Article

10.08.2018

B2B: Amazon wil XXL markt veroveren

De Amerikaanse reus richt zijn pijlen nu ook op Franse professionals van allerlei omvang en uit alle sectoren. Om dat doel te bereiken, rekent Amazon op het allerbeste van zijn traditionele e-commerceplatform.

Met de lancering van Amazon Business in Frankrijk, geeft het bedrijf een duidelijke boodschap: na de consumenten wil de reus uit Seattle nu ook de Franse bedrijven gaan veroveren. En het lijkt er heel sterk op dat dat ook zal lukken ... Het bedrijf dat in 1995 door Jeff Bezos werd opgericht, spaart immers kosten noch moeite om zijn doel te bereiken. Nog niet overtuigd? Ga dan zeker eens na hoeveel succes Amazon kent aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het e-commercebedrijf lanceerde in 2015 zijn B2B-aanbod in de VS. Al vanaf het eerste jaar steeg de verkoop tot boven 1 miljard dollar en twee jaar later overschreed het bedrijf de kaap van 1 miljoen businessklanten. De twee portaalsites die sinds april 2017 in Europa beschikbaar zijn – in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk – kregen ook een flinke boost: op de Duitse website registreerden zich maar liefst 150.000 kopers en 40.000 verkopers en in het VK meer dan 90.000 kopers en 30.000 verkopers. De ‘markt voor professionals’, die ook in Japan en India operationeel is, komt dit jaar dus ook naar Frankrijk (en naar Italië en Spanje) ...

Meer dan 250 miljoen producten in de catalogus

Achttien jaar na de lancering van zijn e-commercedochterbedrijf in de zeshoek, liet Amazon dus ook zijn oog vallen op de B2B-markt in Frankrijk. Amazon Business werpt zich op als een 'one-stop shop' voor professionele klanten, waar zij terechtkunnen voor alles wat ze nodig hebben om hun zaak te laten draaien. Van zelfstandige tot multinational en van overheden tot ziekenhuizen: het doelpubliek is breed en het aandeel aanlokkelijk. Zeker omdat Amazon – dat wereldwijd meer dan 500.000 werknemers telt – met zijn 'B2B-marketplace' zoveel mogelijk wil binnenhalen en zich op alle sectoren richt: van de verkoop van schroefbouten tot kantoorbenodigdheden en van bouwmaterialen, auto-onderdelen en horecabenodigdheden tot medische apparatuur. Het is dus geen toeval dat de Amerikaanse reus deze tak in volle bloei beschouwt als de vierde pijler van zijn uitbreidingsstrategie, naast het bekende e-commerceplatform en de diensten Amazon Prime en Web Services.

Een omgeving speciaal voor professionals

Het platform brengt kopers en verkopers bijeen en zij zullen zich er meteen thuis voelen. Het bevat immers het beste van Amazon, uiteraard aangevuld met specifieke functionaliteiten aangepast aan de behoeften en verwachtingen van professionals. Bedrijven die zich aanmelden, vinden er onder meer een klantenruimte om gebruikers (binnen hun bedrijf) aan te duiden die verrichtingen kunnen uitvoeren in naam van het bedrijf, betaalmethodes of leveringsadressen te beheren, een goedkeuringsproces in te voeren enz. En natuurlijk is er meer dan dat: het platform bevat een reportingtool om de aankopen en frequenties te analyseren, de levering is gratis en binnen één werkdag voor aankopen boven 25 euro, er is een betaaltermijn van 30 dagen via factuur, de prijzen worden exclusief btw weergegeven en het is zelfs mogelijk om een lening aan te vragen! En, zoals we gewend zijn van het bedrijf van Jeff Bezos, zullen de functionaliteiten ongetwijfeld nog verder evolueren op basis van de feedback van de gebruikers. 

Hoewel een studie van onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat de Amerikaanse B2B e-commercemarkt tegen 2020 goed zal zijn voor meer dan 1 miljard dollar en twee keer zo zwaar zal doorwegen als zijn B2C-tegenhanger, hoeft de positionering van Amazon ons niet te verbazen. Het is nu alleen nog afwachten hoe de distributeurs uit de getroffen sectoren zullen reageren op deze overduidelijke bedreiging van de Amerikaanse reus ...

