Article

06.07.2018

Blockchain in opmars in de auto-industrie.

De automobielsector toont steeds meer interesse voor blockchaintoepassingen. De mogelijkheden zijn erg ruim en beperken zich niet tot de constructeurs en toeleveranciers.

BMW, Bosch, Ford, General Motors, de Renault-groep enzovoort: 36 partners kondigden op 2 mei de oprichting aan van het consortium MOBI, het Mobility Open Blockchain Initiative. Het consortium brengt vooral constructeurs en hun toeleveranciers samen met experts in blockchaintechnologie om na te denken over toepassingen ervan in auto's. Aan het hoofd staat Chris Ballinger, voormalig directeur van Mobility Services van het Toyota Research Institute. Het consortium gaat de diverse aspecten van blockchaintoepassingen in de autosector onderzoeken: "MOBI moet sectoroverschrijdende standaarden voor de autowereld uitwerken", verklaart Sébastien Henot, Manager of Business Innovation van de innovatiecel van Renault in Silicon Valley. "Als morgen nieuwe toetreders gespreide diensten willen aanbieden op blockchains moeten ze niet langsgaan bij elke constructeur, maar kunnen ze zich op die standaarden baseren om diensten aan te bieden die werken voor alle voertuigen". Naast die technische standaarden gaan de constructeurs ook samenwerken om praktijkgevallen en bedrijfsmodellen uit te wisselen, want het is wel de bedoeling om economische ecosystemen te creëren. "Iedereen werkt aan het digitale paspoort voor voertuigen, maar sommige constructeurs hebben andere interessante toepassingen bedacht, en de ontwikkeling van de standaarden vraagt een bredere reflectie over de praktijkgevallen", voegt de verantwoordelijke toe.

De blockchain, een middel om de GAFA te overtroeven

Terwijl in de autosector elke constructeur doorgaans los van zijn concurrenten innoveert om daar een concurrentievoordeel uit te halen, wil het consortium wel samen aan de slag rond de blockchaintechnologie om de hegemonie van de GAFA te doorbreken. Sébastien Henot benadrukt: "MOBI wil een open en fundamenteel gedecentraliseerd ecosysteem zijn. Het is een initiatief om dat ecosysteem in groep te benaderen. Doorgaans ontwikkelen de autoconstructeurs ieder voor zich eigen technologische oplossingen. Bedrijven als IBM, Google of Apple bieden daarentegen transversale technologische oplossingen aan en zijn de constructeurs zo een stapje voor." Velen denken verder en vinden dat blockchains door hun fundamenteel gedecentraliseerde karakter het alternatief zijn voor de modellen die tot nog toe op internet zijn verschenen en die systematisch evolueren naar de creatie van wereldmonopolies. "Als Google of Apple morgen willen dat de constructeurs hun blockchains gebruiken, dan zullen zij de eigenaars worden van de snelweg en ons de tol laten betalen. Precies dat zien we al enkele jaren in de infotainmentsector, waar zij de touwtjes in handen hebben", vat Sébastien Henot samen. Zodra de werkgroepen samengesteld zijn, gaat MOBI werken aan de invoering van blockchains die worden gecontroleerd door de constructeurs, want zelfs als andere technische spelers zoals IBM instappen in de activiteiten van het consortium, zullen alleen de constructeurs de beslissingen mogen nemen.

"Als Google of Apple morgen willen dat de constructeurs hun blockchains gebruiken, dan zullen zij de eigenaars worden van de snelweg en ons de tol laten betalen",
aldus Sébastien Henot.

De eerste praktijkgevallen worden getest

De deelnemende constructeurs, die 70 procent van de wereldwijde autoproductie vertegenwoordigen, richten hun aandacht vandaag op de blockchaintechnologie en verenigen zich in MOBI omdat de eerste praktijkgevallen verschijnen en het tijd is om de handen in elkaar te slaan. Tot de eerste initiatieven behoren die van het Toyota Research Institute, dat vorig jaar tijdens de conferentie Consensus 2017 zijn eerste 'proofs of concept' heeft voorgesteld, demonstratiemodellen die zijn ontwikkeld met Oaken Innovations, een start-up en een van de oprichtende leden van MOBI. De partners hebben een systeem ontwikkeld voor het openen van voertuigen via een beveiligde mobiele applicatie die werkt met een Ethereum-blockchain. Die architectuur wordt ook gebruikt voor de rechtstreekse betaling van tolgelden door voertuigen, zonder dat er betalingsoperatoren aan te pas komen.

