Article

01.12.2017

Bedrijven en de verenigingswereld: een handleiding

Niets beter om de geloofwaardigheid van een bedrijf te boosten dan een vereniging of een goed doel waarvoor het zich inzet. Maar hoe kent u er de gepaste middelen aan toe en hoe overtuigt u al uw medewerkers?

Overal ter wereld openen steeds krappere publieke budgetten mogelijkheden voor de privésector om zich te engageren in wat we voortaan de gemeenschap noemen. Het middel bij uitstek voor het privébedrijf om zijn geloofwaardigheid  te verstevigen en de krachten te bundelen voor een gemeenschappelijk goed doel.

Er ontstaat op die manier een uniek partnerschap tussen de verenigingswereld en de privésector. Deze vorm van samenwerking kan worden uitgebouwd in alle sectoren die verbonden zijn met maatschappelijke kwesties: onderwijs, ontwikkeling, gezondheid en milieu uiteraard.

Regel nummer één: een legitiem doel vinden. Een schoolvoorbeeld is dat van Whirlpool. Omdat steeds meer leerlingen stopten met school omdat ze geen schone uniformen hadden, richtte het merk in de Verenigde Staten een stichting en het programma Whirlpool Care Counts op. Het initiatief bestaat erin om wasmachines en droogkasten te installeren in de scholen om ervoor te zorgen dat leerlingen vaker naar de les gaan. De organisatie neemt het wassen van de uniformen rechtstreeks op zich. Het is dan ook geen toeval dat het goede doel perfect kadert in de core business van het bedrijf.

Opdat het partnerschap tussen de privésector en de verenigingswereld zou werken, dringen zich nog enkele best practices op.

  • De definitie door het bedrijf van een globale visie op het project, de inhoud ervan, de doelstellingen en de manier waarop deze worden geëvalueerd. Om geloofwaardig te zijn en mensen samen te brengen, moet het initiatief nu eenmaal legitiem zijn.
  • Een duidelijke definitie op alle niveaus van het bedrijf. Het is dus belangrijk dat ieder zijn rol hierin begrijpt, alsook zijn verantwoordelijkheid. Het kan nuttig zijn om een leider aan te duiden die de uitvoering van de programma’s op zich neemt.
  • Permanente evaluatie. Elke partij moet de nodige human resources ter beschikking stellen voor het beheer van het project, de steeds terugkomende taken bepalen en het respecteren van de aangegane engagementen garanderen. Het partnerschap moet als een contract worden beschouwd. Tijdens de uitvoering zullen er andere troeven en expertises opduiken voor elk van de betrokken partijen waardoor de doeltreffendheid ervan nog verder toeneemt.
  • Communicatie: tussen de partners, intern en naar buiten toe. Dialoog versterkt het partnerschap. Door te communiceren, kunnen conflicten ook meteen worden opgelost zodra ze ontstaan.
  • Flexibiliteit: elke structuur evolueert en groeit. Dat geldt ook voor partnerschappen, zeker wanneer de partijen een verschillende bedrijfscultuur hebben.
Article

12.01.2017

Hoe verbind je je bedrijf aan een goed doel?

Winst maken is een van de belangrijkste oogmerken van een bedrijf. Toch wil dat niet zeggen dat het humanitaire vergeten wordt. Veel ondernemingen steunen dan ook goede doelen. Hoe doe je dat precies? En hoe betrek je medewerkers bij de goede zaak?

Om een goed doel te vinden dat iedereen in het bedrijf aanspreekt, is het belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. Zo is het essentieel dat de doelstellingen en de waarden van het project mooi aansluiten bij de strategie van de onderneming.

Om het juiste goede doel te vinden komt Jeff Snyder, CEO en oprichter van Inspira Marketing Group, met vier cruciale vragen:

Wat is jouw recept voor een betere wereld?

Het antwoord op deze vraag leidt je meestal naar een bepaald goed doel dat in dezelfde lijn ligt als de waarden van je bedrijf. Als beide consistent zijn, leg je een stevige en duurzame fundering voor verdere acties.

