Article

14.12.2017

Cash for car: het standpunt van de fleetmanagers

Honderden fleetmanagers en mobiliteitsspelers uit de bedrijfswereld beantwoordden de enquête op Fleet.be over cash for car. We trekken er enkele nuttige lessen uit terwijl het debat over de plaats van de auto in België nog steeds hevig woedt.

De politiek nam al tal van maatregelen om onze stadscentra te ontlasten en de lucht er schoner te maken op korte termijn. Maatregelen die ook breed in de pers werden uitgemeten. Het is echter lang niet zeker of ze ook echt effect zullen hebben. Neem nu bijvoorbeeld de resultaten van de recente studie van Fleet.be over cash for car, de mobiliteitsvergoeding die werd gelanceerd door de regering-Michel.

Aan deze enquête namen 480 bestuurders en 263 fleetmanagers deel. En wat blijkt? Zestig procent van de ondervraagden overweegt niet om afstand te doen van zijn voertuig. De meeste voorstanders van de maatregel zouden hun financiële vergoeding gebruiken om een ander voertuig te kopen (een nieuw, groter en comfortabeler of tweedehandsvoertuig). Slechts een zeer klein aantal ondervraagden overweegt om exclusief gebruik te maken van het enige resterende voertuig in het gezin.

We merken daarnaast op dat de maatregel meer voorstanders heeft bij de werknemers met het laagste autobudget (minder dan 400 euro per maand). De werknemers uit de publieke sector zijn de grootste voorstanders. En in alle sectoren samen worden volgende oplossingen overwogen in dalende volgorde qua voorkeur: het openbaar vervoer, de fiets en carpoolen.

Het is evenwel nodig dat het mobiliteitsbudget dat nu voorzichtig door de federale staat werd ingevoerd, een algemeen gegeven wordt en een belangrijk financieel voordeel vormt voor de betrokken werknemers voordat een meerderheid van de loontrekkenden bereid zal zijn om zijn individuele auto af te staan.

Bij de fleetmanagers stellen we het volgende vast: hoe groter het bedrijf, hoe beter de maatregel lijkt te worden onthaald. De keuzes en prioriteiten liggen in de verschillende bedrijven echter mijlenver uit elkaar. Uit het rapport blijkt eveneens dat bedrijven bereid zijn hun werknemers te begeleiden bij hun mobiliteitskeuzes en hen andere extralegale voordelen aan te bieden, zoals een groepsverzekering of vakantiedagen. Er zijn overigens al enkele grote bedrijven die een dergelijk mobiliteitsplan of andere keuzemogelijkheden aanbieden.

Een voorbeeld:

“ENGIE lanceerde een mobiliteitsplan met de naam 'Let's choose'. Het aantal bestuurders daalde er zo van 70% in 2010 naar 23% in 2017. Omdat het nieuwe gebouw beter bereikbaar is met het openbaar vervoer en ook minder parkeerplaatsen telt, stelde het bedrijf zijn medewerkers voor om een eigen mobiliteitsbudget samen te stellen op basis van hun behoeften. De medewerkers kunnen er dus voor opteren om hun parkeerplaats te behouden of voor hetzelfde bedrag kunnen ze ook voor andere oplossingen kiezen op het vlak van mobiliteit (fiets, abonnement openbaar vervoer, carsharing enz.), diensten (elektronisch materiaal, opleidingen, bonnen Decathlon enz.) of zelfs extralegale voordelen (extra vakantiedagen enz.). Veel medewerkers kozen voor die laatste formule, waardoor er bij ENGIE heel wat parkeerplaatsen vrijkwamen”, vertelt Chloé Laurent van Réseau des Mobility Managers (juni 2017).

Over één essentieel punt zijn alle spelers in de sector het eens: om te zorgen voor een diepgaande en duurzame transformatie in het individuele gedrag zijn in ons land een coördinatie met de verschillende overheden (gemeenten, gewesten, provincies en federaal), een betere infrastructuur én een sterker openbaarvervoersaanbod onontbeerlijk.

Article

04.09.2024

Arval: mobiliteit in werk én leven

Veel medewerkers zien mobiliteit tegenwoordig als een nood die ze in samenwerking met hun werkgever aanpakken. Ze verplaatsen zich allang niet meer alleen met Koning Auto, maar maken almaar vaker gebruik van een mengeling van mobiliteitsoplossingen. Die zijn zowel privé, openbaar als gemengd. Belgische ondernemingen zijn daarom meer en meer op zoek naar knowhow over dé perfecte mobiliteitsmix, die is aangepast aan hun eigen professionele noden én aan de behoeften van hun personeel. De mobiliteitsspecialisten van Arval tonen hoe mobiliteit evolueert en hoe zij daarmee omgaan. Want daarvoor is niet alleen kennis nodig, maar ook een pakket aan begeleiding, waarmee ze werkgevers op dat vlak ondersteunen.

Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert, vat de visie en missie van Arval gebald samen: “Life is a journey made of journeys. Dat betekent dat wij ons bij Arval voortdurend afvragen hoe we kleine, middelgrote en grote ondernemingen kunnen ondersteunen en ontzorgen bij alle mobiliteitsvragen die ze zich stellen. In ons DNA als ondersteuner zitten twee belangrijke aspecten die waarde toevoegen: het persoonlijke en duurzame mobiliteit*. Van eenmanszaak tot groot bedrijf: Arval biedt zijn corporate knowhow aan en zorgt voor een one-stop-shop-oplossing.”

* Duurzame mobiliteit: mobiliteit met een lagere uitstoot van broeikasgassen, die elektrificatie, zachte mobiliteit en/of openbaar vervoer stimuleert.

Duurzame mobiliteit als vanzelfsprekende sleutel

Veel ondernemingen trekken vandaag voluit de kaart van de duurzame mobiliteit, of evolueren in die richting. Dat houdt niet alleen de keuze in voor elektrische auto’s, maar ook met een open blik kijken naar nieuwe mobiliteitsoplossingen. Arval speelt daarin zijn eigen rol: alle klanten worden geïnformeerd en begeleid in hun streven naar duurzame mobiliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen als Arval Bike Lease, Arval Car Sharing en de toekomstige budgetbeheertool vormen voor veel ondernemingen de sleutel tot een sluitend mobiliteitsverhaal.

Troef in de ‘war for talent’

Al die mogelijkheden worden bovendien niet alleen gezien als pure verplaatsingsmogelijkheden, maar passen in een hr-concept dat ondernemingen inzetten in de ‘war for talent’. Philippe Kahn heeft met Arval steeds vaker te maken met ondernemingen die echt inspelen op mobiliteitsvragen. Ze zien het als een kans om de band met hun medewerkers te versterken of om nieuwe krachten aan te trekken.

Kahn: “Heel wat ondernemingen denken na in functie van mobiliteit over bijvoorbeeld hun locatie. Ze kiezen dan eerder voor de nabijheid van een mobiliteitshub, zoals een groot station als Brussel-Centraal of Antwerpen-Berchem. Daar kunnen ze de volledige mix van mobiliteitsmogelijkheden aan hun personeelsleden aanbieden. Zo kunnen die met de fiets of deelstep naar het werk komen, verplaatsingen maken met poolwagens of met de trein, gebruikmaken van bussen en deelauto’s … En dat betalen ze allemaal met het mobiliteitsbudget dat ze van hun werkgever krijgen.”

Toegevoegde waarde: zakelijk én persoonlijk

De budgetbeheertool waarmee ondernemingen het overzicht bewaren van alle mobiliteitsoplossingen die hun medewerkers gebruiken én van de bijbehorende kosten, is maar één facet van de toegevoegde waarde die ondernemingen krijgen aangeboden. Ook consulting rond mobiliteit maakt onlosmakelijk deel uit van wat Arval voor ondernemingen doet.

Philippe Kahn: “Als een onderneming met zowat 100 medewerkers van plan is te verhuizen naar het centrum van Antwerpen, zitten wij met hen rond de tafel om te bekijken welke nieuwe mobiliteitsoplossingen ze nodig hebben én hoeveel het hen allemaal zal kosten. Op die manier maken we echt deel uit van het team en kijken we samen naar de effecten van alle mogelijke mobiliteitsoplossingen op hun toekomst. Dat is maatwerk, waarin we onze expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

Die expertise doet ondernemingen vaak een stap vooruitzetten in hun bedrijfsvoering, maar ook richting personeel. Kahn: “De tijd van het Excel-bestand waarmee het gebruik van de poolwagen werd bijgehouden, is voorbij. Apps op telefoon of computer maken alles makkelijker en vlotter. Ze houden de locatie van poolwagens tussen de verschillende vestigingen bij én doen de grens tussen pool- en deelauto’s vervagen. Zo maken medewerkers tijdens het weekend – weliswaar tegen betaling – privé gebruik van de auto die ze tijdens de week voor professionele verplaatsingen gebruiken. Ook de typische ondersteuning bij het leasen van een elektrische fiets maakt deel uit van dat verhaal. Arval ontzorgt werkgevers op dat vlak en geeft hen extra troeven in handen om hun medewerkers ook privé te ondersteunen in hun mobiliteit. Het wordt een verhaal waarin ondernemingen, via hun mobiliteitsdossier, echt deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van hun medewerkers.”

