Niets beter om de geloofwaardigheid van een bedrijf te boosten dan een vereniging of een goed doel waarvoor het zich inzet. Maar hoe kent u er de gepaste middelen aan toe en hoe overtuigt u al uw medewerkers?

Overal ter wereld openen steeds krappere publieke budgetten mogelijkheden voor de privésector om zich te engageren in wat we voortaan de gemeenschap noemen. Het middel bij uitstek voor het privébedrijf om zijn geloofwaardigheid te verstevigen en de krachten te bundelen voor een gemeenschappelijk goed doel.
Er ontstaat op die manier een uniek partnerschap tussen de verenigingswereld en de privésector. Deze vorm van samenwerking kan worden uitgebouwd in alle sectoren die verbonden zijn met maatschappelijke kwesties: onderwijs, ontwikkeling, gezondheid en milieu uiteraard.
Regel nummer één: een legitiem doel vinden. Een schoolvoorbeeld is dat van Whirlpool. Omdat steeds meer leerlingen stopten met school omdat ze geen schone uniformen hadden, richtte het merk in de Verenigde Staten een stichting en het programma Whirlpool Care Counts op. Het initiatief bestaat erin om wasmachines en droogkasten te installeren in de scholen om ervoor te zorgen dat leerlingen vaker naar de les gaan. De organisatie neemt het wassen van de uniformen rechtstreeks op zich. Het is dan ook geen toeval dat het goede doel perfect kadert in de core business van het bedrijf.
Opdat het partnerschap tussen de privésector en de verenigingswereld zou werken, dringen zich nog enkele best practices op.
- De definitie door het bedrijf van een globale visie op het project, de inhoud ervan, de doelstellingen en de manier waarop deze worden geëvalueerd. Om geloofwaardig te zijn en mensen samen te brengen, moet het initiatief nu eenmaal legitiem zijn.
- Een duidelijke definitie op alle niveaus van het bedrijf. Het is dus belangrijk dat ieder zijn rol hierin begrijpt, alsook zijn verantwoordelijkheid. Het kan nuttig zijn om een leider aan te duiden die de uitvoering van de programma’s op zich neemt.
- Permanente evaluatie. Elke partij moet de nodige human resources ter beschikking stellen voor het beheer van het project, de steeds terugkomende taken bepalen en het respecteren van de aangegane engagementen garanderen. Het partnerschap moet als een contract worden beschouwd. Tijdens de uitvoering zullen er andere troeven en expertises opduiken voor elk van de betrokken partijen waardoor de doeltreffendheid ervan nog verder toeneemt.
- Communicatie: tussen de partners, intern en naar buiten toe. Dialoog versterkt het partnerschap. Door te communiceren, kunnen conflicten ook meteen worden opgelost zodra ze ontstaan.
- Flexibiliteit: elke structuur evolueert en groeit. Dat geldt ook voor partnerschappen, zeker wanneer de partijen een verschillende bedrijfscultuur hebben.
12.01.2017
Hoe verbind je je bedrijf aan een goed doel?
Winst maken is een van de belangrijkste oogmerken van een bedrijf. Toch wil dat niet zeggen dat het humanitaire vergeten wordt. Veel ondernemingen steunen dan ook goede doelen. Hoe doe je dat precies? En hoe betrek je medewerkers bij de goede zaak?
Om een goed doel te vinden dat iedereen in het bedrijf aanspreekt, is het belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. Zo is het essentieel dat de doelstellingen en de waarden van het project mooi aansluiten bij de strategie van de onderneming.
Om het juiste goede doel te vinden komt Jeff Snyder, CEO en oprichter van Inspira Marketing Group, met vier cruciale vragen:
Wat is jouw recept voor een betere wereld?
Het antwoord op deze vraag leidt je meestal naar een bepaald goed doel dat in dezelfde lijn ligt als de waarden van je bedrijf. Als beide consistent zijn, leg je een stevige en duurzame fundering voor verdere acties.