Kun je meer geven dan geld?

Een cheque uitschrijven ligt voor de hand als het om een goed doel gaat. Toch is het beter om alle competenties van je organisatie aan te spreken, en ook inhoudelijk te werken en  evenementen te coördineren.

Zullen medewerkers volgen?

Ja, als je erin slaagt om met het goede doel een persoonlijke snaar te raken bij de medewerkers, klanten en leveranciers. De teams moeten zich betrokken voelen, anders leveren je inspanningen niet veel op.

Wat mag je in ruil verwachten?

Als je erin slaagt om  via het goede doel samenhorigheid op te weken bij de medewerkers zullen zij zich sterker verbonden voelen, wat dan weer fijne gevolgen voor de algemene werksfeer heeft.

Article

14.07.2017

Niet beknibbelen op onze Corporate Social Responsibility

BNP Paribas Fortis wil een verantwoorde bank zijn en voegt de daad bij het woord: ze moedigt haar medewerkers aan om hun expertise ter beschikking te stellen van sociale ondernemingen. Een getuigenis.

Generatie Y laat het ons vaak genoeg merken: om een werkgever te kiezen en een duurzame band op te bouwen, moet een werknemer zich kunnen vinden in de waarden van het bedrijf. Medewerkers zijn dus op zoek naar zingeving, een trend die zich evengoed doorzet bij onze klanten. Nu kan een onderneming pas duurzaam zijn als ze die ingesteldheid op alle niveaus doortrekt: klanten, leveranciers, aandeelhouders en uiteraard medewerkers.

Wilfried Remans, hoofd CSR & Public Affairs van BNP Paribas Fortis:

"We zijn ons bewust van onze impact, niet alleen op onze klanten en medewerkers maar ook op de economie, het milieu en de maatschappij. Daarom leveren we aanzienlijke inspanningen om uit te groeien tot een duurzame bank. Dat uit zich in gedragscodes en concrete keuzes die al jarenlang in onze strategie zijn verankerd. Neem bijvoorbeeld onze fondsen die beantwoorden aan de ESG-criteria (milieu, maatschappij en governance), ons energieadvies aan ondernemingsklanten, de opbouw van een ecosysteem rond sociale ondernemers, microkredieten, hulp aan kansarme jongeren, enz.

Toch hebben we nog een hele weg te gaan om het personeel daarvan bewust te maken, hen erin te laten geloven en onze aanpak te verdedigen. Natuurlijk zijn we bezorgd om onze reputatie, maar we laten onze bijdrage aan de sociale economie liever voor zich spreken". 

Van kennen naar beleven

Daarom biedt BNP Paribas Fortis medewerkers de kans om zelf te ervaren waar verantwoord ondernemen voor staat. Daartoe ontwikkelde de bank verschillende projecten met een sociale inslag, waarbij tijdelijke werkgroepen van bankmedewerkers met uiteenlopende technische achtergronden enkele maanden ter beschikking staan van sociale ondernemers die nood hebben aan middelen of expertise.

Een voorbeeld van zo’n project is TRAVIE, een organisatie die personen met een beperking tewerkstelt. "Het is belangrijk dat het project duidelijk afgelijnd is, dat we een toegevoegde waarde kunnen bieden en dat de expertise van de leden van de werkgroep beantwoordt aan de noden van de onderneming, bijvoorbeeld op het vlak van strategie, financiering, marketing of organisatie," verduidelijkt het hoofd CSR van de bank.

Expertise uitlenen versterkt de band met de werkgever

"Managers van een financiële instelling laten werken met sociale ondernemers kan een cultuurconflict doen ontstaan. Maar die confrontatie van ideeën is waardevol en kan tot fantastische projecten leiden," zegt Wilfried Remans.

