Article

05.01.2018

Belasting op voordelen: wat verandert er op 1 januari?

De fiscale regels rond belastbare voordelen voor werknemers veranderen. Het systeem wordt eenvoudiger en de belastingen op die voordelen dalen. Een overzicht.

Het nieuwe belastingstelstel voor voordelen – zoals een computer, laptop, smartphone, tablet of internetverbinding – treedt in januari in werking en zorgt in de eerste plaats voor een rechtzetting. Voortaan wordt er rekening gehouden met de aanzienlijke prijsdaling van deze toestellen de voorbije jaren en dus ook met de waarde van het voordeel bij de gratis terbeschikkingstelling ervan.

Tot nu toe gebeurde de berekening van de belastinggrondslag immers forfaitair (computer en internettoegang) of op basis van de waarde (bijvoorbeeld bij een gsm). Een andere nieuwigheid is dat nu ook tablets in aanmerking worden genomen. Bij smartphones werd er geen onderscheid gemaakt tussen het gebruik van het toestel en het gebruik van de internetverbinding, terwijl het toch om twee afzonderlijke voordelen gaat. Ook daar komt er nu een aanpassing.

Maar wat verandert er dan concreet? Elk toestel dat ter beschikking wordt gesteld, vormt voortaan een voordeel van alle aard (VAA). Voor internettoegang via verschillende dragers geldt voortaan slechts één VAA. Er wordt een nieuw belastingrooster toegepast met een forfaitair bedrag voor elk van deze voordelen.   

De nieuwe regeling betreft de raming van het voordeel van alle aard bij privégebruik en doet geen afbreuk aan regelingen met betrekking tot de kosten eigen aan de werkgever. Wanneer een werkgever overigens een 'georganiseerd systeem' toepast – zoals split billing van een telecomfactuur, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen privé- en professioneel gebruik – zal dit systeem als dusdanig worden aanvaard.

Deze nieuwe forfaits van de Federale Overheidsdienst Financiën zullen tot slot ook in aanmerking worden genomen door de RSZ voor de berekening van de sociale bijdragen van werknemers en werkgevers. Deze nieuwe regeling houdt dus voor iedereen een financieel voordeel in, ofwel via de directe belastingen, ofwel via de corrigerende maatregelen die zorgen voor lagere bijdragen.

Article

29.02.2016

3 slimme extralegale voordelen

Pensioenplan, hospitalisatieverzekering en devices blijven vaste waarden in het loonpakket. Als u het creatief aanpakt, kan ook hun kostprijs best meevallen.

Bedrijfswagens, groepsverzekeringen, verschillende types cheques, een internetverbinding thuis, deeltijds werken of zelfs kinderopvang via de werkgever – het zijn stuk voor stuk voorbeelden van extralegale voordelen. Hoewel de sociale en fiscale regelgeving voor elk type verschillend is, hebben ze één kenmerk gemeen: werknemers zijn er dol op. We nemen drie van de populairste voordelen onder de loep:

Devices – het ideale extralegale voordeel?

Hip, handig en gegeerd: smartphones, laptops of tablets hebben alles in zich om een gedroomd extralegaal voordeel te zijn. Werknemers zijn ermee in de wolken en voor de werkgever zijn ze als benefit perfect te verantwoorden. In elke onderneming speelt communicatie immers een sleutelrol. De uitdaging is echter om de kosten niet al te hoog te laten oplopen. Hoe pakt u dat aan?

  1. Leg uw werknemer een maximumbedrag op voor zijn of haar gsm-gebruik. Wie over de limiet gaat, past het verschil bij. Een derde van de bedrijven die een gsm aanbieden aan hun personeel, past zo’n regeling toe. Gemiddeld neemt de werkgever daarbij 25 à 50 euro per maand voor zijn rekening, maar voor hogere functies zal dat bedrag vaak gevoelig hoger liggen.
    Gsm-operatoren hebben ook speciale pakketten ontwikkeld om zo’n ‘split bill’-regeling administratief te verwerken. Ze versturen de factuur rechtstreeks naar de werkgever voor zover ze het plafond niet overschrijdt. Het extra verbruik wordt rechtstreeks aan de werknemer gefactureerd. 
  2. Vraag uw werknemer om een vast bedrag per maand terug te betalen via een inhouding op het loon. Op die manier kunt u als werkgever een deel van de kosten recupereren en wordt het belastbaar voordeel in hoofde van uw werknemer beperkt.
    Het ‘normale’ belastbaar voordeel bedraagt 12,50 euro per maand voor een gsm of smartphone, 15 euro per maand voor een laptop of tablet en 5 euro per maand voor mobiel internet of breedbandinternet bij de werknemer thuis. Betaalt de werknemer dat voordeel volledig terug, dan is hij of zij geen belasting meer verschuldigd op het privévoordeel dat voortvloeit uit de benefit.

