Article

06.07.2018

Blockchain in opmars in de auto-industrie.

De automobielsector toont steeds meer interesse voor blockchaintoepassingen. De mogelijkheden zijn erg ruim en beperken zich niet tot de constructeurs en toeleveranciers.

BMW, Bosch, Ford, General Motors, de Renault-groep enzovoort: 36 partners kondigden op 2 mei de oprichting aan van het consortium MOBI, het Mobility Open Blockchain Initiative. Het consortium brengt vooral constructeurs en hun toeleveranciers samen met experts in blockchaintechnologie om na te denken over toepassingen ervan in auto's. Aan het hoofd staat Chris Ballinger, voormalig directeur van Mobility Services van het Toyota Research Institute. Het consortium gaat de diverse aspecten van blockchaintoepassingen in de autosector onderzoeken: "MOBI moet sectoroverschrijdende standaarden voor de autowereld uitwerken", verklaart Sébastien Henot, Manager of Business Innovation van de innovatiecel van Renault in Silicon Valley. "Als morgen nieuwe toetreders gespreide diensten willen aanbieden op blockchains moeten ze niet langsgaan bij elke constructeur, maar kunnen ze zich op die standaarden baseren om diensten aan te bieden die werken voor alle voertuigen". Naast die technische standaarden gaan de constructeurs ook samenwerken om praktijkgevallen en bedrijfsmodellen uit te wisselen, want het is wel de bedoeling om economische ecosystemen te creëren. "Iedereen werkt aan het digitale paspoort voor voertuigen, maar sommige constructeurs hebben andere interessante toepassingen bedacht, en de ontwikkeling van de standaarden vraagt een bredere reflectie over de praktijkgevallen", voegt de verantwoordelijke toe.

De blockchain, een middel om de GAFA te overtroeven

Terwijl in de autosector elke constructeur doorgaans los van zijn concurrenten innoveert om daar een concurrentievoordeel uit te halen, wil het consortium wel samen aan de slag rond de blockchaintechnologie om de hegemonie van de GAFA te doorbreken. Sébastien Henot benadrukt: "MOBI wil een open en fundamenteel gedecentraliseerd ecosysteem zijn. Het is een initiatief om dat ecosysteem in groep te benaderen. Doorgaans ontwikkelen de autoconstructeurs ieder voor zich eigen technologische oplossingen. Bedrijven als IBM, Google of Apple bieden daarentegen transversale technologische oplossingen aan en zijn de constructeurs zo een stapje voor." Velen denken verder en vinden dat blockchains door hun fundamenteel gedecentraliseerde karakter het alternatief zijn voor de modellen die tot nog toe op internet zijn verschenen en die systematisch evolueren naar de creatie van wereldmonopolies. "Als Google of Apple morgen willen dat de constructeurs hun blockchains gebruiken, dan zullen zij de eigenaars worden van de snelweg en ons de tol laten betalen. Precies dat zien we al enkele jaren in de infotainmentsector, waar zij de touwtjes in handen hebben", vat Sébastien Henot samen. Zodra de werkgroepen samengesteld zijn, gaat MOBI werken aan de invoering van blockchains die worden gecontroleerd door de constructeurs, want zelfs als andere technische spelers zoals IBM instappen in de activiteiten van het consortium, zullen alleen de constructeurs de beslissingen mogen nemen.

"Als Google of Apple morgen willen dat de constructeurs hun blockchains gebruiken, dan zullen zij de eigenaars worden van de snelweg en ons de tol laten betalen",
aldus Sébastien Henot.