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Article

12.06.2024

We moeten allemaal samen vooruit

De bank verminderde haar CO2-uitstoot per voltijds equivalent met 55% sinds 2019. En dat vraagt volgens Sandra Wilikens, Chief Human Resources Officer, een betrokkenheid van iedereen.

Tussen 2019 en 2022 is de bank erin geslaagd haar CO2-uitstoot met liefst 55% terug te schroeven. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Voornamelijk door in te zetten op de energie-efficiëntie van onze gebouwen, die goed zijn voor ongeveer 80% van onze onmiddellijke uitstoot. Daarnaast hebben we ons vastgoed geoptimaliseerd en de beroepsverplaatsingen fors verminderd. We kiezen voor een gestructureerde aanpak waarbij alle departementen betrokken zijn. Sinds 2012 brengt ons Green Bank Platform driemaandelijks de verschillende contactpersonen van elke afdeling samen om er hun actieplan voor te stellen met eigen initiatieven. Daar wordt telkens een stand van zaken opgemaakt van een reeks KPI’s op het vlak van energie- en papierverbruik, beroepsverplaatsingen, elektrificatie van het wagenpark, afvalbeheer… Want meten is weten.”

De doelstelling was om tegen eind 2025 een reductie van de uitstoot te bereiken van 42,5% ten opzichte van 2012. Dat doel is inmiddels behaald. Wat zijn de verdere plannen?

“Het is niet de bedoeling om tot 2025 op onze lauweren te rusten. Want er is geen tijd te verliezen als we tegen 2050 koolstofneutraal willen zijn. Onze nieuwe zetel aan de Warandeberg in Brussel is een mooi voorbeeld van energie-efficiëntie, maar er kan nog veel verbeterd worden in de rest van ons vastgoedpark. We gaan de energie-efficiëntie van de verschillende regionale kantoren verbeteren, zonnepanelen installeren op meer dan 80 locaties en ledverlichting wordt de standaard in al onze gebouwen. Die inspanningen moeten toelaten om onze CO2-uitstoot met nog eens 7% te verminderen.”

Hoever staan jullie met de elektrificatie van het wagenpark?

“We doen veel inspanningen om ons wagenpark te elektrificeren en ik durf zeggen dat we op de goede weg zijn. Eind 2022 bestond de vloot van geleasete bedrijfswagens voor bijna 30% uit geëlektrificeerde wagens – 100% elektrisch en plug-in hybrides. In het derde kwartaal van 2023 waren die wagens goed voor 95% van de nieuwe bestellingen. De nieuwe fiscaliteit speelt uiteraard een grote rol in deze evolutie. Maar voor werkgevers is daarmee de kous niet af. Ze krijgen te maken met een complex fiscaal kader, onder andere voor de terugbetaling van de elektriciteitskosten. Ook voor een deel van onze medewerkers zijn er nog hindernissen omdat ze bijvoorbeeld moeilijk toegang hebben tot een laadpaal. Ik ben van plan om dit jaar een rondetafelgesprek over mobiliteit te organiseren. Het is de bedoeling om overheden, operatoren, start-ups en bedrijven samen te brengen. Want we moeten vooruit, en we moeten het allemaal samen doen.”

Hoe zorgen jullie voor voldoende engagement bij het personeel?

“Veel communiceren. Het is belangrijk om uit te leggen wat je doet en waarom je het doet. Enkel zo kan je mensen warm maken om mee te werken. Binnen de bank kunnen we daarvoor rekenen op een netwerk van ruim 200 EcoCoaches. Het duurzaamheidscompartiment van de cao 90 werkt ook stimulerend. Hierbij bepalen we elk jaar zes concrete doelstellingen. Verwezenlijken we er minstens drie, dan krijgen alle medewerkers een premie aan het einde van het jaar. Tot nu toe is dat al altijd gelukt. Er zijn nog andere incentives mogelijk. Met ons ‘Green Fuel Consumer Plan’ belonen we medewerkers die een bedrijfswagen hebben maar die weinig gebruiken. En we lanceren heel wat acties om zachte mobiliteit – wandelen, fietsen en openbaar vervoer – te bevorderen. De keuze om onze zetels in de steden te vestigen is ook positief. Eind 2022 gebruikte 79% van het personeel dat in Brussel werkt het openbaar vervoer om naar kantoor te komen. Buiten de steden is dat 60%.”

Zijn er tot slot nog gebieden die volgens u dringend aangepakt moeten worden?

