Article

14.01.2020

De centrale partner op uw weg naar duurzame verandering? Uw bank!

Waarom zet een bank in op duurzaamheid? Het antwoord op deze vraag ligt voor de hand: bedrijven – de klanten van de bank – hebben meer dan ooit nood aan ondersteuning bij hun omschakeling naar duurzaamheid.

"Er is geen plan B, want er bestaat geen planeet B", zo verklaarde Ban Ki-moon tijdens de klimaatweek in New York in september 2014. De woorden van de voormalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties zijn blijven hangen omdat ze de situatie perfect samenvatten: de enige optie is 'in actie schieten'. Er wordt verwacht dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan deze verandering. Ook de banken dus! Ze hebben ook een goede reden: banken willen dat hun kostbare klanten het goed blijven doen en vooral ... dat ze klant blijven. Vanuit dit gemeenschappelijke belang wil de bank bedrijven ondersteunen in hun omschakeling naar duurzaamheid. Maar de rol van de bank gaat verder dan dat.

Centrale positie

Volgens de VN zullen er gigantische investeringen nodig zijn om de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (DOD's) tegen 2030 te halen. Het gaat om een jaarlijkse investering van 5.000 tot 7.000 miljard dollar. Wie is er beter geschikt voor deze uitdaging dan de financiële sector? De bank 'kent' en ondersteunt alle huidige marktspelers, van de publieke sector, kmo's, corporates, start-ups, ngo's tot de gezondheidssector, het onderwijs en particulieren. Ze bevindt zich in het hart van de economie en is meer dan ooit de motor die verandering op gang trekt. Haar missie? Deze omschakeling voor de hele maatschappij ondersteunen met een bijzondere focus op bedrijven die inzetten op duurzame verandering om de milieu-uitdagingen aan te pakken.

De drie pijlers van een 'duurzame' bank:

  1. Expertise: een bank is meer dan alleen maar bankier!
  2. De taak van een bank is uiteraard advies geven. Door de jaren heen heeft ze medewerkers bijeengebracht die echte specialisten in duurzaamheid zijn. Ze sensibiliseert bedrijven voor een noodzakelijke verandering en begeleidt hen gedurende het hele proces. Concreet betekent dit dat ze managers de risico's van 'niets doen' doet inzien. Ze helpt hen de opportuniteiten te grijpen die op hun pad komen dankzij een 'duurzaam' businessmodel. In haar missie dient de bank rekening te houden met de behoeften en maturiteit van elke marktspeler. Dit vertaalt zich onder andere door:

    • het delen van kennis en inzichten rond duurzaamheid, klimaatverandering, milieu-uitdagingen, ecologische verandering, enz.;
    • strategische denkwijzen binnen bedrijven te introduceren, te ondersteunen en aan te sturen;
    • de technische haalbaarheid van een project in eender welke activiteitensector te begrijpen en te analyseren (nieuwe technologieën, koolstofvrije economie, life sciences, circulaire economie, smart cities, enz.).
  3. Middelen: financiële ondersteuning van verandering
  4. Duurzaamheid vergt enorme investeringen. De bank is dan ook de ideale partner om de financiële kant van een strategische omschakeling voor haar rekening te nemen. Na een eerste fase waarin alle technische aspecten aan bod komen, zal de bank de vastgelegde plannen valideren en de managers begeleiden bij het financiële luik. Met andere woorden: welke middelen zijn er nodig? Welke financieringsopties zijn het best geschikt? Deze benadering biedt bedrijven een maximale gemoedsrust tijdens de overgang omdat er vanaf het begin rekening wordt gehouden met alle risico's, dus ook de financiële. Nog een belangrijke missie van de bank? Ze werkt als een 'katalysator' voor bedrijven die al verder staan in hun proces naar duurzaamheid om een stapje hoger te klimmen.

  5. Netwerken: samen staat u sterker
  6. Netwerken is de sleutel tot een duurzame verandering. Wie kan alle marktspelers beter samenbrengen dan de bank? Networking is dus essentieel om:

    • ervaringen te delen;
    • best practices te verspreiden;
    • innovatieve oplossingen in de kijker te plaatsen door de toegang tot bepaalde 'duurzame' nieuwe technologieën voor meer bedrijven financieel mogelijk te maken;
    • goedlopende kleinschalige projecten op grotere schaal te helpen doorvoeren.