Kun je meer geven dan geld?
Een cheque uitschrijven ligt voor de hand als het om een goed doel gaat. Toch is het beter om alle competenties van je organisatie aan te spreken, en ook inhoudelijk te werken en evenementen te coördineren.
Zullen medewerkers volgen?
Ja, als je erin slaagt om met het goede doel een persoonlijke snaar te raken bij de medewerkers, klanten en leveranciers. De teams moeten zich betrokken voelen, anders leveren je inspanningen niet veel op.
Wat mag je in ruil verwachten?
Als je erin slaagt om via het goede doel samenhorigheid op te weken bij de medewerkers zullen zij zich sterker verbonden voelen, wat dan weer fijne gevolgen voor de algemene werksfeer heeft.
14.07.2017
Niet beknibbelen op onze Corporate Social Responsibility
BNP Paribas Fortis wil een verantwoorde bank zijn en voegt de daad bij het woord: ze moedigt haar medewerkers aan om hun expertise ter beschikking te stellen van sociale ondernemingen. Een getuigenis.

Generatie Y laat het ons vaak genoeg merken: om een werkgever te kiezen en een duurzame band op te bouwen, moet een werknemer zich kunnen vinden in de waarden van het bedrijf. Medewerkers zijn dus op zoek naar zingeving, een trend die zich evengoed doorzet bij onze klanten. Nu kan een onderneming pas duurzaam zijn als ze die ingesteldheid op alle niveaus doortrekt: klanten, leveranciers, aandeelhouders en uiteraard medewerkers.
Wilfried Remans, hoofd CSR & Public Affairs van BNP Paribas Fortis:
"We zijn ons bewust van onze impact, niet alleen op onze klanten en medewerkers maar ook op de economie, het milieu en de maatschappij. Daarom leveren we aanzienlijke inspanningen om uit te groeien tot een duurzame bank. Dat uit zich in gedragscodes en concrete keuzes die al jarenlang in onze strategie zijn verankerd. Neem bijvoorbeeld onze fondsen die beantwoorden aan de ESG-criteria (milieu, maatschappij en governance), ons energieadvies aan ondernemingsklanten, de opbouw van een ecosysteem rond sociale ondernemers, microkredieten, hulp aan kansarme jongeren, enz.
Toch hebben we nog een hele weg te gaan om het personeel daarvan bewust te maken, hen erin te laten geloven en onze aanpak te verdedigen. Natuurlijk zijn we bezorgd om onze reputatie, maar we laten onze bijdrage aan de sociale economie liever voor zich spreken".
Van kennen naar beleven
Daarom biedt BNP Paribas Fortis medewerkers de kans om zelf te ervaren waar verantwoord ondernemen voor staat. Daartoe ontwikkelde de bank verschillende projecten met een sociale inslag, waarbij tijdelijke werkgroepen van bankmedewerkers met uiteenlopende technische achtergronden enkele maanden ter beschikking staan van sociale ondernemers die nood hebben aan middelen of expertise.
Een voorbeeld van zo’n project is TRAVIE, een organisatie die personen met een beperking tewerkstelt. "Het is belangrijk dat het project duidelijk afgelijnd is, dat we een toegevoegde waarde kunnen bieden en dat de expertise van de leden van de werkgroep beantwoordt aan de noden van de onderneming, bijvoorbeeld op het vlak van strategie, financiering, marketing of organisatie," verduidelijkt het hoofd CSR van de bank.
Expertise uitlenen versterkt de band met de werkgever
"Managers van een financiële instelling laten werken met sociale ondernemers kan een cultuurconflict doen ontstaan. Maar die confrontatie van ideeën is waardevol en kan tot fantastische projecten leiden," zegt Wilfried Remans.