Een andere pionier in blockchaintoepassingen voor auto's is Porsche, dat vorig jaar hierrond een wedstrijd voor start-ups organiseerde. Bij de zowat honderd deelnemers viel vooral de start-up XIAN op. Die mocht zijn blockchaintoepassingen drie maanden uittesten in de Porsche-fabriek in Stuttgart. De Berlijnse start-up rustte er een Porsche Panamera uit met zijn miningtechnologie voor diverse functies. De blockchain werd bijvoorbeeld gebruikt om de positie en de werkingsparameters van de wagen op te slaan. XIAN ontwikkelde ook een applicatie voor het sluiten en openen van autodeuren waarbij de blockchain werd gebruikt voor een betere beveiliging. Met de offlinetechnologie van de start-up verliep de authenticatie voor de opening van de wagen 1,6 seconden sneller. Bij dergelijke toepassingen maakt een blockchain het gemakkelijker om een digitale sleutel te delen met derden. Dat kan handig zijn voor autodeeldiensten of onlinewinkels die boodschappen willen leveren in de koffer van de wagen.

In de toekomst wil Porsche bijvoorbeeld zijn elektrische wagens laden via 'smart contracts'. Dat zijn kleine toepassingen die in de blockchain zitten en erin worden uitgevoerd. Uwe Michael, vicevoorzitter van de elektrische en elektronische systemen van Porsche licht dit toe: "Deze moderne technologie vergemakkelijkt ons offensief op het vlak van elektromobiliteit, vooral omdat de authenticatie aan laadpalen en bij betalingen niet alleen sneller en eenvoudiger maar ook veiliger verloopt." Naast die enkele projecten die openbaar zijn gemaakt, bestuderen de constructeurs en hun partners natuurlijk nog andere toepassingen. Het persbericht voor de lancering van MOBI spreekt over zeven grote praktijkgevallen, waaronder de supply chain voor de opvolging van auto-onderdelen tijdens de volledige levensduur, betalingen, autodelen enz.

Het 'blockchained' onderhoudsboekje van IRT SystemX

Aan de basis van alle toekomstige applicaties ligt de digitale identiteit van het voertuig. "De auto van morgen zal zijn digitale identiteit in de blockchain hebben, met het nummer van de constructeur, het voertuigtype, de kleur, de constructiedatum enz.", legt Sébastien Henot uit. "Met die informatie in de blockchain is een open ecosysteem mogelijk. Spelers als Speedy en Carrefour kunnen diensten in de blockchain aanbieden zodra hun sleutel gevalideerd is. Als hij deel uitmaakt van dat ecosysteem kan een nieuwe speler ook informatie toevoegen, bijvoorbeeld over reparaties. Een dergelijke aanpak is alleen mogelijk als er een standaard is en de externe spelers geen aparte systemen moeten gebruiken voor de verschillende automerken."

"De auto van morgen zal zijn digitale identiteit in de blockchain hebben, met het nummer van de constructeur, het voertuigtype, de kleur, de constructiedatum enz.",
aldus Sébastien Henot.

 

Het concept van een onderhoudsboekje in de blockchain is een van de projecten waaraan de ingenieurs en onderzoekers van IRT SystemX werken, binnen het kader van een groot ecosysteem met diverse Franse spelers: een constructeur, de PSA-groep, de Franse verzekeraars via Covéa en sinds kort ook IMA, een pechverhelper. "Toen IRT SystemX ons iets meer dan twee jaar geleden vroeg om aan de blockchain te werken, wisten we nagenoeg niets van deze technologie." We zijn dan te rade gegaan bij onze IT-directeur, die de technologie inderdaad interessant vond", vertelt Aldric Loyer, verantwoordelijke van het innovatieteam dat belast is met de elektronische voorzieningen en de connected auto van de PSA-groep. PSA had niet alleen de kans om samen met topresearchers aan de blockchain te werken en zich in dat veelbelovende domein voor de autosector te ontwikkelen, maar zag ook de gelegenheid om een consortium op te richten nog voor MOBI het licht zag: "Wanneer we het hebben over blockchain, praten we over verspreide voorzieningen waarvoor het echt nodig is om een consortium op te richten en hierbij alle partners van een ecosysteem te betrekken. Wat ons in dit consortium met IRT SystemX aanspreekt, is dat het minder deelnemers telt dan MOBI maar wel meer sectoren dekt, zoals verzekeringen, energie en logistiek. Daardoor kunnen we werken aan praktijkgevallen die verder reiken dan alleen het voertuig zelf." Bij de oprichting van het consortium kwam de digitalisering van het onderhoudsboekje naar boven als het meest relevante project, vooral omdat het de kopers van occasiewagens gemoedsrust geeft doordat ze precies weten in welke staat de wagen zich bevindt. Een onderhoudsboekje in de blockchain kan niet vervalst worden, waardoor er geen twijfel kan bestaan over hoe de wagen is onderhouden. Daarnaast kan er ook veel gemakkelijker informatie worden uitgewisseld tussen de sectorspelers.