Onze experten van het Sustainable Business Competence Centre
begeleiden u tijdens uw duurzame transitie.
Aarzel niet om hen te contacteren!
Article

08.01.2020

Een duurzamer businessmodel in vijf stappen

Geen enkel bedrijf ontsnapt eraan: de weg naar duurzaamheid ligt open. Om de uitdagingen van vandaag en in de toekomst aan te gaan, is duurzame verandering noodzakelijk. Maar hoe doet u dat precies?

Niet iedereen bevindt zich in dezelfde situatie. Elk bedrijf heeft zijn specifieke kenmerken en een eigen verhaal. Het legt een uniek parcours af en stelt weloverwogen ambities. Daarom is er niet slechts één weg naar duurzame verandering. Dit hangt onder andere af van welke stappen u al hebt genomen. In welke fase u zich ook bevindt, één ding is zeker: vandaag omschakelen naar een 'sustainable' businessmodel is een noodzaak om morgen te overleven. Net als bij alle transformaties begint alles met de wil om te veranderen. Daarna komt u in beweging, gaat u stap voor stap in de juiste richting en neemt u de eerste hordes ... zonder te slabakken! Wat zijn de belangrijke stappen in uw traject naar duurzaamheid? Welke vragen stelt u zich? Welke voordelen levert het op?

1. VOOR WELKE UITDAGINGEN STAAT U?

"Ook een tocht van duizend mijl begint met de eerste stap", zo luidden de wijze woorden van Lao Tse. Deze eerste bewustwording is van cruciaal belang. We hebben als het ware een elektroshock nodig om te beseffen dat we inspanningen moeten leveren voor een 'groene' maatschappij. Uw bedrijf moet zijn plek vinden in deze wereldwijde evolutie. Hoe? Door mogelijke risico's te vermijden en opportuniteiten te grijpen. Hoe bereidt u zich voor op deze toekomst? In welke mate leeft de klimaatuitdaging binnen uw bedrijf? Is duurzame verandering een slimme strategische zet? Aan de hand van dit soort vragen bepaalt u de 'duurzame' maturiteit van uw bedrijf.

Verzamel kennis en kom in beweging

U weet welke uitdagingen voor u liggen en u bent bereid om te veranderen ... maar waar begint u? Informatie is de sleutel in deze eerste sensibiliseringsfase:

  • Kijk wat er rondom u en binnen uw netwerk gebeurt (ook bij uw concurrenten).
  • Ga naar evenementen (deze thema's komen steeds vaker aan bod): businessgames, workshops over MVO, lezingen, enz.
  • Deel de informatie met uw medewerkers door het thema 'duurzaamheid' in het opleidingsaanbod te integreren, via uw interne communicatie, enz.

2. MAAK EEN VOLLEDIGE ANALYSE

Bij de volgende stap maakt u een overzichtelijke analyse van uw bedrijf. Het doel is om de gevolgen en risico's voor uw bedrijfsactiviteiten te bepalen:

  • Welke fysieke en economische risico's ontstaan er door de milieuproblematiek: toelevering van grondstoffen, gevolgen voor het klimaat, enz.?
  • Hebt u al een energie-audit uitgevoerd?
  • Wat is de ecologische voetafdruk van uw bedrijf? Hoeveel afval produceert u? Enz.
  • Hebt u een team of een verantwoordelijke voor duurzaamheid aangesteld?
  • Hoe staat het met uw interne procedures op dit vlak?
  • Wat vinden uw medewerkers, klanten of leveranciers van deze vragen? Enz.

Het doel van deze analyse is om uw bedrijf volledig in kaart te brengen met zijn sterktes, zwaktes, te verbeteren punten of zaken die aan verandering toe zijn. 

3. GA VOOR QUICK WINS

U bent de weg naar duurzame verandering ingeslagen: investeringen voor een kleinere ecologische voetafdruk, verbetering van uw afvalbeheer, invoering van een MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), inspanningen voor een beter welzijn van uw medewerkers of isolatie van uw bedrijfsgebouw. Deze maatregelen beperken één voor één de gevolgen en risico's voor uw bedrijfsactiviteiten, maar leveren u ook voordelen op korte termijn op. Deze quick wins vallen meestal net buiten uw corebusiness en hebben dus geen rechtstreekse band met uw businessmodel, maar ze zijn zeker een goede zet: een lager energieverbruik levert bijvoorbeeld flinke besparingen op, uw MVO-beleid trekt nieuwe talentvolle kandidaten aan en nieuwe klanten vallen voor uw 'duurzaam' imago.

