Article

03.10.2018

De uitdagingen van internationaal aanwerven

Als u een medewerker aanwerft om hem of haar vervolgens naar een filiaal in het buitenland te sturen, gaat u niet over één nacht ijs. Een overzicht van de uitdagingen die dit HR-vraagstuk met zich meebrengt.

Internationale aanwerving betekent iemand rekruteren in het land van herkomst van de onderneming om hem of haar vervolgens naar een filiaal in het buitenland te sturen. Door de globalisering gebeurt dit uiteraard steeds vaker. Nochtans stoot een Belgisch bedrijf dat zich in het buitenland wil vestigen op heel wat juridische struikelblokken zodra de werknemers de Belgische grens oversteken: arbeidsrecht, verblijfsvergunningen, belastingen, sociale zekerheid, ... Onderstaande vragen scheppen duidelijkheid.

Moet ik iemand aanwerven nog voor er een strategie is uitgewerkt?

Nee. De onderneming moet eerst duidelijk uitstippelen wat ze wil bereiken in het land van vestiging voor ze het rekruteringsproces aanvat. Ze moet sowieso rekening houden met het cultuurverschil tussen de landen. Als het de gewoonte is om lokaal te rekruteren om op dezelfde lijn te zitten als de beoogde consument, dan moet de kandidaat bij interne rekrutering beschikken over kwaliteiten zoals aanpassingsvermogen en zelfstandigheid, en belangrijker nog de taal van het land spreken (of op zijn minst Engels).

Mag mijn werknemer in het land werken?

Aangezien het vrij verkeer van werknemers van kracht is binnen de EER (Europese Economische Ruimte) en in Zwitserland, is er buiten een Belgische identiteitskaart geen speciale vergunning nodig. Zodra uw werknemers de grenzen van de EER oversteken, hebben ze een werkvergunning nodig. Deze formaliteiten kunnen veel tijd in beslag nemen en uiterst complex zijn (voornamelijk in de Verenigde Staten). Een advocaat gespecialiseerd in immigratie is zeker geen overbodige luxe.

Moet ik al een vestiging hebben in het land?

Als u wilt aanwerven in een ander land, moet u inderdaad over een lokale entiteit beschikken. Afhankelijk van het land in kwestie kan een kleine structuur (soms zelfs beperkt tot een brievenbus) volstaan.

In welk land moet ik de sociale bijdragen storten?

In de EER en de landen waarmee België een bilateraal verdrag heeft gesloten over de sociale zekerheid, is het socialezekerheidsstelsel van het land waarin gewerkt wordt van toepassing. Werkt de werknemer tegelijkertijd in verschillende landen, dan geldt het stelsel van het land van woonplaats. In principe kan een werknemer niet onderworpen zijn aan verschillende stelsels. Buiten de EER hangt dit van geval tot geval af (juridisch en fiscaal advies is dan ook onontbeerlijk).

Wat met de loon- en werkvoorwaarden?

Een werknemer kan enkel in een exportmarkt werken met een aangepaste arbeidsovereenkomst die rekening houdt met de loon- en arbeidsvoorwaarden van het land in kwestie. Algemene regel: de dwingende wettelijke bepalingen van het land waarin gewerkt wordt, hebben voorrang op die van de Belgische arbeidsovereenkomst.

In welk land moeten er belastingen worden betaald?

Dubbele belasting is weinig aantrekkelijk voor een medewerker die op het punt staat naar het buitenland te trekken voor zijn werk. Om dit te vermijden, heeft België een verdrag gesloten met heel wat landen waarin gepreciseerd wordt welk land bevoegd is om belastingen te heffen op het salaris dat u betaalt. De algemene regel is dat een werknemer belastingplichtig is in het land waarin hij werkt, behalve bij cumul (stelsel van 183 dagen). In dat geval is het interne recht van het land dat bevoegd is om belastingen te heffen van toepassing.

Kan ik internationaal rekruteren vanuit België?

Dat kan. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bijvoorbeeld beschikt Actiris over een “internationale” afdeling die kandidaten selecteert die interesse hebben om in het buitenland te werken. Het bestuur is lid van EURES, een netwerk van meer dan 1.000 consultants in tewerkstellingsdiensten (EER en Zwitserland). Kunt u geen van uw werknemers naar het buitenland sturen, dan kunnen de consultants uw werkaanbiedingen verspreiden via het EURES-portaal.

