Article

01.12.2017

Bedrijven en de verenigingswereld: een handleiding

Niets beter om de geloofwaardigheid van een bedrijf te boosten dan een vereniging of een goed doel waarvoor het zich inzet. Maar hoe kent u er de gepaste middelen aan toe en hoe overtuigt u al uw medewerkers?

Overal ter wereld openen steeds krappere publieke budgetten mogelijkheden voor de privésector om zich te engageren in wat we voortaan de gemeenschap noemen. Het middel bij uitstek voor het privébedrijf om zijn geloofwaardigheid  te verstevigen en de krachten te bundelen voor een gemeenschappelijk goed doel.

Er ontstaat op die manier een uniek partnerschap tussen de verenigingswereld en de privésector. Deze vorm van samenwerking kan worden uitgebouwd in alle sectoren die verbonden zijn met maatschappelijke kwesties: onderwijs, ontwikkeling, gezondheid en milieu uiteraard.

Regel nummer één: een legitiem doel vinden. Een schoolvoorbeeld is dat van Whirlpool. Omdat steeds meer leerlingen stopten met school omdat ze geen schone uniformen hadden, richtte het merk in de Verenigde Staten een stichting en het programma Whirlpool Care Counts op. Het initiatief bestaat erin om wasmachines en droogkasten te installeren in de scholen om ervoor te zorgen dat leerlingen vaker naar de les gaan. De organisatie neemt het wassen van de uniformen rechtstreeks op zich. Het is dan ook geen toeval dat het goede doel perfect kadert in de core business van het bedrijf.

Opdat het partnerschap tussen de privésector en de verenigingswereld zou werken, dringen zich nog enkele best practices op.

  • De definitie door het bedrijf van een globale visie op het project, de inhoud ervan, de doelstellingen en de manier waarop deze worden geëvalueerd. Om geloofwaardig te zijn en mensen samen te brengen, moet het initiatief nu eenmaal legitiem zijn.
  • Een duidelijke definitie op alle niveaus van het bedrijf. Het is dus belangrijk dat ieder zijn rol hierin begrijpt, alsook zijn verantwoordelijkheid. Het kan nuttig zijn om een leider aan te duiden die de uitvoering van de programma’s op zich neemt.
  • Permanente evaluatie. Elke partij moet de nodige human resources ter beschikking stellen voor het beheer van het project, de steeds terugkomende taken bepalen en het respecteren van de aangegane engagementen garanderen. Het partnerschap moet als een contract worden beschouwd. Tijdens de uitvoering zullen er andere troeven en expertises opduiken voor elk van de betrokken partijen waardoor de doeltreffendheid ervan nog verder toeneemt.
  • Communicatie: tussen de partners, intern en naar buiten toe. Dialoog versterkt het partnerschap. Door te communiceren, kunnen conflicten ook meteen worden opgelost zodra ze ontstaan.
  • Flexibiliteit: elke structuur evolueert en groeit. Dat geldt ook voor partnerschappen, zeker wanneer de partijen een verschillende bedrijfscultuur hebben.
Article

12.01.2017

Hoe verbind je je bedrijf aan een goed doel?

Winst maken is een van de belangrijkste oogmerken van een bedrijf. Toch wil dat niet zeggen dat het humanitaire vergeten wordt. Veel ondernemingen steunen dan ook goede doelen. Hoe doe je dat precies? En hoe betrek je medewerkers bij de goede zaak?

Om een goed doel te vinden dat iedereen in het bedrijf aanspreekt, is het belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. Zo is het essentieel dat de doelstellingen en de waarden van het project mooi aansluiten bij de strategie van de onderneming.

Om het juiste goede doel te vinden komt Jeff Snyder, CEO en oprichter van Inspira Marketing Group, met vier cruciale vragen:

Wat is jouw recept voor een betere wereld?

Het antwoord op deze vraag leidt je meestal naar een bepaald goed doel dat in dezelfde lijn ligt als de waarden van je bedrijf. Als beide consistent zijn, leg je een stevige en duurzame fundering voor verdere acties.