De eerste praktijkgevallen worden getest

De deelnemende constructeurs, die 70 procent van de wereldwijde autoproductie vertegenwoordigen, richten hun aandacht vandaag op de blockchaintechnologie en verenigen zich in MOBI omdat de eerste praktijkgevallen verschijnen en het tijd is om de handen in elkaar te slaan. Tot de eerste initiatieven behoren die van het Toyota Research Institute, dat vorig jaar tijdens de conferentie Consensus 2017 zijn eerste 'proofs of concept' heeft voorgesteld, demonstratiemodellen die zijn ontwikkeld met Oaken Innovations, een start-up en een van de oprichtende leden van MOBI. De partners hebben een systeem ontwikkeld voor het openen van voertuigen via een beveiligde mobiele applicatie die werkt met een Ethereum-blockchain. Die architectuur wordt ook gebruikt voor de rechtstreekse betaling van tolgelden door voertuigen, zonder dat er betalingsoperatoren aan te pas komen.

Een andere pionier in blockchaintoepassingen voor auto's is Porsche, dat vorig jaar hierrond een wedstrijd voor start-ups organiseerde. Bij de zowat honderd deelnemers viel vooral de start-up XIAN op. Die mocht zijn blockchaintoepassingen drie maanden uittesten in de Porsche-fabriek in Stuttgart. De Berlijnse start-up rustte er een Porsche Panamera uit met zijn miningtechnologie voor diverse functies. De blockchain werd bijvoorbeeld gebruikt om de positie en de werkingsparameters van de wagen op te slaan. XIAN ontwikkelde ook een applicatie voor het sluiten en openen van autodeuren waarbij de blockchain werd gebruikt voor een betere beveiliging. Met de offlinetechnologie van de start-up verliep de authenticatie voor de opening van de wagen 1,6 seconden sneller. Bij dergelijke toepassingen maakt een blockchain het gemakkelijker om een digitale sleutel te delen met derden. Dat kan handig zijn voor autodeeldiensten of onlinewinkels die boodschappen willen leveren in de koffer van de wagen.

In de toekomst wil Porsche bijvoorbeeld zijn elektrische wagens laden via 'smart contracts'. Dat zijn kleine toepassingen die in de blockchain zitten en erin worden uitgevoerd. Uwe Michael, vicevoorzitter van de elektrische en elektronische systemen van Porsche licht dit toe: "Deze moderne technologie vergemakkelijkt ons offensief op het vlak van elektromobiliteit, vooral omdat de authenticatie aan laadpalen en bij betalingen niet alleen sneller en eenvoudiger maar ook veiliger verloopt." Naast die enkele projecten die openbaar zijn gemaakt, bestuderen de constructeurs en hun partners natuurlijk nog andere toepassingen. Het persbericht voor de lancering van MOBI spreekt over zeven grote praktijkgevallen, waaronder de supply chain voor de opvolging van auto-onderdelen tijdens de volledige levensduur, betalingen, autodelen enz.

Het 'blockchained' onderhoudsboekje van IRT SystemX

Aan de basis van alle toekomstige applicaties ligt de digitale identiteit van het voertuig. "De auto van morgen zal zijn digitale identiteit in de blockchain hebben, met het nummer van de constructeur, het voertuigtype, de kleur, de constructiedatum enz.", legt Sébastien Henot uit. "Met die informatie in de blockchain is een open ecosysteem mogelijk. Spelers als Speedy en Carrefour kunnen diensten in de blockchain aanbieden zodra hun sleutel gevalideerd is. Als hij deel uitmaakt van dat ecosysteem kan een nieuwe speler ook informatie toevoegen, bijvoorbeeld over reparaties. Een dergelijke aanpak is alleen mogelijk als er een standaard is en de externe spelers geen aparte systemen moeten gebruiken voor de verschillende automerken."

"De auto van morgen zal zijn digitale identiteit in de blockchain hebben, met het nummer van de constructeur, het voertuigtype, de kleur, de constructiedatum enz.",
aldus Sébastien Henot.