Op eigen houtje?

Zeker niet. Voor u een van uw werknemers naar het buitenland stuurt of internationaal gaat rekruteren, moet u tal van stappen doorlopen die te complex zijn indien u niet voldoende geïnformeerd bent. Enkel een gespecialiseerd bureau kan u helpen om de verschillende formaliteiten te vervullen (verblijfsvergunning, werkvergunning, sociale bijdragen, belastingen).

Article

07.09.2022

Wie maakt kans op een Leeuw van de Export in 2022?

Op woensdagavond 14 september reikt FIT voor de 21ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Belkorn, Twipe Mobile Solutions, XenomatiX, Bogaerts Greenhouse Logistics, Kipco-Damaco of Lambo Laboratoria?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen boekten. We stellen de zes genomineerden graag aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen. Op 14 september worden de strafste exporteurs in de bloemetjes gezet in de Brabanthal in Leuven.

Genomineerden in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Belkorn uit Diest
Gezonde en lekkere ingrediënten van hoge kwaliteit die goed zijn voor mens en planeet. Met die duurzame visie pakte Belkorn al uit in 1985. Het bedrijf bracht toen de eerste biobabykoek op de markt in Europa en liep daarmee ver vooruit op de huidige biotrend. In 2010 komen de exportplannen in een stroomversnelling als het voor een Brits bedrijf koekjes mag produceren. Rusland en Australië volgen en vandaag is Belkorn actief in 30 landen. Meer dan 95% van de omzet komt uit export.

CEO Jos Corthouts: “Dankzij continue investeringen in innovatie en een ultramodern productiecentrum zijn we de afgelopen 5 jaren hard gegroeid. In de toekomst hopen we sterker te worden in Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland en voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt.”

www.belkorn.com

Twipe Mobile Solutions uit Heverlee
Twipe Mobile Solutions uit Heverlee helpt zo’n 80 invloedrijke krantentitels aan hogere lezerscijfers en inkomsten met een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat. Na een eerste mobiele nieuwsapp en de eerste exclusief digitale krant in Frankrijk volgde JAMES in Groot-Brittannië, een digitale butler die gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees. Ondertussen is Twipe Mobile Solutions actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet.

CEO Danny Lein: “De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt, maar trouw blijven aan onze Vlaamse wortels. Met intelligente innovatie, enorme werkkracht en teamspirit kan je groeien en internationaal weerklank krijgen.”

www.twipe-mobile.com

XenomatiX uit Leuven
XenomatiX ontwikkelt innovatieve lasersystemen voor zelfrijdende wagens. Het Leuvense bedrijf biedt daarmee een antwoord op de vraag van de automobielindustrie naar meer compacte, betrouwbare en betaalbare sensoren. Ondanks de kleinschalige productie, is XenomatiX wel heel lokaal aanwezig in de grote automobiellanden zoals Duitsland, de VS, China, Japan en Zuid-Korea om er de technologie uit te leggen en te demonstreren. Met hun veelbelovende technologie willen ze wereldwijd het verschil maken.

CEO Filip Geuens: “Wij willen met onze technologie en de werkgelegenheid die daaruit voortvloeit een economisch relevante bijdrage leveren aan de maatschappij.”

www.xenomatix.com

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten
Bogaerts Greenhouse Logistics is de grootste speler in de automatisatie van glastuinbouw. Het bedrijf ontwikkelt machines, apparaten en andere logistieke hulpmiddelen om te sproeien, oogsten en sorteren in moderne glazen serres. De gesofisticeerde systemen, geproduceerd in Hoogstraten, worden ondertussen ingezet in meer dan 40 landen.

CEO Joris Bogaerts: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel. Wij willen tot de top 3 van de wereld behoren.”

www.bogaertsgl.com

Kipco-Damaco uit Oostrozebeke

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of kookworst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, dat de voorbije jaren evolueerde van een West-Vlaams pluimveeslachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking. Na een eerste buitenlands verkoopkantoor in Singapore, volgden 4 productiesites en 11 vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam: een belangrijke meerwaarde dankzij de lokale marktkennis en korte lijnen met de vleestechnologen bij Kipco-Damaco. De export is goed voor 83% van de omzet, waarvan een aanzienlijk deel naar de EU.

