Article

19.08.2022

“De energietransitie is in de eerste plaats een attitude”

Elke dag opnieuw verleggen straffe mannen en vrouwen hun grenzen en zetten ze mee hun schouders onder een duurzame en digitale economie. Zoals Léopold Coppieters en Arthur Dawans, oprichters van de Brusselse scale-up Skysun, die nu al 1.450 ton CO2 per jaar bespaart met de installatie van fotovoltaïsche energiecentrales bij ondernemingen.

Stel u voor: een fotovoltaïsche energiecentrale wordt gratis geïnstalleerd op het dak van uw onderneming, én u krijgt elektriciteit aan een aantrekkelijke prijs. Dat is het concept dat Léopold Coppieters en Arthur Dawans met Skysun vanuit hun passie voor klimaatbescherming hebben ontwikkeld. “We zijn geen installateurs van zonnepanelen: we willen de energietransitie op lange termijn vlotter maken”, verduidelijkt Léopold Coppieters.

Duurzaam engagement

Het businessmodel van Skysun berust op de verkoop van energie, geproduceerd door zonnepanelen die het bedrijf zelf financiert en installeert. “We nemen de volledige investering voor onze rekening om zo een win-winoplossing te kunnen aanbieden. De energiebesparing van de klant bepaalt onze winst.” De derde winnaar in dit verhaal? Onze planeet. Skysun verkleint de ecologische voetafdruk en verzekert tegelijk de jaarlijkse elektriciteitsconsumptie van ongeveer 2.100 gezinnen. “En in de komende vijf jaar worden dat er vijftien keer zoveel.”

Maar hernieuwbare energie mag geen excuus zijn voor overconsumptie. Skysun engageert zich dan ook om ondernemingen naar meer duurzaamheid te begeleiden. “De beste energie is de energie die niet wordt verbruikt”, benadrukt de jonge Brusselse ondernemer. “We hebben sinds 2018 zo’n 21.000 panelen geïnstalleerd, dus onze oplossing biedt een antwoord op een echte vraag.”

Strategische financiële partner

De activiteiten van Skysun volgen het ritme van de marktschommelingen en van regionale regelgevingen. Maar ook de financiële plannen van elk nieuw project spelen een rol. Die uitdaging gaat de scale-up aan in nauwe samenwerking met een team van marktspecialisten binnen BNP Paribas Fortis. “Een cruciaal partnerschap voor ons als specialist in investeringen door derden. BNP Paribas Fortis financiert 80% van onze projecten.”

De eerste installatie van Skysun dateert van 2018 en was goed voor 1000 zonnepanelen. Drie jaar later plaatst het bedrijf liefst 1,2 hectare zonnepanelen op de hal van de slachthuizen van Anderlecht. Het is de grootste installatie in Europa van fotovoltaïsche zonnepanelen in een stedelijke omgeving, en staat garant voor het elektriciteitsverbruik van 700 gezinnen. “Ook hier kiezen we voor een duurzame aanpak, met respect voor de esthetiek van het geklasseerde gebouw en een techniek van ultravernieuwende panelen”, besluit Coppieters.

Succesverhalen van ondernemers

Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers zoals Léopold Coppieters en Arthur Dawans. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.

Article

20.01.2023

Elektrische wagens worden almaar sneller de norm

Vanaf 2026 geldt enkel nog voor elektrische bedrijfswagens een gunstig fiscaal regime. Een belangrijke stap naar een meer duurzame mobiliteit. En een extra reden om voluit te gaan voor een emissievrij wagenpark.1 juli 2023 wordt een kantelmoment.

De evolutie naar duurzamere bedrijfswagens is nu ook wettelijk vastgelegd. Door een aantal fiscale verschuivingen worden elektrische bedrijfswagens of e-wagens voortaan de interessantste keuze. Het ideale moment om vandaag al werk te maken van de elektrificatie van uw wagenpark.

De fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde niet-emissievrije voertuigen (diesel-, benzine- maar ook hybride wagens) zal geleidelijk uitdoven. Die voor emissievrije voertuigen (puur elektrische wagens of wagens op waterstof) bedraagt tot 2026 100%. Nadien zal ook die aftrekbaarheid geleidelijk afnemen om in 2031 op 67,5% uit te komen. 