Sparen voor later – het aanvullend pensioenplan

Volgens een enquête van SD Worx spaart 81% van de Belgische werkgevers voor een aanvullend pensioen voor hun medewerkers, die deze benefit steeds meer naar waarde weten te schatten. Dat heeft niet alleen te maken met de milde fiscale behandeling, maar ook met de groeiende aandacht voor de pensioenproblematiek. Wilt u als werkgever mee op deze trein springen, dan hebt u daarvoor verschillende mogelijkheden.

  1. Groepsverzekering of pensioenplan
    Via een collectief pensioenplan bouwt u met vaste, maandelijkse stortingen aan een aanvullend pensioenkapitaal voor uw medewerkers. Sectorale of bedrijfs-cao’s verplichten steeds vaker tot de inrichting van zo’n plan, al dan niet met een ‘sociaal’ karakter. Desondanks blijven de premies voor extralegale pensioenvorming doorgaans vrij bescheiden.
    Wilt u iets extra doen voor het pensioen van uw personeel, dan biedt een aanvullend pensioenplan echter ook fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden voor de uitbetaling van een klassieke bonus of eindejaarspremie. De fiscale en sociale inhoudingen op pensioenstortingen zijn immers minimaal, terwijl een gewone bonus al snel voor de helft wordt afgeroomd. 
  2. Individuele pensioentoezegging
    Daarnaast hebt u de mogelijkheid om het pensioenplan van uw meest gewaardeerde medewerkers - denk bijvoorbeeld aan managers of zelfstandige bedrijfsleiders - op individuele basis verder te optimaliseren. Dat kan via een zogenoemde ‘individuele pensioentoezegging’ (IPT). Daarvoor gelden wel zeer strikte regels, onder meer het respecteren van de 80%-regel. Die zegt dat de bijdrage van de werkgever voor dit extralegaal pensioen, samen met het wettelijke pensioen, niet hoger mag liggen dan 80% van de laatste normale jaarlijkse brutoverloning van de werknemer.
    Voor uw loontrekkende medewerkers geldt bovendien een plafond van 2.340 euro (bedrag voor 2016) per werknemer en per jaar. Houd er tot slot ook rekening mee dat een IPT niet gedaan mag worden in de laatste 36 maanden vóór (brug)pensionering.

Hospitalisatieverzekering: betaalbare zorg

In de hedendaagse maatschappij is een hospitalisatieverzekering bijna onmisbaar. Werknemers stellen deze benefit dan ook bijzonder op prijs. Drie aandachtspunten:

  1. Als werkgever bent u verplicht uw werknemer erop te wijzen dat hij of zij het recht heeft om de collectieve polis persoonlijk verder te zetten als hij de onderneming verlaat. Bij een individuele voortzetting op latere leeftijd kan de premie echter zeer duur zijn. Om te vermijden dat de premie bij de toekomstige overstap al te hoog zou oplopen, kan uw werknemer een wachtpolis afsluiten om zijn toekomstige premie voor te financieren. Ook dat moet u verplicht melden aan de aangeslotenen. Met zo’n wachtpolis betaalt uw werknemer bij de latere overstap een premie op basis van zijn of haar initiële aansluitingsleeftijd.
  2. In de overeenkomst met uw verzekeraar legt u vast of uw werknemers al dan niet verplicht zijn om aan te sluiten bij het collectief hospitalisatieplan. Hoed u er echter voor om de hospitalisatieverzekering in te richten als een vrijwillig extralegaal voordeel dat uw medewerkers naar keuze kunnen vervangen door een andere optionele benefit. Als er onvoldoende werknemers aangesloten zijn bij de collectieve polis, kan de premie per werknemer toenemen.
  3. De premie die u als werkgever betaalt voor een collectieve hospitalisatieverzekering, is voor uw medewerkers een belastingvrij voordeel. Voor u als werkgever zijn deze kosten echter niet fiscaal aftrekbaar.
Article