Article

16.05.2014

E-commerce en m-commerce: een vlotter systeem op komst

Ook al is de belangstelling voor e-commerce en m-commerce groot, toch wordt betalen vaak nog als omslachtig of als onveilig gepercipieerd.

E-commerce is heel gebruiksvriendelijk. Men kan thuis rustig info opzoeken over een aantal diensten (een opleiding, een vakantiekamp voor de kinderen, …) en er aansluitend voor betalen. Die trend lijkt niet meer te stoppen. Toch loopt België ook hier niet meteen voorop. In ons land wordt bijvoorbeeld maar 2 à 3% van de totale retailomzet met elektronische verkopen gerealiseerd. In onze buurlanden is dat al 8 à 9%. Gunter Uytterhoeven (hoofd Marketing BNP Paribas Fortis):

“Een van de redenen voor die achterstand is dat België nog niet echt een goede betaaloplossing voor elektronische transacties heeft. In de perceptie van veel mensen is online betalen complex, omslachtig en niet veilig genoeg. Bijna een kwart van alle transacties wordt afgebroken op het moment dat de betaling moet gebeuren.”

De meest gebruikte manier van online betalen is de kredietkaart, steeds vaker in combinatie met een kaartlezer en een geheime code. Daarbij vergt een betaling meerdere handelingen. Een systeem in volle opgang, is de virtuele portemonnee of e-wallet. De klant opent dan een portemonnee op een website waarop men een bedrag overschrijft of met een kredietkaart betaalt. Het voordeel is dat u geen persoonlijke gegevens moet vrijgeven op het internet. Het nadeel is dat u het enkel kunt gebruiken bij aangesloten webwinkels. Een bekend voorbeeld is PayPal. De klant hoeft slechts één keer gegevens over zijn bankrekening of kredietkaart in te geven en kan daarna betalen met een e-mailadres en een wachtwoord. Ook dit vergt dus een aantal handelingen die voor veel e-shoppers een belemmering kunnen vormen.

M-commerce (kopen en betalen via mobiele toestellen zoals smartphone en tablet) staat nog in de kinderschoenen. Apps zijn zeer populair, maar ze worden nog niet vaak gebruikt. Betalen in de app lukt meestal nog niet, handelaars hebben problemen om de klant te identificeren en er zijn nog twijfels over veiligheid en privacy.

Er is echter een oplossing in de maak om zowel e-commerce als m-commerce vlotter en veiliger te laten verlopen. Samen met andere Belgische banken en grote telecomspelers werkt BNP Paribas Fortis momenteel aan een nieuw systeem: Sixdots.

Vlot en veilig online en mobiel betalen

Sixdots is een systeem dat zowel betaalkaarten als kaartlezers overbodig moet maken. In de plaats komt één geheime code die op de smartphone wordt ingetikt. Online en mobiel betalen zal vlot en veilig gebeuren. Het systeem mikt op de Belgische markt en wordt in 2015 gelanceerd.

  • Sixdots (‘zes stippen’) verwijst naar de pincode van 6 cijfers, die samen met een aantal andere elementen voor de beveiliging van het systeem moet zorgen. Sixdots wordt een open platform dat voor alle bedrijven en hun cliënten toegankelijk is: de app kan gebruikt worden door alle mensen die een smartphone, een betaalkaart bij een Belgische bank en een mobiel data-abonnement bij een Belgische telecomoperator hebben.
  • Voor de verkopende partij biedt Sixdots interessante voordelen, zowel voor e-commerce als voor ‘in-app’ commerce. Sixdots kan naadloos in de eigen app van de organisatie geïntegreerd worden. Per transactie betaalt u een kleine vergoeding.
  • Voor de betalende partij is het gebruik van Sixdots gratis en gemakkelijk. Hij of zij hoeft geen kaartgegevens meer achter te laten tijdens het betalingsproces en ook de kaartlezer wordt overbodig. Het enige wat men nog nodig heeft om te betalen voor diensten of goederen, is een smartphone.