“ 1 juli 2023 is een belangrijk kantelmoment om de transitie naar elektrificatie te maken”, vertelt Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval, de specialist in operationele leasing van bedrijfswagens. “Een werkgever kan vanaf die datum aanzienlijk minder kosten aftrekken voor wagens op fossiele brandstoffen. Hybride voertuigen kunnen nog even van een gunstigere fiscaliteit genieten. Toch moeten bedrijven er rekening mee houden dat zij vanaf 1 januari 2023 nog maar 50% van de brandstofkosten voor hun hybride wagens mogen inbrengen.”

Elektrisch rijden is niet alleen fiscaal interessanter

Voor elektrische wagens geldt vandaag al een fiscale aftrekbaarheid van 100%. “Ondertussen is 40% van de wagens die vandaag geleased worden elektrisch. Die stijgende trend is duidelijk aanwezig. Tot voor kort was de gevoelig hogere aankoopprijs van een elektrische of hybride wagen tegenover die van een vergelijkbare wagen met een verbrandingsmotor een rem.  Naast het effect van de verschuiving in de fiscaliteit, brengt het marktmechanisme de prijzen ondertussen dichter bij elkaar”, aldus Philippe Kahn.

Toch zijn de fiscaliteit en de aankoopprijs niet de enige factoren om rekening mee te houden. U kijkt beter naar de zogenaamde TCO of Total Cost of Ownership. Daarin zitten alle te verwachten kosten. Denk bovenop het fiscale aspect aan het verbruik, het onderhoud en de CO2-bijdrage. En die vier elementen zijn allemaal gunstiger voor elektrische wagens. Als niet langer de aankoopprijs, maar wel de TCO de maatstaf wordt, dan is een groene vloot e-wagens in de toekomst de meest voordelige keuze voor uw bedrijf.

Elektrisch rijden in stroomversnelling

Het fiscaal regime voor wagens die rijden op fossiele brandstoffen verandert geleidelijk aan. Toch zullen de veranderingen in 2023 de stap naar elektrisch rijden opmerkelijk versnellen. Het is meer dan ooit duidelijk tijd voor een nieuwe mobiliteit.

  • Tot en met 30 juni 2023
    Voor bedrijfswagens die vóór 1 juli 2023 besteld worden, blijven de huidige voorwaarden rond aftrekbaarheid gelden. Voor bedrijfswagens die operationeel geleased of gehuurd worden en waarvan de economische eigendom niet wordt overgedragen, wordt gekeken naar de afsluitingsdatum van het lease- of huurcontract. De kosten van een diesel-, benzine- of hybride wagen blijven 50 tot 100% aftrekbaar, die van elektrische wagens 100%.
  • Vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025
    Voor niet-emissievrije voertuigen die besteld worden vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025 geldt een overgangsperiode en dooft de aftrekbaarheid geleidelijk uit. Van maximaal 75% in 2025, naar 50% in 2026, 25% in 2027 tot uiteindelijk 0% aftrekbaarheid in 2028. Vanaf 2025 wordt de minimale aftrekbaarheid van 50% afgeschaft. Ook de CO2-bijdrage voor deze wagens zal jaarlijks gevoelig verhogen. Emissievrije wagens blijven 100% aftrekbaar.
  • Vanaf 1 januari 2026
    Niet-emissievrije voertuigen die vanaf 1 januari 2026 besteld worden, zijn niet meer aftrekbaar. Enkel emissievrije voertuigen, zoals elektrische wagens, zijn dan nog 100% aftrekbaar. Maar ook dat gunstregime wordt de jaren nadien stap voor stap afgebouwd. Naar 95% voor voertuigen besteld in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 tot uiteindelijk 67,5% in 2031.
  • Plug-in hybrides (PHEV)
    Voor een plug-in hybride (PHEV) besteld vanaf 1 januari 2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50%. De elektriciteits- en andere kosten vallen niet onder deze beperking. Deze maatregel wil het gebruik van elektromotoren en PHEV stimuleren. Voor het overige blijft de PHEV de regels voor niet-emissievrije voertuigen volgen.

En voor uw werknemers?