Mede-eigenares en commercial & marketing director Iris Vandaele: “We zijn durvers die op elke uitbreidingskans springen. We valoriseren kippenseparatorvlees, maar halen bijvoorbeeld ook proteïnes uit veren voor dierenvoeder. We waren al circulair voordat het een hot topic werd.”

www.damaco-group.com

Lambo Laboratoria uit Wijnegem

Familiebedrijf Lambo Laboratoria ontwikkelt hoogkwalitatieve gelatinecapsules voor de farma- en voedingssupplementensector. Geen massaproductie, maar op vraag en op maat van de klanten. De keuze voor een nichemarkt stuwt al 15 jaar de internationale groei, met vandaag een afzet naar 30 landen. Ondertussen komt 78% van de omzet uit export, waarvan het leeuwendeel naar onze buurlanden, Italië en Polen. Het bedrijf ziet nog veel groeipotentieel, zowel geografisch als in specifieke marktsegmenten, en zoekt partners in Duitsland en Italië. Ook verre markten lonken.

Managing director Uwe Leonard: “We spelen onze Vlaamse verankering bewust uit. Het is opvallend dat we in het buitenland vaak meer naar waarde geschat worden dan in eigen land. ‘Made in Belgium’ is er een kwaliteitslabel.”

Ontdek op 14 september wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wilt u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2022

Article

25.11.2020

Geen woorden, maar daden: hoe concretiseert u uw internationale project?

Voet aan de grond krijgen in het buitenland? Geen sinecure, en alleen wat goede raad volstaat niet. Trade Development van BNP Paribas Fortis is de perfecte partner om de theorie om te zetten in de praktijk!

Heel wat bedrijven willen hun geluk buiten onze landgrenzen beproeven en voet aan de grond krijgen in nieuwe markten. Dat is niet alleen nodig om te kunnen blijven groeien, maar ook om concurrentieel te kunnen blijven. Maar als je niet weet waar te beginnen, is het moeilijk om de daad bij het woord te voegen. Hoe vind je de juiste markt? Hoe spoor je prospecten op? Hoe bereid je de hele operatie in al zijn aspecten voor? Welke risico’s moet je afdekken? En welke partner kun je vertrouwen? Allemaal belangrijke vragen die uw project kunnen maken of kraken. En zo komt het dat internationale ambities soms op ijs blijven liggen...

“Wij willen bedrijven helpen om hun internationale ambities waar te maken”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis.

“We bekijken de lokale markt waarop het bedrijf zich wil lanceren en zorgen ervoor dat het onderliggende potentieel voldoende is.” En zo is de eerste stap naar succes gezet.

Wanneer goede raad niet volstaat...

Tussen theorie en praktijk ligt een diepe kloof die zaakvoerders niet altijd durven oversteken. Veel gegevens en informatie inzamelen is een cruciale stap maar zeker niet voldoende. Dan moet de daad nog bij het woord worden gevoegd. Overgegaan worden tot actie. De eerste steen van uw groeiproject moet worden gelegd... liefst met zo groot mogelijke slaagkansen en zo weinig mogelijk risico’s. Bij zo’n avontuur is een (goede) begeleiding geen overbodige luxe. Reden te meer om een beroep te doen op de steun van Trade Development: een partner die u kan bijstaan met een ruime waaier aan oplossingen en kan meebouwen aan een strategische langetermijnvisie. In België, maar ook daarbuiten.

“In de eerste fase van hun project vinden bedrijven vaak heel wat informatie en ondersteuning bij de Belgische instanties voor de promotie van de export”, vertelt Rob van Veen. “Maar ze krijgen niet alle praktische antwoorden die ze nodig hebben om hun activiteiten in een gegeven land ook concreet uit te rollen.” 

Kies wijs!

Aangezien in België de groeivooruitzichten eerder beperkt zijn, moeten bedrijven dus op zoek naar internationale groei. Maar waar? Op dat punt komt het team van Trade Development op het toneel. De keuze van uw doelmarkt in immers van cruciaal belang. Een vage, ondoordachte beslissing kan dramatische gevolgen met zich meebrengen: voorbeelden van mislukkingen genoeg – onder andere omdat bedrijven de plaatselijke ‘cultuur’ niet begrijpen. Bedrijven lonken soms naar exotische markten, omdat anderen hen daarin zijn voorgegaan. Maar ieder internationaal project is uniek: past die of die markt wel bij uw algemene strategie? Bent u op de hoogte van alle – reglementaire, commerciële enz. – uitdagingen?