Jean-François Vanderschrick is verantwoordelijk voor Data Analytics bij BNP Paribas Fortis Corporate Banking en is lid van het gedetacheerde team bij TRAVIE:

"Het project heeft me de kans gegeven om eens in de huid te kruipen van een zaakvoerder en bij te dragen aan de ontwikkeling van een echte onderneming. Zo kon ik me op iets anders richten dan mijn gebruikelijke doelstellingen en tegelijk mijn netwerk uitbouwen. Het was een verrijkende ervaring en ik ben trots en blij dat ik heb deelgenomen. Het is ook heel aangrijpend om de mensen ter plaatse te ontmoeten en te beseffen wat ons werk voor hen betekent."

Voor de bank is het ook de ideale gelegenheid om de collega's op korte tijd de nieuwe werkcultuur te laten uittesten, waarin alles draait rond vertrouwen, autonomie en feedback.

De magie werkt

TRAVIE, een van de grootste spelers onder de twaalf bedrijven die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest actief zijn met mensen met een beperking, stelt 335 personen tewerk, vooral in de verpakkingssector. Een activiteit die ter discussie staat omdat steeds meer bedrijven overschakelen op milieuvriendelijkere, onverpakte alternatieven. Hoewel TRAVIE overheidssteun ontvangt, kan het daarmee slechts tweede derde van de lonen betalen.

"Naast de sociale activiteiten heeft TRAVIE ook een economisch doel. Het bestuur wilde daarom het klantenbestand en het orderboekje uitbreiden. Ons team dacht na over de mogelijkheden en deed vervolgens voorstellen rond diversificatie, nieuwe vormen van marktprospectie en -positionering en bijkomende inkomstenbronnen," getuigt Jean-François Vanderschrick.

Jean-François Ghys, algemeen directeur van TRAVIE:

“Ik moet toegeven dat ik in het begin vrij sceptisch was: wat zou een bankteam nu op zo’n korte tijd voor ons kunnen doen? Maar ik voelde meteen dat er een klik was. Ze kwamen langs om het terrein te verkennen en stelden een heleboel vragen over een wereld die hen totaal onbekend was. Op hun beurt hebben ze ons de ogen geopend. Zo stelden ze voor om te peilen naar de tevredenheid van onze klanten, nieuwe behoeften op te sporen en het potentieel van andere producten in te schatten. Een verrijkende ervaring dus voor beide partijen".

Kader

Geschoolde werkkrachten, maar vaak miskend door ondernemingen

"Steeds meer bedrijven geven aan te willen samenwerken met sociale organisaties, maar slechts enkelen zijn effectief bereid de stap te zetten," stelt Jean-François Vanderschrick.

Die terughoudendheid is hoofdzakelijk te wijten aan een imagoprobleem. TRAVIE startte als een 'beschutte werkplaats', opgericht om werk te geven aan personen met een beperking en hen zo een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Maar ondertussen is de organisatie uitgegroeid tot een ‘echte’ onderneming die haar klanten wil bedienen en binden, ongeacht hun grootte. Zo mag TRAVIE zowel heel grote ondernemingen als start-ups tot haar klanten rekenen.

Met het oog op de toekomst wil TRAVIE het concurrentievermogen aanscherpen door diensten met toegevoegde waarde aan te bieden, zoals inpakken, onder omslag steken of elektrische fietsen monteren. Taken die vaak niet vanzelfsprekend zijn voor mensen met een beperking.

“De jobs worden uiteraard aangepast aan de graad van handicap en de individuele talenten van de medewerkers. Het blijft schipperen tussen onze sociale missie en de economische realiteit. Zo grijpen we in zodra we zien dat medewerkers zich niet op hun gemak voelen bij de uitoefening van hun taken. Bovendien splitsen we het werk op in eenvoudige taken en ontwikkelen modellen om de job zo toegankelijk mogelijk te maken," benadrukt TRAVIE-directeur Jean-François Ghys.

En hij besluit:

"Klanten willen eerst de service, de kwaliteit, de leveringssnelheid en de tarieven testen. Pas nadat ze daarover gerustgesteld zijn, zijn ze bereid een beroep te doen op personen met een beperking. Dat voorbehoud is terecht. Er zijn maar weinig mensen die het wereldje kennen en wie er wel mee vertrouwd is – via een familielid, bijvoorbeeld – zwijgt er vaak liever over."

