Article

15.03.2018

‘Duurzaamheid als uitdaging’ uitgelegd door een expert in ecologische transitie

Ecologisch gezien is geen enkele activiteit neutraal. Marc Lemaire (EcoRes, Groupe One) over regulering, circulaire economie en de natuurwetten in zijn geheel.

Het lot van mens, aarde en economie is nauw met elkaar verbonden. Niets van wat wij doen is neutraal voor onze planeet ... "Toch hebben we steeds vertrouwd op het paradigma van de scheiding en dat heeft tot de huidige ecologische situatie geleid.
Een geplunderde planeet, een bedreigde biodiversiteit, een extreme CO2-uitstoot, een schadelijke conventionele landbouw", betreurt Marc Lemaire, handelsingenieur, agro-econoom en maatschappelijk ondernemer, die refereert aan de beperkingen van onze planeet waarbinnen de mens correct kan functioneren en leven. " We zijn op een historisch punt beland: drie ervan zijn overschreden.
En we stevenen recht op de muur af. We hebben nooit eerder zo veel dier- en plantensoorten verloren noch zoveel CO2 uitgestoten! Zolang we maar de juiste ingesteldheid hebben, is het evenwel nog niet te laat om te reageren. Marc Lemaire: "Of we blijven aarzelen, of deze generatie neemt haar verantwoordelijkheid voor de volgende en controleert de staat waarin we de aarde aan onze kinderen nalaten. Rekening houdend met het tijdelijk effect; de bosbranden in Portugal en andere klimaatrampen zijn het gevolg van het CO2-gehalte in 1968!"

Volgens de logica van scheiding is het alsof wij ongestraft beslist hebben dat onze activiteiten schadelijk konden zijn voor al de rest: het milieu, de middelen, het planten- en dierenrijk en de planeet waarop we leven.

Collectieve en snelle verandering verwacht

Voor William De Vijlder, hoofdeconoom van de BNP Paribas-groep, is het duidelijk dat de politiek kan helpen om in de markt weer een eenheid, een band te scheppen. Ze kan dit doen door economische spelers aan te moedigen met fiscale voordelen zoals subsidies, fiscaliteit, de markt van de emissierechten ... die de positieve neveneffecten helpen vergroten alsook met normen en sancties om de negatieve externe factoren te beperken.
Marc Lemaire, pionier in ecologische transities, zou de zaken graag sneller zien veranderen: "Het akkoord van Parijs eist reële inspanningen van alle betrokkenen, maar het merendeel valt niet te controleren." Enkel die van grote industriële bedrijven zijn controleerbaar via sectorakkoorden. Daarin worden ze verplicht om hun buitensporige CO2-uitstoot te compenseren door de aankoop van groene certificaten die in het zuidelijke halfrond ontwikkelingsprojecten van hernieuwbare energie financieren."

De bewustwording komt op gang

Waren de meesten van ons zich 20 jaar geleden al echt bewust van de draagwijdte van onze daden en het effect op de aarde die we aan onze kinderen nalaten? Velen waren nog sceptisch over de oorzaken en de omvang van de schade. Vandaag zien we de zaken helderder. Dat is een belangrijke stap die we hebben gezet. Het verband met de gezondheid wordt ook hoe langer hoe belangrijker. Zo bestempelt de Wereldgezondheidsorganisatie 'hormoonontregelaars' (die onder meer terug te vinden zijn in zuigflessen, kunststoffen en conservenblikjes) als risicovol voor de gezondheid. Daarnaast zien we een stijging van het aantal astmalijders en gevallen van vroegtijdige puberteit ... Hierover worden al 15 tot 20 jaar studies gepubliceerd. Vandaag begrijpen we beter wat er allemaal op het spel staat.

Wat wordt van bedrijven verwacht?

Diezelfde bewuste burgers zijn ook werknemers die steeds gevoeliger worden voor de aanpak van hun bedrijf in de strijd tegen de klimaatproblemen. Ze willen een verantwoorde langetermijnaanpak waar iedereen wel bij vaart, gaande van loontrekkenden tot aandeelhouders. Voortaan wordt van een organisatie verwacht dat zij, onder meer in haar financiële balans, rekening houdt met CO2-uitstoot, fijn stof maar ook met de sociale impact. Haar positieve bijdrage aan de maatschappij wordt even belangrijk als haar cijfers en inkomsten.

