Article

05.03.2018

Diversiteit: een bepalende factor voor de prestaties van bedrijven

Een vrouwelijker management zorgt voor betere financiële resultaten. Hetzelfde geldt voor inclusie en culturele en etnische diversiteit. Adviesbureau McKinsey & Company legt dit opvallende verband in zijn rapport 'Delivering through diversity'.

In een nieuwe studie over diversiteit op de werkvloer, uitgevoerd bij meer dan 1.000 bedrijven in 12 landen, onthult adviesbureau McKinsey & Company dat bedrijven die kiezen voor meer inclusie en een grotere verscheidenheid op het vlak van ras, cultuur en geslacht in hun teams betere prestaties leveren. Die prestaties hebben bovendien niet alleen betrekking op de winst, maar ook op de groeiperspectieven en de creatie van toegevoegde waarde op lange termijn. Een opvallende vaststelling dus, die ook al naar voor kwam in 'Why diversity matters', een vorig rapport uit 2015. Daarnaast houdt ook nog een andere duidelijke vaststelling stand: vrouwen en minderheden blijven ondervertegenwoordigd in sleutelfuncties in bedrijven.

Meer vrouwen in belangrijke functies

Wat diversiteit op het vlak van geslacht betreft, toont het rapport van McKinsey een duidelijke positieve link tussen het winstniveau van bedrijven en de aanwezigheid van vrouwen in het 'topmanagement'. De winst van bedrijven met meer vrouwen in hun leidinggevende teams, ligt immers 21% hoger dan in andere bedrijven. En dat resultaat is overal ter wereld hetzelfde.

Etnische en culturele diversiteit: zelfde vaststelling

De gegevens die in zes verschillende landen werden verzameld, tonen eveneens aan dat etnische en culturele diversiteit in 'executive teams' een gunstige invloed heeft (33% beter) op de financiële prestaties van bedrijven, zowel in absolute termen van representativiteit als op het vlak van verschillende origines. McKinsey wijst ook op het grote verschil tussen het aantal gediplomeerden uit minderheidsgroepen (in de VS en het Verenigd Koninkrijk) en hun aanwezigheid in verantwoordelijke posities. Bijna 10% van de gediplomeerden zijn bijvoorbeeld Afro-Amerikanen, terwijl zij slechts 4% van de 'senior executive'-functies bekleden. En dan hebben we het nog niet over de situatie van Afro-Amerikaanse vrouwen...

Strategie rond diversiteit

Naast deze conclusies, beschrijft het rapport ook de vier grote pijlers waarop bedrijven kunnen steunen om een doeltreffende strategie voor meer inclusie en verscheidenheid in te voeren:

  • Engagement op alle niveaus van de organisatie: het voorbeeld moet uiteraard van hogerop komen, maar het is onontbeerlijk dat alle niveaus van het bedrijf worden gemobiliseerd en dat iedereen, en met name het 'middle management', over voldoende middelen beschikt om ervoor te zorgen dat iedereen mee is met de principes van diversiteit.
  • Link tussen diversiteit en bedrijfsgroei: bedoeling is te achterhalen welke relevante factoren (zoals etnische factoren of de opleidingsgraad) de strategie rond de bedrijfsgroei kunnen ondersteunen. Dat vertaalt zich ook in het creëren van de juiste omstandigheden om talenten met een hoge toegevoegde waarde aan te trekken en te behouden.
  • Initiatieven om de bedrijfscultuur te veranderen: voor een nieuwe aanpak op het vlak van inclusie en diversiteit is het nodig dat er gezorgd wordt voor een samenhangend veranderingsklimaat dat ondersteund en gedeeld wordt binnen het bedrijf, met name via een doeltreffend actieplan.
  • Strategie aanpassen aan de lokale eigenheden voor een maximale impact.