Gunter Uytterhoeven: “Voor commerciële organisaties is er meer mogelijk dan alleen winkelen en betalen. Het hele winkelproces kan samengebracht worden in Sixdots, inclusief de getrouwheidskaarten en de kortingsbonnen. Die kortingsbonnen komen dan bijvoorbeeld automatisch op de smartphone van de klant wanneer hij zich tussen de winkelrekken ter hoogte van het bewuste product bevindt. Ook de kassa zal de smartphone van de klant herkennen en de kortingsbonnen automatisch van de rekening aftrekken. In de retailwereld noemt men dat tegenwoordig ‘fidgetal’, een mix van finger en digital. Men doelt daarmee op de convergentie van de fysieke en de e-commerce wereld, met de smartphone als het geknipte bindmiddel.”

Article

22.02.2016

Trade Development bespaart u groeipijnen in het buitenland

Rob Van Veen, Trade Development Manager bij BNP Paribas Fortis, licht toe hoe zijn dienst u kan helpen buitenlandse markten aan te boren.

Waarom een aparte dienst?

Rob Van Veen (RV): “Trade Development is opgericht binnen het Global Trade Solutions Competence Centre in Brussel omdat we een dubbele behoefte opmerkten bij onze klanten. Enerzijds vertrouwen middelgrote ondernemingen hun business development meestal toe aan medewerkers die nog heel wat andere taken op zich nemen. Daardoor vinden ze moeilijk de tijd om na te denken over een buitenlandse groeistrategie of aan prospectie te gaan doen. Anderzijds missen ze de lokale contacten of de noodzakelijke kennis en middelen om optimaal te kunnen inspelen op een buitenlandse opportuniteit.”

Een behoefte die dus verder gaat dan het klassieke bankaanbod

RV: “Inderdaad. Een bank kan ondernemingen met groeiplannen in het buitenland wel praktisch bijstaan door rekeningen te openen, garanties te voorzien of het betalingsverkeer te regelen, maar de vraag van de klant gaat verder. Die wil dat zijn bank strategisch meedenkt en hem helpt de markt op een verstandige en efficiënte manier te benaderen. En daar komen wij dus in beeld.”

Welke service bieden jullie precies aan?

RV: “Kort samengevat brengen we klanten in contact met mensen die hun buitenlands project van A tot Z kunnen begeleiden. In een eerste fase luisteren we dan ook vooral naar de behoefte van de klant, peilen we naar zijn plannen en onderzoeken de verschillende mogelijkheden.

Vervolgens ontvangt de klant een rapport met alle relevante informatie – waaronder een heldere inschatting van het prijskaartje en de verwachte resultaten – om een weloverwogen, strategieconforme beslissing te kunnen nemen. Doordat de onderneming niet zelf op onderzoek moet uitgaan en contacten leggen, wordt het besluitvormingsproces dus gevoelig ingekort. En krijgt het project groen licht, staan we in voor de nodige logistieke begeleiding om het ook daadwerkelijk te implementeren.”

Hoe gebeurt dat in de praktijk?

RV: “Dat hangt af van het project, het land en de concrete behoeften van de klant. Een aantal diensten leveren we zelf, via eigen mensen of buitenlandse collega’s binnen de bank – sinds kort zijn er trouwens ook diensten Trade Development opgericht in Frankrijk en Italië. Voor zaken die een specifieke lokale kennis vereisen, doen we een beroep op partners ter plaatse. Marktonderzoek, bijvoorbeeld, of rekrutering, administratie, audit en juridisch, fiscaal of operationeel advies.

Dankzij deze aanpak weet de onderneming zeker dat ze met de juiste mensen in zee gaat. We werken immers met een netwerk van vaste, betrouwbare contacten die na elk project door de klant worden geëvalueerd. Zo kunnen we een kwaliteitvolle dienstverlening garanderen. Hun belangrijkste troef is echter dat ze uitstekend vertrouwd zijn met de plaatselijke regels en gewoontes en weten hoe er mee om te gaan.”

Werkt u dan vooral op exotische bestemmingen?