Waarden waar pioniers als Exki voor staan, zijn inspiratiemodellen geworden. Maar volgens Marc Lemaire zou met een wet het collectieve belang wellicht meer kunnen primeren. "Laten we uitgaan van een sectorlogica: Coca-Cola gaat zich voor deze kwestie niet meten met een IT-speler en een bank vergelijkt zich niet met een Unilever. Laten we dus per sector de uitblinkers identificeren en uitzoeken volgens welke criteria zij strijden. Bionade is een 100% biologisch geproduceerde limonade met 100% biologische grondstoffen zonder een gram alcohol ... Zijn hun criteria algemeen toepasbaar in de hele sector? Zo ja, zou het dan niet opportuun zijn om hun goede praktijken als norm op te leggen aan alle frisdrankmerken?", stelt Marc Lemaire voor.

En afval verandert in een nieuw product

Dit thema moet geen vergaarbak worden van zomaar wat CSR, een beetje groene ontwikkeling en ietwat maatschappelijke verantwoordelijkheid. Steeds meer bedrijfsleiders zien in dat het belangrijk is om de duurzame weg te bewandelen, maar de geleverde inspanningen zijn onvoldoende en blijven verspreid. Vandaag moeten we de volgende stap zetten en de aanpak structureren afhankelijk van de kernactiviteit van het bedrijf. Het concept circulaire economie gaat een vaste plaats verwerven, het is geen hype. Marc Lemaire benadrukt: "Inmiddels is iedereen overtuigd van het belang van recycleren. Dat is goed maar we blijven steken in de lineaire economie, het soort economie dat voor al haar behoeften mineralen uit de aarde haalt en ze daarna weggooit. We doen hetzelfde met 'consumptiegoederen'. "

Laten we dus de natuur observeren en ons laten leiden door haar 'wetten', ingegeven door gezond verstand. In de natuur gaat niets verloren. Alles transformeert uiteindelijk. Een levend organisme dat sterft, wordt geregenereerd als voedingsstof om een ander het leven te schenken. De cycli van leven en dood zijn nauw met elkaar verbonden. Enkel de mens heeft de notie van afval gecreëerd.

In tegenstelling tot de lineaire economie creëert de circulaire economie lussen en zorgt ervoor dat industrieel afval wordt gebruikt binnen een andere economische cyclus: zo wordt frituurolie niet langer weggegooid maar voor 90% gebruikt voor de productie van biodiesel.

Het aparte beheer van biologische en technische cycli is een ander basisprincipe van de circulaire economie. Uit een houten stoel worden 'inerte' onderdelen zoals schroeven en bouten gehaald, die van de levende delen worden gescheiden. Het hout kan opnieuw in het biologische circuit worden opgenomen en een nieuwe cyclus doormaken. Doel? Dat het zoveel mogelijk levens heeft. Dat is ook denkbaar voor de bouten. We gaan hun levensduur trachten te verlengen door ze te recupereren en meermaals te gebruiken zodat we er uiteindelijk minder moeten produceren.

Hoe de levens en de gebruiksduur beheren? Door eigenaar te worden van het materiaal en de traceerbaarheid ervan te organiseren, zoals Umicore dat kobalt koopt in de mijnen van Katanga en er verantwoordelijk voor blijft.
Vanuit deze zorg om middelen intelligent te verdelen, levert de functionaliteitseconomie ook haar bijdrage. "Ik ga geen auto meer kopen om mijn gezin en mezelf zo nu en dan te vervoeren, maar ik ga de dienst ervan huren. Verhuurdiensten breiden zich uit naar steeds meer domeinen, maar er is nog weinig onderzoek naar gedaan", voegt Marc Lemaire er nog aan toe.

De rol van een bank? Keuzes maken

De gevolgen voor de bank zijn in eerste instantie indirect aangezien ze alle activiteiten van haar klanten ondersteunt. Hierdoor krijgt ze nog een andere verantwoordelijkheid.