Dat is de troef die Aldric Loyer overtuigde om dit project op te starten met SystemX: "Wij hadden het onderhoudsboekje al gedigitaliseerd op smartphone, maar dat is specifiek voor PSA en het kan alleen worden bijgewerkt als het onderhoud van de auto gebeurt in het PSA-net. Die aanpak is veel te beperkt, want de klant wil kunnen beschikken over een ruimere keuze. Met de blockchain voeren we een gedeeld systeem in waarbij de partners uiteenlopende belangen kunnen hebben of zelfs concurrenten zijn, maar we maken wel een belofte voor transparantie en transversaliteit."

Die transversaliteit interesseerde ook Covéa, een groep onderlinge verzekeraars op de Franse markt (MAAF, MMA en GMF), en dan vooral voor de problematiek van auto's die door experts total loss worden verklaard: "Sommige van die auto's worden opnieuw in het verkeer gebracht en veroorzaken dodelijke ongevallen. Het is dus belangrijk dat we die voertuigen kunnen traceren om te vermijden dat ze opnieuw op de markt komen", legt Bruno Garçon uit, verantwoordelijke van het blockchainproject bij Covéa. "Met een blockchain kunnen we het expertiseverslag certificeren en daarna de eigendom van het voertuig overzetten naar de verzekeraar, die dan tot slot attesteert dat de auto wel degelijk is verschroot." Net als zijn partner PSA benadrukt Covéa de grootste troef van de blockchain voor de spelers in de autosector, die perfect aansluit op het concept van een ecosysteem: "Als verzekeraar zien we wel hoe de wereld digitaliseert maar hebben we te maken met silo's waarbij iedereen de gegevens voor zich houdt. Wij willen het leven van de klant vergemakkelijken, vooral op het belangrijke moment waarop hij zich een nieuwe auto aanschaft. Wanneer hij van wagen en verzekeraar verandert, is het interessant voor ons om een ecosysteem van partners van diverse sectoren te hebben waarbinnen we over informatie beschikken en diensten kunnen voorstellen." Uiteraard moeten we ervoor zorgen dat de transparantie van de verrichtingen in een blockchain de vertrouwelijkheid van sommige gegevens niet in het gedrang brengt; geen enkele constructeur wil dat gegevens over storingen in zijn voertuigen voor iedereen zichtbaar zijn in een openbare blockchain of zelfs een blockchain van het consortium dat toegankelijk is voor zijn concurrenten ...

De zelfrijdende auto zal het aantal ingebouwde blockchaintoepassingen enorm doen toenemen

Vandaag zijn de eerste blockchaintoepassingen in auto's nog niet echt indrukwekkend te noemen. Het gaat momenteel vooral om het toevoegen van een blockchainlaag om bestaande applicaties te beveiligen of bepaalde documenten te dematerialiseren. Maar daarnaast bestuderen de innovatielaboratoria van de autoconstructeurs ook veel ambitieuzere en zelfs futuristische applicaties en gebruiksscenario's. Sommige dromen bijvoorbeeld van autonome auto's die niet alleen zelfstandig rijden maar zich ook zelf gaan parkeren en opladen. "Dit is nog maar het topje van de ijsberg van wat mogelijk wordt in de toekomst, zowel qua klantbeleving als nieuwe bedrijfsmodellen", denkt Sébastien Henot. "Als auto's morgen zichzelf besturen, zouden ze dan ook niet economisch autonoom moeten zijn? Een auto zou geld kunnen verdienen door in de loop van de dag boodschappen te doen, zelf geld kunnen uitgeven voor tolwegen, parkings, herlaadbeurten of zelfs kunnen interageren met andere auto's om leveringen door te geven aan een auto die zich dichterbij bevindt of door van een andere auto het recht af te kopen om hem in te halen!".

"Met een open blockchain zitten de tokens in de blockchain en zijn ze openbaar, zodat nieuwkomers ze kunnen aanvaarden zonder dat ze de goedkeuring van de constructeur moeten krijgen, als daarvoor van bij het begin werd gekozen."
Sébastien Henot.

