Article

18.11.2016

Connected vehicles zetten het betaalmodel op zijn kop 

Voor ze in het straatbeeld verschijnen, worden intelligente voertuigen uitgebreid getest. Heel wat uiteenlopende partners werken daarvoor nauw samen. Duikt er binnenkort een Intel-vloot op? Samen met een nooit eerder gezien B2B-aanbod?

Geconnecteerde voorwerpen zijn een dagelijkse realiteit. In de VS werden er in het tweede kwartaal  maar liefst 1,4 miljoen auto’s aangesloten op het mobiele netwerk. Ter vergelijking: in diezelfde periode waren er maar 1,2 miljoen smartphones en amper 900.000 tablets die voor het eerst verbonden werden met het internet.  Als verschillende spelers hun ervaring en kennis bundelen, kan een verbonden voorwerp ook een slim voorwerp worden.

Eind 2015 voorspelde het Britse onderzoeksbureau Juniper Research dat Google, Volvo, Daimler, Tesla, BMW of Apple Car marktleider wordt in zelfrijdende auto’s.  Het eerste merk dat uitpakt met een functioneel model, neemt de koppositie in.

Intel-vloot van zelfrijdende auto’s?

Intel schijnt de inzet goed begrepen te hebben.  Het wil  een software ontwikkelen die de standaard moet worden in de markt. Het bedrijf wil daarvoor flink in de buidel tasten: het plant voor 100 miljoen dollar overnames.

Intel sleutelt aan een totaaloplossing die bestaat uit een embedded computer, een communicatiesysteem en een data center. De chips-en softwareproducent heeft al zes start-ups overgenomen en veertig partnerships opgezet met autobouwers als BMW en toeleveranciers als Mobileye.

In 2017 starten de eerste tests met 5G-modems in de VS. Het gaat om het snelste en meest beveiligde netwerk ooit, cruciaal om voertuigen met elkaar en met de verkeersinfrastructuur te laten praten. Vier jaar later, in 2021, moet de iNext, de eerste generatie van zelfrijdende BMW’s,  de weg veroveren.

On-board infotainment, onderhoud op afstand, pay as you drive; Orange schakelt een versnelling hoger

De telecomoperator beschouwt connected vehicles als een van zijn kernstrategieën. Nu al besteedt Orange 40% van zijn middelen aan de Internet Of Things. Orange werkt samen met tal van partners om producten te ontwikkelen voor de verzekeringssector en de telematica-markt. Het gaat onder meer in zee met een telematica-specialist die controle-units en software-platformen maakt. Orange zou de SIM-kaarten en de internationale verbindingen op zich nemen, waardoor autoverzekeraars premies kunnen aanbieden in functie van het rijgedrag van de chauffeurs.

Orange praat ook met Renault en Tesla  en heeft een nieuwe SIM-kaart ontwikkeld  die rechtstreeks in de embedded computer kan geïnstalleerd worden.  Die regelt het onderhoud van het voertuig op afstand, verhoogt de veiligheid en verkrijgt verkeersinformatie via de Cloud.  

Orange gaat ervan uit dat zelfrijdende auto’s de nood aan connectiviteit verder verhogen. Een betrouwbaar en performante internetconnectie en on-board infotainment worden een absolute must. Omdat chauffeurs die zich niet langer om de weg hoeven te bekommeren, geëntertained willen worden.

Vehicle-as-a-service en intelligent vlootbeheer

Orange gaat ook haar ervaring met databeheer uitspelen in de automarkt. De telecomoperator creëert daarmee een niche in het vlootbeheer.  Orange heeft daarvoor Ocean overgenomen, een Franse speler in vlootbeheer en geo-positionering. Het brandstofverbruik en rijgedrag van bedrijfswagens zal vanop afstand gevolgd kunnen worden.  Orange maakt werk van de communicatie tussen gsm’s en wagens, een cruciale stap voor intelligent vlootbeheer.  Auto’s kunnen geopend en gesloten worden met een virtuele contactsleutel. Wat op zijn beurt zorgt voor een erg precieze facturatie in functie van het eigenlijke gebruik. En zo verandert een voertuig geleidelijk van een product maar een dienst.

(Bronnen: Journal du Net, objetconnecte.com)

IGS Westlede schakelt als eerste crematorium in Vlaanderen over op elektrische crematie. Het bedrijf halveert zo zijn CO2-uitstoot en verbruikt veel minder energie.

