Article

29.09.2016

De paradox van engagement. Prioritair, maar ...

"Als je werknemers zich niet voortdurend afvragen hoe ze beter en efficiënter kunnen werken, dan heeft de onderneming de strijd al verloren", David Swanson, HRM SAP

Employee engagement is essentieel voor elke organisatie. Dat vindt 71% van de personen die in de nieuwste Harvard Business Review ondervraagd werden. Engagement is daarmee de op twee na belangrijkste slaagfactor. Engagement ,  omschreven als mobilisatie voor de toekomst van de onderneming, trots gevoel over en trouw aan de onderneming – zou ook te maken hebben met creativiteit ...

Opvallend: ruim drie kwart van de 550 ondervraagde executives betreurt dat de meeste van hun werknemers niet geëngageerd zijn. Veel respondenten zeggen bovendien dat ze nog concrete methodes moeten ontwikkelen om die doelstelling na te streven en te meten.

Topmanagers tonen zich optimistischer. Ze lijken dus niet dezelfde perceptie te hebben als hun middlemanagement.

Moraal van het verhaal: er is erg veel ruimte voor verbetering in dit toch uiterst belangrijke domein.

Het geheim van de beste performers?

  • Trek voldoende middelen uit om het doel te bereiken. De best presterende bedrijven leveren zware inspanningen om het engagementsgehalte grondig te onderzoeken: ze meten niet alleen de tevredenheidsgraad, maar onderzoeken ook de sterke punten en de oorzaken van ontevredenheid.
  • Geef medewerkers de middelen om concrete en helder geformuleerde doelstellingen te bereiken. Heel concreet: zorg voor voldoende autonomie en verantwoordelijkheid.
  • Ontwikkel erkenningsprogramma's voor het bereiken van de beoogde doelstellingen.

 Lees het volledige onderzoek (ENG)

(Bronnen: http://www.atelier.net, lemonde.fr, Harvard Business Review: the Impact of Employee Engagement on Performance)

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top