Sébastien Henot denkt dat er op korte termijn systemen mogelijk zijn zoals de 'airmiles' bij luchtvaartmaatschappijen, maar dan verwerkt in blockchains. De verantwoordelijke bij Renault wil de bestuurder belonen en daarbij verder gaan dan Daimler. Dat stelde tijdens het Mobile World Congres 2018 de MobiCoin voor, een cryptomunt om ecologisch rijgedrag te belonen. De miles van Sébastien Henot zouden veel verder gaan: "In tegenstelling tot de miles van luchtvaartmaatschappijen is de blockchain een open ecosysteem. In een gesloten systeem moet de luchtvaartmaatschappij onderhandelen met alle partners over het gebruik van de miles. De koppeling tussen hun informaticasystemen kost geld. Met een open blockchain zitten de tokens in de blockchain en zijn ze openbaar, zodat nieuwkomers ze kunnen aanvaarden zonder dat ze de goedkeuring van de constructeur moeten krijgen, als daarvoor van bij het begin werd gekozen. De nieuwkomers kunnen zich bij het ecosysteem aansluiten tegen een erg lage kostprijs. Uitbaters van openbare parkings of laadpalen, of zelfs grote detailhandelaren kunnen tokens van een autoconstructeur aanvaarden om kortingen of diensten toe te kennen aan hun klanten.

Sommigen zien de elektrische auto van morgen totaal geïntegreerd in de elektrische smartgridinfrastructuur, waarbij ze overdag energie opslaan wanneer zonnepanelen volop produceren, om die dan 's ochtends of 's avonds af te geven wanneer de vraag groot is, en dat alles beheerd door een blockchain. Anderen zien auto's als mogelijke 5G-zenders voor telecommunicatie enz. De mogelijkheden zijn eindeloos, alleen is de techniek er nog niet helemaal klaar voor.

De technologie en bedrijfsmodellen moeten nog rijpen

"De opmars van de blockchain lijkt niet te stoppen en we zullen gegevens tientallen jaren opslaan. Het gebruik van blockchains gaat ook gepaard met kosten voor het operationele beheer. Wie gaat dat betalen?"
Aldric Loyer.

De blockchaintechnologie werd in 2008 ontwikkeld door de mysterieuze Satoshi Nakamoto en staat nog in de kinderschoenen. De programmatiedimensie kwam er pas bij in 2014, met de smart contracts. De technologie heeft bewezen goed bestand te zijn tegen cyberaanvallen, maar kan nog niet beantwoorden aan de erg hoge technische eisen van de autosector. Aldric Loyer legt uit: "De blockchaintechnologie heeft nog een hele weg af te leggen voor ze echt doorontwikkeld is. We hebben gedacht aan blockchains in zelfrijdende wagens om te bepalen op welk moment het voertuig onder de verantwoordelijkheid van de constructeur of van de bestuurder valt. Daarvoor moet de toepassing in real time kunnen werken, maar de blockchain werkt nog niet snel genoeg om dat te realiseren."

De huidige prestaties van de blockchains zijn nog een groot probleem voor de industriëlen. Sébastien Henot duidt op enkele huidige beperkingen van de blockchains: "We zijn op dit moment beperkt door het mogelijke aantal transacties per seconde: bij bitcoins wordt een transactieblok maar om de 12 minuten gevalideerd, bij Ethereum is dat om de 30 seconden. Er zijn spelers die 10.000 transacties per seconde beloven, maar dat is toekomstmuziek, want vandaag zitten we maar aan 50 transacties per seconde." Die cijfers zijn duidelijk onvoldoende voor een volledige supply chain op een blockchain of om blockchaintoepassingen te gaan inbouwen in miljoenen voertuigen.

Een ander struikelblok is de uitwerking van bedrijfsmodellen die de duurzaamheid van blockchains moeten verzekeren. "De opmars van de blockchain lijkt niet te stoppen en we zullen gegevens tientallen jaren opslaan. Het gebruik van blockchains gaat ook gepaard met kosten voor het operationele beheer", legt Aldric Loyer uit. "Wie gaat dat betalen? Welk bedrijfsmodel gaan we hanteren?" Zullen de wagenkopers de blockchains betalen of zullen de constructeurs ICO's (Initial Coin Offering) lanceren om geld op te halen voor het financieren van de investeringen? Er is nog veel denk- en doewerk nodig voordat de ‘connected’ auto, of later de zelfrijdende auto, niet meer zonder blockchains kan. Alle autoconstructeurs hebben dat goed begrepen en werken nu aan de technologie.