“We nemen het voorbeeld van een bedrijf dat zich in Brazilië wil vestigen. Onze eerste vraag is dan: welke activiteiten hebt u al uitgewerkt in Europa? Misschien zitten daar nog wel nieuwe, onontdekte opportuniteiten? Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor een bedrijf om zich te vestigen in Polen dan in Brazilië, waar de taksen op invoerproducten ontzettend hoog zijn”, gaat Rob van Veen voort.

Broodnodige ‘lokale’ contactpersonen

Uw project heeft vaste vorm gekregen, uw doelmarkt is bepaald. Dan is het moment gekomen waarop Trade Development een van zijn grootste troefkaarten bovenhaalt: toegang tot een wereldwijd netwerk van competente en betrouwbare partners.

“We introduceren de klant bij lokale specialisten die zijn project in het buitenland van a tot z kunnen begeleiden. De ene houdt zich bezig met de ontwikkeling van de activiteiten, de andere is gespecialiseerd in juridische en fiscale kwesties en een derde neemt het administratieve luik voor zijn rekening. Wij werken het liefst samen met kleine, lokale agentschappen. De meesten van hen zijn langetermijnpartners van het BNPPF-netwerk”, aldus Rob van Veen.

Die contactpersonen hebben een perfecte kennis van de nationale regels en gebruiken en weten hoe ze zich aan dat specifieke kader moeten houden. Het bedrijf heeft dus het grote voordeel dat het kan genieten van dat bekwame team: een win-winsituatie. “Onze vaste contactpersonen worden bovendien na ieder project door de klant geëvalueerd. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening garanderen!” 

Relaties opbouwen: tijdwinst en efficiëntieverbetering

Zoekt u een daadkrachtige verdeler of een betrouwbare vertegenwoordiger? Een ideale leverancier ter plaatse? Wilt u het ware potentieel van deze contacten bepalen of eventuele nieuwe partners leren kennen? Niet simpel voor een bedrijf…

“De meesten zijn op zoek naar een witte raaf. In overleg met de klant stellen onze trade developers realistische selectiecriteria op. Ze maken een financiële analyse van de commerciële partners en controleren hun technische bagage en hun reputatie”, licht Rob van Veen toe.

Eerst wordt een lijst opgesteld van vier of vijf serieuze en geïnteresseerde kandidaten en dan volgt de contactfase. “Onze lokale contactpersoon stelt de kandidaten voor aan het Belgische bedrijf om er zeker van te zijn dat beide partijen geïnteresseerd zijn in een partnerschap. Zodra al die kwesties zijn opgehelderd, kunnen de relaties snel worden uitgediept.” 

Het terrein: sleutel tot het succes

Iedere doelmarkt heeft zo zijn problemen en risico’s: van de taal tot de culturele en commerciële verschillen. Erg concrete en vanuit België vaak moeilijk te regelen problemen, zeker in het post-COVID-19-tijdperk. Vandaar het grote belang om zich te laten omringen door specialisten die het land kennen als hun broekzak. Een voorbeeld? “Om te kunnen leveren aan kleinhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, moet je vaak op lokaal niveau kunnen factureren”, legt Rob van Veen uit. “Onze trade developer kan dan optreden en de plaatselijke facturatie en boekhouding voor rekening van het bedrijf regelen tegen een vast en transparant tarief voor iedere operatie. Dat is een lichte beginstructuur die geen grote investeringen vraagt, maar professioneel wel bijzonder interessant is.” Uiteraard kan de klant nadien als hij dat wenst zijn eigen lokale partner zoeken. “Ook dat is een taak die hij aan onze contactpersoon kan overlaten. Hij beschikt immers over de nodige ervaring om dat te doen.” Nog een voorbeeld? Rusland, waar alles enorm veel tijd vraagt... Ook hier kan het netwerk van experts van Trade Development de zaken aanzienlijk versnellen en problemen sneller oplossen.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 
Article

18.11.2020

Wie is de voornaamste partner bij uw internationale groei?

Uw bank! En dan in het bijzonder het netwerk van experts van de dienst Trade Development van BNP Paribas Fortis. De missing link tussen uw buitenlandse ambities en het welslagen van uw groeiproject.