RV: “Zeker niet. Veel klanten schakelen ons ook in om Europese markten aan te boren, een aanzienlijk deel daarvan in de buurlanden. Zo hebben we momenteel talrijke dossiers lopen in Duitsland, een aantrekkelijke groeimarkt voor heel uiteenlopende sectoren, maar het is aartsmoeilijk je er als ‘buitenstaander’ te vestigen.

Wat ook voorkomt, is dat een onderneming het aanvankelijk te ver gaat zoeken. De bedrijfsleiding heeft misschien een blinde vlek opgemerkt in de afzetgebieden of van een sectorgenoot gehoord dat markt X of Y ‘hot’ is. Ze willen er dan uiteraard zo snel mogelijk van start gaan. Maar past die markt wel in de algemene bedrijfsstrategie? En kennen ze wel voldoende de specifieke kenmerken, uitdagingen en regels van de markt – denk maar aan de unieke marktomstandigheden in India en China of de hoge importtaksen in Brazilië.”

Gaat het om een betalende service?

RV: “Onze klanten betalen inderdaad een fee, die je echter vooral als een investering moet zien. Een heel interessante investering, omdat ze kostbare tijd uitspaart en heel wat andere – jammer genoeg soms nutteloze – uitgaven kan vermijden.

Denk maar aan het scenario van de ondernemer die ergens in Zuid-Amerika gaat prospecteren, duizenden euro’s betaalt voor zijn vlucht en verblijf en dan aan de slag moet in een onbekende omgeving. Vaak zonder de nodige contacten of een duidelijk zicht op de mogelijke kosten en opbrengsten. De kans dat die reis met een sisser afloopt is reëel.

Ook wij kunnen onze klanten natuurlijk nooit een echte garantie op succes bieden, maar we zorgen er wel voor dat alle factoren aanwezig zijn om hun projecten een uitstekende kans op slagen te geven. Bovendien is er het voordeel van de continuïteit: eenmaal we met een onderneming hebben samengewerkt en de strategie kennen, kunnen we heel snel optreden voor eventuele vervolgopdrachten of projecten in andere markten.”

Article

22.02.2016

Essentiel: London calling

Deze zomer kreeg het Antwerpse modehuis een unieke kans zich in Londen te vestigen. De uitdaging: op enkele dagen een Britse entiteit oprichten.

De kleurrijke en frivole creaties van Essentiel zijn al jaren een vaste waarde in het Belgische modelandschap. Het merk is ook in andere landen aan een opmars bezig, onder meer in Frankrijk, Spanje, Nederland en – via de tussenkomst van Trade Development – sinds kort in Groot-Brittannië. Een gesprek met Erik Vercauteren, CFO van Essentiel.

Vanwaar de beslissing om de Britse markt te betreden?

Erik Vercauteren (EV): “Enkele jaren geleden waren we al aanwezig in het VK via een agent, maar wegens dalende verkoopcijfers beslisten we de samenwerking na verloop van tijd stop te zetten. Een terugkeer bleef echter tot de mogelijkheden behoren, op voorwaarde dat de omstandigheden gunstig waren.

Paradoxaal genoeg begon ons nieuwe Britse avontuur in Frankrijk. Vorig jaar openden we een winkel in het eerste arrondissement van Parijs, midden in de modebuurt. Daardoor genoot ons merk niet alleen een sterke visibiliteit bij fashionista’s en modeprofessionals, maar ook bij importeurs en verantwoordelijken van department stores. Vrij snel stapte Harvey Nichols op ons af met het aanbod om Essentiel te verdelen via hun winkel in Londen.”

Een kans die u absoluut niet kon laten liggen

EV: “Inderdaad, Harvey Nichols is een multimerkenwinkel die werkt via concessie: in ruil voor een bepaald percentage van de opbrengst krijgen wij een stand in hun winkel, bemand door onze eigen mensen en met eigen rapportering, visual merchandising, enz. Zo kunnen we ons merk in de beste omstandigheden tonen op Knightsbridge, wat toch kan tellen als prestigieuze en drukbezochte locatie. Om in dit aantrekkelijke systeem te stappen, hoefden we enkel een entiteit op te richten in het VK. Veel bedenktijd kregen we echter niet – de stands bij Harvey Nichols zijn natuurlijk heel gegeerd.”