Het statuut van de bedrijfswagen als alternatieve verloning blijft gevrijwaard tot na 2030. “Als u een bedrijfswagen toekent die uw werknemer ook privé mag gebruiken, dan wordt dat voordeel belast op een forfaitair voordeel van alle aard (VAA). Dat hangt af van de cataloguswaarde, het type brandstof en de CO2-uitstoot. Hoewel elektrische voertuigen doorgaans een hogere catalogusprijs hebben, kan de nul-uitstoot het verschil compenseren en in vele gevallen voordeliger uitkomen voor uw werknemer.”

Wat met opladen?

Om uw werknemers optimaal gebruik te laten maken van een elektrische wagen, kunt u een laadpaal laten installeren bij hen thuis, indien dat mogelijk is. Zowel het toestel als de installatie bij uw werknemer zijn 100% fiscaal aftrekbaar en voor hem of haar is er geen extra belastbaar voordeel.

“Als onderneming geniet u onder bepaalde voorwaarden van een verhoogde kostenaftrek voor de installatie van laadstations op uw bedrijfsterrein. Die bedraagt 200% voor investeringen uitgevoerd in de periode vanaf 1 september 2021 t.e.m. 31 december 2022 en 150% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen gedaan in de periode vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 augustus 2024. Een voorwaarde is wel dat het laadstation lineair afgeschreven wordt over minstens 5 belastbare tijdperken en dat ten vroegste vanaf het aanslagjaar dat verbonden is met het belastbaar tijdperk in de loop waarvan het laadstation operationeel en publiek toegankelijk is”, besluit Philippe Kahn.

Schakel over naar een elektrische vloot

Naast een gunstige fiscaliteit zijn er nog heel wat andere uitstekende redenen om vandaag al te kiezen voor elektrische wagens.

  • Het is een milieuvriendelijke oplossing die leidt tot 17 à 30% minder CO2-uitstoot dan de uitstoot door ICE-voertuigen (Internal Combustion Engine of auto’s aangedreven door fossiele brandstof) gedurende de hele levenscyclus van het voertuig.
  • Vandaag is al een breed gamma nieuwe modellen op de markt en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
  • De meeste nieuwe modellen hebben nu al een rijbereik van 300 tot 600 km.
  • Voordelige Total Cost of Ownership (TCO).
  • Elektrisch rijden is aangenaam en veroorzaakt veel minder straatlawaai.
  • Openbare laadinfrastructuur is in volle expansie.
  • Toegang tot lage emissiezones en steden die diesel-en bezinevoertuigen verbieden.

In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. Wacht niet langer om uw wagenpark te elektrificeren en verlaag zo de ecologische voetafdruk van uw bedrijf. Onze mobiliteitspartner Arval helpt u bij het duurzamer maken van uw wagenpark en ondersteunt u bij uw transitie naar elektrische voertuigen.

Ontdek al onze oplossingen of praat erover met uw relatiebeheerder.

Leasinggever: ARVAL Belgium NV/SA Ikaroslaan 99, B-1930 Zaventem - RPR Brussel - BTW BE 0436.781.102.

Article

26.10.2022

Sustainable Future Forum: België als hub voor groene waterstof en de rol van de EU

België heeft sterke troeven als industriële en logistieke hub voor groene waterstof in West-Europa. Ondernemers, bankiers en de Europese Unie gaan in gesprek over de uitdagingen en opportuniteiten.

Tijdens het wereldwijde BNP Paribas Sustainable Future Forum van 18 oktober 2022 gingen 5 experts in het auditorium van het nieuwe Brusselse hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis in gesprek over de bijdrage van de Europese Unie tot de volledige uitrol van groene waterstof. Ook de strategische rol van België als industriële ‘waterstofpoort’ voor West-Europa kwam in het debat naar voren.

Waterstof, een schakel in de decarbonisering van de economie

Groene waterstof wordt gemaakt door elektrolyse van water met hernieuwbare energie. De EU beschouwt groene waterstof als een belangrijke hefboom om schone, betaalbare en veilige energie te voorzien bij de transitie naar een economie met een lagere CO2-uitstoot. Dat potentieel van duurzame H2 benutten, is veelbelovend en tegelijk complex. Toch hebben we met de situatie in Oekraïne, de hoge inflatie en energiecrisis, een momentum dat we kunnen gebruiken om die transitie te versnellen.