Het veroveren van buitenlandse markten doet nieuwe verwachtingen binnen bedrijven ontstaan. Behoeften die de ‘klassieke’ diensten van een bank ruimschoots te boven gaan... Dat hebben we bij BNP Paribas Fortis goed begrepen. Precies om die reden richtten we de afdeling Trade Development op. Wat die dienst doet? Klanten adviseren en van a tot z bijstaan in hun internationale ambities. “Een bank kan praktische hulp bieden bij uitbreidingsprojecten van bedrijven in het buitenland: de bank kan rekeningen openen, garanties bieden, instaan voor de geldstromen enz.”, vertelt Rob van Veen, verantwoordelijke van de dienst Trade Development bij BNP Paribas Fortis. “Maar dat is niet het enige wat klanten nodig hebben: ze verwachten ook dat hun bank mee nadenkt over de strategie en dat ze helpt om de markt op een intelligente en efficiënte manier te benaderen. En dat is precies wat wij doen.” Wat houdt dat concreet in? De dienst biedt een unieke en broodnodige ondersteuning – zeker nu tegen de achtergrond van de COVID-19-crisis – om over onze landgrenzen heen te groeien; ze stelt zaakvoerders gerust; zoekt aansluiting bij een wereldwijd netwerk van lokale experts of staat in voor een follow-up op lange termijn.

Bekend terrein... zelfs in het buitenland

Een mooi voorbeeld van dit geslaagde partnerschap tussen een bedrijf met internationale ambities en de bank is de groep Besins Healthcare, die in 1885 werd opgericht door Abel Besins en sinds de jaren 80 bezig is aan een wereldwijde expansie. Grote ambities die het bedrijf vol aangaat met de duurzame ondersteuning van BNP Paribas Fortis. “Zodra we nieuwe buitenlandse plannen hebben, bespreken we die eerst met onze contactpersoon bij BNP Paribas Fortis”, vertelt Leslie Grunfeld, CEO van Besins Healthcare, dat tegenwoordig actief is op ruim honderd verschillende markten, en met lokale vestigingen in verschillende daarvan. “Onze thesaurier gaat dan na of de bank aanwezig is in het land in kwestie, dan wel of ze partnerschapsbanden heeft met lokale instellingen.” Door die aanpak gaat de groep nooit blind het avontuur aan, aangezien ze overal ter wereld geniet van een gelijkaardig dienstenaanbod. “Dat is bijzonder aangenaam! Zeker als je bedenkt dat de problemen die je ter plaatse moet oplossen van land tot land sterk kunnen verschillen.” 

Toegang tot een bekwaam en betrouwbaar netwerk

Een van de grootste voordelen van het team van Trade Development is dat het de bedrijven een echt netwerk van plaatselijke specialisten ter beschikking kan stellen. Professionals voor wie de doelmarkt geen enkel geheim heeft. Zij kennen de realiteit van het land in kwestie op hun duim en begeleiden het bedrijf bij alle stappen ter plaatse: van het verkennen van de commerciële mogelijkheden tot de bureaucratische formaliteiten.

“Zelfs in landen waar BNP Paribas Fortis geen vestigingen heeft, konden we genieten van het netwerk van de bank, waardoor het oprichten van plaatselijke vestigingen bijzonder vlot kon verlopen. We moesten niet overal in het buitenland telkens opnieuw van nul beginnen: we kregen onmiddellijk toegang tot een gestructureerd netwerk en betrouwbare bankpartners. En dat betekent een enorme tijdwinst”, benadrukt de CEO van Besins Healthcare.

De menselijke factor

Persoonlijke contacten met geprivilegieerde partners zijn cruciaal in een internationaal groeiproject. Niet alleen om te beschikken over betrouwbare en daadkrachtige contactpersonen, maar ook om toegang te krijgen tot nuttige informatie en om ter plaatse nieuwe mogelijkheden te ontsluiten. Die ‘lokale’ contactpersonen zijn meestal langetermijnpartners van de bank... een niet te onderschatten betrouwbaarheidsgarantie voor het bedrijf. Het gaat om specialisten met uiteenlopende competenties en profielen – juridische, zakelijke of administratieve – die het bedrijf in kwestie van a tot z bijstaan. Om zich ter plaatse te vestigen en om een nieuwe activiteit op te starten. Maar ook om personeel aan te werven (management, lokale contracten enz.), een nieuwe juridische structuur op te bouwen, op zoek te gaan naar geschikte leveranciers en andere partners (bijvoorbeeld banken). En om in te spelen op de behoeften van de klant (kaskrediet, leasing, beheer wagenpark, valutadekkingen enz.) en hem oplossingen op maat aan te bieden. En wat gebeurt er wanneer het bedrijf ‘gelanceerd’ is? Dan blijft Trade Development paraat staan om de bankrelatie voort te zetten en de evolutie van de klant op de voet te volgen. Op lange termijn!