Net als bij elke cultuurverandering, is ook voor de invoering van een strategie rond inclusie en diversiteit noodzakelijkerwijs een grote inspanning van de bedrijven nodig. Maar, als we de conclusies van McKinsey mogen geloven, is dat zeker de moeite waard met de mogelijke winsten in het vooruitzicht …

Article

02.12.2016

Le M-commerce impose sa loi et banalise l’achat

Menace ou opportunité pour les e-commerçants ? Sans nul doute bousculés par l’empire des tablettes et des smartphones, mais néanmoins obligés de se réinventer… Pour un acte d’achat de plus en plus anodin

Avec son éloge à la simplicité, Apple inspire ses concurrents directs et indirects. Ils prennent pour priorité la simplification à l’extrême du parcours d’achat.

Des géants comme Amazon développent tous azimuts pour assister l’acheteur et ne plus le lâcher. Pour la Fnac, le mobile doit simplifier au maximum l’acte d’achat. L’enseigne française s’efforce de rendre ses parcours d'achat full web et de les inscrire dans un usage drive to store en optimisant les usages multicanaux.

Rendre l'expérience la plus simple et efficace possible, c’est précisément ce que les marchands ont de la peine à réaliser, mais c’est pour eux l’occasion de relever le défi. .

Le M-commerce joue des coudes

Le mobile ne se contente pas d’être une ‘alternative’, il s‘impose : même de la maison, on achète sur sa tablette ou son smartphone. En France, le commerce mobile a doublé en 2015 et atteint aujourd’hui une part de 23,6 % de l’e-commerce. En 2016,15 achats seront effectués depuis un appareil mobile contre 10,5 en 2015.
Une fois installées sur le smartphone de l'internaute, les applications de commerce électronique natives garantissent un taux de fidélité bien plus élevé qu'un site Web responsive et offrent de belles opportunités pour tracer les clients via leur identifiant personnel afin de mieux les connaître et donc mieux les cibler.

Parcours d'achat réduit à sa plus simple expression

A l’ origine, Pinterest est une simple plateforme de partage social d’images. Aujourd’hui, Pinterest inspire Wish, Wanelo, The Hunt… Une nouvelle génération d’applications de commerce mobile. A la mode des buyable pins de Pinterest, elles ne demandent de l’internaute qu’un simple clic voire un effleurement de la photo du produit pour lancer la commande. Epoustouflant comme il devient facile d’acheter n’est-ce pas ? Pinterest n’a pas l‘audience de Facebook et pourtant, son public de femmes et l’engagement de ses membres attirent les marques de mode : 80 % de taux de ‘ré-épinglage’ contre 1,4% sur Twitter. Quant à son trafic, il dépasse largement, aux Etats-Unis du moins, celui de Google+, LinkedIn et YouTube réunis.

Choisir un produit via questions/ réponses

Plutôt que de consulter un catalogue, l’internaute peut choisir son produit à l’aide d’un chatbot, un agent conversationnel qui vous pose des questions et vous conseille des articles en fonction de vos réponses. Mark Zuckerberg vient enfin d’annoncer pour fin 2016 l'arrivée du paiement en ligne sur Messenger permettant de mener une transaction de A à Z. Avec 4 ans de retard sur WeChat qui brasse entre-temps les infos bancaires de 200 millions d'utilisateurs.

Bataille de coqs sur le marché de l’internet de l’objet

Amazon a déjà montré l’exemple en termes d’achats banalisés avec son bouton d’achat en 1 clic sur chaque fiche produit et la simplicité du parcours d’achat sur mobile ou Kindle. A présent, l’américain réinvente le e-commerce avec l’assistant Alexa (qui compte déjà des millions d’utilisateurs), installant le système de reconnaissance vocale sur sa console de jeu Fire TV ou l’enceinte Amazon Echo diffusant le son à 360 degrés.

La riposte de Google qui consisterait en une véritable interface vocale universelle pour l'ensemble des objets connectés de la maison serait plus ambitieuse que l'Amazon Echo. Et le Siri d’Apple bénéficierait bientôt lui aussi de son hardware. Qui sera le plus rapide ?

Amazon n’entend pas perdre son avance si l’on en juge les adhérents à l’Amazon Echo : les électroménagers de General Electric se pilotent à présent à la voix, qui peut aussi bien lire des tweets, la Bourse, commander un Uber ou lancer Spotify…

Acheter sans s’en rendre compte ?