Bron: L'Atelier

Klantenbinding via abonnementen om slimmer te kopen, uit een dal klimmen dankzij nieuwe ideeën … Emna Everard vond de juiste aanpak om haar Brusselse start-up op het goede spoor te zetten.

Emna Everard komt uit een familie van diëtisten en weet dus wat gezond eten is. “Toen ik twaalf was, ontcijferde ik al de etiketten op verpakkingen. Mijn droom was om op een dag een supermarkt te openen waar je blindelings je boodschappen zou kunnen doen”, vertelt ze.

En omdat ondernemen Emna Everard in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. In 2016, kort voor het einde van haar hogere studies, lanceerde ze online de ‘gezondste supermarkt’ onder de naam Kazidomi. Ze stelt hoge eisen aan de samenstelling en de smaak van de producten. Het principe is dat Kazidomi de producten met de grootste zorg uitkiest, zodat de klanten in het volste vertrouwen gezonde, voornamelijk biologische producten kunnen kopen, met focus op plantaardige opties.

Klantenbinding

Zes maanden na de lancering versnelt de groei van Kazidomi dankzij de lancering van het getrouwheidsprogramma. Met een abonnement van 59 euro krijgen klanten kortingen van 20 tot 50 procent op alle online verkrijgbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Dat levert rendement op én besparing.

In 2017 volgt een eerste financieringsronde van 50.000 euro. Kazidomi groeit, breidt de voorraad uit en levert marketinginspanningen. Emna Everard neemt de eerste twee medewerkers in dienst. De omzet stijgt snel, en ontploft helemaal tijdens de coronacrisis. “Consumenten hadden plots tijd om na te denken over hun gezondheid en welzijn en deden een groot deel van hun aankopen online”, legt Everard uit.

Op zoek naar nieuwe wegen

Na de coronacrisis volgde een keerpunt. “Kazidomi moest een nieuwe weg inslaan. We wilden financieel stabiel zijn en niet afhankelijk van externe middelen”, zegt Everard. Samen met haar teams dacht ze na over de kostenstructuur, de operationele efficiëntie en de marketing. Groei is niet langer het hoofddoel, wel het voortbestaan en de financiële gezondheid van het bedrijf, dankzij een slimme reorganisatie.

Later krijgt Kazidomi de groei weer op gang dankzij twee overnames die zorgen voor krachtige synergieën: Smart Fooding in augustus 2022 en Bébé au Naturel enkele maanden later, een bedrijf gespecialiseerd in gezonde producten voor baby’s en hun ouders. “Via Bébé au Naturel konden we het volume geleverde pakketten verdubbelen”, zegt Everard. “Dat heeft ons geholpen om een beter tarief te bedingen bij de transporteurs en de kosten te verlagen.”

Een bank die luistert en snel reageert

Als bankier van de Brusselse start-up kende BNP Paribas Fortis het bedrijf bij de lancering drie kredieten toe, tussen 2016 en 2019. Die steun was op zich vanzelfsprekend, aangezien het engagement van Kazidomi op het vlak van ESG-doelstellingen (Environmental, Social en Governance) perfect aansluit bij de strategie van de bank. “We konden deelnemen aan het Innovation Hub-programma van BNP Paribas Fortis, en onze relatiebeheerder – die de wereld van de start-ups heel goed kende – was meteen enthousiast en luisterde heel goed. Hij geloofde in ons project, volgde het van dichtbij op en adviseerde ons om een reeks events bij te wonen om daar contact te leggen met andere spelers met trajecten en profielen die voor ons interessant konden zijn”, vertelt Everard, die in 2019 Ondernemer van het Jaar was.

En dat was nog niet alles. “In december 2022 konden we mede dankzij BNP Paribas Fortis Bébé au Naturel overnemen. Start-ups zoals Kazidomi hebben een bank nodig die snel reageert. Als er een kans opduikt, om een ander bedrijf over te nemen bijvoorbeeld, is er geen tijd te verliezen. Dossier analyseren, geld beschikbaar maken … BNP Paribas Fortis reageerde altijd meteen en enthousiast en is ons gevolgd in 99 procent van wat we vroegen”, vertelt de CEO opgetogen.

Kazidomi bestaat nu acht jaar en levert 4.000 producten over heel Europa. De Belgische start-up realiseert 90 procent van zijn verkoop via de website en 10 procent via externe kanalen, zoals Delhaize.