(Bronnen: TRAVIE, BNP Paribas Fortis)

Article

27.04.2021

Experts van onze bank helpen de energietransitie vooruit via de Solar Impulse Foundation

Twee specialisten van onze bank behoren tot de topexperts van deze internationale stichting, die rendabele oplossingen verzamelt voor een snellere omschakeling naar duurzame energie.

Voor onze bank is duurzaamheid al sinds jaar en dag een belangrijke pijler. Zo zijn we CO2-neutraal sinds 2017, begeleiden we bedrijven in hun energietransitie en steunen we start-ups en organisaties die werken rond hernieuwbare energie. De Solar Impulse Foundation kan dan ook al van bij haar oprichting rekenen op sponsoring van de BNP Paribas Groep.

Ecologie en economie verzoenen

De Solar Impulse Foundation werd opgericht door de Zwitserse psychiater en pionier Bertrand Piccard, die er zijn levensdoel van maakt om de kansen van duurzame ontwikkeling aan te tonen. In 1999 maakte hij als eerste een non-stopballonvaart rond de wereld en in 2016 legde hij dat traject nog eens af met een vliegtuig op zonne-energie. Sindsdien gebruikt Piccard zijn populariteit om ruchtbaarheid te geven aan oplossingen die het milieu op een winstgevende manier kunnen beschermen. Het uiteindelijke doel? Besluitvormers en bedrijven motiveren om ambitieuzere milieudoelstellingen en een beter energiebeleid vast te leggen, om zo CO2-neutraliteit te bereiken.

1.000 duurzame oplossingen

Vier jaar geleden kondigde de Solar Impulse Foundation aan dat ze wereldwijd op zoek ging naar 1.000 duurzame oplossingen om de energietransitie te versnellen. Dat unieke portfolio aan oplossingen zou dan een essentieel onderdeel moeten worden van alle beslissingen, debatten en politieke onderhandelingen over het milieu. Concreet gaat het over oplossingen die bedrijven op de markt gebracht hebben - of zullen brengen - en die economisch rendabel en technologisch haalbaar zijn, maar nog niet de zichtbaarheid genieten die ze verdienen.

Op 13 april 2021 werd de kaap van de 1.000 oplossingen bereikt. Maar omdat innovatie nooit stopt, blijft de Foundation oplossingen toevoegen.

Expertise vanuit onze bank

Om zoveel mogelijk innovatieve oplossingen te verzamelen, krijgt de Foundation hulp van heel wat partners en een uitgebreide pool van meer dan 300 experts uit bedrijven van over heel de wereld. Aangezien gelijk welk bedrijf zijn product op de website van de stichting mag voorleggen, moeten die experten de geregistreerde oplossingen objectief en gedetailleerd beoordelen op 3 vlakken: rendabiliteit, milieu-impact en technische haalbaarheid. Sinds enkele jaren wijden ook medewerkers van BNP Paribas Fortis zich aan die taak.

Een van hen is Quentin Nerincx, Senior Advisor Cleantech bij ons Sustainable Business Competence Centre, dat bedrijven adviseert om duurzamer te ondernemen. “Ik heb niet getwijfeld om mij kandidaat te stellen”, vertelt Quentin enthousiast. “Het is een boeiend project met een mooi en ambitieus doel. Maandelijks stuurt de Foundation mij een dossier om te analyseren. Elke oplossing wordt door twee verschillende experts bestudeerd en als die allebei een positief oordeel vellen, krijgt de oplossing het label van de Solar Impulse Foundation. Dat kwaliteitskenmerk kan helpen om de implementatie van de voorgestelde oplossing – bijvoorbeeld een nieuwe technologie of een product - te versnellen.” 