Jean-François Vanderschrick is verantwoordelijk voor Data Analytics bij BNP Paribas Fortis Corporate Banking en is lid van het gedetacheerde team bij TRAVIE:
"Het project heeft me de kans gegeven om eens in de huid te kruipen van een zaakvoerder en bij te dragen aan de ontwikkeling van een echte onderneming. Zo kon ik me op iets anders richten dan mijn gebruikelijke doelstellingen en tegelijk mijn netwerk uitbouwen. Het was een verrijkende ervaring en ik ben trots en blij dat ik heb deelgenomen. Het is ook heel aangrijpend om de mensen ter plaatse te ontmoeten en te beseffen wat ons werk voor hen betekent."
Voor de bank is het ook de ideale gelegenheid om de collega's op korte tijd de nieuwe werkcultuur te laten uittesten, waarin alles draait rond vertrouwen, autonomie en feedback.
De magie werkt
TRAVIE, een van de grootste spelers onder de twaalf bedrijven die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest actief zijn met mensen met een beperking, stelt 335 personen tewerk, vooral in de verpakkingssector. Een activiteit die ter discussie staat omdat steeds meer bedrijven overschakelen op milieuvriendelijkere, onverpakte alternatieven. Hoewel TRAVIE overheidssteun ontvangt, kan het daarmee slechts tweede derde van de lonen betalen.
"Naast de sociale activiteiten heeft TRAVIE ook een economisch doel. Het bestuur wilde daarom het klantenbestand en het orderboekje uitbreiden. Ons team dacht na over de mogelijkheden en deed vervolgens voorstellen rond diversificatie, nieuwe vormen van marktprospectie en -positionering en bijkomende inkomstenbronnen," getuigt Jean-François Vanderschrick.
Jean-François Ghys, algemeen directeur van TRAVIE:
“Ik moet toegeven dat ik in het begin vrij sceptisch was: wat zou een bankteam nu op zo’n korte tijd voor ons kunnen doen? Maar ik voelde meteen dat er een klik was. Ze kwamen langs om het terrein te verkennen en stelden een heleboel vragen over een wereld die hen totaal onbekend was. Op hun beurt hebben ze ons de ogen geopend. Zo stelden ze voor om te peilen naar de tevredenheid van onze klanten, nieuwe behoeften op te sporen en het potentieel van andere producten in te schatten. Een verrijkende ervaring dus voor beide partijen".
Kader
Geschoolde werkkrachten, maar vaak miskend door ondernemingen
"Steeds meer bedrijven geven aan te willen samenwerken met sociale organisaties, maar slechts enkelen zijn effectief bereid de stap te zetten," stelt Jean-François Vanderschrick.
Die terughoudendheid is hoofdzakelijk te wijten aan een imagoprobleem. TRAVIE startte als een 'beschutte werkplaats', opgericht om werk te geven aan personen met een beperking en hen zo een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Maar ondertussen is de organisatie uitgegroeid tot een ‘echte’ onderneming die haar klanten wil bedienen en binden, ongeacht hun grootte. Zo mag TRAVIE zowel heel grote ondernemingen als start-ups tot haar klanten rekenen.
Met het oog op de toekomst wil TRAVIE het concurrentievermogen aanscherpen door diensten met toegevoegde waarde aan te bieden, zoals inpakken, onder omslag steken of elektrische fietsen monteren. Taken die vaak niet vanzelfsprekend zijn voor mensen met een beperking.
“De jobs worden uiteraard aangepast aan de graad van handicap en de individuele talenten van de medewerkers. Het blijft schipperen tussen onze sociale missie en de economische realiteit. Zo grijpen we in zodra we zien dat medewerkers zich niet op hun gemak voelen bij de uitoefening van hun taken. Bovendien splitsen we het werk op in eenvoudige taken en ontwikkelen modellen om de job zo toegankelijk mogelijk te maken," benadrukt TRAVIE-directeur Jean-François Ghys.