Hoe ziet Marc Lemaire de rol van een bank in de toekomst? "Een financiële instelling kan zaken echt in beweging zetten. Zoals een boom moet een bank rendabel zijn en wil ze niet sterven. Maar als ze zich de verantwoordelijkheid van een boswachter toe-eigent, kan ze de biodiversiteit in de hand werken door het ontstaan van nieuwe soorten te ondersteunen. Heb ik in mijn bos bomen die de bodem verarmen, met een aanzienlijke bodemdegradatie tot gevolg?" Marc Lemaire: "Stel u voor dat ze, als goede beheerder, beslist om een keuze te maken: minder financiering voor bedrijven die net als sparren de bodem verarmen en een gemakkelijker toegang tot geld voor jonge scheuten die willen groeien. Dit zijn de duurzame goudklompjes van morgen. Dat gebeurt niet van de ene dag op de andere, maar op termijn zou haar portefeuille hierdoor optimaal gestructureerd moeten zijn." Met andere woorden, de bank heeft ook de verantwoordelijkheid om te beslissen waar ze haar energie insteekt: in ondernemingen die de duurzame economie doen draaien of 'sparren' die schadelijk zijn voor het ecosysteem ...

De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten van bedrijven samen op één platform. Daar zijn hun maatschappelijke gevolgen concreet meetbaar.

“Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al was ik wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben mijn partners en ik een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt”, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.

Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die maatschappelijk een groter verschil wou maken en die acties ook meer zichtbaarheid wou geven. “Het is voor bedrijven een must om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal. Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan. Bedrijven moeten dus niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.”

Persoonlijke begeleiding

“Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positief effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goede methode om dat efficiënt te doen”, merkt de ondernemer op. “Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. We passen ons aan aan de processen van elke businessunit en elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet”, verzekert Kenneth Bérard. “Onze klanten zoeken geen technologie, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont, toont ook een tevredenheidsonderzoek bij onze klanten.”

Acties structureren

Het eerste advies dat Optimy altijd geeft aan bedrijven: versnipper je inspanningen niet, ze moeten één geheel vormen. “We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.”

De juiste partner

De band die Optimy vanaf het begin had met BNP Paribas Fortis was doorslaggevend voor de groei van het bedrijf. “Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.”

De groei van Optimy werd eerst ondersteund door cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel. Toen trad een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (Software as a Service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) tot het kapitaal.

Multiculturele verrijking

Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy de werving van nieuw talent. “Wij hebben die uitdaging kunnen omzetten in een troef”, besluit Kenneth Bérard. “We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.”

“Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf”.

Article

06.09.2023

Nieuwe mobiliteit: de troef van technologie

Is technologie een troef voor de overstap naar nieuwe mobiliteit voor bedrijven? Dit vindt Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert.

Onze samenleving ondergaat een duurzame transitie. Om daaraan bij te dragen moeten bedrijven hun mobiliteit heroverwegen. Sinds 1 juli 2023 voelen we de eerste gevolgen van het uitdoven van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2026. Tegelijk maakt het federale mobiliteitsbudget deze (r)evolutie een pak concreter en werkbaarder. Eén ding is zeker: technologische tools, vooral applicaties, spelen een sleutelrol. Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval BNP Paribas Group, legt uit waarom.

1 juli 2023: een sleutelmoment

"In de weken na het scharniermoment van 1 juli 2023 zagen we de behoeften van onze professionele klanten al veranderen", legt Philippe Kahn uit. "Sommige bedrijven hadden al concrete stappen gezet naar een duurzame transitie. Maar in heel wat bedrijven rijzen nu pas veel concrete vragen en bezorgdheden van medewerkers die beantwoord moeten worden. Hoe kan ik een elektrische auto gebruiken als ik in de stad woon en er geen oplaadpunten beschikbaar zijn? Heb ik zin om elke twee dagen op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om op te laden? En ben ik bereid om mijn mobiliteit fundamenteel te herzien? Voor werkgevers is het een prioriteit om op al die vragen een bevredigend antwoord te geven.”

Naast het beheer van een elektrische bedrijfswagen van a tot z, inclusief opladen, beginnen almaar meer ondernemingen hun globale mobiliteitsbeleid te herzien. Ze analyseren alle bestaande alternatieven, met name de multimodale. “En dat is uitstekend nieuws”, gaat Philippe Kahn verder. “Want het is een verplichte passage voor hun toekomst. Ik denk dat de vraag naar zo’n oplossingen steeds groter zal worden. Om daar vlot op in te spelen, zijn technologie en vooral apps een belangrijke troef."