Ook Gunter Brems, Sustainability Expert Housing & Sourcing Services, leent zijn expertise uit: “Het is een eer om aan dit prestigieuze project mee te mogen werken. Ik heb in 2020 verschillende dossiers beoordeeld en dat was een verrijkende ervaring, niet alleen om kennis te delen maar ook om nieuwe kennis op te doen. Het is fijn om vast te stellen hoe innovatief sommige bedrijven omgaan met een wereld in verandering, net zoals onze bank dat doet, en hoe er samen naar duurzame alternatieven gezocht wordt.”

Onze bedrijfsklanten helpen bij hun energietransitie

“Ook voor mijn job als duurzaamheidsadviseur bij de bank is dit project interessant, want ik blijf op de hoogte van nieuwe oplossingen die wereldwijd ontwikkeld worden. Zo breid ik mijn expertise continu uit en kan ik breed meedenken met bedrijfsklanten die oplossingen zoeken voor hun energietransitie”, voegt Quentin toe.

Eind vorig jaar vernam Quentin dat hij in de top 20 staat van de deskundigen die expertise leveren aan de Solar Impulse Foundation. Gunter schopte het zelfs tot in de top 10. Die rangschikking maken ze hoofdzakelijk op basis van het aantal geanalyseerde oplossingen en de kwaliteit van de verslagen. “Het doet ons veel plezier dat onze inbreng gewaardeerd wordt”, vertellen de twee experts.

Overheden gidsen

De verzameling van meer dan 1.000 goedgekeurde oplossingen is te vinden op de website van de Solar Impulse Foundation. Deze zomer publiceert de Foundation ook een Solutions Guide die overheden, bedrijven en individuen in staat stelt om concrete oplossingen te vinden en te implementeren op grote schaal. Met deze tool kan iedereen in slechts drie klikken oplossingen vinden voor problemen in specifieke geografische, industriële of financiële omgevingen.

De Foundation zal bovendien aan verschillende overheidsinstanties een Cleanprint bezorgen, een soort rapport en plan voor regeringen en bedrijven om aan de hand van de verzamelde oplossingen hun klimaatdoelen te bereiken, in overeenstemming met het Klimaatakkoord van Parijs. Het rapport zal ook aangeven waar overheidsinstanties hun wettelijke kaders kunnen moderniseren voor de ambitieuze invoering van deze oplossingen. De eerste Cleanprint wordt door Bertrand Piccard gepresenteerd op de COP26 Climate Summit in november 2021 in Glasgow.

Jean-Laurent Bonnafé, CEO van BNP Paribas: “Er is geen toekomst voor de samenleving zonder een succesvolle energietransitie op lange termijn. Deze transformatie kan alleen collectief worden uitgevoerd en vereist technische en technologische serviceoplossingen. Door de uitdaging aan te gaan om 1.000 oplossingen te selecteren die milieubescherming aanmoedigen en tegelijkertijd winstgevend zijn, helpt de Solar Impulse Foundation ons om dit doel op een zeer praktische manier en in overeenstemming met de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te bereiken.”

“Zien dat er door regeringsleiders en andere besluitvormers daadwerkelijk gevolg gegeven wordt aan de verzamelde oplossingen, dat zal de kroon op ons werk zijn”, besluiten Quentin en Gunter.

Advies nodig om duurzamer te ondernemen met uw bedrijf?
Contacteer onze experts van het Sustainable Business Competence Centre
Article

25.02.2021

Hoe kan de blauwe economie een verschil maken?

Wat als de toekomst van duurzaam ondernemen nu eens op de bodem van de oceaan ligt? De mariene biodiversiteit bevat rijkdommen die een antwoord kunnen bieden op milieu-uitdagingen van veel sectoren. Misschien ook de uwe? Kom het te weten op 11 maart 2021 tijdens een online evenement over de veelbelovende blauwe economie.

Blauw is het nieuwe groen

71% van onze planeet bestaat uit water. Zeeën en oceanen spelen een cruciale rol voor het klimaat. Kustgebieden kunnen tot vijf keer meer CO2 opvangen dan tropische wouden. De blauwe economie wil van al die troeven gebruikmaken om zowel het milieu als ons welzijn te verbeteren.