“Digitale vervuiling wordt vaak onderschat. Om een idee te geven: honderd mails sturen zorgt voor evenveel vervuiling als twintig kilometer met de auto rijden. Daarom organiseren we elk jaar een interne campagne om onze medewerkers te sensibiliseren en hen tips te geven voor een kleinere digitale voetafdruk. Regelmatig je mailbox opkuisen, links versturen in plaats van bestanden, verouderde bestanden verwijderen: het zijn allemaal kleine dingen. Als al onze 11.000 collega’s daar een gewoonte van maken, kunnen we een grote impact maken. Elke inspanning telt!”

Klantenbinding via abonnementen om slimmer te kopen, uit een dal klimmen dankzij nieuwe ideeën … Emna Everard vond de juiste aanpak om haar Brusselse start-up op het goede spoor te zetten.

Emna Everard komt uit een familie van diëtisten en weet dus wat gezond eten is. “Toen ik twaalf was, ontcijferde ik al de etiketten op verpakkingen. Mijn droom was om op een dag een supermarkt te openen waar je blindelings je boodschappen zou kunnen doen”, vertelt ze.

En omdat ondernemen Emna Everard in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. In 2016, kort voor het einde van haar hogere studies, lanceerde ze online de ‘gezondste supermarkt’ onder de naam Kazidomi. Ze stelt hoge eisen aan de samenstelling en de smaak van de producten. Het principe is dat Kazidomi de producten met de grootste zorg uitkiest, zodat de klanten in het volste vertrouwen gezonde, voornamelijk biologische producten kunnen kopen, met focus op plantaardige opties.

Klantenbinding

Zes maanden na de lancering versnelt de groei van Kazidomi dankzij de lancering van het getrouwheidsprogramma. Met een abonnement van 59 euro krijgen klanten kortingen van 20 tot 50 procent op alle online verkrijgbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Dat levert rendement op én besparing.

In 2017 volgt een eerste financieringsronde van 50.000 euro. Kazidomi groeit, breidt de voorraad uit en levert marketinginspanningen. Emna Everard neemt de eerste twee medewerkers in dienst. De omzet stijgt snel, en ontploft helemaal tijdens de coronacrisis. “Consumenten hadden plots tijd om na te denken over hun gezondheid en welzijn en deden een groot deel van hun aankopen online”, legt Everard uit.

Op zoek naar nieuwe wegen

Na de coronacrisis volgde een keerpunt. “Kazidomi moest een nieuwe weg inslaan. We wilden financieel stabiel zijn en niet afhankelijk van externe middelen”, zegt Everard. Samen met haar teams dacht ze na over de kostenstructuur, de operationele efficiëntie en de marketing. Groei is niet langer het hoofddoel, wel het voortbestaan en de financiële gezondheid van het bedrijf, dankzij een slimme reorganisatie.

Later krijgt Kazidomi de groei weer op gang dankzij twee overnames die zorgen voor krachtige synergieën: Smart Fooding in augustus 2022 en Bébé au Naturel enkele maanden later, een bedrijf gespecialiseerd in gezonde producten voor baby’s en hun ouders. “Via Bébé au Naturel konden we het volume geleverde pakketten verdubbelen”, zegt Everard. “Dat heeft ons geholpen om een beter tarief te bedingen bij de transporteurs en de kosten te verlagen.”

Een bank die luistert en snel reageert

Als bankier van de Brusselse start-up kende BNP Paribas Fortis het bedrijf bij de lancering drie kredieten toe, tussen 2016 en 2019. Die steun was op zich vanzelfsprekend, aangezien het engagement van Kazidomi op het vlak van ESG-doelstellingen (Environmental, Social en Governance) perfect aansluit bij de strategie van de bank. “We konden deelnemen aan het Innovation Hub-programma van BNP Paribas Fortis, en onze relatiebeheerder – die de wereld van de start-ups heel goed kende – was meteen enthousiast en luisterde heel goed. Hij geloofde in ons project, volgde het van dichtbij op en adviseerde ons om een reeks events bij te wonen om daar contact te leggen met andere spelers met trajecten en profielen die voor ons interessant konden zijn”, vertelt Everard, die in 2019 Ondernemer van het Jaar was.

En dat was nog niet alles. “In december 2022 konden we mede dankzij BNP Paribas Fortis Bébé au Naturel overnemen. Start-ups zoals Kazidomi hebben een bank nodig die snel reageert. Als er een kans opduikt, om een ander bedrijf over te nemen bijvoorbeeld, is er geen tijd te verliezen. Dossier analyseren, geld beschikbaar maken … BNP Paribas Fortis reageerde altijd meteen en enthousiast en is ons gevolgd in 99 procent van wat we vroegen”, vertelt de CEO opgetogen.