 

Het concept van een onderhoudsboekje in de blockchain is een van de projecten waaraan de ingenieurs en onderzoekers van IRT SystemX werken, binnen het kader van een groot ecosysteem met diverse Franse spelers: een constructeur, de PSA-groep, de Franse verzekeraars via Covéa en sinds kort ook IMA, een pechverhelper. "Toen IRT SystemX ons iets meer dan twee jaar geleden vroeg om aan de blockchain te werken, wisten we nagenoeg niets van deze technologie." We zijn dan te rade gegaan bij onze IT-directeur, die de technologie inderdaad interessant vond", vertelt Aldric Loyer, verantwoordelijke van het innovatieteam dat belast is met de elektronische voorzieningen en de connected auto van de PSA-groep. PSA had niet alleen de kans om samen met topresearchers aan de blockchain te werken en zich in dat veelbelovende domein voor de autosector te ontwikkelen, maar zag ook de gelegenheid om een consortium op te richten nog voor MOBI het licht zag: "Wanneer we het hebben over blockchain, praten we over verspreide voorzieningen waarvoor het echt nodig is om een consortium op te richten en hierbij alle partners van een ecosysteem te betrekken. Wat ons in dit consortium met IRT SystemX aanspreekt, is dat het minder deelnemers telt dan MOBI maar wel meer sectoren dekt, zoals verzekeringen, energie en logistiek. Daardoor kunnen we werken aan praktijkgevallen die verder reiken dan alleen het voertuig zelf." Bij de oprichting van het consortium kwam de digitalisering van het onderhoudsboekje naar boven als het meest relevante project, vooral omdat het de kopers van occasiewagens gemoedsrust geeft doordat ze precies weten in welke staat de wagen zich bevindt. Een onderhoudsboekje in de blockchain kan niet vervalst worden, waardoor er geen twijfel kan bestaan over hoe de wagen is onderhouden. Daarnaast kan er ook veel gemakkelijker informatie worden uitgewisseld tussen de sectorspelers.

Dat is de troef die Aldric Loyer overtuigde om dit project op te starten met SystemX: "Wij hadden het onderhoudsboekje al gedigitaliseerd op smartphone, maar dat is specifiek voor PSA en het kan alleen worden bijgewerkt als het onderhoud van de auto gebeurt in het PSA-net. Die aanpak is veel te beperkt, want de klant wil kunnen beschikken over een ruimere keuze. Met de blockchain voeren we een gedeeld systeem in waarbij de partners uiteenlopende belangen kunnen hebben of zelfs concurrenten zijn, maar we maken wel een belofte voor transparantie en transversaliteit."

Die transversaliteit interesseerde ook Covéa, een groep onderlinge verzekeraars op de Franse markt (MAAF, MMA en GMF), en dan vooral voor de problematiek van auto's die door experts total loss worden verklaard: "Sommige van die auto's worden opnieuw in het verkeer gebracht en veroorzaken dodelijke ongevallen. Het is dus belangrijk dat we die voertuigen kunnen traceren om te vermijden dat ze opnieuw op de markt komen", legt Bruno Garçon uit, verantwoordelijke van het blockchainproject bij Covéa. "Met een blockchain kunnen we het expertiseverslag certificeren en daarna de eigendom van het voertuig overzetten naar de verzekeraar, die dan tot slot attesteert dat de auto wel degelijk is verschroot." Net als zijn partner PSA benadrukt Covéa de grootste troef van de blockchain voor de spelers in de autosector, die perfect aansluit op het concept van een ecosysteem: "Als verzekeraar zien we wel hoe de wereld digitaliseert maar hebben we te maken met silo's waarbij iedereen de gegevens voor zich houdt. Wij willen het leven van de klant vergemakkelijken, vooral op het belangrijke moment waarop hij zich een nieuwe auto aanschaft. Wanneer hij van wagen en verzekeraar verandert, is het interessant voor ons om een ecosysteem van partners van diverse sectoren te hebben waarbinnen we over informatie beschikken en diensten kunnen voorstellen." Uiteraard moeten we ervoor zorgen dat de transparantie van de verrichtingen in een blockchain de vertrouwelijkheid van sommige gegevens niet in het gedrang brengt; geen enkele constructeur wil dat gegevens over storingen in zijn voertuigen voor iedereen zichtbaar zijn in een openbare blockchain of zelfs een blockchain van het consortium dat toegankelijk is voor zijn concurrenten ...