29.02.2016

Prestatiegebonden loonbonussen steeds populairder

Prestatiegebonden bonusplannen van ‘cao 90’ zitten in de lift. Als werkgever kunt u zo’n bonusplan koppelen aan zowat elke objectieve en duidelijk meetbare doelstelling die u graag gerealiseerd zou zien binnen uw onderneming.

Voorbeelden zijn een omzetstijging, een kostenvermindering, een daling van de gemiddelde leveringstermijn, een beperking van het aantal arbeidsongevallen of ziektedagen, enz.

Belangrijk om weten is wel dat het hier om collectieve doelstellingen moet gaan en dat alle werknemers (of een duidelijk afgebakende groep) betrokken moeten worden bij het plan.

De troeven van een bonusplan

Betaalt u een extraatje uit via een dergelijk bonusplan, dan heeft dat enkele belangrijke voordelen. We overlopen de belangrijkste:

  1. Als het maximumbedrag wordt gerespecteerd – 3.219 euro per werknemer in 2016 – is de uitgekeerde bonus op sociaal vlak enkel onderworpen aan de bijzondere werkgeversbijdrage van 33% en een werknemersinhouding van 13,07%. Ook de fiscale last is minimaal.
    Een voorbeeld: Een ‘gewone’ bonus die netto 1.000 euro opbrengt voor de werknemer, kost aan de werkgever 2.695,90 euro. Voor een prestatiegebonden bonus zakt de kostprijs tot 1.503,80 euro.
  2. Voor de werkgever is de bonus volledig fiscaal aftrekbaar als bedrijfslast.
  3. De loonbonus telt niet mee voor de berekening van het vakantiegeld en de eindejaarspremie.
  4. Een prestatiebonus kan nooit een verworven recht worden. Het is een eenmalig gegeven, u bent nooit verplicht het elk jaar opnieuw te doen. 
  5. De prestatiegebonden loonbonussen vallen niet onder de loonnorm. Op die manier kunt u perfect legaal een extraatje toekennen aan uw medewerkers.
Article

29.02.2016

Flexibel loon als alternatief voor klassieke loonsverhoging

Een nieuwe trend die gegroeid is als antwoord op besparingen, is ‘flexibel verlonen’. Daarbij kunnen werknemers hun loonpakket afstemmen op hun persoonlijke behoeften.

Door de crisis en neiging tot loonmatiging zijn salarisverhogingen vaak moeilijk te realiseren. Maar ook via een flexibilisering van het loon kunt u de tevredenheid van uw medewerkers vergroten. Het uitgangspunt van een flexibel verloningsplan is eenvoudig: per werknemer wordt een overzicht opgemaakt van het totale loonpakket en het budget dat daarmee overeenkomt. Op basis daarvan kunnen bepaalde looncomponenten ingewisseld worden voor andere benefits uit een ‘shop’.

Cafetariaplan

Tot nu toe wordt dit principe weinig toegepast in de markt, vooral omdat het moeilijk is dat op een volledig wettelijke manier te organiseren. Humanresourcesbedrijf SD Worx is er echter in geslaagd een juridisch onderbouwd ‘cafetariaplan’ uit te werken dat werknemers de mogelijkheid biedt om zelf een keuze te maken uit een aantal extralegale voordelen.

“Vast loon flexibiliseren is niet altijd eenvoudig, omdat de barema’s vaak gekoppeld zijn aan sectorale of bedrijfs-cao’s”, legt Kathelijne Verboomen van SD Worx uit. “Maar variabele bonussen en extralegale voordelen lenen zich daar meestal prima toe. Binnen een flexibel verloningssysteem kan het budget van een loonbonus dan bijvoorbeeld besteed worden aan extra auto- of carwashbudget, extralegale vakantiedagen, een laptop, tablet of een smartphone, een elektrische fiets, een babysitdienst voor zieke kinderen, enzovoort… Vooral extralegale vakantiedagen zijn daarbij tegenwoordig erg in trek.