Kun je meer geven dan geld?

Een cheque uitschrijven ligt voor de hand als het om een goed doel gaat. Toch is het beter om alle competenties van je organisatie aan te spreken, en ook inhoudelijk te werken en  evenementen te coördineren.

Zullen medewerkers volgen?

Ja, als je erin slaagt om met het goede doel een persoonlijke snaar te raken bij de medewerkers, klanten en leveranciers. De teams moeten zich betrokken voelen, anders leveren je inspanningen niet veel op.

Wat mag je in ruil verwachten?

Als je erin slaagt om  via het goede doel samenhorigheid op te weken bij de medewerkers zullen zij zich sterker verbonden voelen, wat dan weer fijne gevolgen voor de algemene werksfeer heeft.

Article

14.07.2017

Niet beknibbelen op onze Corporate Social Responsibility

BNP Paribas Fortis wil een verantwoorde bank zijn en voegt de daad bij het woord: ze moedigt haar medewerkers aan om hun expertise ter beschikking te stellen van sociale ondernemingen. Een getuigenis.

Generatie Y laat het ons vaak genoeg merken: om een werkgever te kiezen en een duurzame band op te bouwen, moet een werknemer zich kunnen vinden in de waarden van het bedrijf. Medewerkers zijn dus op zoek naar zingeving, een trend die zich evengoed doorzet bij onze klanten. Nu kan een onderneming pas duurzaam zijn als ze die ingesteldheid op alle niveaus doortrekt: klanten, leveranciers, aandeelhouders en uiteraard medewerkers.

Wilfried Remans, hoofd CSR & Public Affairs van BNP Paribas Fortis:

"We zijn ons bewust van onze impact, niet alleen op onze klanten en medewerkers maar ook op de economie, het milieu en de maatschappij. Daarom leveren we aanzienlijke inspanningen om uit te groeien tot een duurzame bank. Dat uit zich in gedragscodes en concrete keuzes die al jarenlang in onze strategie zijn verankerd. Neem bijvoorbeeld onze fondsen die beantwoorden aan de ESG-criteria (milieu, maatschappij en governance), ons energieadvies aan ondernemingsklanten, de opbouw van een ecosysteem rond sociale ondernemers, microkredieten, hulp aan kansarme jongeren, enz.

Toch hebben we nog een hele weg te gaan om het personeel daarvan bewust te maken, hen erin te laten geloven en onze aanpak te verdedigen. Natuurlijk zijn we bezorgd om onze reputatie, maar we laten onze bijdrage aan de sociale economie liever voor zich spreken". 

Van kennen naar beleven

Daarom biedt BNP Paribas Fortis medewerkers de kans om zelf te ervaren waar verantwoord ondernemen voor staat. Daartoe ontwikkelde de bank verschillende projecten met een sociale inslag, waarbij tijdelijke werkgroepen van bankmedewerkers met uiteenlopende technische achtergronden enkele maanden ter beschikking staan van sociale ondernemers die nood hebben aan middelen of expertise.

Een voorbeeld van zo’n project is TRAVIE, een organisatie die personen met een beperking tewerkstelt. "Het is belangrijk dat het project duidelijk afgelijnd is, dat we een toegevoegde waarde kunnen bieden en dat de expertise van de leden van de werkgroep beantwoordt aan de noden van de onderneming, bijvoorbeeld op het vlak van strategie, financiering, marketing of organisatie," verduidelijkt het hoofd CSR van de bank.

Expertise uitlenen versterkt de band met de werkgever

"Managers van een financiële instelling laten werken met sociale ondernemers kan een cultuurconflict doen ontstaan. Maar die confrontatie van ideeën is waardevol en kan tot fantastische projecten leiden," zegt Wilfried Remans.