Anticiperen om beter te dienen

Ondernemingen beginnen er meer en meer over na te denken, maar voor Arval BNP Paribas Fortis en Philippe Kahn is het al jaren een prioriteit. "We anticiperen al meer dan vijf jaar op de veranderingen die aan de gang zijn, met als doel een veel bredere mobiliteitsvisie en expertise te hebben dan alleen leasing. Vandaag hebben we trouwens een volledige afdeling die zich daar uitsluitend mee bezighoudt. Dankzij die expertise kunnen we tegemoetkomen aan en zelfs vooruitlopen op de behoeften van bedrijven. Die zitten vaak met vragen en voelen zich soms wat verloren in deze mobiliteitsrevolutie."

Een vereenvoudigde en vlottere ervaring dankzij technologie

Maar waarom en hoe speelt technologie een belangrijke rol in deze transitie naar een duurzamere mobiliteit van bedrijven? "Het maakt de ervaring van deze nieuwe mobiliteit eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. De laatste marktontwikkelingen liggen in die lijn", antwoordt Philippe Kahn. "Dat geldt ook voor de nieuwe mobiliteitsapps die we onze zakelijke klanten voortaan aanbieden. Voor werkgevers vergemakkelijken ze het beheer van het mobiliteitsbudget dat de federale overheid invoerde. Dit budget met zijn drie pijlers is cruciaal om de mobiliteit te herdenken. Maar tegelijk hoort daar een zekere reglementaire complexiteit bij. Net om daarop in te spelen zijn we vijf jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van een hele reeks technologische tools die het beheer van het mobiliteitsbudget vergemakkelijken. Bijvoorbeeld om onze klanten in staat te stellen heel eenvoudig de gecombineerde keuze voor een elektrische wagen en een fiets te beheren binnen dat budget. Vanuit die innovatielogica, die gericht is op een aangename gebruikerservaring, integreren onze apps heel concreet alle facetten van de nieuwe professionele mobiliteit, toegankelijk via een smartphone. Gebruik van openbaar vervoer, deelmobiliteit, taxi's en zelfs parking, ook al behoort dat niet tot het mobiliteitsbudget: alles is op één plaats terug te vinden.”

Dit vergemakkelijkt ook het beheer van transacties. “Mobiliteitsaankopen voor een klein bedrag, zoals een busticket, worden onmiddellijk verrekend en gevalideerd. Er is geen manuele controle meer nodig. Volgens die logica moet er niets voorgeschoten of terugbetaald worden ... en hoeven dus ook geen tickets en andere aankoopbewijzen bewaard of beheerd te worden. Kortom: onze apps vereenvoudigen het mobiliteitsbudget door alle componenten op een gebruiksvriendelijke manier aan te reiken: auto, fiets, scooter, multimodaliteit, openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit ..."

Technologie als strategische accelerator

Het innovatietraject dat Arval België uitstippelt, illustreert perfect waarom technologie een belangrijke accelerator is om nieuwe mobiliteitsstrategieën te implementeren. En uiteraard zal wat vandaag bestaat snel evolueren naar een steeds rijkere gebruikerservaring. Philippe Kahn: "Er bestaan al heel wat innoverende tools. Maar we moeten rekening houden met de Belgische complexiteit. Een van de uitdagingen is om alle betrokken actoren onder dezelfde koepel samen te brengen en het resultaat van die samenwerking in eenzelfde 'magische' app te gieten. Wat vandaag in België bestaat, heeft nog vaak een lokale draagwijdte. Zo’n beperking bestaat bijvoorbeeld niet in Nederland dankzij de OV-kaart. Ook de stedenbouwkundige realiteit van ons land is een uitdaging. Want de invoering van mobiliteitshubs buiten de grote stedelijke centra waar alle verplaatsingsmiddelen toegankelijk zijn, is niet zo gemakkelijk."