En hij besluit:
"Klanten willen eerst de service, de kwaliteit, de leveringssnelheid en de tarieven testen. Pas nadat ze daarover gerustgesteld zijn, zijn ze bereid een beroep te doen op personen met een beperking. Dat voorbehoud is terecht. Er zijn maar weinig mensen die het wereldje kennen en wie er wel mee vertrouwd is – via een familielid, bijvoorbeeld – zwijgt er vaak liever over."
(Bronnen: TRAVIE, BNP Paribas Fortis)
17.02.2023
Biométhane du Bois d’Arnelle produceert duurzaam biogas met restafval uit de landbouw
Biométhane du Bois d’Arnelle in Henegouwen is de grootste biogasproducent van ons land. Oprichter Jérôme Breton legt uit hoe zijn fabriek werkt, een samenwerkingsverband met lokale boeren.
In Frasnes-lez-Gosselies torenen drie grote grijze koepels en een kegelvormig dak boven de Henegouwse velden uit. Het is een fabriek voor biogas. Door gebrek aan een juridisch en administratief kader duurde het zes jaar voordat Jérôme Breton, bedenker en eigenaar, zijn project kon verwezenlijken. Maar ondertussen draait de productie-eenheid op volle toeren en produceert ze 70.000 megawattuur energie.
“Wij recycleren voedselafval en reststromen uit de landbouw, dierlijke mest, stro, bietenbladeren, schillen, enzovoort. Alles komt van binnen een straal van 15 kilometer rond de fabriek”, legt Breton uit. “We werken samen met zo’n honderd boeren, die hierdoor een extra inkomen krijgen. In de vergisters, betonnen tanks die verwarmd worden tot 40 graden, wordt het materiaal op een natuurlijke wijze door bacteriën afgebroken en ontstaat er biogas dat bestaat uit 45 procent CO² en 55 procent methaan. Dit ‘biomethaan’ winnen we terug door het te filteren en we injecteren het in het aardgasdistributienet. Het residu is een zwarte vloeistof die rijk is aan organisch materiaal en zeer voedzaam is voor gewassen. Die verspreiden we als meststof, waardoor je de CO² langdurig in de bodem kan opslaan.”
Veelzijdig en rendabel
10 tot 15 procent van het methaan wordt gebruikt om het energieverbruik van de fabriek te dekken. Biomethaan is erg veelzijdig en kan gebruikt worden als brandstof, als grondstof voor petrochemische producten, het kan turbines aandrijven en je kan de opgewekte warmte terugwinnen, zoals in een automotor. “Een warmtekrachtkoppelingsmotor die tegelijk elektriciteit en warmte produceert, heeft een totaalrendement van 80 procent. Met ons systeem kan je 99,5 procent van het geproduceerde biogas in het netwerk injecteren”, berekent Breton. “In een distributienetwerk varieert de druk, waardoor de infrastructuur injecties kan opvangen zonder dat je extra investeringen nodig hebt om ze op te slaan.”
Het bedrijf verbouwt ook zelf maïs, bieten en granen om ze te gebruiken voor biogas. “Op 600 hectare landbouwgrond produceren we 30 procent van onze grondstof waardoor we het hele jaar door onze vergisters kunnen bevoorraden.”
Volgens Breton had hij zijn project niet kunnen realiseren zonder de steun van BNP Paribas Fortis. “Het is de enige bank die zulke gespecialiseerde experts in huis heeft. Ook andere partners gebruikten hun analyses. Het vertrouwen kwam van twee kanten en is nog altijd sterk. In mijn model voorzag ik niet in overheidssubsidies, terwijl ik toch tegen correcte prijzen wilde produceren. We zitten nu op 100 euro per megawattuur, terwijl de prijzen in augustus vorig jaar bijna 350 euro bedroegen.”
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers zoals Jérôme Breton. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
15.02.2023
Elessent levert oplossingen voor een schonere productie in de chemische industrie
Veel processen in de chemische industrie zijn vervuilend. Bij Elessent Clean Technologies EMEAI brengen ze daar verandering in, dankzij innovatie die de sector milieuvriendelijker en duurzamer kan maken.