Intussen lanceerde Kazidomi ook het eigen merk Kazidomi, met 200 eigen producten. “Door rechtstreeks met de producenten samen te werken, kunnen we de beste producten leveren tegen de beste prijs.”

https://www.kazidomi.com/nl

Kazidomi is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer boeiende verhalen van ondernemers.

Cosucra investeert in de decarbonisatie van zijn productieprocessen. De klemtoon ligt op vezels en plantaardige eiwitten op basis van chicorei en erwten voor een gezond en minder vervuilend dieet.

Het Henegouwse bedrijf Cosucra bestaat als sinds 1852. Het bedrijf is vrij klein gebleven met 365 werknemers, maar de activiteiten zijn in de loop der tijd wel veranderd. Vanaf de jaren 80 maakte de verwerking van suikerbieten plaats voor cichorei en gele erwten. Suiker werd vervangen door inuline en erwtenproteïne.

“Veel gezinnen hebben weinig tijd om elke dag een verse maaltijd op tafel te toveren. Met onze producten kan de industrie hen gemakkelijke, snelle en voedzame maaltijden aanbieden”, vertelt Eric Bosly, CEO van Cosucra. “Voedingsdeskundigen benadrukken het belang van vezels en plantaardige eiwitten voor de gezondheid en zo’n dieet heeft ook een positieve invloed op onze voetafdruk.”

Nieuwe investeerders

Om een stap verder te gaan in de decarbonisatie lanceerde het bedrijf in 2023 een investeringsplan van zeven jaar ter waarde van 150 miljoen euro. “We zijn ons zeer bewust van de klimaatcrisis, dus we wilden deze overgang snel maken”, zegt Eric Bosly. “Daarom hebben we drie investeerders aan boord gehaald die onze waarden delen en bereid zijn zich op de lange termijn in te zetten.”

Langetermijnrelatie

Cosucra en BNP Paribas Fortis werken al lang samen. “BNP Paribas Fortis heeft ons gesteund bij onze expansie naar Denemarken en de Verenigde Staten. Het is van grote waarde om één en dezelfde gesprekspartner te hebben voor het opzetten van de financiële structuur van dochterondernemingen, het openen van rekeningen in het buitenland, enzovoort. We vergaderen geregeld samen, waardoor we kunnen rekenen op de expertise van teams die gespecialiseerd zijn in de voedingsindustrie. Hun macrovisie is een mooie aanvulling op die van de lokale accountmanagers die onze activiteiten goed kennen.”

Dezelfde marktvoorwaarden

De inspanningen die Cosucra levert, zullen binnen drie jaar leiden tot een daling van 55 procent van de CO2-uitstoot. Decarbonisatie is maar een van de strijdpunten van Eric Bosly. “We pleiten voor dezelfde marktvoorwaarden als dierlijke eiwitten. Waarom wordt er bijvoorbeeld 20 procent btw geheven op melk op basis van erwten terwijl koeienmelk onder 6 procent valt? Plantaardige producten zijn bovendien duurder omdat je door de lagere hoeveelheden geen schaalvoordelen kan halen. Als je rekening houdt met alle ‘negatieve externe effecten’ van dierlijke producten, zowel op gezondheid als milieu, verdient onze sector ondersteuning tot we een zekere omvang bereiken.”

Mentaliteitswijziging

De ondernemer betreurt de manier waarop de detailhandel vlees gebruikt als lokproduct, door zijn marges te verlagen om consumenten een aantrekkelijke prijs te bieden. “In tijden van inflatie is dat prijsverschil des te nadeliger voor ons. Daarom is er vooral een mentaliteitswijziging nodig. Voedingsdeskundigen zeggen dat een wekelijkse portie van slechts 200 tot 250 gram vlees volstaat om er de voedzame voordelen uit te halen, zonder de negatieve effecten. Maar op dit moment consumeren de meeste Belgen eerder 200 gram vlees per dag.”

Ook de concurrentie van geïmporteerde landbouwproducten haalt Bosly aan als een obstakel.

Cosucra is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

“De Europese Green Deal streeft naar een halvering van de input, wat onder meer leidt tot het verbod op veel herbiciden. Boeren zouden begeleid moeten worden bij deze overgang. En een bedrijf als Cosucra, dat cichorei en erwten binnen een straal van 200 kilometer aankoopt, staat niet op gelijke voet met de sterke Chinese concurrentie.”

Brepols bestaat al meer dan twee eeuwen en maakt sinds 1976 agenda’s waarmee mensen hun waardevolle tijd beter kunnen indelen. Via een interne en diverse projectgroep zetten ze volop in op people, planet en prosperity.