Sur le territoire de l’achat sans effort, Amazon approfondit ses recherches et développe un bouton connecté aux marques, une solution ‘Push to Buy’ où le consommateur peut, via un bouton physique pour chaque consommable, commander à nouveau automatiquement son produit via son abonnement Amazon Prime.

Comment son concurrent, la Fnac, analyse-t-il cette nouvelle offensive ? La démarche est inverse, selon Ghadi Hobeika, Directeur Marketing Digital de la Fnac : Nous essayons de faire venir les clients sur nos canaux de vente, que ce soient les réseaux sociaux, les canaux digitaux ou physique. Amazon, quant à lui, s’installe dans le parcours de vie du client en allant quasi jusqu’à effacer le geste d'achat puisqu'il suffit d'un mot, d'un geste pour que l'achat soit réalisé sans aucun effort du consommateur.

Le client est-il dupe ?

Une étude de Slice Intelligence le révèle, peu d’acheteurs du bouton connecté Amazon Dash effectueraient un achat via ce bouton. Les consommateurs auraient du mal à s’y faire. Les marques par contre en sont folles : 50 nouveaux boutons et 150 enseignes représentées à ce jour.

Et nos pays, quand passeront-ils au bouton d’achat ? Juste une timide initiative pour l’instant verrait le jour chez notre voisin du sud et porterait sur du service après-vente…

(Source : atelier.net)
Article

27.12.2016

Trends spotten. Een handleiding.

Wil je weten wat mensen in de toekomst zullen willen? Bestudeer dan succesvolle innovaties en de verwachtingen die ze oproepen. Dat zegt David Mattin, trendwatcher bij www.trendwatching.com en co-auteur van het boek ‘Trend-Driven Innovation’.

Elke professional weet dat tegenwoordig innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. Nieuwe producten en diensten komen en gaan met de snelheid van het licht, en het gedrag en de manieren van denken van consumenten veranderen voortdurend en lijken onvoorspelbaar. Dit alles kan voor een onderneming overdonderend aanvoelen, schrijft David Mattin in zijn artikel ‘How to spot a trend’ op de site www.trendwatching.com.

Toch is mee zijn met nieuwe trends en ze zelfs vóór zijn niet enkel weggelegd voor een handvol uitverkorenen met een magische intuïtie, zegt Mattin. Volgens hem is trends spotten een eenvoudig en herhaalbaar proces dat voor iedereen toegankelijk is. In zijn artikel presenteert hij een model waarmee elke start-up, CEO, marketing director of productontwikkelaar die worstelt met de vraag ‘ wat zullen mijn klanten in de toekomst willen?,’ antwoorden vindt.

Menselijke behoeften

Er bestaan verschillende methoden om te bepalen wat de klant wil. De meest bekende is klassiek marktonderzoek. Maar om aankomende trends te spotten blijkt deze methode meestal ontoereikend, vindt Mattin.

“Het gaat namelijk om te weten te komen wat mensen zullen willen voor ze het willen. Mensen weten vaak niet wat ze willen tot het hen getoond wordt”, aldus de trendwatcher.

Een andere onderzoeksmethode is potentiële klanten observeren via etnografisch veldwerk. Dit kan diepgaande inzichten opleveren, maar is een moeilijk, traag en duur pad. Onderzoek via Big Data kan wel voor nuttige info zorgen, maar meestal kun je er enkel mee optimaliseren wat je al doet. Hoogst zelden kom je via Big Data tot revolutionaire inzichten die tot iets echt vernieuwends leiden, stelt Mattin.

Hoe dan wel te werk gaan? De sleutel voor goede trendvoorspellingen is kijken naar innovaties. Naar de nieuwe merken, producten, campagnes en ervaringen die elke dag aan onze ogen voorbij trekken.

“Die vernieuwingen zorgen namelijk voor bepaalde verwachtingen bij de klant”; aldus Mattin. “En het zijn die verwachtingen waar ondernemingen tijdig moeten op inspelen.” 