De zelfrijdende auto zal het aantal ingebouwde blockchaintoepassingen enorm doen toenemen

Vandaag zijn de eerste blockchaintoepassingen in auto's nog niet echt indrukwekkend te noemen. Het gaat momenteel vooral om het toevoegen van een blockchainlaag om bestaande applicaties te beveiligen of bepaalde documenten te dematerialiseren. Maar daarnaast bestuderen de innovatielaboratoria van de autoconstructeurs ook veel ambitieuzere en zelfs futuristische applicaties en gebruiksscenario's. Sommige dromen bijvoorbeeld van autonome auto's die niet alleen zelfstandig rijden maar zich ook zelf gaan parkeren en opladen. "Dit is nog maar het topje van de ijsberg van wat mogelijk wordt in de toekomst, zowel qua klantbeleving als nieuwe bedrijfsmodellen", denkt Sébastien Henot. "Als auto's morgen zichzelf besturen, zouden ze dan ook niet economisch autonoom moeten zijn? Een auto zou geld kunnen verdienen door in de loop van de dag boodschappen te doen, zelf geld kunnen uitgeven voor tolwegen, parkings, herlaadbeurten of zelfs kunnen interageren met andere auto's om leveringen door te geven aan een auto die zich dichterbij bevindt of door van een andere auto het recht af te kopen om hem in te halen!".

"Met een open blockchain zitten de tokens in de blockchain en zijn ze openbaar, zodat nieuwkomers ze kunnen aanvaarden zonder dat ze de goedkeuring van de constructeur moeten krijgen, als daarvoor van bij het begin werd gekozen."
Sébastien Henot.

Sébastien Henot denkt dat er op korte termijn systemen mogelijk zijn zoals de 'airmiles' bij luchtvaartmaatschappijen, maar dan verwerkt in blockchains. De verantwoordelijke bij Renault wil de bestuurder belonen en daarbij verder gaan dan Daimler. Dat stelde tijdens het Mobile World Congres 2018 de MobiCoin voor, een cryptomunt om ecologisch rijgedrag te belonen. De miles van Sébastien Henot zouden veel verder gaan: "In tegenstelling tot de miles van luchtvaartmaatschappijen is de blockchain een open ecosysteem. In een gesloten systeem moet de luchtvaartmaatschappij onderhandelen met alle partners over het gebruik van de miles. De koppeling tussen hun informaticasystemen kost geld. Met een open blockchain zitten de tokens in de blockchain en zijn ze openbaar, zodat nieuwkomers ze kunnen aanvaarden zonder dat ze de goedkeuring van de constructeur moeten krijgen, als daarvoor van bij het begin werd gekozen. De nieuwkomers kunnen zich bij het ecosysteem aansluiten tegen een erg lage kostprijs. Uitbaters van openbare parkings of laadpalen, of zelfs grote detailhandelaren kunnen tokens van een autoconstructeur aanvaarden om kortingen of diensten toe te kennen aan hun klanten.

Sommigen zien de elektrische auto van morgen totaal geïntegreerd in de elektrische smartgridinfrastructuur, waarbij ze overdag energie opslaan wanneer zonnepanelen volop produceren, om die dan 's ochtends of 's avonds af te geven wanneer de vraag groot is, en dat alles beheerd door een blockchain. Anderen zien auto's als mogelijke 5G-zenders voor telecommunicatie enz. De mogelijkheden zijn eindeloos, alleen is de techniek er nog niet helemaal klaar voor.

De technologie en bedrijfsmodellen moeten nog rijpen

"De opmars van de blockchain lijkt niet te stoppen en we zullen gegevens tientallen jaren opslaan. Het gebruik van blockchains gaat ook gepaard met kosten voor het operationele beheer. Wie gaat dat betalen?"
Aldric Loyer.