Eén ding staat vast: de transitie naar een nieuwe bedrijfsmobiliteit staat op de rails. En de nieuwe Arval Mobility App is een waardevolle tool voor onze bedrijven. "Technologische innovatie maakt het mogelijk om de reglementaire complexiteit voor werkgevers te verminderen en multimodaliteit concreet en gebruiksvriendelijk te maken voor hun werknemers", besluit Philippe Kahn.

Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Arval Belgium N.V. is een dochtermaatschappij van BNP Paribas Fortis N.V.

Article

22.06.2023

Maritiem transport: focus op de impact van decarbonisatie en energietransitie

Eind mei brachten BNP Paribas Fortis en de Universiteit Antwerpen een groep experts samen om de vele uitdagingen rond de decarbonisatie van de maritieme transportsector te bespreken. Wat moet je onthouden?

De leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens werd twaalf jaar geleden opgericht en is verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Hij voert uitgebreid onderzoek naar concrete en innoverende manieren om een steeds veerkrachtiger – en duurzamer – maritiem ecosysteem te creëren.

Na het succes van de eerste twee grote evenementen in 2017 en 2019 besliste de leerstoel om dit jaar opnieuw een samenkomst te organiseren. Zo kwamen op 25 mei 2023 een reeks specialisten en actoren uit de haven- en maritieme sector samen in de gebouwen van BNP Paribas Fortis in Antwerpen. Daar bespraken ze de impact van decarbonisatie op het maritieme ecosysteem.

Dit zijn hun voornaamste conclusies ...

1 – We moeten een versnelling hoger schakelen

Maritiem transport is momenteel de meest koolstofzuinige vorm van commercieel vervoer, op basis van de CO₂-uitstoot per ton en per kilometer. Maar het kan beter.

Tot dusver gaven de spelers in de sector de voorkeur aan snelle winsten. Bijvoorbeeld door de schroeven van schepen te wijzigen en hun snelheid aan te passen. Maar op 25 mei kwamen de experts overeen dat het nu tijd is om te experimenteren met nieuwe brandstoffen en technologieën en te evolueren naar (bijna) emissievrije brandstoffen. Het tempo van de verandering versnelt, maar er is nog geen mirakeloplossing. De kosten (en risico's) zijn enorm.

2 – Eén en slechts één internationale regelgeving graag!

Het reglementaire kader is complex en evolueert voortdurend.

Tegen 2030 verbindt de International Maritime Organization (IMO), die afhankelijk is van de VN, zich ertoe de koolstofproductie van alle schepen met 40% te verminderen ten opzichte van 2008. En met 70% tegen 2050.

De Europese Unie verbindt zich ertoe om de uitstoot van broeikasgassen in het maritiem vervoer tegen 2030 met minstens 55% te verminderen, in vergelijking met 1990. Tegen 2024 zal een emissiehandelssysteem (ETS) van toepassing zijn op alle schepen van meer dan 5.000 bruto ton van en naar de havens van de EU.

Kortom: de dingen bewegen in de goede richting. Maar volgens de spelers in de sector zijn er heel wat regionale en supraregionale programma's die parallel blijven lopen. En dat brengt een administratieve en financiële overlast met zich mee.

Op 25 mei bereikten alle stakeholders een akkoord over twee punten: ten eerste is een uniek internationaal beleid noodzakelijk, aangezien het om een wereldwijde sector gaat. En ten tweede moeten spelers die de regels niet naleven, worden bestraft.

3 – De transitie naar koolstofneutraliteit 

De investering die nodig is voor de bouw van nieuwe, groenere schepen wordt geschat op 5.000 miljard dollar tegen 2050. De kosten voor de modernisering van de bestaande vloot zijn nog niet bekend, maar zullen niet min zijn ... Bovendien zal de investering om de haveninfrastructuur te vernieuwen gigantisch zijn.

4 – Grote onzekerheid over de beste brandstof en/of technologie

Wat wordt de brandstof of technologie van de toekomst? De meningen lopen uiteen.

Veel brandstofsoorten met een lage uitstoot zullen waarschijnlijk enige tijd naast elkaar blijven bestaan. Elektriciteit zal alleen worden gebruikt op kustschepen, veerboten en bepaalde trailers. Grote schepen zullen vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibaar petroleumgas (LPG) gebruiken, of methanol, ammoniak en misschien zelfs biobrandstoffen.