Om adequaat consumententrends te spotten is het essentieel om goed om te weten wat een trend precies is.

“Dit is een nieuwe manifestatie in gedrag, houding of verwachting van een fundamentele menselijke wens of behoefte, meestal via een nieuwe technologie of via een economische of sociale verandering”, defineert de trendwatcher.

Met andere woorden: als een eeuwenoude behoefte, bijvoorbeeld verbinding of veiligheid, ingevuld wordt met een nieuwe technologie is de kans groot dat dit tot een nieuwe trend leidt. . Een goed voorbeeld hiervan is Napster, het bekende platform van in ’99 om gratis (en illegaal) muziek te downloaden. Deze innovatie voldeed aan de behoeften ‘iets nieuws hebben’ (nieuwe muziek) en ‘gemak’ (instant toegang). In het spoor daarvan ontstonden later iTunes, Netflix en Spotify, die ook allemaal die behoeften invulden en uiterst succesvol zijn.

Leren van Uber

Rest de vraag: hoe gaat een trend opeens wereldwijd? Het antwoord ligt in het concept ‘expectation transfer’, zegt David Mattin.

“Als een innovatie een fundamentele menselijke behoefte invult, dan zorgt dat voor verwachtingen bij de consument. Mensen leren iets nieuws kennen en dat breidt zich uit naar andere markten, industrieën, producten en diensten.”

Hij haalt het voorbeeld aan van Uber, dat de behoeften ‘gemak’ en ‘voordelig transport’ invult. Door de iconische innovatie van Uber kregen consumenten meer verwachtingen van one touch -diensten via de smartphone. En in het kielzog daarvan ontstond bijvoorbeeld Handy, een Amerikaanse on demand home services start-up,die vorig jaar in één maand tijd 50 miljoen dollar verdiende.

Om trends te spotten en te achterhalen wat consumenten in de toekomst zullen willen, is het dus cruciaal om zoveel mogelijk innovaties te bekijken, aldus Mattin. Vooral als je een bepaald cluster van gelijkaardige vernieuwingen ziet, ben je meestal op een interessant spoor. De trendwatcher beklemtoont hierbij om ook niche-innovaties aandacht te geven. Dat zijn namelijk vaak zwakke signalen van krachtige nieuwe verwachtingen.

“Denk maar aan de tijd toen couchsurfing enkel iets voor studenten en blutte reizigers was”, betoogt hij. “ Intussen kun je via dezelfde innovatie via Airbnb wereldwijd in exclusieve villa’s en kastelen logeren.”

Goudmijn aan opportuniteiten

Conclusie van de trendwatcher: maak er een gewoonte van om elke innovatie die je tegenkomt te zien in termen van de customer expectations die het genereert.

“Als je daar een gewoonte van maakt, dan kijk je op een nieuwe manier naar de wereld en zie je een goudmijn aan opportuniteiten. Het is dan zaak om die om die gespotte kansen om te zetten in innoverende ideeën en ze vervolgens uit te voeren.”

Lees het volledige artikel (Engels)

(Bron: www.trendwachting.com)
Article

29.12.2016

Welke voordelen bieden 4G en 5G voor ondernemingen ?

Proximus en Orange zijn er klaar voor. Vanaf 2017 wordt hun 4G-netwerk aangepast om de uitdagingen van het internet der dingen aan te gaan, op het moment dat 5G zijn eerste troeven op tafel gooit.

Een overzicht van de nieuwigheden die grote gevolgen zullen hebben voor de ondernemingen..

Proximus was de eerste operator die een aanbod voor het Internet of Things heeft uitgebouwd met LoRa (Lang Range), een netwerk dat kleine hoeveelheden informatie verstuurt tussen voorwerpen en systemen met een laag elektriciteitsverbruik. Enkele belangrijke toepassingen: analyse van de luchtkwaliteit in gebouwen, voorraadbeheer, monitoring van de volumes in glasbollen (bijvoorbeeld).