4. OP NAAR EEN DUURZAAM BUSINESSMODEL

Deze stap neemt meer tijd in beslag omdat het hier om uw corebusiness gaat. Bent u klaar voor een radicale ommekeer? Het is van cruciaal belang dat u zich voorbereidt op een paradigmashift. In deze fase gaat u uw manier van zakendoen helemaal opnieuw overdenken en nieuwe bedrijfsplannen opstellen.

  • Wat is de bestaansreden van uw bedrijf?
  • Is uw businessmodel op duurzaamheid gericht?
  • Welke alternatieven bestaan er in uw sector?
  • Hoe zit het met de productie? Is het haalbaar om anders te werken?
  • Welke marktpositie neemt uw productaanbod in? Wat zijn de alternatieven? Enz.

Al deze vragen zorgen ervoor dat u out of the box gaat denken. Twee factoren staan centraal in uw duurzame businessmodel: de mens en onze planeet.

5. EEN BEDRIJF DAT SAMENWERKT EN INNOVEERT

Het vijfde punt is niet zozeer een laatste stap, maar eerder iets dat u in alle fasen van uw veranderingsproces integreert. Het doel? Nieuwe manieren van werken introduceren in de mentaliteit en gewoonten van uw bedrijf. Centraal hierbij staan een open innovatiecultuur, contacten met start-ups, cocreatie, collectieve intelligentie, duurzame governance op alle niveaus, enz. Hoe eerder u dit in uw activiteiten doorvoert, hoe sneller u de vruchten ervan zult plukken. Zo behoedt u zich voor de vele (juridische, commerciële ...) risico's die u boven het hoofd hangen. Nog beter zelfs, u verbetert uw positie op de markt en bent geloofwaardiger. Uw klanten, leveranciers, medewerkers en partners zien u als een bedrijf dat voor duurzaamheid kiest. En daar hebt u alleen maar baat bij. Deze soft cash levert hard cash op: dit zijn de werkelijke voordelen voor uw bedrijf, zoals nieuwe markten, nieuwe klanten, enz.

De weg naar duurzaamheid ligt voor u open ... Het is aan u om die eerste stap te zetten!

Kiest uw organisatie ook voor een duurzame toekomst?

Doe de test

Article

27.06.2019

Komt de oplossing voor de klimaatverandering van de natuur zelf?

De experts die zijn uitgenodigd voor ons Académy Café zijn ervan overtuigd dat er actie moet worden ondernomen in natuurgebieden zoals bossen en velden. En concrete oplossingen moeten uit de particuliere sector komen.

"Als we de geschiedenis van de mensheid tot een jaar terug zouden brengen, zou de industriële revolutie, en daarmee het verdwijnen van bijna 60% van de biodiversiteit van de planeet, plaatsvinden op 31 december om 23.59 uur, 59 minuten en 59 seconden."

Met die provocerende openingszin schoot Gaëtan Dartevelle, oprichter van Greenloop, het recentste Academy Café in Brussel op gang. (zie de presentatie) Een vijftigtal klanten van de bank kwamen er luisteren naar de oplossingen die een aantal experts voor de klimaatverandering aandroegen.

Natuurlijke oplossingen?

"De klimaatverandering ontspoort en de gevolgen dreigen dramatisch te worden. Duurzaamheid alleen volstaat dan ook niet meer", waarschuwt Aymeric Olibet, Sustainability Advisor bij Corporate Banking. "We moeten versneld oplossingen uitrollen om het broeikasgas op te vangen en het milieu en de ecosystemen te herstellen." (zie presentatie)

De CO2-deeltjes in de lucht opvangen en ze opslaan in de bodem en in bomen, is een oplossing die tijdens een vorig Academy Café aan bod kwam. De natuur zelf zou dus een deel van het probleem  kunnen oplossen. Maar is het niet te laat om in actie te komen?

Te laat niet, nee, maar volgens Marie-Noëlle Keijzer, oprichter van WeForest is er geen minuut meer te verliezen. "De bossen leveren al 30% van de oplossing voor de uitstoot van broeikasgas. Als we 10 miljoen km² bomen – zowat de oppervlakte van de Verenigde Staten – zouden herstellen, kunnen we de opwarming van de aarde beperken tot 1,5°C", legt ze uit. (zie de presentatie)

Een echte uitdaging, die WeForest probeert aan te gaan. De organisatie betrekt de privéspelers daarbij. Ruim 300 bedrijven, waaronder BNP Paribas Fortis, Nike, Brabantia en UCB, hebben zich geëngageerd voor een aantal projecten van de organisatie. WeForest plant bomen in Brazilië, Zambia en Ethiopië en helpt de lokale gemeenschappen het belang daarvan in te zien en er gebruik van te maken in hun eigen economische circuit.