Crematoria zijn in Vlaanderen een zaak van de overheid, en niet van private spelers zoals de begrafenisondernemingen en funeraria. In Oost-Vlaanderen verzorgt de InterGemeentelijke Samenwerking (IGS) Westlede de crematies met vestingen in Lochristi, Sint-Niklaas en Aalst.

“We voeren zo’n 12.500 crematies per jaar uit, goed voor een kwart van alle Vlaamse crematies of 16 % van het hele land”, legt directeur Sven De Backer uit. “Daarnaast staan we in voor een 4.500 plechtigheden per jaar. Alles samen goed voor 400.000 bezoekers. Tot slot verzorgen we ook een 100.000 rouwmaaltijden. Dat doen we met een ploeg van zeventig medewerkers, uiteraard met een grote technische ploeg, maar ook met een afdeling voor de plechtigheden en de catering.”

Minder CO2-uitstoot

Een crematie is minder belastend voor het milieu dan een klassieke rustplaats aangezien je minder grond verbruikt. Maar de verbrandingsovens slorpen uiteraard wel veel energie op. Dat beseffen ze bij IGS Westlede en ze sluiten zich aan bij de klimaatdoelstellingen van de Verenigde Naties, Europa en Vlaanderen. “Tegen 2030 willen we 45 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2015”, zegt De Backer. “Dat doen we door in Lochristi onze gasgestookte crematielijnen te vervangen door elektrische. Concreet gaan we zelf energie opwekken met zonnepanelen. Dankzij de omschakeling zullen we 600 ton CO2 minder uitstoten en daarmee halen we onze klimaatdoelstellingen voor 2030.” De transitie is volop aan de gang. Een eerste lijn draait al elektrisch, eind volgend jaar moeten alle lijnen omgeschakeld zijn.’

Stroomversnelling

De vernieuwingsoperatie is in een stroomversnelling geraakt toen de energiecrisis losbrak en de gasprijzen vier tot zes keer hoger werden. “Maar het blijft natuurlijk een ingrijpende omschakeling. We moeten onze randfaciliteiten aanpassen, denk maar aan de verzwaring van het hoogspanningsnet. Alles samen goed voor een investering van 5,5 miljoen euro. Maar BNP Paribas  Fortis heeft echt meegedacht in dit project. Dit project paste mooi binnen hun eigen strategie om bedrijven te begeleiden bij hun duurzaamheidstransitie en het was de start van een mooie samenwerking”, aldus Sven De Backer

Acties op verschillende domeinen

Ook in Sint-Niklaas en Aalst blijft IGS Westlede niet bij de pakken zitten. “Als je meer crematies per dag uitvoert, verbruik je minder gas. We passen ons planningssysteem aan waardoor we het gebruik van de gasgestookte crematielijnen optimaliseren. Daardoor kan je het gasverbruik met een vijfde tot een kwart laten dalen. Op de lange termijn zetten we ook in op acties om onze gebouwen klimaatneutraler te maken. En als je weet dat we in Lochristi jaarlijks 200.000 bezoekers ontvangen, goed voor 50.000 tot 75.000 auto’s op de parking, kunnen we ook daar nog initiatieven nemen. Ik denk aan laadpalen en een betere fietsinfrastructuur. En ik hoop dat ook De Lijn zijn routes nog aanpast, waardoor er weer een halte voor onze deur stopt”, knipoogt De Backer.

“Door de omschakeling van gas op elektriciteit zullen we 600 ton CO2 minder uitstoten”

“We passen ons planningssysteem aan waardoor we het gebruik van de gasgestookte crematielijnen optimaliseren.”

Sven De Backer, Directeur IGS Westlede

Kan een modebedrijf ook succesvol zijn zonder de excessen van fast fashion? Zeker, zo bewijst Jean Chabert met Stanley/Stella, dat op maat gemaakte kleding van biologisch katoen produceert.

“We willen een gamechanger zijn”, vertelt Jean Chabert, CEO van Stanley/Stella. “Toen ik geboren werd, 62 jaar geleden, leefden er 2 miljard mensen op onze planeet. Vandaag zijn we met 8 miljard. Dat is de realiteit, en dus moeten we ophouden met de uitputting van hulpbronnen. Menselijke activiteiten hebben altijd gevolgen, maar we moeten er wel voortdurend naar streven om onze parameters te verbeteren. Daar ligt ons engagement en dat hebben we in 2022 vastgelegd in een charter. We controleren ons hele ecosysteem en leggen de nadruk op mensen en op vertrouwen.”