De blockchaintechnologie werd in 2008 ontwikkeld door de mysterieuze Satoshi Nakamoto en staat nog in de kinderschoenen. De programmatiedimensie kwam er pas bij in 2014, met de smart contracts. De technologie heeft bewezen goed bestand te zijn tegen cyberaanvallen, maar kan nog niet beantwoorden aan de erg hoge technische eisen van de autosector. Aldric Loyer legt uit: "De blockchaintechnologie heeft nog een hele weg af te leggen voor ze echt doorontwikkeld is. We hebben gedacht aan blockchains in zelfrijdende wagens om te bepalen op welk moment het voertuig onder de verantwoordelijkheid van de constructeur of van de bestuurder valt. Daarvoor moet de toepassing in real time kunnen werken, maar de blockchain werkt nog niet snel genoeg om dat te realiseren."

De huidige prestaties van de blockchains zijn nog een groot probleem voor de industriëlen. Sébastien Henot duidt op enkele huidige beperkingen van de blockchains: "We zijn op dit moment beperkt door het mogelijke aantal transacties per seconde: bij bitcoins wordt een transactieblok maar om de 12 minuten gevalideerd, bij Ethereum is dat om de 30 seconden. Er zijn spelers die 10.000 transacties per seconde beloven, maar dat is toekomstmuziek, want vandaag zitten we maar aan 50 transacties per seconde." Die cijfers zijn duidelijk onvoldoende voor een volledige supply chain op een blockchain of om blockchaintoepassingen te gaan inbouwen in miljoenen voertuigen.

Een ander struikelblok is de uitwerking van bedrijfsmodellen die de duurzaamheid van blockchains moeten verzekeren. "De opmars van de blockchain lijkt niet te stoppen en we zullen gegevens tientallen jaren opslaan. Het gebruik van blockchains gaat ook gepaard met kosten voor het operationele beheer", legt Aldric Loyer uit. "Wie gaat dat betalen? Welk bedrijfsmodel gaan we hanteren?" Zullen de wagenkopers de blockchains betalen of zullen de constructeurs ICO's (Initial Coin Offering) lanceren om geld op te halen voor het financieren van de investeringen? Er is nog veel denk- en doewerk nodig voordat de ‘connected’ auto, of later de zelfrijdende auto, niet meer zonder blockchains kan. Alle autoconstructeurs hebben dat goed begrepen en werken nu aan de technologie.

Bron: L'Atelier

Article

18.07.2016

Disruptive innovation: J.S. Bach versus The Rolling Stones

Gevestigde bedrijven doen aan incrementele innovatie, start-ups aan disruptieve innovatie. Het is een gevecht tussen Goliath en David, en we weten intussen wie dat gewonnen heeft.

Stel u een malse wei voor, onder een zalig lentezonnetje. Twee professionele muzikanten, netjes in het pak, spelen de Sonate voor fluit en klavecimbel van Johann Sebastian Bach. Plots worden die lieflijke klanken ruw aan flarden gereten door een elektrische gitaar. Het is de beroemde riff uit Start Me Up, de hit van The Rolling Stones. Wanneer ook de bas en de drums invallen, gaan de klassieke klanken ten onder in een orgie van elektrisch versterkte instrumenten. Op de doorgroefde tronie van Keith Richards verschijnt een gemene grijns.

De fantastische muziek van J.S. Bach staat hier symbool voor de gevestigde ondernemingen. Hun aanpak is doordacht, hun producten zijn af. Ze hebben een jarenlange band van vertrouwen met hun klanten opgebouwd. Zo kunnen ze nog heel lang doorgaan, denkt iedereen. Is de muziek van The Rolling Stones even fantastisch als die van Bach? Daar kan over gediscussieerd worden. Ze is in elk geval ánders. Ruig, minder afgelikt, mikkend op directe impact. En zeker niet minder commercieel. De rocksongs van Jagger en Richards staan hier symbool voor de jonge start-ups. Die verstoren de rust van de gevestigde ondernemingen en halen soms zelfs de grootste spelers onderuit.