De boeren ondersteunen

Als je weet dat de landbouw verantwoordelijk is voor 25% van de uitstoot van broeikasgassen, is het ook zinvol in die sector actie te voeren. Dat is een van de voorstellen van Chuck de Liedekerke, medeoprichter van Soil Capital. Zijn bedrijf helpt de boeren om hun bedrijfsmodel om te vormen, en te evolueren van degeneratieve naar regeneratieve landbouw.

"Het huidige landbouwmodel put  de bodem uit, helpt de biodiversiteit naar de verdoemenis, en braakt enorm veel broeikasgassen uit. Het alternatief gaat omgekeerd tewerk, en levert al snel een beter rendement", zegt Chuck de Liedekerke.

Soil Capital wil niet alleen de bodem opnieuw natuurlijk vruchtbaar maken, de waterbronnen herstellen en de CO2 in de grond opslaan, maar ook boerderijen die die weg opgaan, rendabel maken, en wel vanaf het eerste jaar. (zie de presentatie)

De landbouwers begeleiden, dat is ook de missie van Earthworm Foundation. Met haar 'Living soils'-programma ondersteunt die vzw de boeren in hun agro-ecologische transitie. Ze doet dat onder meer via dagelijkse opleiding over permanente-landbouwengineering en via studiereizen. In Noord-Frankrijk is intussen al een pilootgroep van 50 boeren – goed voor 12.000 hectare land – opgericht. Een wetenschappelijk comité werkt met hen samen om de gebruikte methodologie te valideren. (zie presentatie)

En nog veel meer..

Het is goed dat elk land, elke autoriteit of elk bedrijf zich inspant om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, maar het is niet genoeg. We moeten verder gaan en de resterende emissies in evenwicht brengen door projecten te steunen die duurzaam zijn of die CO2-emissies vermijden. Het ClimateSeed-platform, dat in samenwerking met de groep BNP Paribas werd gelanceerd, verbindt bedrijven of lokale overheden die hun CO2-uitstoot willen compenseren met promotoren van duurzame projecten die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling (Sustainable Development Goals). (zie presentatie)

Business, geen liefdadigheid

Tot besluit stelden de sprekers unaniem dat de voorgestelde oplossingen alleen haalbaar zijn met de medewerking van de privésector. Maar om de zaken in beweging te zetten, moeten de bedrijven die verandering in hun DNA inbedden.

"De bedrijven moeten zich om te beginnen vragen stellen bij hun ecologische voetafdruk en de milieuacties integreren in een echte marketingstrategie. Met goodwill alleen kunnen we de klimaatopwarming niet stoppen. Daarvoor moeten we onze bedrijfsmodellen aanpassen,” weet ook Marie-Noëlle Keijzer.

Duurzaamheid is een project dat wordt gebouwd, zich ontwikkelt en opnieuw wordt uitgevonden. Wilt u uw overgang naar een duurzamer businessmodel versnellen? Laten we erover praten en ontdek hoe ons Sustainable Business Competence Centre u kan helpen. ClimateSeed is een platform dat bedrijven en lokale autoriteiten die hun CO2-uitstoot willen compenseren samenbrengt met projectontwikkelaars die duurzame projecten implementeren om CO2-uitstoot te vermijden of te capteren. Deze online marktplaats is een initiatief van de Groep BNP Paribas om de vrijwillige handel in emissierechten transparanter en sneller te maken.

Article

15.07.2019

Duurzaamheidsworkshops voor 200 ondernemers

De eerste reeks Sustainable Business Ateliers was een succes. Meer dan 200 ondernemers namen deel aan 9 sessies verspreid over alle regio’s van het land. Wat vonden ze van dat initiatief? Bekijk enkele sfeerbeelden.

Steeds meer ondernemers hebben de transitie naar duurzaamheid als een punt op hun agenda. Hoewel heel wat bedrijfsleiders er economische mogelijkheden in zien, roept die transitie toch vragen op die ze moeilijk in hun eentje kunnen beantwoorden. Die vaststelling, en de ambitie om de ondernemers te begeleiden, bracht BNP Paribas Fortis op het idee van de Sustainable Business Ateliers. De deelnemers delen er praktijkervaringen en wisselen met elkaar van gedachten, maar breiden er ook hun netwerk uit.