Jean-François Vanderschrick is verantwoordelijk voor Data Analytics bij BNP Paribas Fortis Corporate Banking en is lid van het gedetacheerde team bij TRAVIE:

"Het project heeft me de kans gegeven om eens in de huid te kruipen van een zaakvoerder en bij te dragen aan de ontwikkeling van een echte onderneming. Zo kon ik me op iets anders richten dan mijn gebruikelijke doelstellingen en tegelijk mijn netwerk uitbouwen. Het was een verrijkende ervaring en ik ben trots en blij dat ik heb deelgenomen. Het is ook heel aangrijpend om de mensen ter plaatse te ontmoeten en te beseffen wat ons werk voor hen betekent."

Voor de bank is het ook de ideale gelegenheid om de collega's op korte tijd de nieuwe werkcultuur te laten uittesten, waarin alles draait rond vertrouwen, autonomie en feedback.

De magie werkt

TRAVIE, een van de grootste spelers onder de twaalf bedrijven die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest actief zijn met mensen met een beperking, stelt 335 personen tewerk, vooral in de verpakkingssector. Een activiteit die ter discussie staat omdat steeds meer bedrijven overschakelen op milieuvriendelijkere, onverpakte alternatieven. Hoewel TRAVIE overheidssteun ontvangt, kan het daarmee slechts tweede derde van de lonen betalen.

"Naast de sociale activiteiten heeft TRAVIE ook een economisch doel. Het bestuur wilde daarom het klantenbestand en het orderboekje uitbreiden. Ons team dacht na over de mogelijkheden en deed vervolgens voorstellen rond diversificatie, nieuwe vormen van marktprospectie en -positionering en bijkomende inkomstenbronnen," getuigt Jean-François Vanderschrick.

Jean-François Ghys, algemeen directeur van TRAVIE:

“Ik moet toegeven dat ik in het begin vrij sceptisch was: wat zou een bankteam nu op zo’n korte tijd voor ons kunnen doen? Maar ik voelde meteen dat er een klik was. Ze kwamen langs om het terrein te verkennen en stelden een heleboel vragen over een wereld die hen totaal onbekend was. Op hun beurt hebben ze ons de ogen geopend. Zo stelden ze voor om te peilen naar de tevredenheid van onze klanten, nieuwe behoeften op te sporen en het potentieel van andere producten in te schatten. Een verrijkende ervaring dus voor beide partijen".

Kader

Geschoolde werkkrachten, maar vaak miskend door ondernemingen

"Steeds meer bedrijven geven aan te willen samenwerken met sociale organisaties, maar slechts enkelen zijn effectief bereid de stap te zetten," stelt Jean-François Vanderschrick.

Die terughoudendheid is hoofdzakelijk te wijten aan een imagoprobleem. TRAVIE startte als een 'beschutte werkplaats', opgericht om werk te geven aan personen met een beperking en hen zo een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Maar ondertussen is de organisatie uitgegroeid tot een ‘echte’ onderneming die haar klanten wil bedienen en binden, ongeacht hun grootte. Zo mag TRAVIE zowel heel grote ondernemingen als start-ups tot haar klanten rekenen.

Met het oog op de toekomst wil TRAVIE het concurrentievermogen aanscherpen door diensten met toegevoegde waarde aan te bieden, zoals inpakken, onder omslag steken of elektrische fietsen monteren. Taken die vaak niet vanzelfsprekend zijn voor mensen met een beperking.

“De jobs worden uiteraard aangepast aan de graad van handicap en de individuele talenten van de medewerkers. Het blijft schipperen tussen onze sociale missie en de economische realiteit. Zo grijpen we in zodra we zien dat medewerkers zich niet op hun gemak voelen bij de uitoefening van hun taken. Bovendien splitsen we het werk op in eenvoudige taken en ontwikkelen modellen om de job zo toegankelijk mogelijk te maken," benadrukt TRAVIE-directeur Jean-François Ghys.