Het transport over lange afstanden zal in eerste instantie afhangen van de zware brandstof, eventueel met koolstofafvang en -opslag. Waterstof heeft potentieel, maar de dichtheid, opslag en manipulatie ervan roepen vragen op. Ook wind, zonne-energie en kernenergie blijven niet achter.

Maar het echte probleem vandaag is dat als het aantal schepen dat met schonere brandstoffen kan werken, effectief toeneemt, die brandstoffen nog niet voldoende internationaal beschikbaar zijn. Het aanbod ligt met andere woorden beduidend lager dan de vraag.

5 – Banken spelen een sleutelrol

Banken spelen een sleutelrol in de financiering van de energietransitie. In 2019 hebben elf financiële instellingen – voornamelijk Europese instellingen, waaronder de groep BNP Paribas – de Poseidon-principes ingevoerd, die de overgang naar koolstofarme shipping ondersteunen. Dankzij dat wereldwijde kader kan de koolstofintensiteit van bankleningen voor de maritieme sector worden gemeten en is die voor iedereen bekend. Vandaag zijn er 24 ondertekenaars, waaronder Japanse financiële instellingen. En dat is goed nieuws.

Graag meer info?

De presentaties, video's en foto's van het evenement van 25 mei 2023 zijn beschikbaar op deze pagina.

Article

02.05.2023

Waar staan we op weg naar een nieuwe mobiliteit?

Uit een mobiliteitsenquête in opdracht van BNP Paribas Fortis blijkt dat deze vraag de komende jaren een belangrijke uitdaging zal blijven. De bank is vastbesloten om haar rol op te nemen.

Uit een onderzoek over mobiliteit uitgevoerd in november 2022 bij 2000 mensen, representatief voor de Belgische bevolking, blijkt dat de overstap naar elektrisch rijden hapert. Bijna 80% rijdt vandaag nog op diesel of benzine en meer dan een derde daarvan is niet van plan zijn of haar wagen op korte termijn in te ruilen voor een milieuvriendelijker exemplaar. Toch wil bijna 50% tegen 2029 elektrisch rijden. Maar dan moeten er wel wat hindernissen weggewerkt worden. Ook de bank moet volgens twee derde van de respondenten een proactieve rol opnemen bij de transitie naar een duurzame mobiliteit.

  • Nog maar 10% van de wagens in het straatbeeld is vandaag elektrisch, hybride of rijdt op waterstof. De gebruikers ervan zijn wel zeer tevreden. Openbare laadpalen zijn een knelpunt. De meeste gebruikers hebben een eigen laadpaal. Het klimaat blijft het belangrijkste argument om over te stappen.
  • Veranderen van mobiliteitsgewoontes is niet zo eenvoudig. De switch naar elektrificatie verloopt traag en er zijn meer incentives nodig zoals fiscale maatregelen, maar vooral een verplichting van de overheid. De prijzen moeten ook omlaag, net als de praktische nadelen van rij- en oplaadtijden.
  • Als gevolg daarvan is ook het enthousiasme over nieuwe mobiliteitsinitiatieven eerder gematigd. Al heeft een app die mobiliteit combineert, vooral in grote steden, veel slaagkansen.
  • Mobiliteit en werk zijn sterk verbonden. 1 op de 3 besteedt er minstens een uur per dag aan. Telewerken is slechts een oplossing voor 50%. De andere helft van de respondenten heeft de mogelijkheid niet om af en toe thuis te werken.
  • Niet iedereen is al vertrouwd met deelauto’s, -fietsen en laadpalen. Er moet nog meer bewustzijn gecreëerd worden rond nieuwe mobiliteit.

Mobiliteitspartner

BNP Paribas Fortis wil absoluut blijven bijdragen aan een meer duurzame mobiliteit en een mobiliteitspartner zijn voor zowel professionele als particuliere klanten. Dat doen we door u goed te informeren over alle voordelen van een milieuvriendelijke overstap. Maar ook door u ondersteuning te bieden via financiering, verzekering en leasing. En tot slot willen we via innovatieve diensten een globaal antwoord bieden op de mobiliteitsbehoeften van morgen.

Discover More

Contact
Close

Contact

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top