Hoe verloopt een Sustainable Business Atelier?

In totaal waren er negen sessies in het hele land. Een typische workshop start met een presentatie van Wilfried Remans, Head of CSR BNP Paribas Fortis, over de manier waarop onze bank zelf duurzaamheid integreerde in haar activiteiten en in haar manier van werken. Na dat eerste gedeelte volgen nog presentaties van de deelnemende bedrijven en organisaties.

In Charleroi, bijvoorbeeld, gaf Philippe Dubois een presentatie. Die CEO is ervan overtuigd dat de toekomst toebehoort aan de deeleconomie. Met de steun van alle medewerkers zette zijn bedrijf, DHK in op een kringloopeconomiebenadering. Die houdt in dat het bedrijf zijn afval recycleert, vermaalt en herwaardeert. Na zijn inspirerende getuigenis volgde er een andere getuigenis, van François Vandenhende. Met ledverlichting, regenwaterputten, afvalsortering en zelfs een insectenhotel koos zijn Orange Hotel in La Louvière, voor een compleet duurzaam concept.

Heel wat ervaringen rijker worden de deelnemers vervolgens ingedeeld in verschillende discussiegroepen, met klanten van de bank, vertegenwoordigers van de academische wereld, lokale decisionmakers en influencers.

Wat vonden ze ervan?

De deelnemers bleken benieuwd te zijn: "Je ziet dat de bedrijven in heel diverse  fasen van hun transitie zitten", vindt een deelnemer. "Soms is de persoonlijke motivatie van de bedrijfsleider de voornaamste kracht achter die transformatie. Maar het is vooral de druk van de markt die de verandering opdringt, want duurzaamheid geldt steeds vaker als verkoops- en differentiatie-argument."

Wat is de rol van de bank?

Daarover lopen de meningen uiteen. Voor sommigen kan BNP Paribas Fortis een bevorderende rol spelen in de toegang tot krediet voor energiezuinige projecten of voor de financiering van groene mobiliteit. Voor anderen kan de bank de communicatie tussen bedrijven en hun integratie in de lokale ecosystemen faciliteren. Ze zou de bedrijven ook kunnen adviseren over de bestaande subsidies, want er zijn heel wat regels in België, en evenveel uitzonderingen op de regels.

Nog anderen benadrukken de rol van de politici: "Een aangepaste reglementering en overheidssteun zijn onontbeerlijk om de voornaamste onzekerheden rond de nieuwe technieken te boven te komen. En waarom geen taxshelter voor duurzaam ondernemerschap? BNP Paribas Fortis is een belangrijke opiniemaker in België en zou kunnen bijdragen tot de invoering van dat soort oplossingen."

Na elke workshop zijn er deelnemers die het Sustainable Business Competence Centre willen leren kennen, om een strategische bespreking over maatschappelijk verantwoord ondernemen en financiering van duurzame projecten op te zetten of voor een globaal overzicht van de milieutransitie en de positionering van hun eigen bedrijf.

Verschillende deelnemers gaven bovendien te kennen dat ze de workshops willen blijven bijwonen, om knowhow en netwerken te delen, zich te verdiepen in specifiekere thema’s en over synergiën na te denken.

Hier vindt u een aantal sfeerbeelden van de verschillende ateliers.

WB_Art_SBA_1_en WB_Art_SBA_2_en WB_Art_SBA_3_en WB_Art_SBA_4_en WB_Art_SBA_5_en WB_Art_SBA_6_en WB_Art_SBA_7_en WB_Art_SBA_8_en WB_Art_SBA_9_en WB_Art_SBA_10_en WB_Art_SBA_11_en WB_Art_SBA_12_en WB_Art_SBA_13_en WB_Art_SBA_14_en WB_Art_SBA_15_en WB_Art_SBA_16_en WB_Art_SBA_17_en WB_Art_SBA_18_en WB_Art_SBA_19_en

Article

12.11.2019

Blue is the new green, of hoe de oceaan ons dagelijks leven en uw bedrijf kan veranderen

Ligt de toekomst van onze planeet op de bodem van de oceaan? Die vraag stond centraal op het recente Academy Café van BNP Paribas Fortis Corporate Banking. Lees verder en ontdek de mening van de experts.

