alleen verrichtingen die u verwacht of zelf hebt ingevoerd. Bij twijfel zet u een lopende verrichting onmiddellijk stop.
  • Klik niet op links naar de website van de bank, vooral niet als ze doorgestuurd zijn via e-mail, maar tik zelf het url-adres in.
  • Neem de tijd om na te gaan of er geen verdachte verrichtingen – zoals overschrijvingen naar onbekende rekeningen of naar het buitenland – werden uitgevoerd.

3. Laat niet naar uw gegevens vissen

Phishing komt relatief weinig voor. Toch kan het gebeuren dat u plots een e-mail ontvangt die als twee druppels water lijkt op een bericht van uw bank. Onthoud dat uw bank u nooit per e-mail (of telefoon) om uw persoonlijke gegevens vraagt. Gebeurt dit wel? Dan is uw bank niet de afzender.

Andere mogelijke alarmsignalen zijn gebrekkig taalgebruik in het bericht, een foutieve aanspreking of het feit dat de mail in de spamfolder terechtkomt. We raden u aan om een phishingmail als 'ongewenste e-mail’ te markeren in uw mailprogramma. U kunt het misbruik ook melden aan uw internetprovider, zodat die afzender kan blokkeren.

4. Blokkeer valse papieren overschrijvingen

Als u vaak elektronisch bankiert, kunt u uw relatiebeheerder vragen een blokkering op uw rekeningen te plaatsen om zo het risico op valse papieren overschrijvingen te beperken. Dit betekent uiteraard niet dat alle verrichtingen automatisch worden tegengehouden!

Wanneer BNP Paribas Fortis echter een manuele betalingsopdracht ontvangt voor één van de geblokkeerde rekeningen, zullen onze systemen de verrichting automatisch weigeren en uw relatiebeheerder hiervan op de hoogte brengen. Die zal vervolgens contact met u opnemen om na te gaan of deze verrichting wel degelijk uitgevoerd mag worden.

Mocht u, bijvoorbeeld door een computerprobleem, uw elektronische bankkanalen niet kunnen gebruiken en tijdelijk moeten overschakelen op ‘papieren’ verrichtingen, hoeft u enkel uw relatiebeheerder hierover in te lichten.

Blijf waakzaam

Uw relatiebeheerder heeft contact met de antifraudeteams en krijgt regelmatig opleiding in dit verband. Samen waken we over uw belangen, over de beveiliging van uw banktegoeden en uw verrichtingen. Twijfelt u aan een verrichting of merkt u iets verdachts op? Breng dan uw relatiebeheerder op de hoogte. Reageer zo snel mogelijk, alleen dan kunnen de verduisterde fondsen geheel of gedeeltelijk gerecupereerd worden.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top