En hij besluit:

"Klanten willen eerst de service, de kwaliteit, de leveringssnelheid en de tarieven testen. Pas nadat ze daarover gerustgesteld zijn, zijn ze bereid een beroep te doen op personen met een beperking. Dat voorbehoud is terecht. Er zijn maar weinig mensen die het wereldje kennen en wie er wel mee vertrouwd is – via een familielid, bijvoorbeeld – zwijgt er vaak liever over."

(Bronnen: TRAVIE, BNP Paribas Fortis)

Article

06.09.2023

Nieuwe mobiliteit: de troef van technologie

Is technologie een troef voor de overstap naar nieuwe mobiliteit voor bedrijven? Dit vindt Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert.

Onze samenleving ondergaat een duurzame transitie. Om daaraan bij te dragen moeten bedrijven hun mobiliteit heroverwegen. Sinds 1 juli 2023 voelen we de eerste gevolgen van het uitdoven van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2026. Tegelijk maakt het federale mobiliteitsbudget deze (r)evolutie een pak concreter en werkbaarder. Eén ding is zeker: technologische tools, vooral applicaties, spelen een sleutelrol. Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval BNP Paribas Group, legt uit waarom.

1 juli 2023: een sleutelmoment

"In de weken na het scharniermoment van 1 juli 2023 zagen we de behoeften van onze professionele klanten al veranderen", legt Philippe Kahn uit. "Sommige bedrijven hadden al concrete stappen gezet naar een duurzame transitie. Maar in heel wat bedrijven rijzen nu pas veel concrete vragen en bezorgdheden van medewerkers die beantwoord moeten worden. Hoe kan ik een elektrische auto gebruiken als ik in de stad woon en er geen oplaadpunten beschikbaar zijn? Heb ik zin om elke twee dagen op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om op te laden? En ben ik bereid om mijn mobiliteit fundamenteel te herzien? Voor werkgevers is het een prioriteit om op al die vragen een bevredigend antwoord te geven.”

Naast het beheer van een elektrische bedrijfswagen van a tot z, inclusief opladen, beginnen almaar meer ondernemingen hun globale mobiliteitsbeleid te herzien. Ze analyseren alle bestaande alternatieven, met name de multimodale. “En dat is uitstekend nieuws”, gaat Philippe Kahn verder. “Want het is een verplichte passage voor hun toekomst. Ik denk dat de vraag naar zo’n oplossingen steeds groter zal worden. Om daar vlot op in te spelen, zijn technologie en vooral apps een belangrijke troef."

Anticiperen om beter te dienen

Ondernemingen beginnen er meer en meer over na te denken, maar voor Arval BNP Paribas Fortis en Philippe Kahn is het al jaren een prioriteit. "We anticiperen al meer dan vijf jaar op de veranderingen die aan de gang zijn, met als doel een veel bredere mobiliteitsvisie en expertise te hebben dan alleen leasing. Vandaag hebben we trouwens een volledige afdeling die zich daar uitsluitend mee bezighoudt. Dankzij die expertise kunnen we tegemoetkomen aan en zelfs vooruitlopen op de behoeften van bedrijven. Die zitten vaak met vragen en voelen zich soms wat verloren in deze mobiliteitsrevolutie."

Een vereenvoudigde en vlottere ervaring dankzij technologie

Maar waarom en hoe speelt technologie een belangrijke rol in deze transitie naar een duurzamere mobiliteit van bedrijven? "Het maakt de ervaring van deze nieuwe mobiliteit eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. De laatste marktontwikkelingen liggen in die lijn", antwoordt Philippe Kahn. "Dat geldt ook voor de nieuwe mobiliteitsapps die we onze zakelijke klanten voortaan aanbieden. Voor werkgevers vergemakkelijken ze het beheer van het mobiliteitsbudget dat de federale overheid invoerde. Dit budget met zijn drie pijlers is cruciaal om de mobiliteit te herdenken. Maar tegelijk hoort daar een zekere reglementaire complexiteit bij. Net om daarop in te spelen zijn we vijf jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van een hele reeks technologische tools die het beheer van het mobiliteitsbudget vergemakkelijken. Bijvoorbeeld om onze klanten in staat te stellen heel eenvoudig de gecombineerde keuze voor een elektrische wagen en een fiets te beheren binnen dat budget. Vanuit die innovatielogica, die gericht is op een aangename gebruikerservaring, integreren onze apps heel concreet alle facetten van de nieuwe professionele mobiliteit, toegankelijk via een smartphone. Gebruik van openbaar vervoer, deelmobiliteit, taxi's en zelfs parking, ook al behoort dat niet tot het mobiliteitsbudget: alles is op één plaats terug te vinden.”