"Een betere gezondheid, een beter milieu en een beter leven. Dat zijn de drie dingen waar de samenleving naar verlangt. Goed nieuws: de blauwe bio-economie kan ons in staat stellen om dat ideaal te bereiken", verzekerde Pierre Erwes (Executive Chairman van BioMarine) al bij het begin van het Academy Café op 21 oktober. "Broeikasgassen, plastic in de oceanen? We hebben de nodige technologie om dat te overwinnen." Genoeg om meteen de nieuwsgierigheid te wekken van ruim 200 deelnemers die speciaal naar het Academy Café, georganiseerd door ons Sustainable Business Competence Centre, waren gekomen om er de beloften van de blauwe bio-economie te aanhoren.

Waarover gaat het?

"De blauwe bio-economie omvat alles wat in de oceanen leeft en dat we duurzaam kunnen produceren om dan te transformeren tot producten met grote meerwaarde", vat Pierre Erwes het samen. De sector is in volle expansie en zou een omwenteling kunnen teweegbrengen in uiteenlopende sectoren zoals de gezondheidszorg, de voedingssector, de plasticindustrie, de cosmetica, energie, en zelfs de ruimtevaart. De sector doet dat door de unieke eigenschappen van organismen zoals algen, zeesterren, kwallen of zeekomkommers te gebruiken.

Nog een schepje microalgen?

De waterwereld biedt tal van mogelijkheden, en zeker microalgen lijken bijzonder veelbelovend, vooral in de duurzame-voedingssector. Alexandra Mosch (Head of Algae Division bij Abar United en vicevoorzitter van European Algae Biomass Association) bracht de uitzonderlijke eigenheden van die micro-organismen naar voren: ze kunnen zichzelf vernieuwen en gedijen zowel in de woestijn als in de oceaan. Ze bevatten vooral ook heel wat gezonde bestanddelen, zoals eiwitten, waarmee voedingsmiddelen kunnen worden ontwikkeld. Op het einde van dit jaar zal je bijvoorbeeld zalm kunnen proeven die samengesteld is op basis van microalgen!

Een nieuw soort plastic

Praat je over de oceanen, dan is de plasticproblematiek nooit veraf. En met reden, want de mens produceert steeds meer plastic naarmate de wereldbevolking toeneemt. "Over 30 jaar zal de productie waarschijnlijk verdrievoudigd zijn", zegt Maria Stewart (Project Manager bij Plastic Innovation Competence Centre). "We moeten dus een nieuwe benadering vinden, door van bij de ontwerpfase van een product al meteen rekening te houden met het recyclingaspect, zodat de verschillende bestanddelen gemakkelijk kunnen worden gescheiden, en onderscheiden, in het volledige proces."

Maar Maria Stewart vindt dat we nog verder moeten kijken. "De toekomst behoort vooral aan plastic dat afkomstig is van biomassa", legt ze uit. "Dat materiaal is nu al in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar en toch gebruiken we er amper de helft van. Ook de oceanen hebben veel te bieden. In de nabije toekomst zou de productie op grote schaal en het gebruik van slimme natuurlijke polymeren een omwenteling kunnen teweegbrengen in de plasticfabricage. Die polymeren kunnen zich vernieuwen en aanpassen aan hun omgeving. Het plastic van morgen zal dus totaal anders zijn dan dat van vandaag."

En hoe past de financiële sector daarin?

Tot slot waren alle experts het erover eens dat de financiële sector in die evolutie een belangrijke rol te spelen heeft, maar ook bereid moet zijn om risico’s te nemen. "We hebben het over innovatie en dat houdt uiteraard risico’s in", aldus Alexandra Mosch. "We hebben dan ook investeerders en de financiële sector nodig om het potentieel van de mariene biodiversiteit helemaal duidelijk te maken, vooral dan in de voedingssector. En dat kan alleen door te investeren in de productiesystemen, in onderzoek en ontwikkeling, en door het publiek meer duurzaamheidsbewust te maken, zonder in greenwashing te vervallen."

MEER INFO

De groep BNP Paribas bevestigde onlangs opnieuw dat ze zich ertoe verbindt de oceanen te beschermen en formaliseerde haar bereidheid daartoe via dit document.

ZELF ACTIE ONDERNEMEN?

Wilt u uw overgang naar een duurzamer businessmodel versnellen? Laat het ons weten en ontdek hoe ons Sustainable Business Competence Centre u kan helpen.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top