Oplossingen ‘op maat’

Een bank als BNPPF – via de teams van Trade Development – is dus de centrale partner voor de internationale groei van bedrijven. En dat gaat veel verder dan alleen het aanbieden van financiële diensten. Ze staat ook in voor:

  • het verkennen van nieuwe markten en partners voor het bedrijf. Ze kan in die hoedanigheid de strategie van bij de bron mee bepalen en de waaier aan mogelijke relaties ter plaatse zo ruim mogelijk opentrekken;
  • het beperken van risico’s: de bank analyseert en helpt bij de opstelling van een realistisch profiel van de toekomstige partner (financiën, reëel belang, betrouwbaarheid, reputatie enz.) en bij het verkleinen van de foutmarge;
  • het bedenken van gebruiksklare oplossingen. Daarbij is de bank steeds beschikbaar om te luisteren naar de klant, te anticiperen op zijn verwachtingen en oplossingen aan te dragen die zijn afgestemd op zijn specifieke context;
  • het versnellen van het buitenlandse proces. Om zich op een markt te vestigen of er voet aan de grond te krijgen, dankzij lokale contactpersonen met nuttige kennis en ervaring ter plaatse.
  • het faciliteren van het hele proces, waarbij ze haar uitgebreide netwerk ter beschikking stelt om het bedrijf in kwestie snel in contact te brengen met lokale partners, maar ook om allerlei situaties in goede banen te leiden of vooruit te helpen.
  • begeleiding op lange termijn. De experts van Trade Development volgen het internationale traject van het bedrijf op de voet, ter plaatse of van op afstand, en zien toe op het welslagen van het project.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven? Neem contact met ons op.
Article

10.11.2020

Benut ‘uw’ netwerk voor uw internationale groei

Hoe lanceert u zich op buitenlandse markten en vergoot u uw slaagkansen met zo weinig mogelijk risico’s en investeringen? Dankzij een goed uitgebouwd netwerk! Van onschatbare waarde om het te maken...

Internationale groei is van essentieel belang voor bedrijven, en dan niet alleen voor grote groepen maar ook voor kmo’s. Een polyvalente strategische keuze die van ieder project een uniek avontuur maakt... of we het nu hebben over ‘gewone’ samenwerkingen met partners in het buitenland, over export of over buitenlandse vestigingen. Maar zo simpel is het allemaal niet; het gaat hier om een vergelijking met meerdere variabelen. Hoe blijft u door het bos de bomen zien en hoe houdt u al die variabelen onder controle? Door een antwoord te zoeken op een hele reeks vragen, door uw twijfels weg te nemen, door verschillende parameters te analyseren, door het terrein te verkennen en door partnerships aan te gaan. U kunt dus alle hulp en vaak ook gespecialiseerde begeleiding goed gebruiken. En dat vindt u in een netwerk. Een goed uitgebouwd, betrouwbaar en bekwaam netwerk. Een ecosysteem dat u helpt:

  • de afstanden en tijden te verkorten;
  • bestaande opties te verkennen en te bevestigen;
  • alle processen te versnellen;
  • alles wat gemakkelijker te maken.

Dat zijn allemaal taken die enkel nuttige en betrouwbare lokale contactpersonen u kunnen garanderen. Maar zo’n netwerk over onze landsgrenzen heen opbouwen is niet zo eenvoudig. Daarom hebt u er alle belang bij om voort te bouwen op bestaande oplossingen die hun nut al bewezen hebben.