Hoe kwam u met Trade Development in contact?

EV: “Op aanraden van onze vaste relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis. We onderhouden al jaren een nauwe relatie met de bank, met wie we regelmatig onze strategische plannen, mogelijke financieringen of andere zaken bespreken. Tijdens één van die gesprekken kwam ook het voorstel van Harvey Nichols aan bod, waarop onze relatiebeheerder ons meteen voorstelde om Trade Development in te schakelen.”

Hoe verliep de samenwerking in de praktijk?

EV: “Onze belangrijkste zorg was om zo snel mogelijk een entiteit op te starten in het VK, en daarvoor de meest geschikte vennootschapsvorm te kiezen. Trade Development speelde daarbij vooral de rol van ‘matchmaker’ door ons in contact te brengen met een lokale partner, Frenger International. Die adviseerde ons een ‘Ltd.’ op te richten met een startkapitaal van 10.000 pond – een stuk meer dan wat wettelijk vereist is, en dus een duidelijk signaal dat Essentiel vastbesloten is om zich op de Britse markt te vestigen. Een voorstel waarin we ons prima konden vinden. Eenmaal de keuze gemaakt, ging het bijzonder snel: op enkele dagen was de Ltd. een feit.

Hoewel de verdere contacten nu rechtstreeks met Frenger verlopen – ze staan onder meer ook in voor de btw-administratie, boekhouding en fiscale aspecten – blijft Trade Development stand-by om op te treden als er zich problemen zouden voordoen.”

Wat was voor u het voordeel?

EV: “Eerst en vooral tijdswinst, zowel bij het vinden van een partner, de keuze van de vennootschapsvorm als de concrete uitvoering. Plus een vlotte toegang tot lokale contactpersonen met een uitstekende kennis van de plaatselijke regels en administratie.

Onze ervaring op andere markten heeft geleerd dat die lokale kennis onontbeerlijk is, of het nu gaat om betalingsgewoonten of omgangsvormen.”

Is Essentiel een hit in Londen?

EV: “Onze stand is sinds midden augustus operationeel en de eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. Als deze trend zich doorzet, behoort een samenwerking met Harvey Nichols in andere Britse steden zeker tot de mogelijkheden!”

Article

22.02.2016

Ideal Felt: Pools potentieel

Met een concrete strategie, een specifiek aanbod en vooral de juiste contactpersonen kreeg de Belgische viltleverancier voet aan de grond in Polen.

Ideal Felt is een Belgische leverancier van technische vilten voor talrijke industriële toepassingen en van gekleurde vilten voor decoratieve doeleinden. Ook filtermouwen op maat, hittebestendige dichtingen en beschermingselementen voor industrieel gebruik behoren tot het aanbod.

De onderneming ontplooit het merendeel van haar activiteiten momenteel in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Omdat Ideal Felt in die landen stilaan de grenzen van de groei heeft bereikt, richt het de blik nu verder naar het oosten. We vroegen Henry Symons, Director van Ideal Felt, hoe Trade Development hem hielp de Poolse markt te betreden.

Waarom koos u precies voor Polen?

Henry Symons (HS): “Die beslissing is ingegeven door onze marktbenadering: Ideal Felt is een nichespeler met een sterk gespecialiseerd productaanbod. We werken met een ruime portefeuille klanten in verschillende industriële sectoren, die periodiek kleine bestellingen plaatsen.

Nu is een nichemarkt per definitie beperkt: de afgelopen jaren hebben we de Belenux, Duitsland en Frankrijk grondig verkend en er zowat alle potentiële klanten gezien. We mogen er dus van uitgaan dat ondernemingen die daar met ons willen werken, dat ook doen of ons op zijn minst toch kennen. Dat maakt een verdere betekenisvolle groei in die landen moeilijk. Daarom gingen we op zoek naar nieuwe afzetmarkten, bij voorkeur in landen met veel industrie. Polen stond bovenaan ons lijstje.”

Ging u zelf op prospectie?