“Vanuit Turnhout en een filiaal in Parijs maken wij met onze 110 medewerkers tools waarmee onze klanten hun tijd beter kunnen indelen. En dat komt hun work-lifebalance ten goede”, vat financieel directeur Philippe Pissens de activiteiten van Brepols samen. “Kwaliteit, vakmanschap en creativiteit staan centraal in onze producten. De agenda’s, kalenders en notebooks van Brepols zijn geen wegwerpproducten, maar gaan zonder problemen een jaar mee. Daarnaast maken we zakelijke lederwaren onder de merknaam ‘Maverick’. We zijn ook gestart met een splinternieuwe collectie hoogwaardige notebooks onder de merknaam ‘de KEMPEN’, en we verdelen de bekende Moleskine-notitieboekjes. Tot slot zijn er onze boekbindactiviteiten”, vertelt hij. De belangrijkste markten voor Brepols zijn de Benelux en Frankrijk.

Financieel op de rails

Sinds de oprichting in 1796 heeft Brepols al veel trends en ontwikkelingen zien passeren. De laatste jaren stonden in het teken van groei. Dat is zeker ook te danken aan de financieel directeur, die in 2000 aan boord kwam. Met 17,4 miljoen euro omzet in 2021, 19,6 miljoen in 2022 en vorig jaar 20,8 miljoen zit het bedrijf duidelijk op de juiste financiële rails. “Die cijfers zijn niet alleen een gevolg van prijsstijgingen. We zijn een sterk bedrijf met een solvabiliteit van 70 procent, wat betekent dat we maar 30 procent financieren met externe middelen”, legt hij uit.

Meer dan bomen planten

“Sinds 2009 gebruiken we uitsluitend FSC-gelabeld papier (Forest Stewardship Council). Voor elke boom die sneuvelt, komt er een nieuwe in de plaats. Maar het kan altijd beter. In 2022 gingen we van start met een projectgroep van mensen uit alle bedrijfsniveaus. Die doopten we P3: we focussen op people, planet en prosperity.”

De projectgroep maakte een analyse van de sterktes en zwaktes van het bedrijf, met werkgeversorganisatie Voka als klankbord. “We wilden zeker niet vervallen in greenwashing”, zegt Pissens. Concreet werkte Brepols achttien actiepunten uit, waarmee het al negen van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen kon coveren. Naast een charter gaat het bijvoorbeeld over een code of conduct die de toeleveranciers moeten ondertekenen en respecteren. Andere initiatieven zijn de aandacht voor lokale productie, de beperking van het restafval, de vermindering van het energieverbruik en het uitbouwen van een hr-beleid dat oog heeft voor diversiteit en inclusie. “Het doel van deze projectgroep is een intern en extern draagvlak creëren, en duidelijk communiceren met al onze stakeholders.”

Fluïde organisatie

“Eerlijkheid en transparantie naar onze medewerkers toe dragen we hoog in het vaandel”, gaat Pissens verder. “We overleggen intensief met hen, zowel formeel als informeel. We kiezen bewust voor een fluïde organisatiemodel, tussen het hiërarchische en het zelfsturende in, met veel inspraak. Dat is cruciaal, aangezien een kwart van onze medewerkers de komende drie jaar op pensioen gaat. In die context hebben we ook cobots aangeschaft, waardoor het werk minder fysiek belastend wordt voor hen.”

Heldere communicatie

Pissens benadrukt het belang van helder communiceren naar alle stakeholders toe, ook de financiële partners zoals BNP Paribas Fortis. “De bank is uitgegroeid tot een sleutelfiguur in onze bedrijfsvoering. We bezorgen onze relatiebeheerder gedetailleerde cijfers en houden haar op de hoogte van onze duurzame ambities. Van onze contactpersonen bij BNP Paribas Fortis krijgen we niet alleen informatie over financiële producten, maar ook concrete tips. Denk aan het meten van ons energieverbruik en de mogelijkheden voor subsidiëring, bijvoorbeeld om zonnepanelen te leggen. Er is sprake van communicatie in beide richtingen. Onze samenwerking groeide uit tot een echt partnership. Ondernemen met aandacht voor ESG-aspecten (Environmental, Social, Governance) is de maatstaf bij ieder overleg”, besluit Pissens.

Quote

‘De bank is uitgegroeid tot een sleutelfiguur in onze bedrijfsvoering’
Philippe Pissens, financieel directeur Brepols

Brepols is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

Triple Helix noemt zichzelf het eerste verticaal geïntegreerde verwerkingsbedrijf ter wereld dat de industrie een volledig omgekeerde waardeketen wil bieden. Te beginnen met de chemische industrie.