Dit vergemakkelijkt ook het beheer van transacties. “Mobiliteitsaankopen voor een klein bedrag, zoals een busticket, worden onmiddellijk verrekend en gevalideerd. Er is geen manuele controle meer nodig. Volgens die logica moet er niets voorgeschoten of terugbetaald worden ... en hoeven dus ook geen tickets en andere aankoopbewijzen bewaard of beheerd te worden. Kortom: onze apps vereenvoudigen het mobiliteitsbudget door alle componenten op een gebruiksvriendelijke manier aan te reiken: auto, fiets, scooter, multimodaliteit, openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit ..."

Technologie als strategische accelerator

Het innovatietraject dat Arval België uitstippelt, illustreert perfect waarom technologie een belangrijke accelerator is om nieuwe mobiliteitsstrategieën te implementeren. En uiteraard zal wat vandaag bestaat snel evolueren naar een steeds rijkere gebruikerservaring. Philippe Kahn: "Er bestaan al heel wat innoverende tools. Maar we moeten rekening houden met de Belgische complexiteit. Een van de uitdagingen is om alle betrokken actoren onder dezelfde koepel samen te brengen en het resultaat van die samenwerking in eenzelfde 'magische' app te gieten. Wat vandaag in België bestaat, heeft nog vaak een lokale draagwijdte. Zo’n beperking bestaat bijvoorbeeld niet in Nederland dankzij de OV-kaart. Ook de stedenbouwkundige realiteit van ons land is een uitdaging. Want de invoering van mobiliteitshubs buiten de grote stedelijke centra waar alle verplaatsingsmiddelen toegankelijk zijn, is niet zo gemakkelijk."

Eén ding staat vast: de transitie naar een nieuwe bedrijfsmobiliteit staat op de rails. En de nieuwe Arval Mobility App is een waardevolle tool voor onze bedrijven. "Technologische innovatie maakt het mogelijk om de reglementaire complexiteit voor werkgevers te verminderen en multimodaliteit concreet en gebruiksvriendelijk te maken voor hun werknemers", besluit Philippe Kahn.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Arval Belgium N.V. is een dochtermaatschappij van BNP Paribas Fortis N.V.

Article

22.06.2023

Maritiem transport: focus op de impact van decarbonisatie en energietransitie

Eind mei brachten BNP Paribas Fortis en de Universiteit Antwerpen een groep experts samen om de vele uitdagingen rond de decarbonisatie van de maritieme transportsector te bespreken. Wat moet je onthouden?

De leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens werd twaalf jaar geleden opgericht en is verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Hij voert uitgebreid onderzoek naar concrete en innoverende manieren om een steeds veerkrachtiger – en duurzamer – maritiem ecosysteem te creëren.

Na het succes van de eerste twee grote evenementen in 2017 en 2019 besliste de leerstoel om dit jaar opnieuw een samenkomst te organiseren. Zo kwamen op 25 mei 2023 een reeks specialisten en actoren uit de haven- en maritieme sector samen in de gebouwen van BNP Paribas Fortis in Antwerpen. Daar bespraken ze de impact van decarbonisatie op het maritieme ecosysteem.

Dit zijn hun voornaamste conclusies ...

1 – We moeten een versnelling hoger schakelen

Maritiem transport is momenteel de meest koolstofzuinige vorm van commercieel vervoer, op basis van de CO₂-uitstoot per ton en per kilometer. Maar het kan beter.