Kleding als communicatiemiddel

Het B2B-bedrijf uit Brussel verkoopt kleding die dient als communicatiemiddel. Klanten van Stanley/Stella laten T-shirts, sweatshirts en hoody’s bedrukken, printen of borduren en bieden die gepersonaliseerde items aan hun eigen klanten aan. “We zitten in een ‘giveaway’-industrie en onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan het gemiddelde. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen”, aldus Chabert.

Biokatoen: de helft minder water

Vijftien van de 220 Stanley/Stella-werknemers zijn direct of indirect bezig met ESG (Environmental, Social, Governance). Ze controleren bijvoorbeeld of de afspraken over arbeidsomstandigheden en veiligheid op de productielocaties worden nageleefd. Het bedrijf koopt zijn biologisch katoen - geproduceerd zonder GGO (Genetisch Gemodificeerde Organismen), zonder pesticiden en met 70 procent minder waterverbruik dan conventioneel katoen - in India, Tanzania en Turkije. Vervolgens gaat Stanley/Stella in de hele productieketen langdurige verbintenissen aan met als streefdoel: minimale negatieve gevolgen voor mens en milieu. Een voorbeeld? 90 procent van de containers arriveert in de opslagloods in Duitsland per binnenvaartschip, de minst vervuilende vorm van transport.

Nadenken over alle effecten

“We moeten natuurlijk realistisch blijven”, nuanceert Chabert. “Bedrijven die levensvatbaar willen zijn, moeten ook winstgevend blijven. Om textiel te maken verbruiken we per definitie hulpbronnen. Dus denken we na over alle effecten. Onze activiteiten rond textieldecoratie houden we bijvoorbeeld in Europa, ook al is dat duurder. Het afvalwater met inkten en kleurstoffen wordt behandeld en hergebruikt. Voorlopig kunnen we niet vermijden dat elektriciteit in Bangladesh wordt opgewekt door gas. We checken hoe bereid een land is om daarin vooruitgang te boeken. En ondertussen compenseren we wat we niet kunnen vermijden.”

Vertrouwen en menselijkheid

“Vertrouwen is de kern van een goede relatie”, zegt Chabert. “Vroeger liep ik al eens tegen een cashflowprobleem aan. Ik zat aan mijn eigen vermogen en had jarenlang geen leningen. Lange tijd was ik 100 procent aandeelhouder. Uiteindelijk heb ik mijn kapitaal voor 40 procent geopend en kredieten aangevraagd bij BNP Paribas Fortis. We kennen elkaar ondertussen goed en ik hoef hen de beperkingen van mijn bedrijf niet uit te leggen, ze kennen de sector. Ze cofinancieren de voorraad, bieden een factureringsoplossing, ondersteunen onze ontwikkeling in de Verenigde Staten dankzij hun internationale netwerk, enzovoort.”

Vandaag gaat het Stanley/Stella voor de wind. In 2023 werd de omzet meer dan verdubbeld, tot 170 miljoen euro. Binnenkort hoopt het bedrijf ook zijn eerste passen te zetten in Japan en Zuid-Korea. Maar voor Chabert is het duidelijk: “Onze belangrijkste rijkdom staat niet op de balans. Dat zijn onze mensen.”

Stanley/Stella is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

 

We controleren ons hele ecosysteem en leggen daarin de nadruk op mensen en op vertrouwen.

Onze prijzen zijn minstens 50 procent hoger dan gemiddeld. Maar wij bieden wel superieure kwaliteit én respect voor mensen.

Het jonge Belgische Cohabs renoveert herenhuizen en maakt er goed uitgeruste, comfortabele en stijlvolle cohousingprojecten van. Ook het sociale en het milieuaspect is belangrijk in hun verhaal.

“De vastgoedmarkt is al een paar jaar erg krap. Een huis of een appartement vinden in de stad is niet eenvoudig. De economische situatie is niet ideaal voor nieuwe woonprojecten, maar de vraag naar woningen blijft wel hoog”, legt Youri Dauber uit, CEO van Cohabs. “De uitdaging? Verkaveling en betonnering tegengaan door de steden te verdichten. Daarnaast moeten we gebouwen energiezuiniger maken en, last but not least, oplossingen vinden voor eenzaamheid waaraan heel wat mensen over de generaties heen lijden.”