De aanwezigheid van ‘openbare’ instanties

België is zich maar al te goed bewust van het belang van goede relationele banden en beschikt dan ook over een uitgebreid diplomatisch netwerk: de Belgische kamers van koophandel met vertegenwoordigers van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken en regionale afgevaardigden die verbonden zijn met exportondersteunende instellingen (in het buitenland). Maar enkel die contactpersonen volstaan niet... Bedrijven vinden er wel informatie en ondersteuning tijdens de voorbereiding van hun project, maar niet noodzakelijk alle antwoorden om hun project te verwezenlijken en hun activiteiten in het land in kwestie uit te breiden. Het is dus niet zomaar dat een bank als BNP Paribas Fortis ervoor koos om een eigen ‘ecosysteem’ voor bedrijven op te zetten, onder andere met de expertise van de afdeling Trade Development. Dat is een netwerk van wereldwijde experts die de klant van a tot z begeleiden.

De ‘bilaterale’ kamers: over de grenzen heen

Dat is de naam van de Belgische kamers van koophandel in het buitenland. Onafhankelijke organisaties die (bijna) overal ter wereld terug te vinden zijn. Hun taak? Hun ervaring delen en Belgische ondernemingen ondersteunen bij het zich vestigen in ‘hun’ land. Ze werden opgericht op initiatief van lokale bedrijven met een band met België en hebben één gemeenschappelijke taak: onze banden met een regio of land versterken. Die ‘bilaterale’ kamers van koophandel zijn geaccrediteerd: qua betrouwbaarheidsgarantie kan dat tellen. Ze werken ook samen met het officiële netwerk van vertegenwoordigers van België in het buitenland. Maar niet alleen dat... Sinds een paar jaar staat BNP Paribas Fortis – door zich erbij aan te sluiten – een tiental van die bilaterale kamers ter zijde: de Chinese, Amerikaanse, Afrikaanse, Indiase en Arabische kamers van koophandel om er maar enkele te noemen. Een extra voordeel voor de klanten van de bank, aangezien zij op die manier toegang krijgen tot een ‘uniek’ forum van bedrijven en prospecten op een duidelijk afgelijnde markt. En bijzonder nuttig om uw netwerk uit te breiden en te genieten van zo veel mogelijk nuttige informatie en ervaring.

Een unieke ontmoetings- en uitwisselingsplek

De bilaterale kamers van koophandel zijn ontzettend nuttige instrumenten voor bedrijven die internationaal voet aan de grond proberen te krijgen. Ze helpen om internationale uitbreidingsprojecten vlotter en sneller te laten verlopen. Maar dat is niet alles wat ze doen. Deze onafhankelijke organisaties vormen ook een ontmoetingsplek voor alle bedrijven die betrokken zijn bij de commerciële uitwisselingen tussen België, China, de Verenigde Staten, Afrika en India. Allerhande bedrijven zijn er terug te vinden: grote en kleine, Belgische en buitenlandse, bedrijven met een lange geschiedenis maar ook nieuwelingen. En niet te vergeten bepaalde vertegenwoordigers van de openbare sector: medewerkers van het kabinet van de minister van Buitenlandse Zaken, van Flanders Investment & Trade, van Hub.Brussels en van het AWEX (het Waalse agentschap voor de expert en buitenlandse investeringen). En natuurlijk BNP Paribas Fortis!

Duik in uw netwerk

Dit netwerk bestaat dus uit alle belangrijke personen en instanties die u nodig hebt om uw commerciële relaties uit te breiden en uw internationale groei een duwtje in de rug te geven. Daarom verdient ook een bank een plekje in dit ecosysteem. BNP Paribas Fortis heeft dus logischerwijze zijn positie binnen dit netwerk verstevigd door toe te treden tot de raad van bestuur en diverse comités van de bilaterale kamers en door actief deel te nemen aan evenementen en opleidingen. Op die manier blijven ook de mensen die belast zijn met de bankrelaties op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en ‘handelspraktijken’ in de betrokken landen. Hoewel de huidige context het de zaken niet bepaald gemakkelijker maakt, blijkt de kracht van het netwerk toch vaak uit de evenementen die met de steun van BNP Paribas Fortis georganiseerd worden door de bilaterale kamers. Ze vormen een unieke gelegenheid om anderen te ontmoeten, te luisteren naar wat met zorg geselecteerde sprekers te vertellen hebben en meer te weten te komen over thema’s die belangrijk zijn voor uw internationale groeiproject.

 

 Klaar om uw geluk over onze landgrenzen heen in alle sereniteit te beproeven?
Neem contact met ons op 

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top