Lokaal is daarbij het sleutelwoord. En daar zit het verschil met de groene economie die ook inzet op milieu en gezondheid, maar niet altijd op een even duurzame en slimme manier. Biologisch geteelde quinoa uit Ecuador eten, is bijvoorbeeld gezond en ecologisch, maar het transporteren naar hier, is duur en erg vervuilend.

Duurzaamheid uit de zee

Wat heeft de onderwaterwereld te bieden dat herbruikt, gerecycleerd of omgezet kan worden in nieuwe duurzame producten? Heel wat, zo blijkt. Unieke eigenschappen van organismen zoals algen, zeesterren, kwallen of zeekomkommers kunnen getransformeerd worden tot duurzame producten met een grote meerwaarde. Dat proces vraagt om creativiteit en innovatie, maar die is er vandaag wel degelijk.

Ook voor uw sector

De blauwe economie is in volle expansie en zou voor een omwenteling kunnen zorgen in uiteenlopende sectoren zoals gezondheidszorg, de voedingssector, de plastiekindustrie, cosmetica, energie, en zelfs de ruimtevaart. Ze heeft alles in zich om bedrijven te helpen hun traditionele activiteiten om te zetten naar een duurzaam model. En met haar havens bezit België alvast een grote troef en een mooie toegang tot kust- en overzeese gebieden.

Nog een schepje microalgen?

Microalgen bijvoorbeeld, zijn bijzonder veelbelovend. Ze kunnen zichzelf vernieuwen en gedijen zowel in de woestijn als in de oceaan. Ze bevatten heel wat gezonde bestanddelen, zoals eiwitten, waarmee voedingsmiddelen ontwikkeld kunnen worden.

Duurzaam plastiek

Wordt er over de oceanen gesproken, dan is de plastiekproblematiek nooit veraf. De mens produceert steeds meer plastiek naarmate de wereldbevolking toeneemt. Het probleem met het huidige plastiek is dat het amper te recycleren is omdat de verschillende onderdelen moeilijk te scheiden zijn. Door een totaal andere soort plastiek te maken van biomassa wordt van in de ontwerpfase al rekening gehouden met dat recyclage-aspect. In de oceanen is een grote hoeveelheid biomassa aanwezig die nog onbenut blijft. Het gebruik van slimme natuurlijke polymeren bijvoorbeeld kan de plastiekproductie revolutionair veranderen. Die polymeren kunnen zich vernieuwen en aanpassen aan hun omgeving.

Wie gaat dat betalen?

Prachtige ideeën denkt u, maar wie gaat dat betalen? De financiële sector wil alvast een rol opnemen in deze omwenteling en is bereid risico’s te nemen en te investeren in nieuwe technologieën, productiesystemen en R&D.

Tijdens de klimaatweek in New York eind september 2020 werd dat engagement op verschillende manieren geformaliseerd. BNP Paribas tekende de Principles for Responsable Banking (PRB) en sloot zich aan bij de Collective Commitment to Climat Action van de UNEP FI, een partnerschap tussen het United Nations Environment Program en de financiële sector. Wat de maritieme sector in het bijzonder betreft, engageerde de bank zich om samen met klanten te ijveren voor het behoud en de duurzame exploitatie van de oceanen. Lees hier meer details over dat engagement (uitsluitend beschikbaar in het Frans).

Benieuwd of de blauwe economie voor uw sector een verschil zou kunnen maken?
Schijf u hier in voor een gratis online evenement (uitsluitend in het Engels) rond dit thema op 11 maart 2021 georganiseerd door BNP Paribas Fortis Chair Transport, Logistics and Ports.

Verschillende ervaringsdeskundigen delen hun inzichten en ook onze experts van het Sustainable Business Competence Centre komen aan het woord. Zij kunnen u adviseren over innovaties en begeleiden bij uw duurzame transitie. Neem gerust contact op.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top