Cohabs heeft 2.500 kamers, verspreid over 150 gebouwen in Brussel, Parijs, New York, Madrid en Luxemburg. In de huur zitten alle kosten begrepen, zoals internet en een Netflix-abonnement, maar ook een schoonmaakdienst en het gebruik van de sportzaal, een cinemaruimte, de tuin en een coworkingspace. Om het samenleven te vergemakkelijken en eventuele frustraties uit te sluiten, voorziet Cohabs in alle huizen een aantal basisproducten, zoals toiletpapier, afwasmiddel, olijfolie en peper en zout. Via een app houden de Cohabs-bewoners van een stad contact en elke maand kunnen ze elkaar ontmoeten op een feest.

Niet alleen jonge professionals

“Toen we in 2016 startten, hadden we de doelgroep 25-35-jarigen voor ogen. Maar we kregen meteen heel veel aanvragen binnen van vijftigplussers”, vertelt Youri Dauber. “Mijn eigen ouders, die 75 zijn, pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie. We beseften dat cohousing niet alleen voor jonge professionals is. Er zijn ook mensen in heel andere levensfases die door een soort overgangsperiode gaan. Vaak gaat dat gepaard met eenzaamheid, zoals bij een scheiding of iemand die zijn partner verloren heeft. We denken ook na over wat we gezinnen kunnen bieden. Die hebben grotere gemeenschappelijke ruimtes nodig en goed gedefinieerde voorwaarden. Zoals elk jong en innovatief bedrijf evolueren we gaandeweg. We leren met vallen en opstaan.”

Solidair en sociaal samenleven

De jonge bedrijfsleider staat geregeld versteld van het sociale avontuur dat samenleven kan zijn. “We hadden een 45-jarige Syrische vluchteling die wel wat zag in cohousing. Wij dachten dat samenleven met een groep twintigers nooit zou lukken. Maar we hadden het fout. De relaties die daar zijn opgebouwd waren zo rijk dat we nu samenwerken met de Franse ngo Singa. Ondertussen bieden we in een veertigtal van onze huizen solidaire kamers aan.”

Design, upcycling en een app

Het jonge bedrijf zet sterk in op design. Daarvoor werkt het samen met Lionel Jadot, de Belgische pionier in upcycling. Zijn aanpak past perfect in de milieufilosofie van Cohabs, dat zelf ook gerecycleerde materialen gebruikt voor renovaties. Ook zonnepanelen en het recupereren van regenwater horen bij dat verhaal. “EPC-score B of C halen, dat is ons doel. Voor oude gebouwen is dat uitzonderlijk goed”, gaat Youri Dauber voort. “We zijn CO2-neutraal en lid van 1% for the Planet.”

Klaar om samen grenzen te verleggen

Voor investeringen en de aankoop van nieuwe gebouwen kon Cohabs rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis. “Zij lopen al mee in ons verhaal sinds ons derde pand. Toen waren we nog maar een klein bedrijfje, maar we vroegen wel aanzienlijke bedragen van een paar tientallen miljoenen euro’s. Maar ze hebben ons ondersteund en kredieten toegekend waardoor we ook konden groeien in het buitenland. Het is echt een samenwerking. Ze schenken ons hun vertrouwen en geloven in het potentieel van ons concept.”

Cohabs is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

Quotes

“In veertig van onze cohousinghuizen bieden we solidaire kamers aan voor mensen die willen herintegreren in de samenleving.”

“Mijn ouders van 75 pushten me om het concept ook open te stellen voor hun generatie.”

De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten van bedrijven samen op één platform. Daar zijn hun maatschappelijke gevolgen concreet meetbaar.

“Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al was ik wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben mijn partners en ik een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt”, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.

Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die maatschappelijk een groter verschil wou maken en die acties ook meer zichtbaarheid wou geven. “Het is voor bedrijven een must om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal. Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan. Bedrijven moeten dus niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.”

Persoonlijke begeleiding

“Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positief effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goede methode om dat efficiënt te doen”, merkt de ondernemer op. “Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. We passen ons aan aan de processen van elke businessunit en elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet”, verzekert Kenneth Bérard. “Onze klanten zoeken geen technologie, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont, toont ook een tevredenheidsonderzoek bij onze klanten.”

Acties structureren

Het eerste advies dat Optimy altijd geeft aan bedrijven: versnipper je inspanningen niet, ze moeten één geheel vormen. “We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.”

De juiste partner

De band die Optimy vanaf het begin had met BNP Paribas Fortis was doorslaggevend voor de groei van het bedrijf. “Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.”

De groei van Optimy werd eerst ondersteund door cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel. Toen trad een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (Software as a Service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) tot het kapitaal.

Multiculturele verrijking

Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy de werving van nieuw talent. “Wij hebben die uitdaging kunnen omzetten in een troef”, besluit Kenneth Bérard. “We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.”

“Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf”.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top