Enkele dagen geleden kondigde Orange aan dat het zijn bestaande 4G-netwerk aanpast voor dezelfde markt van het internet der dingen, door de implementatie van nieuwe LPWA-lagen over het hele land.

Daarvoor hoefde het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden: meer dan een gewone update van de bestaande infrastructuur is dit niet. Het huidige 4G-netwerk van Orange, dat binnenkort het hele grondgebied zal beslaan (momenteel 99,8% van de bevolking), zal in 2017 worden uitgerust met  NB-IoT- en LTE-M-technologie. De voordelen? Tweerichtingscommunicatie tussen het object en het netwerk, een betere mobiele dekking in gebouwen en een gewaarborgde connectiviteit in het buitenland via akkoorden binnen de groep in Europa en daarbuiten. In deze nieuwe mobiele wereld kan via de simkaart van de onderneming een veilige verbinding worden gemaakt met behulp van unieke authenticatie en sterke encryptie van de verzonden gegevens.

Voor Frank de Weser, Director Business Marketing & Director M2M Business Unit bij Orange Belgium, zullen de M2M-toepassingen de komende maanden sterk veranderen:

"We zijn al actief in de transportsector ("track and trace") en de mobiele betalingen, maar momenteel loopt 90% nog over 2G. Deze evolutie naar 4G biedt nieuwe opportuniteiten, bijvoorbeeld op het vlak van camerabewaking of intelligente metingen op afstand (bijvoorbeeld van het gas- of elektriciteitsverbruik). Deze markt zal fors groeien, en snel. Ons aangepaste 4G-netwerk biedt een autonomie van 5 tot 10 jaar voor smart devices. De eerste commerciële toepassingen voor onze partnerbedrijven worden verwacht tegen begin 2018.”

Met deze strategie mikt de groep Orange op mobiele big data:

"Ons netwerk kan al anonieme informatie leveren aan de data scientists om de aanwezigheid en de verplaatsingen van de abonnees te meten. Dat is wat wij intern crowdmonitoring noemen. Daarmee bepalen wij hoeveel personen er zich binnen een straal van 100 meter bevinden. Steden als Antwerpen en Bergen hebben al een beroep op ons gedaan voor toepassingen in de toeristische sector en de beveiliging, maar deze gegevens kunnen ook nuttig zijn voor handelszaken, bijvoorbeeld om de drukte op bepaalde plaatsen te meten vooraleer ze beslissen om een verkooppunt te openen.“ 

In afwachting dat 5G zijn intrede doet in België

Op 14 november stelde Proximus zijn toekomstige 5G-netwerk aan de pers voor, dat vanaf 2020 is voorzien (de normen moeten nog worden vastgelegd) in samenwerking met Huawei. Er is voor dit evenement materiaal en personeel overgekomen uit China. Er werden duizelingwekkende snelheden van meer dan 70 Gbps gehaald met latenties die op het laagste niveau zitten sinds het begin van mobiele data. Ter vergelijking, momenteel haalt 4G gemiddeld een debiet van 50 tot 150 Mbps, maar deze snelheden zouden naar verluidt de komende weken en maanden verdrievoudigen op toestellen die compatibel zijn met 4,5G, zodra het 4G/LTE-netwerk is aangepast bij de drie operatoren, waaronder Telenet/Base.

Voor de ondernemingen maakt deze gigantische uitbreiding van de beschikbare bandbreedte het mogelijk sites die niet zijn aangesloten op een glasvezel- of klassiek koperdraadnetwerk, toch met elkaar te verbinden. Zo zal het theoretisch mogelijk zijn om een dochteronderneming, een afgelegen plantage of een laboratorium ver buiten de grote steden toch met elkaar te verbinden met snelheden die gelijk zijn aan die van een klassiek vast net of ze zelfs nog overtreffen. Een van de eerste toepassingen zijn ook zelfrijdende auto's, die permanent in verbinding moeten staan met mobiele netwerken.