Triple Helix wil een ommekeer teweegbrengen in de traditionele en kapitaalintensieve chemische industrie. Dat doen ze door te investeren in alternatieve grondstoffen en recycling. “We willen voorkomen dat producten zomaar verbrand of gestort worden aan het einde van hun levensduur. We recupereren de materiaalstromen en zetten afval om in nieuwe grondstoffen”, vat CEO Steven Peleman het samen. “Het maakt niet uit om welke afvalstroom het gaat. Ons eerste concrete project is een fabriek om polyurethaanschuim af te breken en opnieuw te gebruiken als vloeibare grondstof voor de industrie.”

Venture studio

Peleman en zijn drie partners kennen de chemische sector en weten dat het erg moeilijk is om daar beweging in te krijgen. “Sommige van die fabrieken bestaan al decennia. Om dan te zeggen, dat we het radicaal anders gaan doen en de markt op zijn kop zetten, zo werkt het natuurlijk niet. Daarom heb je kleinere bedrijven nodig die een soort katalysatorfunctie hebben.”

De kern van Triple Helix is een onafhankelijke venture studio die circulaire projecten opzet, ontwikkelt en de juiste ecosystemen eromheen creëert. “We zijn begonnen met de industrie die we het beste kennen. Maar gaandeweg breiden we onze activiteiten uit. We hebben inmiddels een tiental legal entities en we zijn bezig met een nieuwe cluster rond CO2- en zwavelzuurrecuperatie.”

Friends, family and fools

Triple Helix zit als startup nog altijd in de investeringsfase. “En dat blijft een grote uitdaging”, weet Peleman. “Bijna de enige manier om een initiatief zoals dit gefinancierd te krijgen is door investeerders te vinden die een risico kunnen nemen. Zeker in een sector zoals de onze, waar het meteen gaat over dure installaties, testtoestellen en labo's. Maar ook dure profielen waar je mee moet werken. Want je hebt ervaring en kennis nodig. In de startfase kan je bijna niet anders dan rekenen op friends, family en fools. Maar onze geloofwaardigheid is wel aan het toenemen en dat maakt almaar meer mogelijk”, aldus Peleman.

Schaalbaar en rendabel

De polyurethaanrecyclagefabriek wordt hun eerste lighthouse project. “Hiermee willen we aantonen dat ons businessmodel werkt en dat het schaalbaar en rendabel is. Om zo de traditionele equity spelers warm te krijgen om in het verhaal te stappen.”

Normaal gezien ronden ze het eerste kwartaal de financiering af, waardoor ze eind maart starten met de bouw van de fabriek. “We zijn er helemaal klaar voor. In het labo hebben we goede resultaten. We hebben commitment van partijen in de markt om materiaal aan te leveren en af te nemen. En we zijn met drie landen in gesprek om de fabriek internationaal uit te rollen.”

De volgende twee jaar wil Peleman de infrastructuur rendabel maken en de andere ventures verder uitbouwen. “Het is niet de bedoeling dat we honderd bedrijven gaan oprichten. Wel een paar die echt iets oplossen. En dat dan internationaliseren. Onze eindbestemming is dat we ergens tussen de vijf tot tien jaar kunnen zeggen dat het hele opzet gefinancierd is, vlot draait en mooie resultaten oplevert zodat we het kunnen doorgeven aan de volgende generatie.”

Klaar om meet te werken aan een oplossing

BNP Paribas Fortis volgt en adviseert Triple Helix al 3 jaar, van bij de start van het idee tot de concrete uitwerking van de financieringsmogelijkheden. “We zijn met de bank door een leertraject gegaan”, weet Peleman. “Je moet een relatie opbouwen en elkaar goed leren kennen, zodat beide partijen in staat zijn het risico in te schatten.”

Vandaag is BNP Paribas Fortis een van de twee banken in een consortium dat een groot stuk van de fabriek mee zal helpen financieren. “Ik merk dat ze binnen de bank de kennis hebben om in te schatten waar we mee bezig zijn. Maar belangrijker dan kennis is het begrip van wat wij doen. En dat is er zeker.”

Triple Helix is klaar om de wereld te veranderen. Ontdek nog meer straffe verhalen van ondernemers.

Quote

“We zijn met de bank door een leertraject gegaan. Je moet een relatie opbouwen en elkaar goed leren kennen, zodat beide partijen in staat zijn het risico in te schatten.”, weet Steven Peleman, CEO van Triple Helix.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top