De rol van de EU: coreguleren en cofinancieren

Europa ondersteunt de uitrol van groene waterstof voornamelijk op twee vlakken. Allereerst werkt de Europese Unie aan een duidelijke regulering voor de industrie en de markt. Zo kunnen duurzaamheidsquota voor transport en de industrie de markt stimuleren. Daarnaast is rechtszekerheid van groot belang om privé-investeerders aan te trekken voor de dringende uitbouw van veel hoogtechnologische infrastructuur.

De EU neemt het voortouw met concrete acties en de financiering van projecten. Dat neemt niet weg dat er voor zo’n 40% nood is aan privé-investeringen. Die middelen zouden relatief makkelijk beschikbaar moeten zijn, want het gaat eigenlijk over kleine bedragen in verhouding tot de huidige investeringen in klassieke brandstoffen. Bedrijven als Engie en DEME financieren nu al grote projecten en zijn bereid dat nog meer te doen als er een langetermijnperspectief voorhanden is. Er is daarnaast voldoende stimulans vereist, zodat ook aan de gebruikerszijde de vraag toeneemt. Willen we alle doelen bereiken, dan is samenwerking tussen alle stakeholders noodzakelijk, zowel binnen als buiten de Unie.

De Belgische troeven als hub voor duurzame moleculen

We blijven in Europa afhankelijk van landen die duurzame waterstof goedkoop kunnen produceren. Het is daarom van strategisch belang om de aanvoer van waterstof en andere duurzame moleculen te diversifiëren. Voor de in- en uitvoer, de opslag en de verwerking van groene waterstof heeft België tal van troeven als hub voor West-Europa.

België is centraal gelegen in een stabiele regio en heeft grote havens die het hinterland bedienen. Bovendien beschikt ons land al over een sterk netwerk voor CO2 en H2 en geniet het van offshore capaciteit met zijn ligging bij de Noordzee.

Financiering van waterstof-infrastructuur

Voor de financiering van waterstof kunnen we een sterke parallel trekken met de beginjaren van offshore windenergie. Toen hadden we ook nog veel vragen, maar vandaag is het kader voor windenergie duidelijk. Waterstof zal diezelfde evolutie doormaken. Zodra er een ‘level playing field’ is, zullen de investeringen volgen. Daarvoor kan BNP Paribas Fortis de bekende financiële producten aanbieden.

De sprekers

De vijf sprekers vertegenwoordigen de Europese Commissie, de wetenschap, een H2-producent uit de maritieme sector, de energie-industrie en de financiële wereld.

Carla Benauges
Hydrogen and Innovation Policy Officer at the EU Commission (DG CLIMA)

Christa Sys
Professor at University of Antwerp & holder BNP Paribas Fortis Chair Transport, Logistics and Ports

Herbert Jost
General Manager Hydrogen at DEME (dredging, land reclamation, offshore energy)

Eric Gosseye
Solutions and Partnerships Manager at ENGIE

Hendrik Deboutte
Energy, Resources & Infrastructure at BNP Paribas Fortis

Article

20.10.2022

CO2 Value trekt voluit de kaart van de koolstofvrije economie

Van duurzaam voetpad over modieuze jurk tot gesofisticeerde e-fuel. Tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst illustreerde CO2 Value, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, heel concreet hoe het afvangen en benutten van koolstof kan helpen om de economie te defossiliseren.

In feite is het eenvoudig. Bossen en oceanen kunnen CO2 die vrijkomt, absorberen. Maar de verbranding van fossiele brandstoffen, de industrie en het landgebruik zorgen voor een zodanige CO2-uitstoot dat de natuur dat niet langer aankan. Het gevolg is dat de aarde opwarmt. We moeten dus de uitstoot van CO2 verminderen en meer inzetten op hernieuwbare energie. Die oplossing is in de praktijk helaas minder eenvoudig, al bestaan er al heel wat veelbelovende technologieën om decarbonisatie te versnellen. En dat is precies waar CO2 Value zich voor inzet.

Circulaire koolstofeconomie

CO2 Value Europe, een partnerorganisatie van BNP Paribas Fortis, is een interprofessionele organisatie die de CCU-gemeenschap (Carbon Capture & Utilisation) vertegenwoordigt in Europa. Ze streeft naar een circulaire koolstofeconomie. CO2 Value Europe zoekt naar alternatieve manieren en technologieën om koolstofdioxide op te vangen en vervolgens te recycleren tot bruikbare duurzame grondstoffen voor onder meer brandstoffen, chemische producten en bouwmaterialen.