Spelen volgens andere spelregels

The Rolling Stones waren innovatief. Ze stopten oude blues in een hip jasje, cultiveerden bewust hun imago van stoute jongens en maakten dankbaar gebruik van de massamedia om zichzelf op de markt te zetten. Ze waren disruptief - verbrekend en verwoestend - avant la lettre. Natuurlijk maakt ook de sector van de klassieke muziek gebruik van moderne opname- en distributietechnieken. Maar dat is eerder incrementele innovatie, een geleidelijke verandering. Het product zelf evolueert niet zoveel meer. Het verschil tussen die twee begrijpen - incrementele en disruptieve innovatieve - is van levensbelang voor ondernemingen, stelt Cedric Donck, business angel en oprichter van de Virtuology Academy.

“Gevestigde ondernemingen doen aan incrementele innovatie. Ze verbeteren hun producten of diensten stap voor stap, maar blijven in hetzelfde businessmodel bezig. In de hotelsector wil dat zeggen: we zorgen dat onze kamers wifi hebben, dat we op TripAdvisor staan, dat we een aantrekkelijke website hebben, ... 

Start-ups doen aan disruptieve innovatie. Ze spelen volgens andere spelregels. Denk maar aan Airbnb. Of neem de banken. Die proberen elkaar de loef af te steken met apps en andere digitale innovaties. Dat is nodig, maar het volstaat niet. Disruptieve spelers als Lendio lenen ‘peer to peer’ geld aan bedrijven, zonder dat er een klassieke bank aan te pas komt. Die ‘Uberisatie’ duikt overal op. Disruptieve innovatie is niet te stoppen.”

Hoe anders is disruptieve innovatie?

  • Disruptieve innovatie komt nooit uit de sector zelf
    Spotify is niet opgericht binnen de muzieksector, Uber niet door een taximaatschappij, The Huffington Post niet in de klassieke mediawereld en Tesla niet door een autofabrikant. Disruptie die bestaande bedrijven onderuithaalt, komt niet uit die bedrijven zelf.
  • Er is een fundamenteel verschil in visie op technologie
    In klassieke bedrijven is technologie een ondersteuning voor de business of de marketing. Vaak is het een bron van irritatie of frustratie. Een CTO die in de raad van bestuur zit, is een zeldzaamheid. Start-ups vertrekken net van nieuwe technologie (big data, artificiële intelligentie, nieuwe algoritmes, robotica,...) en vragen zich af: wat kunnen we daarmee doen?
  • De innovatie gaat steeds sneller
    Innovatieve bedrijven kunnen op hun beurt onderuitgehaald worden. Apple zag Spotify niet aankomen, Google werd in snelheid gepakt door WhatsApp. Ook disruptieve bedrijven zijn niet immuun voor disruptie. Dat proces verloopt steeds sneller.
  • Start-ups vinden vandaag gemakkelijk geld
    Starters die een goed idee hebben en kunnen bewijzen dat er business in zit, raken tegenwoordig relatief gemakkelijk aan geld om hun idee te ontwikkelen. Groot en kapitaalkrachtig zijn is geen voordeel meer.
Article

18.07.2016

Disruptief werken: de Build - Measure - Learn cyclus

In de lean start-upmethode wordt een imperfect ‘minimum viable product’ snel uitgetest op de markt, aangepast en opnieuw getest, tot het goed zit. Of tot het product gedropt wordt.

Interne innovatie is in gevestigde bedrijven meestal een top-down verhaal. De directie beslist iets en instrueert het middle management, dat de opdracht weer aan de werkvloer doorgeeft. Daarna gaat het weer omhoog en zo een aantal keren op en neer. Geen wonder dat innovatie veel tijd in beslag neemt. Bovendien komt het initiatief van het management. Dat is niet altijd een garantie dat de markt erop zit te wachten.