HS: “Een tijdje geleden trokken we inderdaad zelf naar Polen, maar keerden met lege handen terug. In de eerste plaats omdat het aartsmoeilijk was de juiste gesprekspartners te bereiken. Wegens ons specifiek assortiment onderhandelen we zelden of nooit met een centrale aankoopdienst, maar met technici en specialisten op de werkvloer. Die zijn lang niet altijd gekend bij de algemene contactpersoon van het bedrijf, laat staan aan het onthaal. En kregen we iemand te pakken, dan was er nog de taalbarrière.”

Wat zette u ertoe aan om toch een tweede poging te wagen?

HS: “Tijdens een gesprek met onze relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis, kwamen onze uitbreidingsplannen opnieuw op tafel. Hij raadde ons meteen aan om zijn collega’s van de dienst Trade Development in te schakelen. Die brachten ons op hun beurt in contact met Valians International, hun partner voor Oost-Europa.”

Hoe ging de samenwerking in zijn werk?

HS: “In verschillende stappen. In een eerste fase hebben we de mensen van Valians uitgebreid gebrieft over onze onderneming, onze activiteiten en producten. Zo kregen ze een beter inzicht in de markt, waardoor ze gerichter op zoek konden gaan naar prospecten en contactpersonen.

Daarna hebben we samen de doelmarkt zorgvuldig afgebakend. Die mocht niet te klein zijn, anders kwam – gezien de transportkosten – de rendabiliteit van mogelijke business met Polen in gevaar. We zochten dus ondernemingen uit interessante sectoren die significante volumes zouden kunnen bestellen.

Om Valians te helpen bij het detecteren van geschikte ondernemingen, hebben we een heel concrete vragenlijst opgesteld. Op basis daarvan, en met het profiel van onze ‘ideale klant’ in het achterhoofd, maakte Valians vervolgens een eerste selectie. Die hebben we zelf nog wat bijgeschaafd, zodat we uiteindelijk een tiental ‘must see’ bedrijven plus nog enkele twijfelgevallen overhielden.”

Die ging u ter plaatse bezoeken

HS: “Klopt. We waren met drie: onze contactpersoon bij Valians, die waar nodig ook als tolk optrad, onze commerciële vertegenwoordiger voor de Benelux en ikzelf. Uiteindelijk hebben we tijdens onze week ter plaatse maar zeven bezoeken kunnen afleggen. Omdat we verschillende sectoren hadden geselecteerd en de Poolse industrie sterk geografisch verspreid is, ging te veel tijd verloren aan verplaatsingen om er meer te kunnen doen.

Het verschil met onze eerste reis was in elk geval enorm. Het grootste voordeel was dat de prospecten ons verwachtten, waardoor ze uitgebreid de tijd namen om ons te woord te staan en hun bedrijf te laten zien. Eén van die rondleidingen bracht ons zelfs op ideeën voor een nieuwe toepassing van onze producten. Ook de taal leverde geen problemen meer op.”

Kunt u al iets kwijt over de resultaten?

HS: “De meeste bedrijven die we bezocht hebben vroegen ons om hen testmateriaal te bezorgen en een offerte op te maken. Die werd opgesteld in het Pools, opnieuw via tussenkomst van Valians, dat ook instaat voor de verdere opvolging. Voorlopig leverde dat al één bestelling op, terwijl verschillende andere onderhandelingen nog lopen.

Een langdurige zakenrelatie aanknopen is natuurlijk nooit een evidentie, en al helemaal niet voor een Belgische nichespeler in Polen. Onze potentiële klanten werken al jaren met goedkopere lokale leveranciers, die in de meeste gevallen echter een mindere kwaliteit bieden. Het is dus een werk van lange adem hen ervan te overtuigen dat ons gamma zijn meerprijs absoluut waard is.

Ik ben alvast optimistisch, zeker omdat onze contactpersoon bij Valians het aanbod van Ideal Felt nu door en door kent en het ook bij andere potentiële Poolse klanten kan gaan aanprijzen. De samenwerking was bovendien een bijzonder leerrijke ervaring, die ons heel wat kennis heeft bijgebracht om ook andere markten te verkennen. Als ondernemers blijven we nu eenmaal voortdurend op zoek naar duurzame, rendabele groei.”

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top