Spoedcursus CCU

Het publiek was tijdens de zesde editie van deze jaarlijkse bijeenkomst van CO2 Value dit jaar net iets meer divers dan anders. Naast leden konden ook geïnteresseerde bedrijven en klanten van BNP Paribas Fortis de bijeenkomst bijwonen. En dat deden ze talrijk. Het afvangen en benutten van koolstofdioxide is een hot topic. Heel wat bedrijven staan voor een duurzame transitie en willen decarboniseren. De aanwezigen kregen een spoedcursus ‘Wat is CCU’, al waren het toch vooral de concrete toepassingen die echt aanspraken.

Duurzaam voetpad

VITO, een Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling, gaf een voorbeeld van hoe CO2-mineralisatie de bouwsector duurzamer kan maken. Deze technologie leidt niet alleen tot een lagere CO2-uitstoot, maar slaat koolstofdioxide permanent op in waardevolle producten zoals bakstenen en tal van andere bouwmaterialen. Zo ligt er in Gent al een voetpad gemaakt uit duurzame stenen.

Dress to impress

Ook in de modesector kan CCU een verschil maken, zo bewijst LanzaTech. Zij zetten koolstofafval om in duurzame brandstoffen, stoffen, verpakkingen en andere producten die mensen in hun dagelijks leven gebruiken. Een daarvan is een synthetische vezel om kleding van te maken zonder aan comfort of stijl in te boeten.

E-methaan

Een belangrijke bron van CO2 zijn nog altijd de fossiele brandstoffen. Met het project Colombus slaan Engie, Carmeuse en John Cockerill de handen in elkaar. Ze ontwikkelen een alternatieve brandstof die de industrie en de vervoersector helpt te decarboniseren. CO2 die tijdens de kalkproductie vrijkomt, wordt afgevangen door Carmeuse en vervolgens gecombineerd met groene waterstof van Engie. Op basis daarvan produceert John Cockerill via electrolyse koolstofneutraal synthetisch methaan of e-methaan als alternatief voor fossiele brandstoffen. Een mooi voorbeeld van een circulaire koolstofeconomie.

Duurzaam partnership

Als partner van het eerste uur staat BNP Paribas Fortis 100% achter de missie van CO2 Value. Duurzaamheid zit in het DNA van de bank en dus moedigen we een nieuwe circulaire en industriële waardeketen zeker aan. Als bankier nemen we onze verantwoordelijkheid en werken we graag mee aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die onze economie veerkrachtiger en duurzamer maken.

Meer weten? Bezoek de website van CO2 Value Europe.

Article

13.10.2022

Sylphar, Lansweeper en Qover winnen Private Equity Awards in 2022

Op 12 oktober werden de winnende bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet. Met de steun van private equity legden ze alle drie een opmerkelijk groeitraject af.

De winnaars van de Private Equity Awards 2022 zijn bekend. Het was al de vijfde keer dat BNP Paribas Fortis dit event organiseerde samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA). Naast een bekroning van Belgische groeibedrijven is dit een mooie gelegenheid om de meerwaarde van durfkapitaalinvesteerders in de verf te zetten voor zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven.

En de winaars zijn …

De drie winnaars werden geselecteerd uit negen genomineerden onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar.

Qover werd verkozen tot ‘Venture Company of the Year’. Deze award beloont jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.

Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren. Het bedrijf is klaar om internationaal op te schalen en werd geloofd om zijn innovatieve en disruptieve bedrijfsmodel.

Lansweeper sleepte de titel van ‘Growth Company of the Year‘ in de wacht. Deze categorie omvat ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.

Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren. Naast het neerzetten van een uitstekend financieel track record, slaagde het bedrijf erin om internationaal een stevige voet aan de grond te krijgen.

Sylphar won in de categorie ‘Buy-out Company of the Year’. Dit zijn ondernemingen die groei realiseren via een betrokken management en gesteund door een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten. Hun spectaculaire digitale transformatie van het verkoopproces, een sterke internationale expansie en een snelle productontwikkeling gaven de doorslag.

"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. De drie verdiende winnaars bewijzen dat stuk voor stuk", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.

Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Bron: Persbericht 

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top