Tot dusver gaven de spelers in de sector de voorkeur aan snelle winsten. Bijvoorbeeld door de schroeven van schepen te wijzigen en hun snelheid aan te passen. Maar op 25 mei kwamen de experts overeen dat het nu tijd is om te experimenteren met nieuwe brandstoffen en technologieën en te evolueren naar (bijna) emissievrije brandstoffen. Het tempo van de verandering versnelt, maar er is nog geen mirakeloplossing. De kosten (en risico's) zijn enorm.

2 – Eén en slechts één internationale regelgeving graag!

Het reglementaire kader is complex en evolueert voortdurend.

Tegen 2030 verbindt de International Maritime Organization (IMO), die afhankelijk is van de VN, zich ertoe de koolstofproductie van alle schepen met 40% te verminderen ten opzichte van 2008. En met 70% tegen 2050.

De Europese Unie verbindt zich ertoe om de uitstoot van broeikasgassen in het maritiem vervoer tegen 2030 met minstens 55% te verminderen, in vergelijking met 1990. Tegen 2024 zal een emissiehandelssysteem (ETS) van toepassing zijn op alle schepen van meer dan 5.000 bruto ton van en naar de havens van de EU.

Kortom: de dingen bewegen in de goede richting. Maar volgens de spelers in de sector zijn er heel wat regionale en supraregionale programma's die parallel blijven lopen. En dat brengt een administratieve en financiële overlast met zich mee.

Op 25 mei bereikten alle stakeholders een akkoord over twee punten: ten eerste is een uniek internationaal beleid noodzakelijk, aangezien het om een wereldwijde sector gaat. En ten tweede moeten spelers die de regels niet naleven, worden bestraft.

3 – De transitie naar koolstofneutraliteit 

De investering die nodig is voor de bouw van nieuwe, groenere schepen wordt geschat op 5.000 miljard dollar tegen 2050. De kosten voor de modernisering van de bestaande vloot zijn nog niet bekend, maar zullen niet min zijn ... Bovendien zal de investering om de haveninfrastructuur te vernieuwen gigantisch zijn.

4 – Grote onzekerheid over de beste brandstof en/of technologie

Wat wordt de brandstof of technologie van de toekomst? De meningen lopen uiteen.

Veel brandstofsoorten met een lage uitstoot zullen waarschijnlijk enige tijd naast elkaar blijven bestaan. Elektriciteit zal alleen worden gebruikt op kustschepen, veerboten en bepaalde trailers. Grote schepen zullen vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibaar petroleumgas (LPG) gebruiken, of methanol, ammoniak en misschien zelfs biobrandstoffen.

Het transport over lange afstanden zal in eerste instantie afhangen van de zware brandstof, eventueel met koolstofafvang en -opslag. Waterstof heeft potentieel, maar de dichtheid, opslag en manipulatie ervan roepen vragen op. Ook wind, zonne-energie en kernenergie blijven niet achter.

Maar het echte probleem vandaag is dat als het aantal schepen dat met schonere brandstoffen kan werken, effectief toeneemt, die brandstoffen nog niet voldoende internationaal beschikbaar zijn. Het aanbod ligt met andere woorden beduidend lager dan de vraag.

5 – Banken spelen een sleutelrol

Banken spelen een sleutelrol in de financiering van de energietransitie. In 2019 hebben elf financiële instellingen – voornamelijk Europese instellingen, waaronder de groep BNP Paribas – de Poseidon-principes ingevoerd, die de overgang naar koolstofarme shipping ondersteunen. Dankzij dat wereldwijde kader kan de koolstofintensiteit van bankleningen voor de maritieme sector worden gemeten en is die voor iedereen bekend. Vandaag zijn er 24 ondertekenaars, waaronder Japanse financiële instellingen. En dat is goed nieuws.

Graag meer info?

De presentaties, video's en foto's van het evenement van 25 mei 2023 zijn beschikbaar op deze pagina.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top