5G in een infografiek

Article

11.01.2017

Gemengde teams zorgen voor meer omzet

Diversiteit is niet enkel een politiek streven, het is ook goed voor de zaken. Dat staat in een recent artikel in de Harvard Business Review. Enkele wetenschappelijke studies tonen aan dat bedrijven met diverse werknemers significant succesvoller zijn.

Bedrijven met een beleid op vlak van etnische diversiteit hebben 35% meer omzet dan het sectorgemiddelde, en bedrijven met hetzelfde beleid op vlak van  gender hebben 15% meer omzet, zo rapporteert het bekende onderzoeksbureau Mc Kinsey. Hoe dat komt? Niet- homogene teams, zijn volgens de Harvard Business Review simpelweg slimmer. Samenwerken met mensen die verschillend zijn dan jij daagt je uit om op een scherpere manier te denken.

Het werkt op deze drie manieren:

Focus op feiten

Verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat diverse teams meer op feiten focussen. Eén onderzoek deelde 200 mensen telkens in verschillende jury’s in: helemaal blank, helemaal zwart of gemengd. Deze groepen kregen video’s te zien van rechtszaken, waarbij ze  moesten bepalen of de beklaagde schuldig was of niet. Wat bleek? De heterogene teams droegen  meer feitelijke bewijslast aan en maakten minder fouten bij het bespreken van die bewijzen. En wanneer ze toch fouten maakten, werden die vaker door de andere’ juryleden’ gecorrigeerd. Een tweede, gelijkaardig onderzoek bestond eruit om financiële experts een prijs te laten plakken op een aandeel. De etnisch diverse teams hadden 58 % meer juiste antwoorden dan de homogene werkgroepen. Conclusie van beide studies: gemengde teams kijken meer naar feiten en blijven objectiever. De verklaring  is volgens de wetenschappers dat door in minder homogene teams te werken, je je bewuster wordt van je aannames en vooroordelen, en je je geest meer opent.

Betere informatie-verwerking

Bij een andere wetenschappelijke studie moesten leden van Amerikaanse studentenclubs de uitgeschreven ondervragingen lezen van een rechercheur die een moord onderzocht en zo bepalen wie de meest waarschijnlijke verdachte was. Voor de deliberaties werd elke groep ingedeeld met telkens drie mensen en één persoon die er later bij kwam. In sommige gevallen was de nieuwkomer een lid van hun eigen studentenclub, in andere gevallen was deze lid van een andere club. De uitkomst: hoewel de gemengde groepen minder zelfverzekerd waren over de juistheid van hun keuze, was hun beslissing vaker juist. De wetenschappers concludeerden hieruit dat gemengde groepen betere resultaten boeken doordat ze de informatie zorgvuldiger verwerken. Het standpunt van een buitenstaander overwegen lijkt contraproductief, maar de beloning kan dus  groot zijn.

Meer vernieuwing

Om competitief te zijn moeten ondernemingen voortdurend innoveren. Een van de beste manieren om dat te doen is vrouwen en werknemers met een verschillende culturele  achtergrond aanwerven, geven verschillende  studies aan. Zo leverde onderzoek op 4277 bedrijven op dat bedrijven met meer vrouwen sneller geneigd zijn om radicale nieuwe innovaties op de markt te introduceren.* Ook culturele diversiteit blijkt lonend. Uit een onderzoek op 7615 Britse bedrijven komt dat ondernemingen met directieteam dat bestaat uit mensen met verschillende achtergronden sneller nieuwe producten ontwikkelt dan een homogeen directie team. Samenwerken met mensen die een andere achtergrond en die er anders uitzien, praten en denken dan jij doet je vernieuwender denken, is de conclusie.

Lees het volledige artikel in het Engels

Bron: Harvard Business Review
*Volgens recente cijfers is in België slechts één ondernemer op drie vrouw. In Brussel is het nog poverder gesteld: daar zijn amper 27,6 procent vrouwelijke ondernemers. Om daar verandering in te brengen heeft  de Brusselse kamer van koophandel BECI zich aangesloten bij de International Women Entrepreneurial Challenge (IWEC).

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top