“Onze missie is de ontwikkeling van schonere en koolstofvrije productieprocessen voor onze klanten. Innovatie is de kern van ons bedrijf’, zegt Sara Alvarez, Finance Manager Elessent EMEAI.
“We spreken over schonere alternatieven voor traditionele industriële methoden. Zo helpen we onze klanten om producten te blijven ontwikkelen die essentieel zijn voor ons dagelijks leven, maar met een veel kleinere impact op het milieu, vooral dan verontreinigende stoffen en CO2-uitstoot.”
De metaal-, kunstmest-, chemische en raffinage-industrie zijn de belangrijkste klanten van het bedrijf dat kant-en-klare oplossingen levert. “De beste manier om onze business te begrijpen is met concrete voorbeelden”, zegt Tjaart Van Der Walt, Director Elessent EMEAI. “We hebben vier kerntechnologieën. De eerste is de vervaardiging van zwavelzuur, dat op grote schaal wordt gebruikt in de industrie, van kunstmestfabrikanten tot pigmentfabrieken. Je verkrijgt het door zwavel te verbranden. We hebben al 90 jaar ervaring met procesontwerpen, energieterugwinning en het ontwerp van installaties. Ondertussen leverden we er al meer dan duizend. Zulke processen zijn de sleutel tot de productie van schonere batterijen.”
Brandstoffen en batterijen
Elessent Clean Technologies beschikt ook over alkyleringstechnologie, een reactie die doorgaans in de organische chemie wordt gebruikt om brandstoffen met een hoog octaangehalte te produceren. Die maken sommige motoren efficiënter. Dit soort verbindingen zijn waardevol voor de petrochemische en raffinage-industrie. “Wij exploiteren ruim 100 alkyleringslocaties over de hele wereld”, zegt Tjaart Van Der Walt. “En 25 hydrotreating sites. Ze vormen een cruciale stap in de raffinage van olie, waarbij sommige elementen worden verwijderd. De vermindering van het zwavel- en stikstofgehalte bijvoorbeeld, wat de stabiliteit verbetert. Onze eigen technologie van mild hydrokraken helpt dan weer om meer waarde uit ruwe olie te halen.”
Naast deze processen, die de kwaliteit en het rendement van koolwaterstoffen optimaliseren, voegt het bedrijf zogenaamde nattewassingtechnologie toe, die doeltreffend is bij de behandeling van dampen.
“We ontwikkelen onze activiteiten op wereldschaal. Om die internationale expansie te ondersteunen, hebben we de blijvende steun nodig van BNP Paribas Fortis. Die voorziet ons van financiële steun en de bank beschikt over een uitgebreide expertise in onze sector”, zegt Sara Alvarez. “Onze samenwerking is bijvoorbeeld cruciaal in Marokko, Tunesië, India en Zuid-Afrika. Hetzelfde geldt voor wisselrisicodekking, essentieel in een volatiele markt. Dankzij dit partnerschap kunnen we onze internationale expansie voortzetten.”
De essentie
- Elessent levert technologie om industriële processen minder vervuilend te maken.
- Bijvoorbeeld de terugwinning van de warmte die vrijkomt bij de verbranding van zwavel om zwavelzuur te verkrijgen. Die kan 94 procent opleveren, in plaats van 70 procent in een traditionele installatie.
Succesverhalen van ondernemers
Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.
Bron: De Tijd
Niet te missen
- Bedrijven en de verenigingswereld: een handleiding
- Hoe verbind je je bedrijf aan een goed doel?
- Niet beknibbelen op onze Corporate Social Responsibility
- Biométhane du Bois d’Arnelle produceert duurzaam biogas met restafval uit de landbouw
- Elessent levert oplossingen voor een schonere productie in de chemische industrie