Kazidomi bestaat nu acht jaar en levert 4.000 producten over heel Europa. De Belgische start-up realiseert 90 procent van zijn verkoop via de website en 10 procent via externe kanalen, zoals Delhaize.

Intussen lanceerde Kazidomi ook het eigen merk Kazidomi, met 200 eigen producten. “Door rechtstreeks met de producenten samen te werken, kunnen we de beste producten leveren tegen de beste prijs.”

https://www.kazidomi.com/nl

Kazidomi is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer boeiende verhalen van ondernemers.

Cosucra investeert in de decarbonisatie van zijn productieprocessen. De klemtoon ligt op vezels en plantaardige eiwitten op basis van chicorei en erwten voor een gezond en minder vervuilend dieet.

Het Henegouwse bedrijf Cosucra bestaat als sinds 1852. Het bedrijf is vrij klein gebleven met 365 werknemers, maar de activiteiten zijn in de loop der tijd wel veranderd. Vanaf de jaren 80 maakte de verwerking van suikerbieten plaats voor cichorei en gele erwten. Suiker werd vervangen door inuline en erwtenproteïne.

“Veel gezinnen hebben weinig tijd om elke dag een verse maaltijd op tafel te toveren. Met onze producten kan de industrie hen gemakkelijke, snelle en voedzame maaltijden aanbieden”, vertelt Eric Bosly, CEO van Cosucra. “Voedingsdeskundigen benadrukken het belang van vezels en plantaardige eiwitten voor de gezondheid en zo’n dieet heeft ook een positieve invloed op onze voetafdruk.”

Nieuwe investeerders

Om een stap verder te gaan in de decarbonisatie lanceerde het bedrijf in 2023 een investeringsplan van zeven jaar ter waarde van 150 miljoen euro. “We zijn ons zeer bewust van de klimaatcrisis, dus we wilden deze overgang snel maken”, zegt Eric Bosly. “Daarom hebben we drie investeerders aan boord gehaald die onze waarden delen en bereid zijn zich op de lange termijn in te zetten.”

Langetermijnrelatie

Cosucra en BNP Paribas Fortis werken al lang samen. “BNP Paribas Fortis heeft ons gesteund bij onze expansie naar Denemarken en de Verenigde Staten. Het is van grote waarde om één en dezelfde gesprekspartner te hebben voor het opzetten van de financiële structuur van dochterondernemingen, het openen van rekeningen in het buitenland, enzovoort. We vergaderen geregeld samen, waardoor we kunnen rekenen op de expertise van teams die gespecialiseerd zijn in de voedingsindustrie. Hun macrovisie is een mooie aanvulling op die van de lokale accountmanagers die onze activiteiten goed kennen.”

Dezelfde marktvoorwaarden

De inspanningen die Cosucra levert, zullen binnen drie jaar leiden tot een daling van 55 procent van de CO2-uitstoot. Decarbonisatie is maar een van de strijdpunten van Eric Bosly. “We pleiten voor dezelfde marktvoorwaarden als dierlijke eiwitten. Waarom wordt er bijvoorbeeld 20 procent btw geheven op melk op basis van erwten terwijl koeienmelk onder 6 procent valt? Plantaardige producten zijn bovendien duurder omdat je door de lagere hoeveelheden geen schaalvoordelen kan halen. Als je rekening houdt met alle ‘negatieve externe effecten’ van dierlijke producten, zowel op gezondheid als milieu, verdient onze sector ondersteuning tot we een zekere omvang bereiken.”

Mentaliteitswijziging

De ondernemer betreurt de manier waarop de detailhandel vlees gebruikt als lokproduct, door zijn marges te verlagen om consumenten een aantrekkelijke prijs te bieden. “In tijden van inflatie is dat prijsverschil des te nadeliger voor ons. Daarom is er vooral een mentaliteitswijziging nodig. Voedingsdeskundigen zeggen dat een wekelijkse portie van slechts 200 tot 250 gram vlees volstaat om er de voedzame voordelen uit te halen, zonder de negatieve effecten. Maar op dit moment consumeren de meeste Belgen eerder 200 gram vlees per dag.”

Ook de concurrentie van geïmporteerde landbouwproducten haalt Bosly aan als een obstakel.

Cosucra is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

“De Europese Green Deal streeft naar een halvering van de input, wat onder meer leidt tot het verbod op veel herbiciden. Boeren zouden begeleid moeten worden bij deze overgang. En een bedrijf als Cosucra, dat cichorei en erwten binnen een straal van 200 kilometer aankoopt, staat niet op gelijke voet met de sterke Chinese concurrentie.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top