Anderzijds zien we ook wel eens dat werknemers die niet zo veel waarde hechten aan een wagen, hun autobudget afbouwen ten voordele van andere benefits of cash. Dat merken we bijvoorbeeld wel eens naar aanleiding van de vervanging van een bedrijfswagen of bij een promotie. Werknemers die promotie maken en daardoor in een hogere autocategorie komen, maar die best tevreden zijn met de wagen die ze hebben, kunnen dat extra budget dan op een andere manier besteden.”

Article

22.10.2016

Digitale transformatie: uw actieplan

33% van de IT-beslissingnemers heeft geen duidelijk gedefinieerde strategie inzake digitale transformatie, zo blijkt uit een studie. Hoe komt dit en hoe kunnen we het probleem aanpakken?

De technologie heeft de concurrentiedynamiek op  zijn kop gezet, zowel voor consumenten als voor distributeurs, want ze heeft het aankoopgedrag totaal veranderd. In zijn studie 'Fast-Moving Consumer Goods' belicht uitgever Progress de paradox van dit moment: de digitale transformatie is volop bezig, maar de implementatie vergt te veel tijd.

'60% van de IT-beslissingnemers geeft toe dat hun onderneming het belang van een digitale transformatiestrategie onvoldoende inziet.'

Waar zit het probleem eigenlijk?

Meer dan de helft van de IT-beslissingnemers vindt dit een complexe en tijdrovende taak. 66% vindt hun marketing- en IT-teams niet sterk genoeg om het project te realiseren. 64% vindt dat de digitale omgeving te snel evolueert om de veranderingen op de voet te kunnen volgen. Ten slotte moeten twee afdelingen het met elkaar kunnen vinden op het vlak van taakverdeling en budgetten: IT versus marketing. Het goede nieuws? 96% van de ondernemingen wil in de loop van het komende jaar maatregelen nemen.

De belangrijkste elementen van uw actieplan

1. Inventariseren

Een digitale transformatie moet rekening houden met zowel de klanttevredenheid als met de capaciteit om de activiteit te heroriënteren en een flexibel platform uit te bouwen. Hervormen betekent echter niet dat alles wat er nu is, overboord moet worden gegooid. Vooraleer met de transformatie te beginnen, moet een balans worden opgesteld die rekening houdt met de activa van de onderneming, in de vorm van een inventaris.

Vervolgens moeten de mogelijke veranderingen worden bekeken om de toekomst van uw onderneming voor ogen te krijgen, niet langer als een traditioneel bedrijf, maar als een ambitieuze digitale hub.

2. Inspiratie om de toekomst groot te zien

De oprichters van Google leggen uit dat ze een traditionele managementaanpak altijd hebben geschuwd door twee basisprincipes te hanteren die perfect bij een digitale transformatie passen: zich concentreren op de gebruiker om die tevreden te stellen en intelligente medewerkers aanwerven, smart creatives. De LEAN-methode kan daarbij helpen.

3. De wil en de tijd

De onderneming moet erkennen dat digitale transformatie maar relevant kan zijn als ze met een langetermijnvisie gebeurt. Daarvoor moet ze nieuwe ervaringen creëren en nieuwe paradigma's ontwikkelen die de traditionele modellen op hun kop zetten. Met positieve gevolgen: 41% van de CIO's stelt een stijging van het marktaandeel vast na de transformatie, met als logisch gevolg dat 37% van de medewerkers zich gemotiveerder voelt.

4. Visie en tools

Om de klantervaring te verbeteren en te optimaliseren moeten zowel de snelheid, de reactiviteit, de veiligheid als de homogeniteit van de distributiekanalen worden aangepakt. Mobiele tools maken een overweldigende meerderheid uit (62% volgens de enquête), gevolgd door analytics, dataconnectiviteit, elektronische handel, content en de cloud.

U kunt de volledige studie gratis downloaden op de site van de uitgever.

Bron: Progress

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top