Start-ups pakken het anders aan. Ze bekijken het door de ogen van de klant, denken na over diens problemen en vragen zich af hoe ze daar als bedrijf een oplossing voor kunnen verzinnen. Die hypothese wordt als ‘minimum viable product’ (MVP) op de markt uitgetest. Zo’n MVP is niet perfect, maar dat geeft niet: het doel is om te leren of er een behoefte aan is. Door de juiste parameters te meten, kan het product snel aangepast en opnieuw uitgetest worden. En weer aangepast. ‘Build - Measure - Learn’ wordt die ontwikkelingscyclus weleens genoemd. In die startfase wordt vooral uitgezocht of het product toekomst heeft. ‘Pivot or Persevere’, heet dat in het jargon: een andere richting uitslaan of verdergaan op de ingeslagen weg.

Article

18.07.2016

De 'Lean start-up'-methode: zo pakt u het aan

Met de lean start-upmethode werken in een gevestigde onderneming kan betekenen: het eigen businessmodel in vraag stellen en desnoods afbreken. Niet simpel, maar er is geen keuze.

De ideeën van de lean start-up toepassen in een bestaande onderneming, dat ligt niet voor de hand. Ze kunnen immers voor disruptie zorgen, en er zijn niet veel ondernemingen die zichzelf vrijwillig schade willen berokkenen. Maar er is geen keuze: wie niet zelf aan disruptieve innovatie doet, dreigt op termijn van de kaart geveegd te worden door concurrenten die het wel doen. Of opgepeuzeld. The Washington Post, een eerbiedwaardige instelling met 180 jaar traditie en een karrenvracht Pulitzerprijzen, werd in 2013 simpelweg opgekocht door Jeff Bezos, de man achter Amazon.
Hoe pakt u het dan best aan? Cedric Donck, business angel en oprichter van de Virtuology Academy, somt 5 aanbevelingen op.

  1. Zorg voor een sponsor uit het topmanagement
    Echte innovatie wil zeggen: de dingen anders doen. Het team dat aan lean start-up doet, zal daarom gegarandeerd in conflict komen met behoudsgezinde krachten, tegensputterende legal en compliance en baronieën die hun terrein verdedigen. Niet alle bedrijfsstructuren zijn in het belang van het bedrijf. Als het erom spant, moet het team kunnen rekenen op steun van die sponsor uit het topmanagement die zijn voet zet als het nodig is.
  2. Stel een dynamisch en divers team samen
    Het lean start-upteam is best een mix van dynamische interne en externe mensen. De eerste kennen het bedrijf, de tweede zorgen voor de frisse blik van buitenaf. Alle geledingen van de onderneming (productie, commercieel, legal, ...) moeten vertegenwoordigd zijn. Zo kunnen eventuele struikelstenen snel vanuit alle nodige hoeken bekeken en opgeruimd worden. Een goede verhouding tussen jong en oud en verschillende niveaus helpt ook.
  3. Vertrek vanuit een aparte plek
    Buiten de onderneming aan innovatie doen, heeft geen impact. Maar binnen kan de boel stranden op allerlei vertragingsmechanismen. Soms is het een goed idee om op een aparte plek te beginnen, tot er een kritische massa bereikt is. Een vijftigtal personen is vaak een goede maatstaf. Daarna kan het team weer ingebouwd en geïntegreerd worden. Op dat moment moeten er processen (compliance, kwaliteit, boekhouding, ...) opgezet worden, en dan komt de expertise van een groot bedrijf wél van pas. De timing is cruciaal: te vroeg en je versmoort het nieuwe team, te laat en het ontploft door de groei.
  4. Leid het team op in lean start-up
    De laatste jaren zijn er verschillende lean start-upmethodes ontwikkeld – veel ervan vindt u terug in de top tien boekenlijst van Cedric Donck.
  5. Zoek de vruchtbaarste grond voor disruptieve innovatie
    Het doel van disruptieve innovatie is om de grootste impact te hebben met de minste energie. U moet dus op zoek naar de vruchtbaarste grond daarvoor.

Daarna kunnen we Nike citeren: just do it! Opgepast: u zult daarbij komaf moeten maken met twee populaire waanideeën.

  • Ik mag geen fouten maken
    Creëer een cultuur waarin foutjes niet afgestraft worden: zonder mislukkingen is innovatie onmogelijk. Analyseer wel ‘post mortem’ waarom het is mislukt en wat u ervan kunt leren.
  • Ik mag alleen met een perfect product naar buiten komen
    Durf met een imperfect product naar buiten te komen. Customer discovery en product improvement zijn de clou van het verhaal. Uw klant zal blij zijn dat hij mag helpen bij de ontwikkeling van uw product.
Article

18.07.2016

Disruptief werken in 4 quotes

We sluiten af met enkele prikkelende quotes van business angel Cedric Donck. Food for thought...

“Alle gevestigde bedrijven moeten wakker liggen van disruptieve innovatie. En ze moeten uit hun silo komen. Dat besef begint nu toch wel door te dringen. De Franse telecomgroep Orange heeft samen met een verzekeringsgroep een bank voor mobiele telefonie opgestart. En gsm-operator Mobile Vikings is onlangs opgekocht door het mediabedrijf Medialaan. Wie had dat drie jaar geleden durven te voorspellen?”

“Iedereen heeft het altijd over Amazon of Zalando, maar sommige klassieke ondernemingen doen al tientallen jaren aan disruptieve innovatie. IBM verkocht in de jaren 70 mainframe computers en in de jaren 80 en 90 pc’s. Daarna zijn ze aan consulting gaan doen. En de komende vier jaar investeren ze 1 miljard in de artificiële intelligentie van hun supercomputer Watson. IBM wordt soms beschouwd als een dinosaurus, maar dat is onterecht: het bedrijf vindt zichzelf om de tien jaar weer uit.”

“Sommige start-ups doen niets anders dan marktaandeel veroveren zonder winst te maken. Dat is met de Lotto spelen. Het kan echt wel anders. Een internetbedrijf als Immoweb is rustig gegroeid, zonder veel heisa in de pers en op een gezonde manier. Een paar jaar geleden heeft de Duitse mediagroep Axel Springer, uitgever van Bild en Die Welt, 130 miljoen betaald voor een meerderheidsbelang. Proficiat, zeg ik daartegen. Helaas halen veel journalisten hun wierookvat alleen maar boven voor start-ups die miljoenen ophalen, zonder dat ze een deftige businesscase hebben. Ik vind: geld ophalen is de toelating krijgen om verlies te maken. De centen van iemand anders uitgeven, dat is toch niets om trots op te zijn? Zweedse wetenschappers hebben onlangs geanalyseerd hoe start-ups uit 2008 het stelden in 2013. De conclusie: hoe meer kapitaal ze hadden, hoe minder ver ze vijf jaar later stonden. Als je te veel geld hebt, dan geloof je je eigen verhaal en je eigen fantasieën. Heb je weinig geld, dan moet je heel goed naar je klanten luisteren. En dat is de beste manier om succesvol te zijn.”

“België doet het niet slecht. Grote spelers als BNP Paribas Fortis starten intern initiatieven op als Home for Innovation. Bovendien hebben ze meer hefbomen dan business angels zoals ik om start-ups te ondersteunen. Ook de overheid begint haar werk te doen. De tax shelter voor start-ups is bijvoorbeeld een fiscaal instrument om jong ondernemerschap aan te moedigen. Wie investeert in een Belgische start-up, kan rekenen op een vermindering in de personenbelasting. Als het goed is, mag het ook weleens gezegd worden.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top